Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-01, 00:00
  #1
Medlem
B-Dawks avatar
Intresset för sportvagnsracing ökar ute i Europa och är väl på uppgång här i Sverige också. Dock har vi för dåliga banor och för lite pengar i det här landet så vår GT-serie håller inte högsta klass. Men tänkte vi skulle ha en samlingstråd för sportvagnsprototyper och GT-bilar.

***
Det enda större loppet som har körts hittills är Daytona 24-timmars och den vanns ju av Ganassi Racing i en Riley-Ford. Att Ganassi ska vinna hela serien känns inte speciellt otippat så säsongen började i rätt takt för dem.

***

Vinterns stora snackis måste ju ändå vara Nissans Le Mans prototyp där de valt en helt annan design än vad de andra i klassen har gjort. Återstår att se om det är en lyckad satsning eller inte. För er som inte sett bilen så länkar jag en bild: http://autoprove.net/wp-content/uplo...-testing-4.jpg

På ett sätt kul att de gör så för att sticka ut ur mängden, men frågan är hur effektiv bilen är racemässigt. Även spännande att se hur deras föraruppställning kommer att se ut.

Bjuder på en video också: https://www.youtube.com/watch?v=E8Kzazvcc98#t=52

Så vad tror folket om årets WEC och LeMans?
Citera
2015-03-01, 12:06
  #2
Medlem
BleAivanos avatar
Jag tror det kommer att bli en bra säsong med fyra märkesstall; Audi, Porsche,
Nissan och Toyota. Tyskland mot Japan alltså.

LeMans är ju som alltid höjdpunkten men jag är dock lite dålig på att hålla koll
på resten av serien.
Citera
2015-03-03, 11:31
  #3
Medlem
BleAivanos avatar
Audi har för övrigt lanserat en ny version av deras R8 LMS:

Citat:
Ingolstadt, March 3, 2015 – Audi is again running in front. As one of
the first automobile manufacturers to do so at the beginning of the 2015 season,
the brand with the four rings is presenting a race car that already meets the
requirements of the new GT3 regulations to be introduced in 2016.

The new Audi R8 LMS is lighter and safer than ever before. It features even
more race car technology, clearly improved aerodynamics and, as a result,
provides customers with an efficient concept.

https://www.audi-motorsport.info/v2/...single/id/9873
Citera
2015-03-03, 22:27
  #4
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Audi har för övrigt lanserat en ny version av deras R8 LMS:



https://www.audi-motorsport.info/v2/...single/id/9873

Jag gillar den.

Det ska bli riktigt kul att se den på banan tillsammans med BMW M6 GT3 och Mercedes AMG GT3 när de kommer ut. Just GT3 reglementet har många roliga bilar och alla serier med GT3 är tuffa serier.
Citera
2015-03-04, 08:54
  #5
Medlem
BootyLuvs avatar
Le Mans 24-timmars är alltid en av årets höjdpunkter för min del och om möjligt ännu mer i år i och med hur stort startfältet kommer vara i LMP1. Jag tror Nissan kommer få lite svårt att hänga med men jag tycker det är grymt häftigt att de vågat ta ut svängarna som de gjort.

I övrigt hoppas jag Blancplain Endurance Series och ADAC GT Masters bjuder på lika mycket action som ifjol.

Kommande sportvagnsracing:
21 mars - TUSC, Sebring 12-timmars
5 april - Blancplain Endurance Series, Nogaro sprint (säsongspremiär)
18 april - TUSC, Long Beach
12 april - WEC, Silverstone (säsongspremiär)
26 april - ADAC GT Masters, Oschersleben (säsongspremiär)
26 april - International GT Open, Paul Ricard (säsongspremiär)
Citera
2015-03-11, 12:34
  #6
Medlem
BootyLuvs avatar
56(!) bilar anmälda till säsongspremiären av Blancplain Endurance Series på Monza 12 april

http://www.autosport.com/news/report.php/id/117993

Förtydligande: det är alltså Blancplain Sprint Series som har premiär på Nogaro. Till den serien är 21 bilar anmälda. Huvudserien har premiär 12 april. Insåg i efterhand att det blev lite knasigt i mitt inlägg ovan med datumen.
__________________
Senast redigerad av BootyLuv 2015-03-11 kl. 12:36.
Citera
2015-03-11, 18:41
  #7
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BootyLuv
56(!) bilar anmälda till säsongspremiären av Blancplain Endurance Series på Monza 12 april

http://www.autosport.com/news/report.php/id/117993

Förtydligande: det är alltså Blancplain Sprint Series som har premiär på Nogaro. Till den serien är 21 bilar anmälda. Huvudserien har premiär 12 april. Insåg i efterhand att det blev lite knasigt i mitt inlägg ovan med datumen.

Sjukt härligt startfält där! Serien är en av de roligare med många trevliga bilar.
Citera
2015-03-20, 08:33
  #8
Medlem
BootyLuvs avatar
Dags för TUSC och klassiska Sebring 12-timmars i helgen. Krohn Racing, där Niklas Jönsson är en av förarna, har varit i topp tre under båda träningspassen med sin Judd/BMW Ligier. Jönsson delar bilen tillsammans med Tracy Krohn och Olivier Pla. Vore riktigt kul om de lyckas knipa en pallplats.

MotorsTV direktsänder hela loppet med start kl 15:30 på lördag
__________________
Senast redigerad av BootyLuv 2015-03-20 kl. 08:37.
Citera
2015-03-20, 08:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BootyLuv
Dags för TUSC och klassiska Sebring 12-timmars i helgen. Krohn Racing, där Niklas Jönsson är en av förarna, har varit i topp tre under båda träningspassen med sin Judd/BMW Ligier. Jönsson delar bilen tillsammans med Tracy Krohn och Olivier Pla. Vore riktigt kul om de lyckas knipa en pallplats.

MotorsTV direktsänder hela loppet med start kl 15:30 på lördag

Hur många saftey cars blir det den här gången pga stående bilar.. så drygt att kolla på Amerikansk racing pga det. Men när det väl är racing då jävlar brukar det vara toppklass
Citera
2015-03-20, 10:12
  #10
Medlem
BootyLuvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyret
Hur många saftey cars blir det den här gången pga stående bilar.. så drygt att kolla på Amerikansk racing pga det. Men när det väl är racing då jävlar brukar det vara toppklass
Att det blir gulflagg pga stående/strandade bilar har jag inget emot, det är ändå en fråga om säkerhet. Däremot tycker jag TUSC tar på tok för lång tid på sig att få ordning på fältet vid varje gulflagg som involverar depåstopp. Där har de mycket att lära av NASCAR som är grymt effektiva.
Citera
2015-03-20, 11:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BootyLuv
Att det blir gulflagg pga stående/strandade bilar har jag inget emot, det är ändå en fråga om säkerhet. Däremot tycker jag TUSC tar på tok för lång tid på sig att få ordning på fältet vid varje gulflagg som involverar depåstopp. Där har de mycket att lära av NASCAR som är grymt effektiva.

Jo sant. En bil med motorstopp kan ju bli en kvart saftey car..

MSA.com (CTSCC race): March 20th 1:05 PM - 3:35 PM ET
IMSA.com (qualifying): March 20th 4:00 PM

Idag, Amerikansk tid.

Soligt hela helgen också
__________________
Senast redigerad av Bananpyret 2015-03-20 kl. 11:19.
Citera
2015-03-20, 18:55
  #12
Medlem
CTSCC bjuder på en del krascher som vanligt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback