Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-05, 12:40
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Precis. Kaplan ser modulerna som en permanent lösning, inte en tillfällig. Att ta bort tidsbegränsningen är en del av hans plan.

Ja, hans taktik är att det svenska folket inte ska vara i majoritet. Grejen är att han inte kan få medel till det. Det kommer inte avsättas 100-tals miljarder till modulhus och andra åtgärder. Ingenting kommer att göras, vilket man inte heller tidigare har gjort.
Citera
2015-04-05, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Ja, det är stor risk att det blir ghetto av detta men var ska folk bo, om vi nu ska ta emot 100000 asylinvandrare om året + deras 50000 anhöriga under all överskådlig framtid?

Jag tror inte det kommer att komma 100.000+50.000 per år som får PUT helt enkelt. Visst har vi redan en skriande bostadsbrist, men påspädningen upphör. Kollapsen är här, och det är bara en tidsfråga innan vi har ett nytt luciabeslut. Och kommer inget beslut så blir det helt enkelt tält som asylförläggning innan något annat stoppar inflödet. Jag tror inte vi ska extrapolera dagens vansinnigheter ut i det oändliga.

Den rådande bostadsbristen kommer att hanteras med "lite av varje", som jag beskrev innan jag fick tuppjuck på en våldsextremist som angrep mig i tråden som varande "nasse". Får be om ursäkt (inte till dåren) utan till er civiliserade debattörer för mina ordval och off-T i påskfyllan.

I stort sett håller jag med TheLucky här, det kommer inte att bli någon större ökning av nyproduktion, vare sig temporär eller permanent. De subventionsförslag som presenterats är alltför dåliga och skapar närmast motsatt effekt eftersom nödvändig marknadspress på nybyggande försvåras.
Citera
2015-04-05, 12:52
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
I stort sett håller jag med TheLucky här, det kommer inte att bli någon större ökning av nyproduktion, vare sig temporär eller permanent. De subventionsförslag som presenterats är alltför dåliga och skapar närmast motsatt effekt eftersom nödvändig marknadspress på nybyggande försvåras.

Jag tror det finns flera aktörer som är beredda på att smälla upp modulbostäder och de som kommer göra det kommer att tjäna stora pengar. Vi vet att i invandringsindustrin så finns det knappt något tak. Flyktingförläggningarna är extremt dyra och lönsamma för dem som driver dem. På samma sätt kommer de använda det ekonomiska insitamentet för att skapa en modulbyggnadshysteri så att mängder med modulbyggnader kommer att placeras. Jag ser snarare att det kommer bli brist på modulbyggnader med eftersom de inte kommer kunna producera dem tillräckligt fort.
Citera
2015-04-05, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Fast kraschar inte bostadsmarknaden än mera om de bygger 500 000 baracker? Jag är en enkel människa och förstår inte ekonomi mer än plus och minus, men jag ska fatta mig kort.

Eftersom det är brist på bostäder stiger priset eftersom de får ett högre värde (supply/demand), folk som redan har bostad tar dyra lån och sätter sin bostad som insatts, banken äger ditt hus men du får bo i det. Du har det bra, banken har det bra. Folk utan hem mår dåligt och kan inte jobba.

Nu kommer trixet.

Med statliga pengar byggs 600 000 billiga baracker, inavdrare kan folkbokförda sig och unga kan lämna föräldrahemmet. Ingen efterfråga på befintliga bostäder och efterfrågan minskar, priset sjunker som en sten och bostaden förlorar värde. Banken får panik och säljer för att inte gå med förlust. Man kan inte längre ta dyra lån på sin bostad och får skulder och vräkt.

Nja, jag tror inte efterfrågan på människovänliga bostäder kommer att minska om en stor mängd slum byggs. Snarare tvärtom. Så supply/demand kommer inte att spräcka de övervärderade priserna.

Priserna kommer istället att gå ner pga räntehöjningar. Staten måste låna upp ett enormt kapital till ett icke vinstdrivande (snarare förlustbringande) projekt. Detta kommer att driva upp marknadsräntorna långt mycket högre än idag, och kraschar därmed "bubblan" på det sättet.

Detta har inget med låg styrränta att göra. Drar marknadsräntorna iväg upp (som t ex i Grekland), så kan inte styrräntan behållas på 0%. Då får vi hyperinflation.
Citera
2015-04-05, 12:57
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Men då vi inte vet så får man välja något att basera antaganden på. Och då tog jag historiken. På något sätt så har jag mer tilltro till det än rena spekulationer.

Jag skulle också säga att det är något av slöseri med resurser att bygga för mycket. Bättre då att öka på ifall behovet ökar.

Man kan också tänka sig att våra politiker säger att det finns ett kostnadstak, och att man sätter stopp där. Ja, det går att tänka sig.

Om vi låter de senaste årens invandring fortsätta utan att politikerna försöker minska den så kommer inte 9 miljarder till modulhus att räcka särskilt många månader.

De senaste årens utveckling visar att vi har en exponentiell tillväxt i antalet asylsökande. Det är logiskt, eftersom varje person som tar sig hit har familj och vänner i hemlandet som också tar sig hit när de ser att det går att få asyl i Sverige. Det blir alltså en snöbollseffekt. Ovanpå detta har vi anhöriginvandringen som sätter en turbo på fenomenet. Allt skapar ett tryck på bostäderna. Det är situationen som vi har att förhålla oss till.

Självklart påverkas volymen av politiska beslut. Vi har full kontroll över vilka som får stanna i landet.

Jag tycker inte att vi ska bygga mer än nödvändigt. Poängen med mitt inlägg var att politikerna ägnar sig åt önsketänkande om de tror att volymen ska gå ner av sig själv. Om vi håller fast vid dagens politik och försöker lösa bostadsproblemet med modulhus får vi vara beredda på att bygga ett exponentiellt ökande antal modulhus varje år.

Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Nu räknar man plötsligt med att det kommer behövas närmare en halv miljon nya bostäder till år 2020 för att kunna täcka upp bland annat för alla flyktingar som söker sig hit.

En halv miljon bostäder som kostar 300 kkr till en miljon kr / st blir alltså ett omedelbart investeringsbehov på 150 till 500 miljarder kronor. Sedan tillkommer driftskostnaden. Jag vågar inte tänka på hur liten kostnadstäckning vi får på detta genom folk som betalar hela hyran själva genom ett riktigt jobb.

Undrar varför man inte pratade högre om detta i förra valrörelsen?
Citera
2015-04-05, 13:04
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Om vi låter de senaste årens invandring fortsätta utan att politikerna försöker minska den så kommer inte 9 miljarder till modulhus att räcka särskilt många månader.

De senaste årens utveckling visar att vi har en exponentiell tillväxt i antalet asylsökande. Det är logiskt, eftersom varje person som tar sig hit har familj och vänner i hemlandet som också tar sig hit när de ser att det går att få asyl i Sverige. Det blir alltså en snöbollseffekt. Ovanpå detta har vi anhöriginvandringen som sätter en turbo på fenomenet. Allt skapar ett tryck på bostäderna. Det är situationen som vi har att förhålla oss till.

Staten kommer finansiera detta med lån och IMF kommer vara mer än villiga att låna ut dessa öronmärkta pengar för modulbostäder till Sverige.

Ännu roligare är att modulbostäder är likt som att köpa en bil, en extremt dålig investering till skillnad mot riktiga bostäder.
Citera
2015-04-05, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag tror det finns flera aktörer som är beredda på att smälla upp modulbostäder och de som kommer göra det kommer att tjäna stora pengar. Vi vet att i invandringsindustrin så finns det knappt något tak. Flyktingförläggningarna är extremt dyra och lönsamma för dem som driver dem. På samma sätt kommer de använda det ekonomiska insitamentet för att skapa en modulbyggnadshysteri så att mängder med modulbyggnader kommer att placeras. Jag ser snarare att det kommer bli brist på modulbyggnader med eftersom de inte kommer kunna producera dem tillräckligt fort.

Jag ser inget i regeringens förslag som skulle skapa incitament för att göra stora vinster i modulbyggande. 5300 kvm i Stockholm? En spottstyver. De anslutna villkoren gör det snarare till en gigantisk förlustaffär för den som ska driva boendet.

http://www.regeringen.se/sb/d/20099/a/256369
Citera
2015-04-05, 13:11
Medlem
Citat:
Staten kommer finansiera detta med lån och IMF kommer vara mer än villiga att låna ut dessa öronmärkta pengar för modulbostäder till Sverige.

Ännu roligare är att modulbostäder är likt som att köpa en bil, en extremt dålig investering till skillnad mot riktiga bostäder.

Du, klockan är över ett på dagen! Vakna, mardrömmen är över! IMF med häxan Lagarde i spetsen kommer inte att låna ut 100 miljarder till Sverige för att bygga slum.
Citera
2015-04-05, 13:14
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Du, klockan är över ett på dagen! Vakna, mardrömmen är över! IMF med häxan Lagarde i spetsen kommer inte att låna ut 100 miljarder till Sverige för att bygga slum.

IMF kommer definitivt låna ut pengar till Sverige som måste göra det förr eller senare oavsett modulbostäder eller inte. IMF lånen kommer tro mig, sedan kommer det bli skoj att se vilka krav de kommer med.
Citera
2015-04-05, 13:24
Medlem
Citat:
IMF kommer definitivt låna ut pengar till Sverige som måste göra det förr eller senare oavsett modulbostäder eller inte. IMF lånen kommer tro mig, sedan kommer det bli skoj att se vilka krav de kommer med.

Ja, det är självfallet möjligt att vi hamnar i en grekisk situation och måste låna upp av IMF mot kraftiga neddragningar av offentlig sektor. Och då blir första kravet från IMF att vi stryker massinvandringen.

Dvs tvärtom vad du skrev i inlägget före med lån från IMF öronmärkta för modulbostäder. Det är det som jag kallar en orealistisk mardröm. Eller har du sett några konkreta signaler eller läst något i utländsk media som kan visa på att IMF vill köpa slumobligationer av Sverige? En källa kanske?
Citera
2015-04-05, 13:32
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ja, det är självfallet möjligt att vi hamnar i en grekisk situation och måste låna upp av IMF mot kraftiga neddragningar av offentlig sektor. Och då blir första kravet från IMF att vi stryker massinvandringen.

Dvs tvärtom vad du skrev i inlägget före med lån från IMF öronmärkta för modulbostäder. Det är det som jag kallar en orealistisk mardröm. Eller har du sett några konkreta signaler eller läst något i utländsk media som kan visa på att IMF vill köpa slumobligationer av Sverige? En källa kanske?

Oavsett, IMF skulle bli glada om de lånade pengar för modulbostäder eftersom det är en skitinvestering. IMF skulle aldrig någonsin få för sig att ställa krav på att Sverige skulle minska sin invandring, snarare tvärt om.

Vi har antagligen olika uppfattningar om IMF. Min uppfattning är att IMF är en del i globalistmaffian som inte alls är särskilt intresserade av att länder har förmåga att betala av sina lån. Deras mål är genom länders utsatta situation ställa sådana krav att utländska investerare kan plundra landet + eviga ränteinbetalningar.

Nu är vi lite OT kanske.
Citera
2015-04-05, 13:35
Medlem
LeifD2s avatar
Kan bostadsfrågan för invandrare splittra regerinen S/Mp?

Som alla vet är det problem att få tag i boenden för allt löst folk som tar sig till Sverige och får PUT, eller inte får det men kräver bostad ändå.

Regeringen hade en idé me modulhus som verkar ha stött på patrull av ekonomiska och logistiska skäl. Just nu verkar man inte ha någon plan alls.

Mupparna kommer ju aldrig att gå med på någon minskning av invandringen, helt oavsett konsekvenser. En del sossar har dock börjat skruva på sig och insett att det här välfärdssystemet som man ägnat 100år på att bygga upp är borta om 10 år om inget radikalt görs. Nu.

Så, vad säger flashbacks experter?

- Kan denna fråga bli den som sänker regeringen Löfven?
- Vad kan komma istället (ren S-regering, eller?)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in