Citat:
Ursprungligen postat av
gg1337
Jag investerade nyligen i bitcoin certifikat på avanza och har i nuläget gjort en vinst på ca 30 %. Även om jag gjort en god vinst så är jag lite tveksam till hela idén med certifikat. I min enfald trodde jag att jag via mitt certifikat kunde gå och hämta ut motsvarande volym i bitcoin när helst jag ville men så verkar det inte vara. så här står det på avanzas hemsida.
Detta låter väldigt artificiellt. Det är ungefär som om jag skulle hämta 1000 upplagor monopol, slita fram sedlarna och säga något i stil med "värdet på dessa kommer nu följa kursen för värdet på Sveriges skogar, jag kallar dem för skogscertifikat". Sedan skulle jag motivera detta med att det är mycket enklare att äga monopolsedlar än att ha riktig skog med allt vad det skulle innebära med gallring, försäkring, plantering mm.
Kan någon mer bildad än mig förklara hur värdet på dessa certifikat skapas? Om det inte innefattar ägande av reella bitcoin så verkar det ju mest som om 1000 tals människor (inklusive jag själv) sitter och köper och säljer digitala monopolsedlar i hopp om att kunna sälja dem vidare för vinst längre fram. Om ingen kan övertyga mig om annat så kommer jag sälja vid nästa topp och återinvestera i rikiga bitcoin när kurvan har dykt igen.
Du har alldeles rätt perspektiv och du vill inte alls sitta med ett certifikat utfärdat på ytterst lösa förtroendegrunder. Hur kan du vara säker på att din mäklare ens har dessa bitcoin i sin ägo? Troligen lika säker som du kan vara på att banken har alla sina kunders samlade tillgångar tillgängliga vid uttag. Mycket liten, förslagsvis.
Och OM mäklare/banker, finansiella institutioner nu besitter bitcoin, då ska du endast se detta som en bekräftelse på att även traditionell makroekonomi nu accepterar bitcoin som en legitim investering, till trots allt smutskastande genom åren.
Nej, du behöver inte en mäklarens assistans för att införskaffa BTC. Alldeles onödigt och principiellt helt fel tänk.
Inhandla nu dina egna bitcoin och förvara dom på en Ledger eller på en crypto exchange som Coinbase, tills vidare. Blanda INTE in banker och annat jox, så att du förstör allt som vi byggt upp alla dessa år.
I implore you.
Not your keys, not your bitcoin.