Citat:
Ursprungligen postat av
Theforeigner
Du kan ju försöka att sätta in dig i en mördares situation:
Du jobbar på ett säteri
Du har just mördat en 17-årig ung tjej som jobbar i en byggnad på andra sidan gatan där du själv jobbar, och den byggnad ditt mordoffer jobbade i tillhör samma säteri som du jobbar för.
Du mördade MO i den ladan du själv jobbar i, alltså din egen arbetsplats.
Nu ska du göra dig av med liket!
Tänker du då;
- ok jag gömmer liket i den lilla boden som står vid den andra byggnad som jag jobbar i, den ligger ju bara någon kilometer härifrån!
På vägen dit tänker du:
-ok jag slänger ut mit MOs nycklar, mobilfodral, körkort etc etc etc längs väggen till mitt gömställe på min andra arbetsplats!
Och sedan när du kommit dit och gömt liket i den lilla boden, och du står med MOs pink jacka och hjälm och tänker; -vad ska jag göra av dom här??? jo då kommer du på; - ah javisst vad bekvämt, rishögen ligger ju här aldeles bredvid jag slänger bara jackan och hjälmen här på baksidan av rishögen.
Och sedan 5 dagar senare när du ser att en hel hög Missing People etc är på väg till det stället där du gömt liket, då tänker du; - Ah, Äh jag drar dit och ser om jag kan locka bort dom därifrån så att dom inte letar och hitta jacka och hjälm som jag slängt på rishögen bredvid boden och förstås att dom inte hitta liket i den lilla boden.
Tycker du att detta är troligt ?
![Whoco5](https://static.flashback.org/img/smilies2/whoco5.gif)
Du kan ju försöka sätta dig in i en baltisk gästarbetares situation:
Du jobbar på ett säteri.
Du har en jättebra relation till arbetsgivaren.
Du tjänar för att vara en litauer jättebra.
Du har mycket större frihet i arbetet än de flesta svenskar.
Du ska snart med stor utväxling omsätta dina besparingar i en trevlig hemmiljö. Du har lyckats med ditt projekt.
Du har förstås dessa mörka fantasier, som du dock kunnat hantera med porr och hemliga stunder utan att störa någon.
"Fan, att dessa kafébrudar skulle dyka upp och sätta griller i huvudet nu när jag snart ska åka hem !"
Tänker du då:
- OK, jag tar och mördar en av dem för att få ro i sinnet. Jag kan säkert komma på något sätt att överlista polisen.
Tycker du att detta är troligt ? Eller:
- jag är väl inte spritt språngande galen heller, jag fortsätter med mitt gluttande och runkande, det är inte straffbart och tjejerna lider inte av det.
Det är inte lätt att sätta sig in i andra människors tänkande.