2016-04-25, 08:48
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det var inte många som jobbade på Martorp och närheten.
Det är utredarnas uppgift att misstänka alla möjliga GM och sedan utesluta,
och inte utesluta utan utredningen.
Vilken kunde vara motiv?
Vem skulle avrätta en ung tjej?
Det är frågor som utredarna skulle ställa och leta efter svar.

Vi vet ju redan att det var ett sexuellt motiv, vad annars? Vem som skulle avrätta lisa, Nerijus heter han. Att du ställer dessa frågor fortfarande efter 129868 inlägg. Hur vore det om du hänger med. Känner mig rätt säker på att utredarna är både smartare och duktigare än vad du är. Vad tror du utredarna letade efter för svar egentligen?
2016-04-25, 08:49
Medlem
rotesaus avatar
Under Svenska Narkotikapolisens årskonferens helgen 22-24/4, höll kommissarie Lars Johansson föredrag om Lisa Holm-utrednings inledningsskede med eftersök och utredning:

Finns att läsa här:
http://polistidningen.se/2016/04/sid...holm-utredare/
Senast redigerad av rotesau 2016-04-25 kl. 08:57.
2016-04-25, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musslan23
Det jag menar med att hjälmen inte fick plats i ett skåp är att frågan är om en hjälm får plats i ett så här smalt skåp, oavsett vilket av dem (måste väl finnas någon här som äger en hjälm och kan svara på om den går in i ett smalt skåp som detta).

Detta kan jag svara på. Hjälmen går inte in i skåpet. Det är inte ens ett "close call". Därmed logiskt att den hamnade där den gjorde. Förstår dock ej vad jackan gjorde där.
2016-04-25, 11:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Du kan ju försöka att sätta in dig i en mördares situation:

Du jobbar på ett säteri
Du har just mördat en 17-årig ung tjej som jobbar i en byggnad på andra sidan gatan där du själv jobbar, och den byggnad ditt mordoffer jobbade i tillhör samma säteri som du jobbar för.
Du mördade MO i den ladan du själv jobbar i, alltså din egen arbetsplats.

Nu ska du göra dig av med liket!

Tänker du då;

- ok jag gömmer liket i den lilla boden som står vid den andra byggnad som jag jobbar i, den ligger ju bara någon kilometer härifrån!

På vägen dit tänker du:

-ok jag slänger ut mit MOs nycklar, mobilfodral, körkort etc etc etc längs väggen till mitt gömställe på min andra arbetsplats!

Och sedan när du kommit dit och gömt liket i den lilla boden, och du står med MOs pink jacka och hjälm och tänker; -vad ska jag göra av dom här??? jo då kommer du på; - ah javisst vad bekvämt, rishögen ligger ju här aldeles bredvid jag slänger bara jackan och hjälmen här på baksidan av rishögen.

Och sedan 5 dagar senare när du ser att en hel hög Missing People etc är på väg till det stället där du gömt liket, då tänker du; - Ah, Äh jag drar dit och ser om jag kan locka bort dom därifrån så att dom inte letar och hitta jacka och hjälm som jag slängt på rishögen bredvid boden och förstås att dom inte hitta liket i den lilla boden.

Tycker du att detta är troligt ?

Ja gör du idiottecknet till andra - du har verkligen intellektuell täckning för det.

Som sagt: Det är helt otroligt att du som ska vara sjuksköterska (om än sannolikt fylleförtidspensionerad) och dessutom intresserad av "crime" lider en så otrolig brist på insikt i hur det funkar i huvudet på människor som befinner sig i en extrem situation och stark stress. Du utgår i stället från att mördaren förväntas resonera som om han satt hemma i fåtöljen precis som du själv och lugnt och sakligt funderade igenom olika alternativ. Då framstår det naturligtvis som egendomligt att handla som Nerijus gjorde.

Men:
- Nerijus satt inte hemma i sin fåtölj
- Han hade ont om tid och kände garanterat inte någon lugn och ro
- Han hade garanterat ett stort adrenalinpåslag, både före, under och efter mordet. Stor stress med andra ord. Jag har redan i tråden publicerat länk till forskning som visar att vårt tänkande fungerar väsentligt sämre när det gäller omdöme och logisk slutledning när vi är i en sån stressituation. Påstår du att det inte är så?

Alla de här tre faktorerna är sanna - bara en komplett idiot skulle hävda något annat. Givet dessa faktorer ser scenen ut precis som man kan förvänta sig: En blandning av rationellt handlande och dåliga beslut som fattas i stress och panik. Lägger man sen på det fullt rimliga antagandet att han tänker sig att senare flytta kroppen och göra sig av med den mer permanent så framstår plötsligt ingenting i scenen som konstigt. Du som läst massa FBI-grejer vet väl dessutom att mördare påfallande ofta gömmer offrens kroppar nära brottsplatsen eller nära sin egen bostad? Man väljer områden man är väl bekant med och känner sig trygg med. Även om det framstår som irrationellt för någon som sitter och tittar på beteendet i sin fåtölj.
2016-04-25, 11:41
Medlem
Citat:
Du kan ju försöka att sätta in dig i en mördares situation:

Du jobbar på ett säteri
Du har just mördat en 17-årig ung tjej som jobbar i en byggnad på andra sidan gatan där du själv jobbar, och den byggnad ditt mordoffer jobbade i tillhör samma säteri som du jobbar för.
Du mördade MO i den ladan du själv jobbar i, alltså din egen arbetsplats.

Nu ska du göra dig av med liket!

Tänker du då;

- ok jag gömmer liket i den lilla boden som står vid den andra byggnad som jag jobbar i, den ligger ju bara någon kilometer härifrån!

På vägen dit tänker du:

-ok jag slänger ut mit MOs nycklar, mobilfodral, körkort etc etc etc längs väggen till mitt gömställe på min andra arbetsplats!

Och sedan när du kommit dit och gömt liket i den lilla boden, och du står med MOs pink jacka och hjälm och tänker; -vad ska jag göra av dom här??? jo då kommer du på; - ah javisst vad bekvämt, rishögen ligger ju här aldeles bredvid jag slänger bara jackan och hjälmen här på baksidan av rishögen.

Och sedan 5 dagar senare när du ser att en hel hög Missing People etc är på väg till det stället där du gömt liket, då tänker du; - Ah, Äh jag drar dit och ser om jag kan locka bort dom därifrån så att dom inte letar och hitta jacka och hjälm som jag slängt på rishögen bredvid boden och förstås att dom inte hitta liket i den lilla boden.

Tycker du att detta är troligt ?
Du kan ju försöka sätta dig in i en baltisk gästarbetares situation:

Du jobbar på ett säteri.
Du har en jättebra relation till arbetsgivaren.
Du tjänar för att vara en litauer jättebra.
Du har mycket större frihet i arbetet än de flesta svenskar.
Du ska snart med stor utväxling omsätta dina besparingar i en trevlig hemmiljö. Du har lyckats med ditt projekt.

Du har förstås dessa mörka fantasier, som du dock kunnat hantera med porr och hemliga stunder utan att störa någon.

"Fan, att dessa kafébrudar skulle dyka upp och sätta griller i huvudet nu när jag snart ska åka hem !"

Tänker du då:

- OK, jag tar och mördar en av dem för att få ro i sinnet. Jag kan säkert komma på något sätt att överlista polisen.

Tycker du att detta är troligt ? Eller:

- jag är väl inte spritt språngande galen heller, jag fortsätter med mitt gluttande och runkande, det är inte straffbart och tjejerna lider inte av det.

Det är inte lätt att sätta sig in i andra människors tänkande.
2016-04-25, 11:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Och ni som påstår att NB planerat mordet, kan ni själva se hur knäpp den teorien är ?

Ta och tänk er om...

Du tycker inte att teorin om en annan mördare som planerat mordet inklusive att sätta dit en litauisk hantverkare för det är mer knäpp och osannolik?

Personligen tror jag dock inte att mordet var planerad i den mening som brukar avses. Om man istället för att fantisera ihop konspirationsteorier tittar på hur omständigheterna runt brottet faktiskt ser ut så talar det för ett visserligen beslutsamt men ändå kaosartat och inte fullt ut planerat händelseförlopp. Jag tror inte att Nerijus hade fullt klart för sig vad som skulle hända när han plötsligt fick chansen. Jag tror att han som många mördare agerade delvis irrationellt. Det fanns en stark fantasi om våld och dominans - att hantera resultaten av den var inte lika förutsett. Var det ens säkert i hans huvud att offret skulle dö? Irina talar om erektil dysfunktion. Kan mordet också ha varit en vredeshandling över att erektionen inte kom när han nu äntligen skulle få chansen att leva ut det som han runkat till så många gånger i ladan och på andra ställen?

TheForei
2016-04-25, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack.. men nu har Foreigner pissat i det blå skåpet iaf för att kalla mig manipulativ när jag skriver att Rader ägnade sig åt detta på sitt jobb (samt hemma) - DET är att gå för långt.

Se tillägg i inlägg då jag återfann uppgifterna snabbare än jag trodde.

Att NB sen haft arbetsplatsen som del i en fantasi är inte svårt att räkna ut som mordet såg ut..
Jag hinner inte kolla, men du kanske minns: tog han inte ett offer till kontoret i kyrkan ?
2016-04-25, 12:13
Medlem
Boden i Martorp var nog inte uttänkt i förväg som gömställe för kroppen. Det verkar irrationellt.
Senast redigerad av llllllllllllllll 2016-04-25 kl. 12:15.
2016-04-25, 12:14
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Du kan ju försöka sätta dig in i en baltisk gästarbetares situation:

Du jobbar på ett säteri.
Du har en jättebra relation till arbetsgivaren.
Du tjänar för att vara en litauer jättebra.
Du har mycket större frihet i arbetet än de flesta svenskar.
Du ska snart med stor utväxling omsätta dina besparingar i en trevlig hemmiljö. Du har lyckats med ditt projekt.

Du har förstås dessa mörka fantasier, som du dock kunnat hantera med porr och hemliga stunder utan att störa någon.

"Fan, att dessa kafébrudar skulle dyka upp och sätta griller i huvudet nu när jag snart ska åka hem !"

Tänker du då:

- OK, jag tar och mördar en av dem för att få ro i sinnet. Jag kan säkert komma på något sätt att överlista polisen.

Tycker du att detta är troligt ? Eller:

- jag är väl inte spritt språngande galen heller, jag fortsätter med mitt gluttande och runkande, det är inte straffbart och tjejerna lider inte av det.

Det är inte lätt att sätta sig in i andra människors tänkande.

Vad försöker du säga med detta förvirrade inlägg?

Inte lätt att se tankegångarna här. Kan du elaborera lite för att förtydliga vad du syftar på.

Är det just att det inte är lätt att förstå folk som inte resonerar logiskt, som tex du?
2016-04-25, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Ja, att det handlar om makt för en som varit maktlös har du rätt i, det tror jag också. Dessutom nåt neurologiskt fel i huvudet parat med miljön som förvärrat det hela. För brottet ter sig ju helt empatilöst och impulsstyrt.

Så vi är ganska överens tycker jag
Impulsstyrt och empatilöst på ett sätt ja, samtidigt som det inte alls är det. Gissningsvis krävs det 10-20 års förberedelse av ihärdig & vanvettigt djup inrunkning och fantasier filosofi m.m för att komma fram till detaljerna som spontant visar sig, hans händer talar vidrigt språk flytande. Det gör hans fötter också i praktisk mening och handling. Han ser något vi andra har svårt att begripa.. Han är väldigt känslig och vet mycket om empati, men använder det tvärtom, det är också därför han så skickligt maximerar förloppet åt det hållet, för att avsluta där det skulle finnas minst förståelse för handlingen.

Vad som i andra änden uppfattas av oss som empatilöshet är delar av kicken, och den är kickad som skickligt för att just nå största chock och trashvärde. Sådant kräver djupt intresse med djupa studier. Den intensiva Mixen av emotionella världen, kunde han dock inte hålla masken inför när den seriöst ut-benande fadern som snabbt och resolut ville reda ut vad som hänt och måhända väldigt överraskande där på vägen möter en moders vänliga leende och något annat under.

Anomalierna i krislägen som bränner sig fast. Han är fylld med empati och använder den helt omvänt bara för sig självt. Trosollning överför Nukin DNA Heligt galen. För att vara så vriden är han duktig på att spela frisk. Han har fångat flera som tror på sin sak och här ser vi återigen nivån av överliggande strategisk plantering.
Senast redigerad av GoogleSEO 2016-04-25 kl. 12:30.
2016-04-25, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Under Svenska Narkotikapolisens årskonferens helgen 22-24/4, höll kommissarie Lars Johansson föredrag om Lisa Holm-utrednings inledningsskede med eftersök och utredning:

Finns att läsa här:

Stackars poliser. Jag tycker synd om dom. Faktiskt. Intelligenta tänkande poliser måste vrida sig i sina stolar.
2016-04-25, 12:43
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Finns att läsa här:

Lars Johansson: "– Utnyttja möjligheten att som fu-ledare belägga advokaten och hörda med uppenbarandeförbud".

Uppenbarandeförbud? Eh?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in