• 1
  • 2
2015-03-25, 11:28
Bannlyst
Om jag vore ryss, hur hade Ryssland svarat när jag frågar varför min far var med i Vietnamkriget?

Så låt oss anta att jag närmar mig 30 och min far deltog i Vietnamkriget.

Några saker jag redan vet är att: kommunistlöftet var falskt eftersom samtidigt som det sades ”vi kommer alla dela lika” så byggde de styrande lyxslott åt sig själva, och gamla kommunister hör än idag till världens rikaste personer (de ”cashade ut” sina vinster från kommunismen när USSR blev Ryssland och har nu miljarder på sina bankkonton). Låt oss anta att alla ryssar vet dessa två faktoider dvs att kommunismen var en lögn som gjorde en liten elit rik.

Låt oss säga att en person som närmar sig 30 undrar varför hans far nästan dog i det USSR-startade kriget i Vietnam. Om dagens ryska politiker får den frågan, kommer de säga: ”för att vi var giriga och ville erövra mer territorium och använde din far som en värdelös marionett i vår lek att få ännu mer makt och rikedomar genom erövringskrig”? Andra alternativet jag tänkt på är att dra den gamla kommunistlögnen ”att om vi hade vunnit kriget hade Putin idag arbetat lika mycket med att skövla skog och jobba med en spade (”av alla efter förmåga...”) som vem som helst (”...åt alla efter behov”). Det känns hyffsat omöjligt att dra den gamla visan om ”vi kommer alla dela lika snart” eftersom konstruktionen av lyxslott för den politiska eliten alltid varit igång. Men de kan väl heller inte säga: ”vi började kriget för att sno naturresurser för att berika oss själva och din far dog nästan för att Putin m.fl. kände att de inte var tillräckligt rika ännu”.

Därför undrar jag vad jag som ryss, säg född då Berlinmuren föll och med en far som nästan dog i Vietnamkriget, skulle få för svar om denna fråga stäldes till ledande makthavare i Ryssland. Det finns m.a.o. personer i 30-årsåldern vars fäder deltog i Vietnamkriget och jag frågar Flashback: finns det någon annan anledning för kriget än att roffa åt sig rikedomar till makteliten? Skulle Ryssland idag erkänna det? (Måste ju kännas konstigt att som 30-åring höra att ens fars insats i krig enbart gagnade någon i makteliten en extra privat lyxvilla – konstig anledning att gå med i krig m.a.o.).

Jag förutspår som sagt att makthavarna bara kan svara på två sätt: ”din far var en värdelös marionett vars liv vi offrade för att sno grejer ur Vietnam för att göra oss själva rikare” eller ”vi tänkte dela lika såsom kommunistideologin förespråkar (och lyxslotten vi byggde är bara västpropaganda!)”. Något tredje svar kommer jag inte på – och ändå handlar det om varför mångas fäder nästan dog i krig.

Så min fråga är: om man verkligen skulle ställa Putin m.fl. i en sån situation att de MÅSTE besvara frågan; har de några andra anternativ än de jag redan nämnt?

Målar man in makthavarna i ett hörn genom att ställa den här frågan?

Ytterligare en fundering som poppade upp var: ifall åvanstående fråga får något av de två svar jag presenterade – då krävs det en enorm konvertering och ”mid-life crisis” för att gå från en så ond politik som att starta Vietnamkriget bara för att få in cash, till att gå en human och värdig politik. Såg man någon genomgå denna mid-life crisis och konvertering eller fick folk ens ett officiellt ”förlåt för att vi dödade urskiljningslöst bara för att få mer cash”? Med en så stor soulseeking mid-life-crisis som det innebär från att ha varit girig massmördare till att bli normal borde man ha sett en rejäl ”konvertering” av hela makteliten – men istället bytte landet namn och behöll sin gamla maktelit (Putin som t.ex. är gammal KGB-agent), och visst: man har återinfört religion och skaffar internet. Men aldrig har man sett den typen av reaktion man förväntar sig den dag en ljugande massmördare bestämmer sig för att bli god. Men det är ju möjligt att den konverteringen hölls privat – vem vet...

Det hela kommer alltså från vad jag skulle få för svar om jag frågade en i ryska makteliten: varför var min far med i Vietnamkriget?
2015-03-25, 11:36
Bannlyst
Ryssland är inte Sovjetunionen, i USSR styrde kommunistpartiet som idag inte får mer än 25% i valen.
2015-03-25, 11:50
Medlem
failures avatar
Vietnam var inte med i sovjetunionen och det fanns inga löften. De hade även frågat varför Vietnam fortfarande är kommunistiskt om det är roten till allt ont. Och sedan bett dig fråga Obama hur han kan leva med alla krigsbrott hans land begått och varför de dödade 600 tusen civila med brandbomber och agent orange.
2015-03-25, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Ryssland är inte Sovjetunionen, i USSR styrde kommunistpartiet som idag inte får mer än 25% i valen.
För att jag ska tro på detta borde följande ha skett:
- en gammal kommunistivrare (Putin) kan inte sitta vid makten;
- de som blev rika under kommunisteran borde ha fått sina rikedomar omhändertagna (och kanske utlottade till random folk).

Med tanke på att pengar är makt och de med pengar är samma personer som styrde över Vietnamkriget så tycker jag att "kommunistpartiet bara får 25% i valen" ser ut som en bondfångare som får dumma att tro att ett komplett och korrekt maktskifte skett.

Men om nu "Ryssland inte är Sovietunionen" - varför visades inte den enorma psykologiska förändring som måste ha skett (hos bl.a. Putin) visats på TV? När en massmördare blir till gemene man brukar det innehålla tårar, rop efter förlåtelse osv - inte bara... ett maktskifte (vilket jag har svårt att kalla vad som hände när USSR blev Ryssland eftersom det lika gärna hade kunnat vara ett namnbyte samt att man tillåtit internet (internet hade ju varit svårt att förneka populationen, så det var ju ett måste).

Tänk dig en seriemördare och serievåldtäktsman plötlisgt konverterar till att bli familjefar som donerar till välgörenhetsorganisationer. Sker det genom att han byter namn? Nej, det brukar innehålla en rejäl psykologisk kris - vilket ingen i bytet USSR mot Ryssland verkar ha fått (åtminstone har de inte ens sagt att detta skedde i TV). Det bästa vore ju att se Putin och company fälla tårar och be om förlåt för alla liv de slösade i sina onödiga erövringskrig och detta i TV - det skulle övertyga mig.

Stora livsstilsförändringar brukar föra med sig en rejäl psykologisk omvälvning. Inte bara ett namnbyte och sen "business as usual".
2015-03-25, 11:55
Medlem
BernardLoutres avatar
Ryssarna har nog annat att bekymra sig om än vad Sovjetunionen och USA gjorde för 30-40 år sen.
2015-03-25, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fbtest11
- de som blev rika under kommunisteran borde ha fått sina rikedomar omhändertagna (och kanske utlottade till random folk).
70% av Ryssland var medlemmar i kommunistpartiet, även dagens nazister och liberaler, det innebär inte att man är kommunist, det är inte rika som blev det inte kommunisteran, det är maffian som blev rik efter kommunisteran.
2015-03-25, 12:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Vietnam var inte med i sovjetunionen och det fanns inga löften. De hade även frågat varför Vietnam fortfarande är kommunistiskt om det är roten till allt ont. Och sedan bett dig fråga Obama hur han kan leva med alla krigsbrott hans land begått och varför de dödade 600 tusen civila med brandbomber och agent orange.
För att USA kunde offra Vietnam (dvs låta USSR förinta dess kultur och göra dem till ryssars slavar), men de satte gränsen vid Vietnam genom att dedikera sig till det kriget (mha brandbomber och agent orange - mot byfånar som lovats att ha lika mycket rikedomar som t.om. USSR:s ledare). Om USSR inte hade stoppas vid Vietnam - mha alla krigets konster såsom agent orange - så är det svårt att tro att USSR hade stoppats vid Vietnam - erövringskrigen hade fortsatt och utplånat kultur efter kultur så att vi bara kan läsa om dessa kulturer i 1800-1900-talets historieböcker. Om USSR var dedikerade att sno cash ur att få nordvietnamieser att kriga - varför skulle inte denna ondska även få USSR att lura andra länder att antingen gå i krig med USA eller bara bli erövrade och ersatta (och förslavade) av rika ryssar. Man ser ju än idag hur Ryssland behandlar t.ex. de som bygge Sotji-stadiumet för de olympiska spelen - arbetarklassen får inga löner och misshandlas om de kräver att få betalt för sitt jobb. Vad säger att Ryssland inte hade behandlat erövrade folk som Vietnameser ännu värre? Eller ta exemplet att man detonerade atombomber över populerade områden så att de i flera generationer kommer föda missbildade barn? Och dem de detonerade atombomber över var ändå mer ryssar än vietnameserna... det säger väl något om hur USSR hade behandlar vietnameserna?
2015-03-25, 12:04
Medlem
failures avatar
Citat:

Med tanke på att pengar är makt och de med pengar är samma personer som styrde över Vietnamkriget så tycker jag att "kommunistpartiet bara får 25% i valen" ser ut som en bondfångare som får dumma att tro att ett komplett och korrekt maktskifte skett.

Hur du får Putin till kommunist fattar jag inte, ja många som blev rika under kommunismen fick sina tillgångar omhändertagna och blev fängslade eftersom de stal av folket och staten för sin egen vinning men långt värre blev det efter, när det blev "kapitalism" som utlöste en era av oligarki.

Ja alla är kommunister i Ryssland tom Lars Ohly är ju kommunist, de som roffade åt sig eller gör det fortfarande är och var aldrig kommunister.
2015-03-25, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Ryssarna har nog annat att bekymra sig om än vad Sovjetunionen och USA gjorde för 30-40 år sen.
Sant. Det är bättre att lämna det onda förflutna bakom sig så mycket det går. Men det konstiga är ju att någon i min ålder kan ha en FAR som nästan DOG för att ge en KOMMUNIST ett LYXSLOTT. Det är ju ett så bisarrt scenario att någon borde frågar Putin om detta faktum. Vore skönt att höra Putin göra en lång monolog om hur ond USSR var. Att han inte gjort det - och att man inte sett någon mid-life-crisis där makteliten går från att vara ond till att vara god - sänker ju Rysslands anseende i omvärlden.

Om ens FAR kan ha dött i ett krig så vill man ju att folk som startade det kriget ska säga något om hur deras mid-life-crisis life-changing moment då de insåg vilket fel de gjort såg ut och hur de nu donerar alla rikedomar de fick ur sin ondska till Medicines sans Frontiers.

Fäder och söner brukar ju ha bra kontakt och dela åsikter och diskutera med varandra. Därför undrar jag om Putin (som ändå är en del av den gamla makteliten genom att ha varit lojal KGB:are) haft något att säga till fäder (och därmed till söner) ang. denna fråga.
2015-03-25, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
70% av Ryssland var medlemmar i kommunistpartiet, även dagens nazister och liberaler, det innebär inte att man är kommunist, det är inte rika som blev det inte kommunisteran, det är maffian som blev rik efter kommunisteran.
Eftersom staten ägde all mark och alla fabriker så delades ju dessa rikedomar bland kommunister; dvs om man skulle bli superrik skulle man ha kontakter inom kommunistpartiet. Samtidigt och därefter blev ju maffian rik. Men jag har svårt att tro att den enorma stats/maktapparat USSR hade idag inte har några kommunistmiljoner på bankkontot.

Eller om jag frågar såhär: Staten (dvs ett gäng "kommunister") äger alla fabriker och all mark. Gav de bort all denna mark jämställt så att de själva blev lika rika som dem de gav marken och fabrikerna till? Eller gav de sig själva och sina kompisar "lite extra" eftersom de kunde - de var trots allt de med ultimat och arbiträr makt i Ryssland på den tiden (förutom maffian dårå - men största rikedomarna fanns hos kommunistmakthavarna och jag menar att en stor del av dessa rikedomar hamnade i gamla kommunisters egna fickor). Har inte den gamla kommunisten Putin ca. 70 miljarder (plus några miljarder till under bordet från t.ex. Sotji)? Fick han sina 70 miljarder ur en normal politikerlön i Ryssland? Maffian fick han nog inte sina cash ifrån - så enda alternativet som kvarstår är att det är gamla USSR-statspengar.

Citat:
Ursprungligen postat av failure
Ja alla är kommunister i Ryssland tom Lars Ohly är ju kommunist, de som roffade åt sig eller gör det fortfarande är och var aldrig kommunister.
Ja, som sagt, Putin är ju superrik och hans pengar kom antingen från:
- privata besparingar/arv från kommunisttiden (vilket inte fanns inom kommunism),
- maffia (vilket han aldrig skulle erkänna),
- kommuniststatens stölder från folket (och vietnameserna).
Med dessa tre alternativ till Putins 70 miljarder är kommunistpengar det enda vettiga alternativet.
Senast redigerad av fbtest11 2015-03-25 kl. 12:18.
2015-03-25, 12:27
Bannlyst
Citat:
Eftersom staten ägde all mark och alla fabriker så delades ju dessa rikedomar bland kommunister; dvs om man skulle bli superrik skulle man ha kontakter inom kommunistpartiet. Samtidigt och därefter blev ju maffian rik. Men jag har svårt att tro att den enorma stats/maktapparat USSR hade idag inte har några kommunistmiljoner på bankkontot.

Eller om jag frågar såhär: Staten (dvs ett gäng "kommunister") äger alla fabriker och all mark. Gav de bort all denna mark jämställt så att de själva blev lika rika som dem de gav marken och fabrikerna till? Eller gav de sig själva och sina kompisar "lite extra" eftersom de kunde - de var trots allt de med ultimat och arbiträr makt i Ryssland på den tiden (förutom maffian dårå - men största rikedomarna fanns hos kommunistmakthavarna och jag menar att en stor del av dessa rikedomar hamnade i gamla kommunisters egna fickor). Har inte den gamla kommunisten Putin ca. 70 miljarder (plus några miljarder till under bordet från t.ex. Sotji)? Fick han sina 70 miljarder ur en normal politikerlön i Ryssland? Maffian fick han nog inte sina cash ifrån - så enda alternativet som kvarstår är att det är gamla USSR-statspengar.
Putin har knappast 70 miljarder, han sitter på mycket mer rikedomar än vad redovisas, men långt ifrån 70 miljarder, och pengarna kommer från hans affären i St Petersburg, för miljoner dollar som växte: det fanns en dokumentär om det på SVT för några dagar sedan.
2015-03-25, 12:31
Bannlyst
Jag vill göra en sak klar: jag tycker det är bra att ett fåtal människor har MYCKET pengar eftersom de blir investeringsklassen (som folk med innovationer kan söka sig till för att uppfylla innovationerna och bidra till mänskligheten).

I USA är det visserligen 90% f.d. innovatörer (folk som investerade i att bygga fabriker) som är miljardärer medan det i Ryssland är byfånar utan innovationsanda aka. kommunistpolitiker/maffia.

Men i slutändan tycker jag det är bra att ha en investeringsklass i samhället, vilket finns i Ryssland. Dessutom minskar sådan distribution av pengar konsumptionen hos privatpersoner vilket är snällt mot naturen (och kommande generationer) pga. färre växthusgaser och mindre spendering av naturresurser.

Så jag har inget emot att vissa ryssar är rika, men jag föredrar sättet amerikas miljardärer blev rika på, men det viktiga är att ha en investerarklass (som folk med innovationer att upfylla kan nå).

---

Men det är bara min åsikt; trådstarten handlade egentligen om den konstiga relationen mellan far och son när fadern nästan dog bara för att göra någon annan rik (genom att utplåna en folkgrupp (folkmord) och samtidigt utrota en kultur, och möjligtvis skrämma och förslava ett folk så att de inte kan komma på innovationer (såsom skett i kommunistiska Nordkorea). Hur tycker far och son över att far nästan dog för hans bidrag i Vietnamkriget vars rationalie var ”vi alla delar alla pengar lika!!” (medan hans generaler byggde privata lyxslott).
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in