Flashback bygger pepparkakshus!
2015-05-31, 22:29
Medlem
Eastmancolors avatar
Men hallå? Jag har tidigare i tråden refererat till en artikel där den 23-årige vinterbadaren identifieras som umeåbo och händelsen dateras till samma datum som Åhl försvann - 761130. Killen bodde tydligen i Umeå men var folkbokförd i Piteå eller så har tidningen fått det om bakfoten. Det kan dock inte gärna vara så att två 23-åringar försvann samma dag: en i Piteå och en i Umeå! Uppgifter om att Åhl var deprimerad har också lagts ut varmed vi kan avskriva honom som CZ-anknuten på något sätt. Dessutom var han för gammal för skoldansfolket som ju var rena fjortisparaden.

http://www.folkbladet.nu/119753/30-p...i-vasterbotten

Det var tydligen ett dramatiskt år 1976, bl a dog min mormor i oktober.

Jag hade tidigare pekat ut flerförsvinnandeomständigheten (CZ/Åhl/Bjurestam/Forsgren) i några inlägg men som diskussionen utvecklats har jag fått uppfattningen att det inte finns något särskilt sammanhang. Kanske ungdomarna i Norrland var förvirrade över att borgarna vann riksdagsvalet? En sorts Fälldin-effekt?
Senast redigerad av Eastmancolor 2015-05-31 kl. 22:45.
Citera
2015-06-01, 02:00
Medlem
Nowaliis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Men hallå? Jag har tidigare i tråden refererat till en artikel där den 23-årige vinterbadaren identifieras som umeåbo och händelsen dateras till samma datum som Åhl försvann - 761130. Killen bodde tydligen i Umeå men var folkbokförd i Piteå eller så har tidningen fått det om bakfoten. Det kan dock inte gärna vara så att två 23-åringar försvann samma dag: en i Piteå och en i Umeå! Uppgifter om att Åhl var deprimerad har också lagts ut varmed vi kan avskriva honom som CZ-anknuten på något sätt. Dessutom var han för gammal för skoldansfolket som ju var rena fjortisparaden.

http://www.folkbladet.nu/119753/30-p...i-vasterbotten

Det var tydligen ett dramatiskt år 1976, bl a dog min mormor i oktober.

Jag hade tidigare pekat ut flerförsvinnandeomständigheten (CZ/Åhl/Bjurestam/Forsgren) i några inlägg men som diskussionen utvecklats har jag fått uppfattningen att det inte finns något särskilt sammanhang. Kanske ungdomarna i Norrland var förvirrade över att borgarna vann riksdagsvalet? En sorts Fälldin-effekt?

Du är rolig du! Lite humor friskar upp i detta rätt tunga ämne vi gräver i just nu- död &
försvinnanden..........

Mitt tidigare inlägg var bara för att få klarhet i om ryktet att en person dränkt sig/drunknat
i Piteå kort efter CZ försvinnande hade någon substans. Kan var en hop-mixning men
den herrelösa ekan är fortfarande ett frågetecken. Vill minnas att polisen både gjorde en efter-
lysning i media om den samt att man utredde om den senare också.

Tycker det är bra om Skaraborg kollar upp det vet vi svart på vitt vad som verkligen gäller.
Att det var en 23-åring som tog bort sig/drunknade exakt samma dag som Åhl gjorde i Umeå
har jag aldrig antytt och det tror jag inte heller. Men dendär förbaskade ekan då som flöt omkring
i vattnet mittemot Guldkusten...?
Citera
2015-06-01, 14:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Piteå-Tidningen för tiden 15/11 1976 - 20/1 1977.

Har nu gått igenom Piteå-Tidningen för tiden 15 november 1976 - 20 januari 1977.

Jag har nu kollat upp om det finns någon artikel/artiklar om den ev. drunkningsolyckan vid Guldkusten. Även den drunkningsolyckan/självmordet som skedde den 30 november 1976 i Umeå.

Inte ens den som vi vet inträffade i Umeå finns det någon artikel eller notis om.

Vi har med andra ord inte lyckats få svar på de frågor som vi vill ha svar på.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-01 kl. 15:32.
Citera
2015-06-01, 16:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fingermanholmen den 19 november 1976.

Citat:
Ursprungligen postat av Nowalii
Men dendär förbaskade ekan då som flöt omkring
i vattnet mittemot Guldkusten...?

Du har haft rätt hela tiden ang. detta med ekan.

Har hittat litet information om denna i en artikel som återfinns i Piteå-Tidningen lördagen den 20 november på första sidan.

Citerar enbart av det som handlar om ekan:

"På fredagen sågs en eka liggande ute i iskanten vid Fingermanholmen. Brandkåren tog upp ekan men den gav inte heller något tips om den försvunne."

Alltså under fredagen den 19 november hittades denna eka. Sex dagar efter CZ försvinnande.

Fingermanholmen är det i närheten av Guldkusten?
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-01 kl. 16:17.
Citera
2015-06-01, 19:47
Medlem
Nowaliis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Du har haft rätt hela tiden ang. detta med ekan.

Har hittat litet information om denna i en artikel som återfinns i Piteå-Tidningen lördagen den 20 november på första sidan.

Citerar enbart av det som handlar om ekan:

"På fredagen sågs en eka liggande ute i iskanten vid Fingermanholmen. Brandkåren tog upp ekan men den gav inte heller något tips om den försvunne."

Alltså under fredagen den 19 november hittades denna eka. Sex dagar efter CZ försvinnande.

Fingermanholmen är det i närheten av Guldkusten?

Det beror på hur man ser på saken. Bilvägen nej-men via vattnet jaa! Går alltså med båt
att ta sig mellan men inte så smart i en liten, sliten eka i mörkret senhösten.
Citera
2015-06-01, 23:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Endast vattenvägen till Fingermanholmen.

Citat:
Ursprungligen postat av Nowalii
Det beror på hur man ser på saken. Bilvägen nej-men via vattnet jaa! Går alltså med båt
att ta sig mellan men inte så smart i en liten, sliten eka i mörkret senhösten.

Bra. Då vet man hur det ligger till.

Har ingen aning om ifall detta med den herrelösa ekan kom att bli klargjort varför den låg i iskanten vid Fingermanholmen? Mycket möjligt att det aldrig blev det.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-01 kl. 23:38.
Citera
2015-06-12, 10:51
Medlem
Olika händelser blandas lätt ihop på mindre orter som denna och vävs ihop till något helt annat.

Troligtvis har dessa två nedan, slagits ihop och blivit en;

- En ung man vid namn Kl*s (osäker på efternamnet ) drunknade några år senare/försvann spårlöst från en fest-
resa på en Finnlandsfärja.

(Inte från orten men spenderade
tydligen gärna somrarna i Piteå).

- En kvinna 17 år +- ett par år, gick efter en dans på Pitholmsskolan,
lade sig utomhus -somnade och frös ihjäl bara kort efter att C försvann.

(Detta kan ha skett i närheten av Guld- Kusten, alltså platsen där hon återfanns).

Skaraborg2 : Kan du ta en titt på detta?
Senast redigerad av SachaB 2015-06-12 kl. 11:04.
Citera
2015-06-14, 11:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tidskrävande uppgift.

[quote=SachaB|53658245]Olika händelser blandas lätt ihop på mindre orter som denna och vävs ihop till något helt annat.

Troligtvis har dessa två nedan, slagits ihop och blivit en;

- En ung man vid namn Kl*s (osäker på efternamnet ) drunknade några år senare/försvann spårlöst från en fest-
resa på en Finnlandsfärja.

(Inte från orten men spenderade
tydligen gärna somrarna i Piteå).

- En kvinna 17 år +- ett par år, gick efter en dans på Pitholmsskolan,
lade sig utomhus -somnade och frös ihjäl bara kort efter att C försvann.

(Detta kan ha skett i närheten av Guld- Kusten, alltså platsen där hon återfanns).

Skaraborg2 : Kan du ta en titt på detta?[/QUOTE]

Visst är det så att olika händelser lätt kan blandas ihop framför allt på en mindre ort.

För att kunna få fram mera om dessa händelser på mikrofilm, så måste man ha ett exakt årtal. Helst även månad. Har man inte det så kan det ta en mycket lång tid innan man ev. finner det man letar efter.

Kan alltså vara ett mycket tidskrävande uppgift och som jag inte har tid att syssla med i a f under den närmaste tiden.
Citera
2015-06-14, 13:34
Medlem
Skaraborg2 : Visst är det så att olika händelser lätt kan blandas ihop framför allt på en mindre ort.

För att kunna få fram mera om dessa händelser på mikrofilm, så måste man ha ett exakt årtal. Helst även månad. Har man inte det så kan det ta en mycket lång tid innan man ev. finner det man letar efter.

Kan alltså vara ett mycket tidskrävande uppgift och som jag inte har tid att syssla med i a f under den närmaste tiden.

Självklart är detta för vaga uppgifter-
För den unga kvinnan kan jag ta reda på mer exakt datum och då borde det gå
att spåra via lokaltidningars dödsrunor. Gällande den unge Klas som försvann på
Finlands färjan går efternamn att ta reda på. Då kanske det inte blir lika svårt?

/-S-
Senast redigerad av SachaB 2015-06-14 kl. 13:37.
Citera
2015-06-14, 13:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Exakta uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av SachaB
Självklart är detta för vaga uppgifter-
För den unga kvinnan kan jag ta reda på mer exakt datum och då borde det gå
att spåra via lokaltidningars dödsrunor. Gällande den unge Klas som försvann på
Finlands färjan går efternamn att ta reda på. Då kanske det inte blir lika svårt?

/-S-

Skulle dessa uppgifter att gå att fram skulle det naturligtvis inte bli lika tidskrävande. Åtminstone vad som gäller uppgifterna ang. den unga kvinnan där det går att få fram exakt datum.
Citera
2015-06-14, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Skulle dessa uppgifter att gå att fram skulle det naturligtvis inte bli lika tidskrävande. Åtminstone vad som gäller uppgifterna ang. den unga kvinnan där det går att få fram exakt datum.

Tänker att det borde kanske även finnas något om den unge mannen - just att försvinna från en Finlands färja. Måste väl ha varit omskrivit på den tiden? Jag ska kolla med mina källor
& återkommer till veckan.
Citera
2015-06-16, 21:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försvinnandet till sjöss säkert omskrivet.

Citat:
Ursprungligen postat av SachaB
Tänker att det borde kanske även finnas något om den unge mannen - just att försvinna från en Finlands färja. Måste väl ha varit omskrivit på den tiden? Jag ska kolla med mina källor
& återkommer till veckan.

Det finns det säkert. Åtminstone av media lokalt.

Precis som i det här fallet: (FB) Olöst försvinnande: Sven-Erik Ness, Fjugesta, 1975.

Bra att du kollar med dina källor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in