2016-04-20, 13:08
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
På sätt och vis förstår jag varför NB med advokat agerar som de gör även om det känns helt galet i just det här fallet. Det handlar inte om någon sanning, NB vill göra gällande att det inte går att utesluta att han enbart "städat". Jag tänker på killen som inte för så längesedan blev frikänd från mord trots att han erkänt mordet, berättat hur det gått till och även gråtit och bett om ursäkt för det han gjort. Det fanns helt enkelt inte någon dna-bevisning eller vittnen som styrkte hans erkännande. Knasigt men förmodligen rättssäkert.
Ja, jag förstår också den logiken MEN eftersom NB är tyst så saknas hans förklaring, endast Hurtigs hypoteser finns som svävar runt. Det är liksom för sent för den taktiken nu hur mycket än Hurtig försökt vrida till formuleringarna så det nästan ska låta som att NB förklarat lite.
Bevisningen kvarstår, både den tekniska bevisningen och vittnesbevisningen - det kan dessa fantasifulla hypoteser och hypade formuleringar inte ta bort, inte det minsta lilla.
2016-04-20, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag vill påminna om att det finns bara ett offer, brottsoffret.

Om man tänker lite allmänt, om Nero och på att varje människa har en egen roll i vad som sker i livet, så är Nero inte ett offer. Det är inte illa pinkat att få två advokater som tänker åt honom.

De flesta av oss skulle i det fall vi var inkallade till polisförhör som misstänkta eller åtalade, göra allt för att reda ut situationen om vi var oskyldiga. Precis så som Irina och lillebror gjorde när de förstod situatinens allvar.

Om man är oskyldig och tiger, så har man ett eget ansvar om att man får livstids fängelse. Samma sak om det finns förmildrande omständigheter eller förklaringar som man inte redogör för.

Det enda Nero gjort för att komma undan i hela denna sak, är att be familjen om falskt alibi, långt innan flickan hittades. Det anser jag är det mest allvarliga i saken, för det skedde medan folk letade efter en försvunnen flicka. Innebärande att Nero visste att ett brott hade begåtts, och att hon var död.

När Nero mötte Lisas pappa som letade efter sin dotter, kunde han se på honom med vetskapen att han dödat denne mans dotter.

Om en flicka skulle vara försvunnen där jag bor och pappan letade, skulle jag tänka att hon kommer nog snart hem. Ungdomar kan vara hos en kompis eller glömma ringa hem. Som utomstående känner man ju inte till allt vi vet nu om Lisa, och att hon hade meddelat att hon var på väg hem, efter en noga planerad resa på motorcykeln, efter arbetet.

Jag skulle inte komma på tanken att se till att ha alibi, bli nervös eller tänka på saken. Jag skulle definitivt inte stalka MP och polisen och leta mask på plats de söker. Jag skulle inte leta efter min katt, för han kommer hem, som alla andra katter när han vill ha mat eller vila.

Förhören första veckan efter gripandet är de viktigaste och där fick man klart för sig att det mesta lutade åt NB, sen trillar teknisk bevisning in efterhand, vittnen pekar ut etc. Man har sin man.

Han väljer att blåneka trots mycket stark bevisning, helt enkelt hålla käft och kan inte förklara de bevis som finns. Han har ju inte ens träffat eller mött flickan vilket ter sig aningen märkligt med tanke på just de tekniska bevisen. Han var körd ganska tidigt i utredningen.
2016-04-20, 13:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
De huvudsakliga invändningarna här väl dock bestått i att man utlyst yppandeförbud för att sedan ta semester och mer eller mindre lägga ner utredningen över sommaren.
FU lades inte mer eller mindre ner under sommaren - den går naturligt ner likt all annan verksamhet via svensk lagstiftning och semesterlagen.
Olsson gick in som ersättare för Wennerholm och för övrigt väntade de in obduktionsprotokoll samt mer svar från NFC.

Vad det beträffar yppandeförbud var det ett jävla hallå från vissa som knappt visste vad det innebar, farhågor och rena vantolkningar. Att denna FU skyddades är verkligen inte konstigt med tanke på två frisläppta vars åtal sen lades ner. Utöver detta stor och komplicerad brottsutredning.

Många av diskussionerna var de facto mycket väsen för lite ull och det i sig borde vara en värdefull reflektion till de som ropar rätt ut och förfasas..
Senast redigerad av develi 2016-04-20 kl. 13:33.
2016-04-20, 13:36
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
De är lite intressant vad BH inte gör eller försöker göra.
Adrianas vittnesmål får stå oantastat.
Vittnen som placerar NB mellan Blomberg och Martorp vid kritisk tidpunkt nämns inte.
Inte heller Björn Sahls vittnesmål om "serverad lögn".
Han försöker inte återupprätta Irinas alibi.
Fill in the rest.
Istället försöker han få in Flashspåret i Skypesatorn.
För fram tesen att NFC skapat blandbilder själva.
Samt att NB avsatt DNA då han hjälpt till att bära från ladans norrände.
Det var väl unefär det hela.
Helt riktigt, det var ungefär det hela.
Han undviker helt att ifrågasätta vittnesbevisningen.
Nerijus direktavsatta blod vid mordplats och på offrets kläder berörs knappt.
Vad gjorde egentligen Nerijus fingrar innanför Lisas knappöppning på byxorna?
Varför försökte han få alibi när man bara letade efter en försvunnen Lisa?
Hurtig försöker nog rikta in sig på vissa detaljer, skrapa lite på ytan, ta bort fokus från den verkliga TUNGA bevisningen, skapa lite sidospår.
Men, det lyckas ju inte, sanningen förvinner ju inte bara för att man inte pratar om den.
Han gör väl så gott han kan med en tyst och icke samarbetsvillig eller lättstyrd mördare.
Då gäller det att klura ihop något själv.
2016-04-20, 13:41
Medlem
Theforeigners avatar
Någon som vet?

1.Om NB berättat för BH vem GM är, och det är hans bror och/eller fru, är det då tillåtet för hans advokat, alltså BH, att inte berätta vem det är ?

2. Om NB berättat för BH vem GM är, och det inte är varken hans bror och eller fru, är det då tillåtet för hans advokat, alltså BH, att inte berätta vem det är ?
2016-04-20, 13:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
BH drar även egna tveksamma rättsmedicinska slutsatser.
I punkt 49 använder han sina rättsmedicinska kunskaper till att konstatera att frånvaron av blödning vid tungbensbrottet indikerar att LH var död när kroppen hängdes upp.
I TR-förhör säger dock rättsläkare AB att någon sådan slutsats överhuvudtaget inte går att dra eftersom smärre blödningar kan upplösas genom autolys under föruttnelseprocessen efter döden.
Tanken slog mig igår att det vore intressant om du satte tänderna i punkt 49 som dels har större intresse och fördjupat dig mer ingående vad BH påstår bland annat om vad Martina säger versus Adam. Utöver hans "medicinska" utlåtanden vill säga. Gärna med komplement av Moosky (sekretessdelen) och LOE2 (p 51).
Jag sammankallar ett expertisråd. Hahahahaha. Skämt åsido vore det intressant att bena ner.
2016-04-20, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
De är lite intressant vad BH inte gör eller försöker göra.
Adrianas vittnesmål får stå oantastat.
Vittnen som placerar NB mellan Blomberg och Martorp vid kritisk tidpunkt nämns inte.
Inte heller Björn Sahls vittnesmål om "serverad lögn".
Han försöker inte återupprätta Irinas alibi.

Fill in the rest.
Istället försöker han få in Flashspåret i Skypesatorn.
För fram tesen att NFC skapat blandbilder själva.
Samt att NB avsatt DNA då han hjälpt till att bära från ladans norrände.
Det var väl unefär det hela.

Hör inte det där till avdelningen bevisvärdering,
just det som HD inte är så benägna att ta upp.
2016-04-20, 13:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Någon som vet?

1.Om NB berättat för BH vem GM är, och det är hans bror och/eller fru, är det då tillåtet för hans advokat, alltså BH, att inte berätta vem det är ?

2. Om NB berättat för BH vem GM är, och det inte är varken hans bror och eller fru, är det då tillåtet för hans advokat, alltså BH, att inte berätta vem det är ?
Det lutar kanske åt främjande av orätt (?) som diskuterades härom natten. Kanske det vore mer idé att ställa frågan här?
http://lawline.se/categories
2016-04-20, 14:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hör inte det där till avdelningen bevisvärdering,
just det som HD inte är så benägna att ta upp.
Jo, men andemeningen är att han grottar runt i annan bevisning..
Det är således selektivt vilket ju sen ger en bild av hela inlagan som om det inte finns mer (än blandbilder var jag hart när att skriva..).
Att sen blodet inte finns med i fokus är i samma hjulspår.
2016-04-20, 14:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Någon som vet?

Det kan kanske vara beroende av NBs roll. Advokaten får inte medverka till orätt (d.v.s. att någon tar på sig något den inte gjort) men sekretessen till klienten sträcker sig väldigt långt om klienten hävdar utåt att han är oskyldig och vill att advokaten driver den linjen medan han erkänner så anses det inte att advokaten behöver berätta om erkännandet men han kan inte ha kvar uppdraget. Det är nog inga problem för NB att erkänna medverkan i någon del, brott mot griftefrid eller skyddande av brottsling men hävda att hen är oskyldig till mord eller dråp i sådant fall.
2016-04-20, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Mysko snubbe som vill mena att han kan vara "medskyldig" men inte berättar hur. Dessutom, hur kan man ha en uppfattning om något sånt - endera har det hänt eller så har man en uppfattning om att det kan ha hänt. STOR skillnad.

Inte kan (eller behöver/är inte ens öskvärd) att man i en ansökan om PT, tar upp saker, som kommer att ta både tid utrymme att bevisa. Hurtig är inte domare, han är hans advokat. Det tar man hand om senare efter att man har först fått prövningstillstånd. Om Hurtig skriver att "Nerijus gör gällande" så kan vi vara ganska säkra på att det gör det då också. Tror inte att Hurtig har så väldigt stort intresse för det här fallet. Han försöker bara göra sitt jobb så gått han kan.

"Dessutom, hur kan man ha en uppfattning om något sånt - endera har det hänt eller så har man en uppfattning om att det kan ha hänt. STOR skillnad." Det där fårstod jag inte på. Kan du utveckla.

Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Resonemanget i denna överklagan är så vridet så vem som helst måste förstå hur Hurtig försökt vrida och vrända på formuleringarna så det inte ska bli fel då hans klient är tyst.
"Nerijus menar"? Hahaha, Hurtig har förklarat för honom HUR det måste beskrivas i överklagan eftersom han är tyst.
"Hurtig menar" - och Nerijus håller med, är en bättre beskrivning.

Vad har du mot advokater, Hurtig i synnerhet?
2016-04-20, 14:18
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det kan kanske vara beroende av NBs roll. Advokaten får inte medverka till orätt (d.v.s. att någon tar på sig något den inte gjort) men sekretessen till klienten sträcker sig väldigt långt om klienten hävdar utåt att han är oskyldig och vill att advokaten driver den linjen medan han erkänner så anses det inte att advokaten behöver berätta om erkännandet men han kan inte ha kvar uppdraget. Det är nog inga problem för NB att erkänna medverkan i någon del, brott mot griftefrid eller skyddande av brottsling men hävda att hen är oskyldig till mord eller dråp i sådant fall.

Tack för svar men tyvärr svarade du på något som jag inte frågade om och svarade därmed inte på det jag frågade om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in