Citat:
Ursprungligen postat av
Sudharma
Tidigare har LGWP skrivit:
När polisen utreder ett grovt våldsbrott brukar man säkra åtskilliga DNA-spår, men med det stora flertalet av dem är det så att de inte har med gärningen att göra. De har bara hamnat där ändå, som en naturlig följd av den mänskliga samvaro som består i att vi har fysisk kontakt med varandra eller bara vistas i samma miljö. Och i värsta fall kan de leda utredningen helt fel.
(...)
I andra fall kan det vara betydligt mer tveksamt. Som när man till exempel hittar en misstänkts DNA på offrets kläder eller andra tillhörigheter, men där det samtidigt saknas en koppling till själva gärningen.
(...)
Skulle det visa sig att det enbart handlar om att man säkrat spår från honom på hennes tillhörigheter blir jag orolig på allvar.
Käla: http://www.expressen.se/kronikorer/l...id-racka-till/
LGWP har skrivit tidigare:
Skulle det andra sidan vara så enkelt att han numera har teknisk bevisning som binder den häktade mannen till själva gärningen blir jag däremot lugn som en filbunke och lovar att lämna honom och hans utredning i fred fram till den rättegång som ju då kommer att följa efter sommaren. För då kommer vi att ses ändå. Förhoppningsvis. Och mer för hans skull än för min, faktiskt.
Jag undrar vilken bevisning enligt åklagaren binder NB till själva gärning (mord). Det finns inga spår från honom på tejpen som satt på Lisas huvud, inga spår på snara som satt på hennes halsen. Inga spår i hans bilen, inga spår i byssjan, inga spår från Lisa på hans kläder. Ingen har sett honom vid aktuell tids punkt vid Lisas arbetsplats, och ingen har sett hans bil där. En vittne såg honom kl. 18:00 vid sitt hem, en andra vittne såg honom kl 19:00 vid sitt hem.
18:37 såg vittne Lisa som skulle sätta sig på moped.
Kunde han hinna att göra alla gärningar på 18-20 min?
År åklagaren objektiv?
Får han livstidsstraff p g a bajs och sperma i lampkupan som hittades i andra lokalen i ladan (inte i sk mordplats)?