2015-04-05, 10:08
Medlem
AlfaQhards avatar
Fast kraschar inte bostadsmarknaden än mera om de bygger 500 000 baracker? Jag är en enkel människa och förstår inte ekonomi mer än plus och minus, men jag ska fatta mig kort.

Eftersom det är brist på bostäder stiger priset eftersom de får ett högre värde (supply/demand), folk som redan har bostad tar dyra lån och sätter sin bostad som insatts, banken äger ditt hus men du får bo i det. Du har det bra, banken har det bra. Folk utan hem mår dåligt och kan inte jobba.

Nu kommer trixet.

Med statliga pengar byggs 600 000 billiga baracker, inavdrare kan folkbokförda sig och unga kan lämna föräldrahemmet. Ingen efterfråga på befintliga bostäder och efterfrågan minskar, priset sjunker som en sten och bostaden förlorar värde. Banken får panik och säljer för att inte gå med förlust. Man kan inte längre ta dyra lån på sin bostad och får skulder och vräkt.
Citera
2015-04-05, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerkorven
För om 10 år kommer det att se ut som följande och inte en jävel kommer att vilja röra sig i närheten. Rinkeby kommer att framstå som rena paradiset. .
Självklart kommer Kaplan-slummen, Kaplanbarackerna, att ligga snäppet under Rinkeby i attraktionsnivå.

Men fortfarande snäppet över dagens tältläger som våra EU-immigranter sätter upp.

Ett nytt Göteborg vart tredje, vart fjärde år, ska bo någostans i framtiden. Då måste det till drastiska lösningar.
Citera
2015-04-05, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det säger väl sig självt att ett trähus slits bra mycket snabbare än ett betonghus. Och bara det att modulhusen kommer att byggas som getton slits de ju ännu snabbare. För att inte tala om brandrisken. Tänk dig själv en massa bilbränder och kravaller i dessa områden. Sammantaget är projektet dömt att misslyckas på förhand.
Beror ju bara på hur väl man underhåller husen. Finns betonghus som slits betydligt värre och fortare än trävillor.

Fast visst är det så att vi kan misstänka att underhållet av dessa Kaplanbaracker kommer att vara lågprioriterat.

Det enda rimliga, som jag ser det, är att de läggs i ett statligt, eller kommunala, bostadsbolag.

Privata aktörer är säkert med på att bygga och drifta den här typen av barackområden men då kommer nog priset att bli högre än om man starta nya allmänägda bostadsbolag som man från politiskt håll kan hålla nere vinstkraven på.
Citera
2015-04-05, 10:17
Medlem
Iom att hyran kommer ligga på 20 000kr/mån för en ordinär trerummare så har jag svårt att se hur man ska kunna betala för det även med ett jobb.
Citera
2015-04-05, 10:29
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Iom att hyran kommer ligga på 20 000kr/mån för en ordinär trerummare så har jag svårt att se hur man ska kunna betala för det även med ett jobb.
Vilket ju naturligtvis kommer innebär att man skapar riktigt härligt arbetslinjebefrämjande incitament om de här hyrorna slår igenom hos de som ska ha dem eftersom incitamenten att arbeta kommer att bara obefintliga om man låter det här slå igenom som ett normalt inkomstprövat bostadsbidrag. Resultatet blir väl helt enkelt kraftigt subventionerade hyror där man ändå får ge bidrag för den kvarvarande mindre kostnaden som slår igenom till den som hyr bostaden. Och även det kan ju räcka för att göra arbete synnerligen oattraktivt.

Alltså, om man så skulle sätta sig ner och designa en slum för en etnisk underklass som en grogrund för kriminalitet och misär så är det svårt att komma fram till något som är så värst mycket bättre än förslagen på modulhus plus oreglerad invandring in till ett lands som saknar bostäder, arbeten, skyhöga trösklar in på arbetsmarknaden och där polisen inte upprätthåller lagen. Det som möjligen saknas är väl att man skulle tillhandahålla ett startpaket med droger att sälja plus en etabliseringslots som redan är yrkeskriminell...
Citera
2015-04-05, 10:56
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Därför att en dag kommer det att vara fullt även hos släktingarna och landsmännen i Hjulsta och Vårby.

Alltså, du kan inte klämma in hur många som helst i det befintliga bostadsbeståndet.

Vi har länge haft bostadsbrist men då har det primärt talats om unga svenskar som inte kan flytta hemifrån - ingen politiskt prioriterad grupp direkt.

Men nu kommer dessa volymer av människor över gränsen. Ett nytt Göteborg var tredje, vart fjärde år framöver - en politiskt prioriterad grupp.

Då tror jag faktiskt att det kommer att hända någonting och då gissar jag att politikerna föredrar att bygga baracklängor framför att minska inflödet.

En positiv bieffekt vore om det byggdes så mycket att det även underlättade för svenska ungdomar som vill flytta hemifrån.

Om man ansett att invandrare bör prioriteras så hade man för länge sedan byggt massvis med bostäder. Det har inte gjorts för att man inte tycker att det är en prioriterad grupp.

Vad som hänt är att massinvandringen har fungerat för invandrarna använder sig av en redan befintligt välfärd. Men den har inte byggts ut. Man kan väl istället säga så här att t.ex. socialtjänsten och arbetsförmedlingen är rena invandrarmyndigheter, liksom komvux är det. Och precis som förorter är rena invandrarområden. Poängen med det här är att politiker inte har behövt göra någonting. Systemet har helt enkelt fått levt sitt eget liv och funnit egna lösningar. Så kommer det att bli den här gången också.
Citera
2015-04-05, 11:17
Medlem
Vindpinads avatar
Baracker eller modulhus är bara tillfälliga lösningar. Tanken är inte att 600 000 flyktingar ska bo i dessa permanent. Snacka om ghetton isf!

Nej parallellt med dessa modulhus måste även hundratusentals riktiga lägenheter byggas. Modulhusen ska fungera som en sluss. När ytterligare 600 000 flyktingar kommer måste den första batchen av flyktingar lämna ifrån sig sina modulhus och ta en riktigt lägenhet. Det här är ett massivt folkförflyttningssystem som skulle få Stalin att bli grön (MP) av avund.

Svenskar ungdomar då undrar ni! Det är ingen jävel som bryr sig om dem! Det bästa vore om de stack till Norge. Araber och afrikaner in, och svenskar ut! Perfekt! Det är det 87% vill, och det är det 87% kommer få!
Senast redigerad av Vindpinad 2015-04-05 kl. 11:25.
Citera
2015-04-05, 11:28
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Medel beviljade asyl är 19200 per år (sedan 2006). Standardavvikelsen är 6700. Så medel + 2 standardavvikelser kunde kanske vara något. Då får vi 32 000 personer. Då borde man klara ungefär ett års förvaring.

En viktig del av modulhusfrågan är givetvis hur behovet kommer att se ut framöver.

Många processer i naturen ger upphov till en normalfördelad distribution (länk). Om det är så för anströmningen av invandrare till Sverige så håller din modell säkert ganska bra.

Men det kan även vara så att varje invandrare till Sverige ger upphov till ytterligare invandrare ett antal månader senare. Isåfall har vi en exponentiell tillväxt, vilket är en helt annan sak.

Så här har invandringen sett ut de senaste åren: källa

Normalfördelad eller exponentiell?
Citera
2015-04-05, 12:04
Medlem
Citat:
Beror ju bara på hur väl man underhåller husen. Finns betonghus som slits betydligt värre och fortare än trävillor.
Ja, finns många bondgårdar som är över hundra år som är i skapligt skick.
Avskrivningstiden kan mycket väl läggas på 40-50 år.

Citat:
Fast visst är det så att vi kan misstänka att underhållet av dessa Kaplanbaracker kommer att vara lågprioriterat.
Som jag tidigare pekat på kan man låta hugade flyktingar sköta detta. Gratis tom. Deras ersättning kan vara ett arbetsbetyg att visa upp, och därmed lättare kunna bli anställd.

Naturligtvis kommer byggfacket att bli koleriska. Detta är ju något deras medlemmar ska pyssla med till skyhög kostnad. Och det lär en (S) regering inte klara av att hantera, så vi får nog dessvärre räkna med orimligt hög underhållskostnad.

Citat:
Det enda rimliga, som jag ser det, är att de läggs i ett statligt, eller kommunala, bostadsbolag.

Privata aktörer är säkert med på att bygga och drifta den här typen av barackområden men då kommer nog priset att bli högre än om man starta nya allmänägda bostadsbolag som man från politiskt håll kan hålla nere vinstkraven på.
Här har jag dock motsatt uppfattning. Att lägga något i offentlig regi är som att be att det ska bli gravt ineffektivt och dyrt. Det finns ingen konkurrens som effektiviserar. Tvärtom kommer det att bli mindre om mindre effektivt pga att organisationen hittar på mer och mer "som behöver göras".
Citera
2015-04-05, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
En viktig del av modulhusfrågan är givetvis hur behovet kommer att se ut framöver.
Ja, jag tittade tillbaka ca 9 år tror jag. Men detta är ju en politisk fråga och där kan det ju svänga lite hipp som happ. Och så kan det vara en fråga om vad som händer i världen.

Men då vi inte vet så får man välja något att basera antaganden på. Och då tog jag historiken. På något sätt så har jag mer tilltro till det än rena spekulationer.

Jag skulle också säga att det är något av slöseri med resurser att bygga för mycket. Bättre då att öka på ifall behovet ökar.

Man kan också tänka sig att våra politiker säger att det finns ett kostnadstak, och att man sätter stopp där. Ja, det går att tänka sig.

Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Men det kan även vara så att varje invandrare till Sverige ger upphov till ytterligare invandrare ett antal månader senare. Isåfall har vi en exponentiell tillväxt, vilket är en helt annan sak.
Möjligen tänker du på arbetskraftsinvandring och anhöriginvandring, iom att du skriver invandring.

Dock är ämnet för tråden boende för flyktingar. och osäkerheten för det är avhandlat ovan.
Citera
2015-04-05, 12:19
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Det är alltså inte livslängden som är 10-15 år utan det är den tid som bostäderna får stå på plats med dagens detaljplanelagstiftning kring "temporära byggnader" innan de måste rivas.

Kvalitetsmässigt kan nog modulerna hålla längre så det man behöver göra är att lätta på regelverket kring detaljplaner.

Precis. Kaplan ser modulerna som en permanent lösning, inte en tillfällig. Att ta bort tidsbegränsningen är en del av hans plan.
Citera
2015-04-05, 12:29
Medlem
HipToBeSquares avatar
Temporära lösningar tenderar att vara permanenta lösningar i det här landet, speciellt när det gäller invandringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in