2020-12-06, 20:59
Medlem
warp10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanOkeXXX
Om jag köper bitcoin och sen för över dessa till flugsvamp. Hur stor är då chansen att en engångsköpare som mig egentligen åker fast? Bitcoin är ju ganska anonymt, så länge polisen inte börjar snoka, eller? Kan man med bitcoin t.ex. få fast någons gps typ som när man spårar någons ip?

inte alls, du är ointressant.
Citera
2020-12-07, 13:24
Medlem
Jag investerade nyligen i bitcoin certifikat på avanza och har i nuläget gjort en vinst på ca 30 %. Även om jag gjort en god vinst så är jag lite tveksam till hela idén med certifikat. I min enfald trodde jag att jag via mitt certifikat kunde gå och hämta ut motsvarande volym i bitcoin när helst jag ville men så verkar det inte vara. så här står det på avanzas hemsida.

Citat:
Innebär ett köp i XBTs certifikat att man äger Bitcoin eller Ethereum?

Nej. Äger man Bitcoin XBT eller Ethereum XBT så äger man inte Bitcoin/Ethereum direkt utan istället ett certifikat som har exponering mot Bitcoin-priset eller Ethereum-priset.

Detta låter väldigt artificiellt. Det är ungefär som om jag skulle hämta 1000 upplagor monopol, slita fram sedlarna och säga något i stil med "värdet på dessa kommer nu följa kursen för värdet på Sveriges skogar, jag kallar dem för skogscertifikat". Sedan skulle jag motivera detta med att det är mycket enklare att äga monopolsedlar än att ha riktig skog med allt vad det skulle innebära med gallring, försäkring, plantering mm.

Kan någon mer bildad än mig förklara hur värdet på dessa certifikat skapas? Om det inte innefattar ägande av reella bitcoin så verkar det ju mest som om 1000 tals människor (inklusive jag själv) sitter och köper och säljer digitala monopolsedlar i hopp om att kunna sälja dem vidare för vinst längre fram. Om ingen kan övertyga mig om annat så kommer jag sälja vid nästa topp och återinvestera i rikiga bitcoin när kurvan har dykt igen.
Citera
2020-12-07, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
Jag investerade nyligen i bitcoin certifikat på avanza och har i nuläget gjort en vinst på ca 30 %. Även om jag gjort en god vinst så är jag lite tveksam till hela idén med certifikat. I min enfald trodde jag att jag via mitt certifikat kunde gå och hämta ut motsvarande volym i bitcoin när helst jag ville men så verkar det inte vara. så här står det på avanzas hemsida.

Detta låter väldigt artificiellt. Det är ungefär som om jag skulle hämta 1000 upplagor monopol, slita fram sedlarna och säga något i stil med "värdet på dessa kommer nu följa kursen för värdet på Sveriges skogar, jag kallar dem för skogscertifikat". Sedan skulle jag motivera detta med att det är mycket enklare att äga monopolsedlar än att ha riktig skog med allt vad det skulle innebära med gallring, försäkring, plantering mm.

Kan någon mer bildad än mig förklara hur värdet på dessa certifikat skapas? Om det inte innefattar ägande av reella bitcoin så verkar det ju mest som om 1000 tals människor (inklusive jag själv) sitter och köper och säljer digitala monopolsedlar i hopp om att kunna sälja dem vidare för vinst längre fram. Om ingen kan övertyga mig om annat så kommer jag sälja vid nästa topp och återinvestera i rikiga bitcoin när kurvan har dykt igen.

Du har alldeles rätt perspektiv och du vill inte alls sitta med ett certifikat utfärdat på ytterst lösa förtroendegrunder. Hur kan du vara säker på att din mäklare ens har dessa bitcoin i sin ägo? Troligen lika säker som du kan vara på att banken har alla sina kunders samlade tillgångar tillgängliga vid uttag. Mycket liten, förslagsvis.

Och OM mäklare/banker, finansiella institutioner nu besitter bitcoin, då ska du endast se detta som en bekräftelse på att även traditionell makroekonomi nu accepterar bitcoin som en legitim investering, till trots allt smutskastande genom åren.

Nej, du behöver inte en mäklarens assistans för att införskaffa BTC. Alldeles onödigt och principiellt helt fel tänk.

Inhandla nu dina egna bitcoin och förvara dom på en Ledger eller på en crypto exchange som Coinbase, tills vidare. Blanda INTE in banker och annat jox, så att du förstör allt som vi byggt upp alla dessa år.

I implore you.

Not your keys, not your bitcoin.
Citera
2020-12-15, 16:54
Medlem
Pungpuckels avatar
På Avanza finns Bitcoin XBT, Bitcoin Zero SEK, och Bitcoin Track bl.a.

Vilken är "bäst"? Jag vill ha en som följer det verkliga priset, är det trackern som gäller då?
Jag har nu XBT men jag tycker inte att den följer Bitcoins kurs särskilt bra.
Citera
2020-12-15, 20:00
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
På Avanza finns Bitcoin XBT, Bitcoin Zero SEK, och Bitcoin Track bl.a.

Vilken är "bäst"? Jag vill ha en som följer det verkliga priset, är det trackern som gäller då?
Jag har nu XBT men jag tycker inte att den följer Bitcoins kurs särskilt bra.

200 XBT skall motsvara en BTC, så den följer kursen 1 till 1 över tid. Däremot är den inte så likvid utan det kan gå flera minuter ibland mellan köp/sälj.
Citera
2020-12-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Jag hittar inte på .. Jag har vänner som fått dessa mail för de köpt Ledger.

Ledger clients whose data was stolen in a breach were targeted in a phishing scam this past week.
https://blog.kraken.com/post/6746/le...-wallet-users/

Givet oändlig tid kanske alla bitcoins kan tappas bort... tills dess så kan världsekonomin dela på de bitcoins som finns kvar då det inte spelar roll om det finns 21 eller 2.1 miljoner coins så länge bitcoins i sig är oändligt delbara.

Hej jag har en fråga är man endast skyldig att betala skatt på bitcoin försäljning, även om jag skickar till andra crypto adresser och vänner? Så skatt betalas när man tar ut till "riktiga" pengar tex om jag har bitcoin och går med vinst om jag sedan tar ut de till min bank ifrån Coinbase eller Binance visst är jag då endast skyldig att betala skatt?
Citera
2020-12-15, 21:01
Citat:
Ursprungligen postat av Paranoid-Android
Hej jag har en fråga är man endast skyldig att betala skatt på bitcoin försäljning, även om jag skickar till andra crypto adresser och vänner? Så skatt betalas när man tar ut till "riktiga" pengar tex om jag har bitcoin och går med vinst om jag sedan tar ut de till min bank ifrån Coinbase eller Binance visst är jag då endast skyldig att betala skatt?

Ja, du kan aldrig komma undan skatten.

Det är ingen skillnad på skicka krypto till sina vänner, och skicka tesla aktier. Skatten skall betalas.

Skickar du Bitcoin mellan dina egna wallets så är det ingen försäljning. Men byter du en krypto mot en annan, så klassas det som försäljning och köp och då är det skatt som gäller.
Citera
2020-12-18, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paranoid-Android

Utvecklar lite vad se_där skrev.

Så fort du omvandlar en kryptovaluta till antingen FIAT eller andra kryptovalutor anses det som att du gjort en avyttring som då blir skattepliktig.

Så köper du bitcoins för cash och sedan tradear du bitcoins till etherium räknas det som en avyttring och du ska skatta vinst om du gjort någon.
Citera
2020-12-18, 23:33
Medlem
Låt oss ponera att de kommande åren går som vi önskar och vi kan gå i pension, var bör man bosätta sig innan man säljer av?
Jag har förstått att man inte behöver skatta för Crypto i Tyskland (och Singapore?). Men om man skall flytta utomlands i ett år av den anledningen, vet ni om det finns andra, mer intressanta länder där inte staten tar en stor del av vinsten?
Citera
2020-12-19, 00:05
Medlem
Malta och Portugal har 0% skatt på krypto så vitt jag vet
Citera
2020-12-19, 08:30
Citat:
Ursprungligen postat av PermaBear
Malta och Portugal har 0% skatt på krypto så vitt jag vet
Hur länge måste man vara skriven där? Vad händer om man flyttar 5 år sendare?
Citera
2020-12-19, 10:53
Medlem
Vad jag har lyckats läsa mig till så måste man ha bott utomlands i mer än 10 år innan man säljer av för att inte bli skatteskyldig i Sverige.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...18.4/2672.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in