2016-04-17, 21:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En förklaring kan vara att det helt enkelt kommer för nära.
Man upprättar avstånd till företeelsen därför att det hör andra länder till. Inte i lilla Sverige
får sånt ske som detta. Det är en ondska i sin mest utstuderade och brutala form
och den vill man inte kännas vid att den kan utövas så här inpå krokarna.
Det går utanpå vad man är beredd att acceptera som möjligt.
Därför bryta och bända på skeendet så att det ska berätta om något annat inträffat, nåt
mindre svårsmält.
Men dessvärre låter sig ingen annan berättelse ta form om vad som hände Lisa Holm.
Det hon blev utsatt för är så obevekligt tydligt. Det blir därför bara meningslöst med
alla ansträngningar att få in en annan motivbild.

Ett extremt brutalt sexualsadistiskt mord i en svensk landsbygdsidyll är något helt
overkligt givetvis men här blev det tyvärr bara alltför verkligt för drygt ett år sedan.

"Det kan inte vara nåt sånt. Det är nåt annat det handlar om."

Och så blir det att man går till offensiven och beskyller somliga för att själva
ha sexualsadistiska fantasier och att de är fanatiker och allt vad det nu är för något.
Sanningen är inte så lätt att umgås med alla gånger. Jaga iväg den går dock inte.
Det finns några olika varianter:
# NB är skyldig men sexualsadist är han absolut inte på villkors vis och professorn har fel.
# NB är oskyldig, en stackars utvald balt som rakt inte får omtalas på detta förfärliga sätt.

Den gemensamma nämnaren är överreaktion när sexuell sadism kommer på tal som övergår i rena personangrepp. Så skarp är den personliga reaktionen.

Äsch, de skiter väl i lilla Sverige och förstörelse av idyllen i Bullerbyn.
Hade du talat sen om anhöriga, grannar, vänner till NB så hade jag köpt förklaringen. Det kallas försvarsmekanism.
2016-04-17, 21:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, men hon kan redan ha varit död när hängdes upp. - BH:s medarbetare JO reagerade t.ex. mot avsaknaden av spår på väggen intill röret.
Jag har redan tänkt tanken och det låter ju hur jävla dumt ut som helst. Döda henne i norra delen direkt, släpa henne till mjölkrummet. Tejpa och krångla för att hänga henne som död?

Äh. Nej, då landar vi allt närmre de pucko teorierna här..
2016-04-17, 21:51
Medlem
Citat:
Nej, men hon kan redan ha varit död när hängdes upp. - BH:s medarbetare JO reagerade t.ex. mot avsaknaden av spår på väggen intill röret.

Knappast död, men möjligtvis döende.

JO missade antagligen teknikernas notering att smutsen på väggarna satt fast och inte gick att gnugga bort med fingrarna.
2016-04-17, 21:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Mitt inpass - här säger Hurtig faktiskt:
Jag tror att hon mördades i andra änden av ladan.

Vi diskuterade huruvida han skulle kunna framföra en sådan teori utan att den vore NB:s. Nu är ju inte Hurtig något under av exakthet, men nog borde han väl ha sagt vi, om det vore så. Eftersom det väl formellt är NB, som inger överklagandet, så skulle jag inte bli förvånad om just detta påstående saknas i inlagan. Ska bli intressant att se.
Japp. Jag betonade det igår när det kom på tal att det var NBs ideér. Påminner mer om "min teori"..
2016-04-17, 21:56
Medlem
Citat:

Med tanke på att Lisa hade sitt eget blod under samtliga naglar verkar hennes fokus legat på att bli av med snaran runt halsen, vilket är högst begripligt. Medvetandegraden kan ha varierat.

Hur som finns hennes hårstrå i rörets höjd i murbruket i Mjölkrummet där också balsnören med hennes DNA finns nedan för röret och på diskbänken i anliggande rum. Snören där också NBs DNA finns.
2016-04-17, 22:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har redan tänkt tanken och det låter ju hur jävla dumt ut som helst. Döda henne i norra delen direkt, släpa henne till mjölkrummet. Tejpa och krångla för att hänga henne som död?

Äh. Nej, då landar vi allt närmre de pucko teorierna här..
Ja, jag är fullkomligt enig här, men det är nog i dessa teorier BH landar. - Det verkar inte finnas något som helst helhetsperspektiv; endast ett uppförstorande av detaljer för att söka så tvivel i en utredning som i princip täppt igen alla blottor: En förkrossande DNA-bevisning i kombination med en lika förkrossande stödbevisning.
2016-04-17, 22:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Med tanke på att Lisa hade sitt eget blod under samtliga naglar verkar hennes fokus legat på att bli av med snaran runt halsen, vilket är högst begripligt. Medvetandegraden kan ha varierat.
Hur som finns hennes hårstrå i rörets höjd i murbruket i Mjölkrummet där också balsnören med hennes DNA finns nedan för röret och på diskbänken i anliggande rum. Snören där också NBs DNA finns.
Sen kan man väl vakna till i hela diskussionen - vad har det med PT att göra?
Hurtig leker krim.tekniker ihop med sin pensionär som tyckte det var mysko med avsaknad av spår på väggar.
Detta finns redan som reflektion i domslut dvs att hon kan ha varit strypt medvetslös
innan hängning och därav avsaknad av spår på väggarna.

Dog hon direkt är det lika ointressant i sig. Det visar väl att NB är helt sexuellt störd som tejpar runt och hänger en död. Han tycker kanske att det behövs ett RPU och en parafili och ska ge sig på påföljden. Märklig diskussion är det oavsett inför HD.
2016-04-17, 22:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Ja, det ser ut som att hängningen precis avslutats och NB avbrutits mitt i slutförandet av brottet. - Blodet under naglarna kan möjligen förklaras av att LH kämpat in i det sista för att få bort sitt handfängsel.
2016-04-17, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent

JO missade antagligen teknikernas notering att smutsen på väggarna satt fast och inte gick att gnugga bort med fingrarna.
Dessutom har den gode JO gjort misstaget att förutsätta ett visst förlopp av alla teoretiskt möjliga. Vi har ju rett ut det här och pekat på alla möjliga skäl till begränsad aktivitet i sidled: paralyserad av skräck och/eller knivhotad, totalt fokuserad på att befria sig från snaran, rörelsehindrad av tejp eller klädesplagg, redan på väg in i mörkret... Tillsammans med iakttagelsen av väggens ytbeskaffenhet skulle jag bedöma JO:s invändning som lättviktig.
2016-04-17, 22:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, jag är fullkomligt enig här, men det är nog i dessa teorier BH landar. - Det verkar inte finnas något som helst helhetsperspektiv; endast ett uppförstorande av detaljer för att söka så tvivel i en utredning som i princip täppt igen alla blottor: En förkrossande DNA-bevisning i kombination med en lika förkrossande stödbevisning.
Nej, det spretar rejält och som du säger: Massiv bevisning med stödbevisning.
Jag hoppas verkligen att det är mer än det som han skrivit om som gör det begripligt och har nån sorts logik. Hurtig påminner fn om när NBs bror letar mask. Petar lite här och där och resultatet blev 2 maskar.
2016-04-17, 22:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent

Ja, JO verkar inte ha kunnat orientera sig riktigt i materialet. Frånsett detta så behöver det inte ha blivit några nämnvärda spår efter ett offer med förtejpad mun och ihoptejpade händer.
2016-04-17, 22:14
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, det spretar rejält och som du säger: Massiv bevisning med stödbevisning.
Jag hoppas verkligen att det är mer än det som han skrivit om som gör det begripligt och har nån sorts logik. Hurtig påminner fn om när NBs bror letar mask. Petar lite här och där och resultatet blev 2 maskar.
Det var en träffande liknelse - frånsett att BH bara behöver ha fått ihop en halv mask, om ens det. - Att man skulle ha förväxlat brödernas datorer (som det hintats om i pressen) låter inte särskilt trovärdigt. - Vad är det för "dataexperter" BH förfogar över..?

Men man ska väl inte räkna ut överklagandet oläst; det torde tillhöra normal artighet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in