2016-03-19, 18:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Hade Irina varit svensk, haft en gedigen högskoleutbildning, haft ett högstatusjobb och kanske till och med kommit från en familj med status och kontakter i samhället är jag övertygad om att hennes vittnesmål haft högre tyngd...
Helt fel. Det är hustru som drar ner trovärdighet ihop med annat (ändrat alibi, snackat med NB inför rättegång).

Har således inte ett dugg med utbildning, social status att göra eller nån sorts klasstatus.
Varför återkommer detta melodramatiskt med jämna mellanrum?
2016-03-19, 18:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Att AB inte tar tillbaka uppgiften beror på att han aldrig blir tillfrågad i domstol, och därmed är det inte uppenbart att IB:s vittnesmål kommer efter påverkan från NB. Därför bevisar det inte att IB har ett lättsinnigt förhållande till sanningsbegreppet.
Hon ändrar i slutförhör som AB likaväl var på i Litauen. Har inte ett dugg med nån rättegång att göra.
2016-03-19, 18:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon ändrar i slutförhör som AB likaväl var på i Litauen. Har inte ett dugg med nån rättegång att göra.
Uppenbarligen har det uppstått en splitt mellan AB-IB. Planen till att börja med var genialisk, båda gav NB alibi, sedan tog de tillbaka det. Självklart ville polisen tro på det senare. Hemma i Litauen visade det sig att IB och AB inte drog jämnt, och nu har AB stuckit.

Nu tror jag inte på det, men jag vill visa att det är lätt att dra förhastade slutsatser, liksom när man bestämmer sig för vem som är mördaren sju timmar efter att kroppen hittas.
2016-03-19, 18:31
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Att AB inte tar tillbaka uppgiften beror på att han aldrig blir tillfrågad i domstol, och därmed är det inte uppenbart att IB:s vittnesmål kommer efter påverkan från NB. Därför bevisar det inte att IB har ett lättsinnigt förhållande till sanningsbegreppet.
Hon har definitivt ett lättsinnigt förhållande till sanningsbegreppet.
NB kan omöjligen ha varit hemma som hans lilla gumma påstår långt åt helvete efteråt
eftersom det är bevisat att han varit i mjölkrummet och dödat en tonårstjej vid namn Lisa
mellan halv sju och sju på kvällen. Sen blev han sedd när han transporterade iväg kroppen
och när han återvände från Martorp i en hastighet som förde tankarna till en rallyförare
på grusvägarna.
Har du alldeles glömt bort all DNA-bevisning?

Hon ljuger för sin lustmördande makes skull! Därmed basta. Hon säger sig vara troende visst
men det hindrar tydligen inte från att vara ytterst ovarsam med sanningen.
Citat:
Att AB inte tar tillbaka uppgiften beror på att han aldrig blir tillfrågad i domstol,
Så du utgår från att han hade tagit tillbaka uppgiften om en bror som ber honom ljuga
om han bara blivit tillfrågad i domstol?
Det kan du inte ta för givet. Hade han velat ändra på nåt så kunde han ändå låtit höra av sig.
Till media exempelvis. Hans mor har ju inte varit sen att nyttja media så det är inget
som hindrar att han också kunnat komma till tals om han velat så.

Aivaras har i förhör uttalat att ifall Nerijus gjort detta så är han inte längre hans bror.
Då vill han inte veta av honom längre.
Aivaras kan vara en bättre människa än brodern och inte beredd att ens för en brors skull
fara med lögn när det handlar om så allvarliga saker som ett sexualmord på en flicka
ungefär lika gammal som mördarens egen dotter.
2016-03-19, 18:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Uppenbarligen har det uppstått en splitt mellan AB-IB. Planen till att börja med var genialisk, båda gav NB alibi, sedan tog de tillbaka det. Självklart ville polisen tro på det senare. Hemma i Litauen visade det sig att IB och AB inte drog jämnt, och nu har AB stuckit.
Nu tror jag inte på det, men jag vill visa att det är lätt att dra förhastade slutsatser, liksom när man bestämmer sig för vem som är mördaren sju timmar efter att kroppen hittas.
Du och dina ointressanta rövarhistorier.

Split ligger mellan AB och NB - AB har tagit avstånd som han sa redan i förhör. Per automatik har han hamnat i fiendelägret versus morsan och hustrun. Mamma har inte en aaaning om vart han befinner sig sa Rönnbäck dramatiskt.
Han lär vara med sin fru och son.

Irina har pratat med NB om rättegången vilket hon tillkännagav på lagmans uppmaning i HovR.
2016-03-19, 18:44
Medlem
Citat:
Jag tror att Anders vittnesmål hade varit väl så viktigt som den pensionerade polisens.
Han kan dock ha ändrat sitt vittnesmål i efterhand.
Det är väldigt tungt att vittna till fördel för NB pga det massiva trycket emot honom.
Tex var det ju någon i butiken i Källby som hoppade av med någon dags varsel till TR.
Irinas vittnesmål anses ha liten betydelse eftersom hon är gift med NB och därmed kan antas vilja skydda honom.
Hade Irina varit svensk, haft en gedigen högskoleutbildning, haft ett högstatusjobb och kanske till och med kommit från en familj med status och kontakter i samhället är jag övertygad om att hennes vittnesmål haft högre tyngd...
Om så hade varit fallet hade hon inte varit inblandad i detta. Aldrig träffat NB, aldrig bott som gästarbetare i denna märkliga by.
Tänk vad detta lilla ord OM kan förändra mycket.
Senast redigerad av April62 2016-03-19 kl. 18:47.
2016-03-19, 18:49
Medlem
Citat:

Någon som vet var AB är? Han borde ju vara högvilt för Litauiska tidningar och skulle ju kunna tjäna en del på att sälja sin historia. Mamman då, någon kontakt med AB? De båda borde ju ha ett och annat att prata om.
2016-03-19, 18:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

De kanske inte dragit jämnt någonsin? Inte att de kanske varit direkt osams men just kanske med nöd och näppe tolererat varann som familjemedlemmar. Och när NBs spår var de som fanns gavs tillfälle att koa undan? Det kan väl vara i och för sig att AB kanske vid tillfällen känt viss sympati om NB varit nedlåtande mot henne memn kanske inte mer än så och att hon nu slipper det i så fall?
Skulle vara intressant att veta exakta ordalagen NB använde om att "skulle alltid kunna åka till Ryssland" om det var i "jag" eller "vi" form han menade (apropå tveksamheter om tolkningens kvalitet).
2016-03-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Någon som vet var AB är? Han borde ju vara högvilt för Litauiska tidningar och skulle ju kunna tjäna en del på att sälja sin historia. Mamman då, någon kontakt med AB? De båda borde ju ha ett och annat att prata om.

Det sista som jag läste va att han gick hos psykolog,
det va när han just hade kommit hem.
2016-03-19, 18:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Om så hade varit fallet hade hon inte varit inblandad i detta. Aldrig träffat NB, aldrig bott som gästarbetare i denna märkliga by.
Tänk vad detta lilla ord OM kan förändra mycket.

Säj inte det med säkerhet. Klart visst påverkar antagligen någon mån uppväxt och barndom som homo sovieticus antagligen till någon del till visst mått av undergivenhet inför den som presumeras vara auktoriteten (här då relaterat till NB, men samtidigt är det ju inte ovanligt att folk skiljer sig. De här sades ju verka skötsamma). Och möjligtvis osäkerheten i ett främmande land.
2016-03-19, 19:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Brodern har ingen kontakt med sin familj (mor) - de har ingen aning om var han är påstår Rönnbäck dramatiskt i TR.
Har har dock familj (fru och son) och han hade jobbat i Sverige för att köpa hus.
Mamman har varit i litauisk media och pratat om spliten mellan bröderna. Googla.
2016-03-19, 19:11
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Jag tror att Anders vittnesmål hade varit väl så viktigt som den pensionerade polisens.
Han kan dock ha ändrat sitt vittnesmål i efterhand.
Det är väldigt tungt att vittna till fördel för NB pga det massiva trycket emot honom.
Tex var det ju någon i butiken i Källby som hoppade av med någon dags varsel till TR.
Irinas vittnesmål anses ha liten betydelse eftersom hon är gift med NB och därmed kan antas vilja skydda honom.
Vilket av alla hennes motstridiga vittnesmål är det som skulle haft "högre tyngd" tycker du? Utbildning och kontakter ska inte spela någon roll överhuvudtaget vid en förundersökning. Detta är Sverige vi pratar om och inte någon bananrepublik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in