2016-04-08, 05:49
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det ser ut som allt gick snett för NB. Det var nog en GM, som planerade allt och NB fick uppgiften att hjälpa till och hålla munnen. GM hade handskar på sig men NB hade inte, för han hade inte alls möjlighet att förbereda sig.
Kroppen, jackan och hjälmen kom till Martorp nog senare. Det var inte NB som kom med kroppen, jackan och hjälmen.

Vad tråkigt det är med folk som bara kastar ur sig saker utan att ha belägg för något alls.
Utan att ens kommentera dumheterna du skriver så har jag bara en fråga;
Om din teori skulle vara sann, varför i helvete har inte Nerijus berättat det här då utan tar sitt livstidsstraff?
2016-04-08, 05:58
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att redan på måndagen försäkra sig om alibi vid särskilda tidpunkter säger något. I det läget kan ingen annan än mördare VETA att Lisa inte är försvunnen, utan DÖD.

Samt vilka tider som är kritiska.

Och att veta VAR hon finns.

EDIT. Sedan tror jag att NBs kunskap om DNA var undermålig, det var nog när han topsades på måndagen som paniken kring DNA drabbade honom.

Alldeles riktigt. Det här korta inlägget säger det mesta.
Allt är ju helt uppenbart. Tror man annat så måste det bero på att man väljer bort dessa delar av förhören för att man inte vill se sanningen om sin käre Nerijus.
2016-04-08, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Håller med dig.
Hennes vittnesmål är helt normalt under rådande omständigheter. Såklart kan hon inte minnas exakta detaljer om bilen som bilmärke t.ex, varför skulle hon göra det? Hon hade väl ingen anledning att fokusera på bilen utan fokuserade på det som upplevdes som hotfullt - Nerijus.
Skulle hon efter den korta tid "kartfrågningen" (planerade överfallet) tog minnas en massa små detaljer skulle det varit mycket märkligt. Hon mindes det viktigaste, hon mindes det som hände som fick henne att känna olust och springa vidare. Kvinnlig intuition.

Lite minnesproblem ändå ibland tydligen.

FUP 217

Citat:

Efter detta åkte hon och Henrik till vännen Andreas Erikssons ateljé, som låg
antingen i

Skövde eller Lidköping. Henrik och Adriana köpte med bullar som de åt
hos Andreas till

kaffet.
2016-04-08, 07:51
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Stämmer min förmodade avspärrning ?
Kikade du möjligen genom fönstret på mellanrummets södra vägg och funderade på om det hemska hörnet i förrummet var insynsskyddat ?

Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Ja tillbyggnaden var avspärrad, jag tyckte det var pinsamt att stå där och titta in så jag höll mig på någon meters avstånd. Det var iaf tydligt att fönstret i "spermarummet" gav god utsikt till uteserveringen.

Åkte även till Martorp, tog ingen tid alls från ladan, vi tog den vägen som passerade förbi deras bostad. Det var bebott igen.

Gaveln med fönster till förrummet är i princip fullständigt insynsskyddat från landsväg norrgående. Vid bilfärd döljer spritfabriken insynen nästan ända fram till man passerar och i skyltad hastighet hinner man knappt ens se att där sitter fönster på gaveln. Södergående riktning, då med avläsning i "döda vinkeln" är givet ännu mer omöjligt.
För att se in, lär man behöva gå upp till fönstret och vinkel-titta.
Likt några skrivit nu, intygar jag också att det är bra mycket tightare & mindre mellan byggnaderna/platserna i verkligheten, vilket det brukar vara vid jämförelse med bilder/kartor.

Det är först när man ser platserna i verkligheten, som man begriper att tidsramen för det hela, egentligen inte går att ifrågasätta.
2016-04-08, 08:22
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Intressanta synpunkter och funderingar! Man undrar ju faktiskt var AB befinner sig i skrivande stund, och varför utredarna släppte honom så fort han inte längre gav NB alibi.

Väldigt många omständigheter tyder på att ifall NB är skyldig i detta brottmål, så är det väldigt tveksamt att han är ensam GM. Den oerhört snäva tidsaspekten talar för att någon mer i så fall måste ha medverkat. Alternativt att NB har agerat i egenskap av "städare".

Så vad har AB egentligen för roll i denna historia, och vem kan mannen som LS inte kände igen vara? Hade ju varit intressant om polisen kollat dna och fingeravtryck på ölburken, det hade ju kunnat styrka - eller avstyrka - att det var AB och NB, eller någon tredje person vars identitet nu är okänd.

Här i tråden råder ingen ensamrätt för s.k. stammisar. Alla har rätt att komma med inlägg och synpunkter. Och att använda en trevlig ton gäller alla (även jaktkatter )

Jag anser inte att jag använt någon dålig ton men tycker väl kanske att andra har svårt att göra det när de kastar ur sig precis vad som helst och verkar inte acceptera andras åsikter och vinklingar ibland! Ok? Tycker inte man ska sitta och uttrycka vissa saker som en del gjort och racka ner på andra bara för att åsikterna går isär. Eller hur? Vi tänker alla olika, ingen är formstöpt. Jag har inte påstått att det råder ensamrätt, det får stå för din uppfattning, det jag menade var att ska man diskutera alt. MGM så är man anvisad till en annan tråd.
För övrigt kan man ju fundera på det här med spritfabriken ölburk Lena och en okänd man kontra vad AB och NB säger, vilken version är den rätta?
2016-04-08, 09:08
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Men nu var han ju inte intresserad av att titta på varken kartan eller mobilen .
Det var ju Adriana själv som var det intressanta i sammanhanget .
Det var ju henne han ville åt för att tejpa och flukta på och till sist dra en repa på skinnbanjon vid .
Vem det än var ? Ett tips , han luktade rök , pratade dålig engelska och var lite lik en
vidrig mördare vid namn Nerijus .
Slutsats : Det VAR Nerijus .

Jaa och om man måste klänga vid varandra för att se det småttiga så känner man väldigt väl rökdoft och ser hur svetten pärlar sig i ansiktet osv.
2016-04-08, 09:12
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
Tidigare inlägg av GilGrissom82

GilGrissom82|56892167]Intressanta synpunkter och funderingar! Man undrar ju faktiskt var AB befinner sig i skrivande stund, och varför utredarna släppte honom så fort han inte längre gav NB alibi.

Väldigt många omständigheter tyder på att ifall NB är skyldig i detta brottmål, så är det väldigt tveksamt att han är ensam GM. Den oerhört snäva tidsaspekten talar för att någon mer i så fall måste ha medverkat. Alternativt att NB har agerat i egenskap av "städare".

Så vad har AB egentligen för roll i denna historia, och vem kan mannen som LS inte kände igen vara? Hade ju varit intressant om polisen kollat dna och fingeravtryck på ölburken, det hade ju kunnat styrka - eller avstyrka - att det var AB och NB, eller någon tredje person vars identitet nu är okänd.

Det är nog inget som säger att att ölburken ens hade med balterna att göra ?
,men visst de kan ha svept en pilsner då ,redan kl7 på morgonen .....

I alternativa tråden skrev "västmanlänning" den 24/2 något som jag missat

SIDA 486, Undersökning av displayskydd

Vad betyder detta? Någon som förstår och kan förklara?

"På displayen säkrades ett avtryck som bedömdes vara användbart
för individualisering.
Det jämfördes mot de för undersökningen angivna personerna,
vilket inte ledde till någon individualisering.
Det jämfördes därefter mot jämförelseavtryck upptagna på
föremål från målsägarens hem. En fullständig jämförelse har inte
kunnat utföras eftersom den del av ett finger som avsatt
avtrycket på displayen inte återfinns i jämförelseavtrycken.
Avtrycket bedömdes inte vara användbart för sökning i
fingeravtrycksregistret."

tydligen fanns det alltså en del av ett fingeravtryck på mobildisplayen .rimligen borde Lisa genom att använda telefonen under dagen suddat ut avtryck som någon okänd ev tidigare satt dit ?
Så avtrycket borde rimligen vara från den som slagit sönder telefonen ???
och det är alltså inte NB eller någon av de andra "misstänkta " eller familjen .
såvitt jag kan komma på så är det där avtrycket enda spåret av en eventuell "medbrottsling"

Kan inte avtrycket komma från den som hittade den eller polisen? Vet ej om de hade handskar på sig när de tog upp den men borde rimligtvis haft det. Eller så kan det vara en fotgängare som varit ute och gått och kollat om det var nåt av värde och tagit upp den för att sen kasta den igen?
2016-04-08, 09:16
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det är fortfarande avspärrat och när man är där ser man hur nära det är mellan caféet och ladan. Att haffa någon skulle gå väldigt, väldigt snabbt. Det går ju också en liten parallellväg utanför ladan, lätt att köra till slaktdelen. Fikade också på cafeet och det var mycket mindre och mörkare än jag trodde.

Har NB kört över vägen med sin bil där LH hade mopeden parkerat och kastat in henne i bagageluckan tro? I så fall faller teorin om att hon kommit in rakt över vägen i stora porten där örhänge, handske hittats.
2016-04-08, 09:18
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Så du tycker inte att det hade varit mer normalt om "turisten" haft kartan i handen? - Visste han att joggerskan hade sin mobil med sig..?

Exakt vad jag menade på... Han kan ju aldrig veta att hon har en mobil och borde haft kartan i handen om han nu skulle fråga efter vägen. Menar det är ju inte tusentals med folk som passerar där och man får väl vara glad om man får tag i en enda att fråga efter vägen en lugn kväll.
2016-04-08, 09:23
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Adriana är ambitiös i sin löpträning. Rejäla sträckor två dar i följd. Typiskt vill man slippa gå- eller ståpauser utan hålla tempot uppe. Adriana tyckte sig kunna göra ett avsteg här eftersom hon initialt kände igen den som frågade som en av svärfars anställda. När hon fått reda på vad det gällde gjorde hon tydligen snabbt överslaget att det skulle gå snabbast att förklara vägen med stöd av mobilens kartapp. Min poäng är att hon underskattade tiden det tog och bet sig fast vid sin ursprungliga plan när det drog ut på tiden trots Nerijus påstridighet att komma med honom till bilen. Fokus var omväxlande på vädjane Nerijus och mobilen. Inte bilen. Hade sedan bilen stått längs med vägen och inte ordentligt inkörd hade hennes sista synintryck varit en sidvy av bilen. Nu hade Nerijus av nån anledning inte arrangerat bilen för snabb och problemfri avfärd då han väl fått stilla sin nyfikenhet om Kinnekulles geografi.
Det är inte mitt bord heller. Men mitt nick ger ju vissa förpliktelser.

Jag är heller ingen expert men kan han inte haft en trasa liggande i bilen han skulle söva henne med? Var det inte tal om någon slags vätska de använde på Martorp för länge sen i tråden? Minns inte riktigt vad det var om eller vad vätskan var till? Kommer du ihåg....
2016-04-08, 09:38
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han var påtagligt nervös och stirrig; det var flera saker som gått snett i samband med brottet. Och varför vara så angelägen om att det var just han, och inte AB, som först upptäckt handsken och då sagt åt AB att plocka upp den? – Det var ju något han försummat när han hals över huvud tvingats bege sig i väg från ladan. - Betr. DNA tror jag han arrangerat sitt brott så att han inte skulle behöva bekymra sig om några biologiska spår, dvs LH skulle aldrig kunna återfinnas. Inte heller var det tänkt att sprida ut LH:s tillhörigheter; detta var en ren panikåtgärd efter att han så snabbt och abrupt tvingats tänka om när AJ:s son såg hans bil utanför ladans öppning (där han förmodligen stannat till för en sista översyn, innan han skulle köra vidare med sitt lik). - I sin ursprungsform kan hans plan ha varit mer eller mindre vattentät; sedan tillkommer den ena "omständigheten" efter den andra - så småningom krönt med joggerskans entydiga utpekande i TR.

När GJ såg NB:s bil var bilens nos riktad mot norr; som om han från baksidan rundat ladan och kört fram mot öppningen. Därefter skulle han ha kört vidare; förmodligen norr- eller västerut. Frågan är dock var och hur långt? Med tanke på fynden utefter grusvägen är en möjlig tolkning att han endast planerat köra en mycket kort sträcka till en plats helt nära ladan/mjölkrummet. Men detta vågade han inte eftersom han tvingades räkna med att AJ/GJ när som helst skulle kunna dyka upp och vilja kolla vem som uppehöll sig vid ladan. Detta hade naturligtvis varit rena katastrofen för honom; hans enda val var att välja ett annat gömställe inkluderat tidsaspekten, dvs att han skulle kunna göra gällande att han kom direkt från avslutat arbete med det fönsterbleck han varit sysselsatt med ett försvarligt antal timmar.

På det hela taget agerar NB mycket förslaget och illistigt. Det finns ingen anledning att räkna med att han inte - om än under en kortare planeringstid - tänkt ut ett betydligt säkrare gömställe än den lilla boden i Martorp. Ej heller bör det ha ingått i hans planer att bara kasta jackan och hjälmen på en gammal rishög, väl synliga från en viss höjd/plats. Den placeringen vittnar om stor brådska och tidspress.

Han kanske tänkt dumpa LH:s kropp där de fiskade för den platsen var väl ganska ödslig? Handsken glömde han nog när han var nervös och stirrig.

Annars angående jackan och hjälmen börjar man nästan undra om han lagt det väl synligt för att hon skulle hittas. Lättare att andra fick ta hand om kroppen. Illistigt ja! Det kanske inte gick så bra med den tilltänkta plats som var meningen från början, svårt att gräva, vattnet för grunt, tja det kan finnas många skäl. Dock ej räknat med att åka dit för mordet.

Och när de grävde mask hade han uppsikt så han visste om hon hittats eller inte och m han skulle få ta hand om kroppen vid ett senare tillfälle ändå.
Bara spekulationer.
2016-04-08, 09:41
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att redan på måndagen försäkra sig om alibi vid särskilda tidpunkter säger något. I det läget kan ingen annan än mördare VETA att Lisa inte är försvunnen, utan DÖD.

Samt vilka tider som är kritiska.

Och att veta VAR hon finns.

EDIT. Sedan tror jag att NBs kunskap om DNA var undermålig, det var nog när han topsades på måndagen som paniken kring DNA drabbade honom.

Klart att han visste. Varför göra sig sån möda annars genom att få sin familj att ljuga sig gul och blå om han är oskyldig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in