Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Men då vi inte vet så får man välja något att basera antaganden på. Och då tog jag historiken. På något sätt så har jag mer tilltro till det än rena spekulationer.
Jag skulle också säga att det är något av slöseri med resurser att bygga för mycket. Bättre då att öka på ifall behovet ökar.
Man kan också tänka sig att våra politiker säger att det finns ett kostnadstak, och att man sätter stopp där. Ja, det går att tänka sig.
Om vi låter de senaste årens invandring fortsätta utan att politikerna försöker minska den så kommer inte 9 miljarder till modulhus att räcka särskilt många månader.
De senaste årens utveckling visar att vi har en exponentiell tillväxt i antalet asylsökande. Det är logiskt, eftersom varje person som tar sig hit har familj och vänner i hemlandet som också tar sig hit när de ser att det går att få asyl i Sverige. Det blir alltså en snöbollseffekt. Ovanpå detta har vi anhöriginvandringen som sätter en turbo på fenomenet. Allt skapar ett tryck på bostäderna. Det är situationen som vi har att förhålla oss till.
Självklart påverkas volymen av politiska beslut. Vi har full kontroll över vilka som får stanna i landet.
Jag tycker inte att vi ska bygga mer än nödvändigt. Poängen med mitt inlägg var att politikerna ägnar sig åt önsketänkande om de tror att volymen ska gå ner av sig själv. Om vi håller fast vid dagens politik och försöker lösa bostadsproblemet med modulhus får vi vara beredda på att bygga ett exponentiellt ökande antal modulhus varje år.
Citat:
Ursprungligen postat av
Glaucius
Nu räknar man plötsligt med att det kommer behövas närmare en halv miljon nya bostäder till år 2020 för att kunna täcka upp bland annat för alla flyktingar som söker sig hit.
En halv miljon bostäder som kostar 300 kkr till en miljon kr / st blir alltså ett omedelbart investeringsbehov på 150 till 500 miljarder kronor. Sedan tillkommer driftskostnaden. Jag vågar inte tänka på hur liten kostnadstäckning vi får på detta genom folk som betalar hela hyran själva genom ett riktigt jobb.
Undrar varför man inte pratade högre om detta i förra valrörelsen?