Brorsan tog direkt ett starkt avstånd från NB när han tidigt förstått vad han hade gjort. Besvikelsen måste varit stor hos honom. Det vore inte konstigt om även frun nu tagit avstånd, vem vill fortsätta vara gift med en så vidrig mördare som dessutom inte drar sig för att anklaga sin familj för att komma undan själv?
Irina är ju NB:s lilla underkuvade hemmafru som gjort allt han önskar för det är hon van, undergiven som hon är. Han fortsatte att styra och påverka henne när han satt häktad och restriktionerna släpptes - då var det fritt fram att i telefonsamtal fortsätta sin påverkan om vad hon skulle säga i Hovrätten för att skydda honom. "Jag litar på min man" - som hon sa, gör hon fortfarande det nu när han vill lägga skulden på brorsan och henne?
Om det inte tidigare framgått för Irina vilket avskyvärt svin hon är gift med - mördaren och lögnaren Nerijus - så torde detta faktum framgå med övertydlighet nu. Aivaras har för länge sedan förstått vem Nerijus är, men han har inte varit i samma beroendeställning till NB som IB varit.
Aivaras var "bara" bror till Nerijus, men gjorde det rätta och har nu ingen bror längre.
BH tror att han är en kriminaltekniker.
Det går inte så bra.
Hans påståenden påminner mycket om när alternativteoretikerna här leker kriminaltekniker.
Det blir lite fånigt.
Okunskap ihop med fantasifulla hypoteser i syfte att hitta "fel" som inte finns.
Du har missat att BH har erfarna kriminaltekniker till hjälp. Det din bedömning av kriminaltekniken som är fånig (om du själv inte är kriminaltekniker).
Det fetade är märkligt sagt. BH:s inlaga består ju till stor del av saker han menar att underrätterna inte känt till. BH radar upp dem och vill kanske visa på hur ensidig utredningen varit, att den hela tiden varit inriktad på att sätta dit NB och tämligen lättvindigt övergett objektivitetsprincipen.
BH tycks också mena, enligt mig, att Hovrätten har dömt NB på förhand genom att okritiskt köpa åklagarens snaskiga gäningsbeskrivning.
Detta kan tala för, att BH:s klarsynta insinuationer om att Hovrätten varit partisk, ska tas på allvar. Han svänger sig med latin till och med - "in dubio pro reo".
Det syftar specifikt på underrätternas bedömning av IB:s DNA på Lisas trosor. Orsaken till den besudlingen är ju höljd i dunkel, vilket innebär att stort tvivel finns om vem som faktiskt avsatt den.
"In dubio pro reo" betyder att när tvivel uppstår, ska det tolkas till fördel för den åtalade. Något som HR åsidosatt enligt BH. Han tycks i själva verket mena att de har letat efter anledningar till att ge en fällande dom. Det är både allvarligt och rättsvidrigt.
Kanske kan han lyckas få PT av just detta.
Edit: I en eventuell ny förhandling kan han ju komplettera med, hur de skandalösa polisförhören också talar för en rättsvidrig prrocess.
Det var aldrig nån "dubio". Då blir det heller inte tal om "pro reo".
Det är inte riktigt vad Hurtig säger i PT-ansökan. Det kan ha kommit dit av en mängd andra orsaker hävdar han vilket stämmer.
Har inte tex både SH och LS letat i ladan? Båda av dem har varit i kontakt med LH och hennes tillhörigheter. Även andra i utredningen har befunnit sig på platser där LH varit och sedan i ladan. Det har trampats runt lite var stans i Ladan, på parkeringen, i cafét av allt från hundar och spårare till anhöriga och vänner. Det kan ha fastnat ett hårstrå på någon av dem som lossnat när de befann sig i detta rum.
.
Jag vet inte riktigt var du läser vad du anför nu, men jag läser punkt.51: Lisa Holms hårstrå i kanten på hålet i väggen kan lika gärna förts dit av gärningsmannen, och behöver inte betyda att Lisa Holm mördats i förrummet.
Men om du i din egen individ, tycker att det är rimligt att någon som interagerat med Lisa under dagen, snappat upp ett av hennes hårstrån, vilket sedan vi genomletning av ladan, händelsevis lossnar och hamnar 2m upp i taket i just detta hörn, där även en blodavsättning från Nerijus råkar finnas. Inom samma lilla (i förhållande till resten av ladan) area där även snöre och örhänge påträffas.
Jag värderar inte din tanke, men måste konstatera att det rör sig om otur för Nerijus i någon grad, om så är fallet.
Tänker också på hur alternativteoretikerna här höjde Rönnbäck till skyarna inledningsvis.
Precis allt hon gick ut med i media var så klokt, så jävla perfekt.
Hur idiotiskt det än lät då - vilket senare också bekräftades.
Nu har vi den nya stjärnan då - Hurtig, välkänd, ökänd whatever...
ALLT han gör, allt han kommer med - är så klokt, så jävla perfekt.
Minsta lilla dammkorn kan välta hela utredningen.
Nu tar du i för mycket, som vanligt.
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Villfarelse, fanatisk tro på NB:s oskuld för att man inte vill att han ska vara skyldig för att det passar inte ens värderingar. Fanatisk avsky mot svenska rättsväsendet. Polis/åklagare är rasister med tunnelseende. Några har bara velat sätta dit NB.
Man hör ju själv hur dumt detta låter, ändå fortsätter det och kommer att fortsätta....
"Nerijus gör gällande...Nerijus hjälpt till att ta ned och sedan transportera bort kroppen
Nerijus menar att alternativa gärningsmän eller hypoteser inte går att utesluta."
Jag tror att Nerijus är medskyldig. Den uppfattningen har även BH. Den uppfatnninegn har även Nerijus själv enligt ansökan.
Fanatikskt tro på Nerijus skuld verkar däremot vara stark, i alla fall i den här diskussionen.
BH tror att han är en kriminaltekniker.
Det går inte så bra.
Hans påståenden påminner mycket om när alternativteoretikerna här leker kriminaltekniker.
Det blir lite fånigt.
Okunskap ihop med fantasifulla hypoteser i syfte att hitta "fel" som inte finns.
BH drar även egna tveksamma rättsmedicinska slutsatser.
I punkt 49 använder han sina rättsmedicinska kunskaper till att konstatera att frånvaron av blödning vid tungbensbrottet indikerar att LH var död när kroppen hängdes upp.
I TR-förhör säger dock rättsläkare AB att någon sådan slutsats överhuvudtaget inte går att dra eftersom smärre blödningar kan upplösas genom autolys under föruttnelseprocessen efter döden.
Irina är ju NB:s lilla underkuvade hemmafru som gjort allt han önskar för det är hon van, undergiven som hon är. Han fortsatte att styra och påverka henne när han satt häktad och restriktionerna släpptes - då var det fritt fram att i telefonsamtal fortsätta sin påverkan om vad hon skulle säga i Hovrätten för att skydda honom. "Jag litar på min man" - som hon sa, gör hon fortfarande det nu när han vill lägga skulden på brorsan och henne?
Om det inte tidigare framgått för Irina vilket avskyvärt svin hon är gift med - mördaren och lögnaren Nerijus - så torde detta faktum framgå med övertydlighet nu. Aivaras har för länge sedan förstått vem Nerijus är, men han har inte varit i samma beroendeställning till NB som IB varit.
Aivaras var "bara" bror till Nerijus, men gjorde det rätta och har nu ingen bror längre.
Vi kan inte vara helt säkra på att Nerijus inte skulle ha berättat för IB och AB vad han hade varit med om, hans medverkan i detta. De kanske vet men låtsas att inte veta, vad vet jag.
Intressant iakttagelse. Ungefär som ÅK-kramare ena stunden tycker vissa vittnen är sanningen självt men i andra stunder anser vittnen är helt irrelevanta. Som när de tjatar om den "helhetsbilden" när det är just helhetsbilden som inte stämmer.
Handlar väl snarare om hur trovärdiga deras vittnesmål är (och vad de består i). Att NB var en "hyvens människa" och att vissa människor för allt i världen inte kan förstå hur han skulle ha kunnat begå ett sådant här brott är inte särskilt relevant för utredningen. Och att IB ljuger till hans fördel i HR är heller inte särskilt intressant. Så vilka vittnen menar du konkret talar till NBs fördel (som har vittnat om något som är av relevans för utredningen, och som styrker NBs egna uttalanden), och på vilket sätt har dessa blivit avvisade som helt irrelevanta?
Det faktum att IR valde att kalla in ytterligare 14 expertvittnen i TR, som inte heller de i praktiken kunde tillföra någonting av betydelse som var till NBs fördel säger väl allt om hur intetsägande försvarets vittnen var. Att konstatera detta är bara sunt förnuft.
Citat:
De huvudsakliga invändningarna här väl dock bestått i att man utlyst yppandeförbud för att sedan ta semester och mer eller mindre lägga ner utredningen över sommaren.
Okej? Källa på det fetade tack! Att Wennerholm tog semester och Anette Olsson tog över under tiden ser du alltså som ett argument till att man inte borde ha ålagt försvaret yppandeförbud? Hjälp mig att se kopplingen. Hur menar du att obduktionsrapporten och analyssvaren från NFC osv. skulle blivit färdiga snabbare om Wennerholm inte hade tagit semester??
Citat:
Om du istället tänker dig att det är ännu ett av de detaljer som pekar på att utredningen är bristfällig och ensidig så kanske du förstår bättre. Lite lustigt att du nämner logik. Är det en egen variant av logik du håller dig med?
Vet inte vad som är lustigt och vad du syftar på faktiskt. Du kommer med ett falskt påstående som du backar upp med... Ingenting. Detta är ju precis samma virriga gnäll som IR kom med. Wennerholm har använt de instrument han har i sin verktygslåda, och det ser vissa som ett problem? Då bör ni ju fokusera på den rådande lagstiftningen, inte på dem som utför sina jobb i enlighet med den.
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2016-04-20 kl. 11:37.
Villfarelse, fanatisk tro på NB:s oskuld för att man inte vill att han ska vara skyldig för att det passar inte ens värderingar. Fanatisk avsky mot svenska rättsväsendet. Polis/åklagare är rasister med tunnelseende. Några har bara velat sätta dit NB.
Man hör ju själv hur dumt detta låter, ändå fortsätter det och kommer att fortsätta....
(...)
Skitsnacket får advokaten stå för.
I en sådan här överklagandeprocess kan man nog inte lägga in sina egna värderingar eller komma med det du kallar för advokatens "skitsnack". Tvärtom så utför advokaten det han har fått i uppdrag att göra, vilket han i sin begäran om överprövning gjort på ett adekvat och professionellt sätt.
Hur gärna du än vill se NB som ensam skyldig, så handlar detta om att påvisa att (om?) utredningen har gått rätt till och att alla viktiga spår har följts upp.
Eftersom det mycket riktigt finns en hel del frågetecken i detta fall, så är det väl bättre att gå till botten med dem. För tänk om NB faktiskt antingen är helt oskyldig (alternativt endast skyldig till bortforsling av kroppen), så kan det innebära att en eller flera skyldiga GM fortfarande går fria. Och det borde väl ingen vilja. Eller hur?
Dessutom, om du nu är så säker på att NB är ensam gärningsman, då borde du väl hellre välkomna en överprövning så att alla eventuella frågetecken rätas ut en gång för alla? Eller...
Jag vet inte riktigt var du läser vad du anför nu, men jag läser punkt.51: Lisa Holms hårstrå i kanten på hålet i väggen kan lika gärna förts dit av gärningsmannen, och behöver inte betyda att Lisa Holm mördats i förrummet.
Men om du i din egen individ, tycker att det är rimligt att någon som interagerat med Lisa under dagen, snappat upp ett av hennes hårstrån, vilket sedan vi genomletning av ladan, händelsevis lossnar och hamnar 2m upp i taket i just detta hörn, där även en blodavsättning från Nerijus råkar finnas. Inom samma lilla (i förhållande till resten av ladan) area där även snöre och örhänge påträffas.
Jag värderar inte din tanke, men måste konstatera att det rör sig om otur för Nerijus i någon grad, om så är fallet.
Jag ger ett scenario som inte är helt orimligt. Jag har låtit tanken arbeta vidare på BHs förslag till scenario. Poängen är självfallet att hårstråt kan ha kommit dit på en mängd olika sätt. Med det säger varken BH eller jag att det kommit dit på det sättet.
PT-ansökan inriktar sig ju som jag ser det på att poängtera att utredningen är slapp och att det finns en mängd alternativa scenarion till det som ÅK föreslagit.
Allvarligt. Du hävdar saker som du inte kan belägga. Du tänker utifrån en generalisering likt den att "vi har inte råd att ta emot flyktingar" utan att belägga det. Du hävdar någon form av sunt förnuft, eller allmän vetskap om du så vill. Att anta av budgetskäl är inget jag förknippar med rättssäkerhet. Att hålla nere kostnaderna är ett företagstänk och inte förenligt med kvalité.
Kanske läste jag in mer i ditt svar än vad du skrev. Andemeningen jag såg var att det var klappat och klart enligt dig.
Ja. Så du har spåkula alltså.
Du är välkommen. Det är ett öppet forum så jag utnyttjar min rätt att göra min röst hörd. Någon måste ju agera motvikt när krösamajor sätter igång och spekulera, för att sedan hävda att de sitter inne med sanningen.
Har du ett inneboende behov att ständigt dra upp den skribenten? XO och devili verkar ju lida av samma psykiska åkomma. Du kanske skulle skicka lite gliringar åt det hållet också. Tråden blir genast intressantare när man slipper bläddra förbi 80-90% av alla nonsensinlägg. Det var riktigt skönt när båda dessa maniska skribenter var "utvisade".
Jag nämnde inte budgetskäl enskilt utan skrev "nu finns varken resurser, tid, pengar eller sakliga skäl att utreda ned till minsta dammkorn" och ja, jag anser det vara väldigt sunt förnuft, eller allmän vetskap om du så vill, att alla resurser har en begränsning. Var den ska ligga är fritt att ha en åsikt om.
Varsågod, överbevisa min ovilja att belägga med källa. Visa att jag har fel och belägg att NFC faktiskt har obegränsade resurser att utreda ned till minsta dammkorn.
Visst det var en onödig gliring.
Bra att du också ogillar och undviker nonsens och tjafs för tjafsandets skull som bara blir OT....
Senast redigerad av Prudent 2016-04-20 kl. 12:08.
"Nerijus gör gällande...Nerijus hjälpt till att ta ned och sedan transportera bort kroppen
Nerijus menar att alternativa gärningsmän eller hypoteser inte går att utesluta."
Jag tror att Nerijus är medskyldig. Den uppfattningen har även BH. Den uppfatnninegn har även Nerijus själv enligt ansökan.
Fanatikskt tro på Nerijus skuld verkar däremot vara stark, i alla fall i den här diskussionen.
Mysko snubbe som vill mena att han kan vara "medskyldig" men inte berättar hur. Dessutom, hur kan man ha en uppfattning om något sånt - endera har det hänt eller så har man en uppfattning om att det kan ha hänt. STOR skillnad.
Resonemanget i denna överklagan är så vridet så vem som helst måste förstå hur Hurtig försökt vrida och vrända på formuleringarna så det inte ska bli fel då hans klient är tyst.
"Nerijus menar"? Hahaha, Hurtig har förklarat för honom HUR det måste beskrivas i överklagan eftersom han är tyst.
"Hurtig menar" - och Nerijus håller med, är en bättre beskrivning.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!