2016-02-28, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Motivet är sexuellt och diskussionen handlar om att Lisa utsatts för lidande. Allt enligt två eniga instanser.

Varav ingen har analyserat förloppet. Det är bara åklagarens historia x3.
2016-02-28, 18:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag säger inte emot att det är försvårande omständigheter, men du spelar falskt. Det citat jag valde, ett svårt lidande, används inte för att beskriva Lisas död. Du tog citatet ur fel sammanhang.
Båda domarna pratar om ett snabbt förlopp, inget svårt lidande.
Det är rent jävla ordbajseri från ditt håll. Självklart handlar det om lidande. Speciellt meningen att hon varit medveten om vad som ska hända. Att vara hjälplös, maktlös och inte kunna undkomma är givetvis ett lidande.
2016-02-28, 18:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Varav ingen har analyserat förloppet. Det är bara åklagarens historia x3.
Gärningsbeskrivningen utgår från teknisk bevisning och så länge NB tiger så vet ingen alla detaljer. Utöver detta ses hur han behandlat henne. Att Lisa inte lidit är det rena idiotin att påstå.
Rimlighet vill säga och inte långsökta påhittade alternativa förlopp...

Motiv står dock inte och faller med domen. Det är den tekniska bevisningen.

Skulle man gå efter ert sätt att diskutera krävs övervakade mord samt en erkännande mördare som berättar detaljer.
2016-02-28, 18:07
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
ok tack för det!
Vet vi nu på något sätt om exakt när de kom iväg och vilken buss lowa faktiskt tog? Vilket bör ha betydelse för hur korrekt man ska uppfatta deras egna tidsuppgifter.

Försöker finna någon rimlig tidsram här

Det finns förbipasserande vittnen i FUP´et som kan bidra med en närapå exakt uträkning av tider. De bör, enl mina beräkningar, ha lämnat parkeringen någonstans mellan 18.21-18.23.

L*sa har med största sannolikhet fickringt vid mopeden. Har, längre bak i tråden, framlagt en hypotes om ett förlopp från det att hon lämnar kollegorna tills att NB står bredvid henne.
2016-02-28, 18:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det är rent jävla ordbajseri från ditt håll. Självklart handlar det om lidande. Speciellt meningen att hon varit medveten om vad som ska hända. Att vara hjälplös, maktlös och inte kunna undkomma är givetvis ett lidande.
Inte mer lidande än vad Ida, Lovisa och Vatchareeya råkade ut för, såvitt vi vet.

Jag har gått igenom dina "citat" och fetat dem som inte beskriver Lisas död, utan bara är allmänt resonemang kring försvårande omständigheter.

gärningen varit särskilt hänsynslös
ett svårt lidande
skyddslös ställning
våldet har varit kraftigt
upplevt svår smärta
känt stark dödsångest

karaktären av avrättning

fysiskt underlägsen
haft svårt att värja sig
känt sig maktlös och kämpat för sitt liv
visat stor hänsynslöshet
2016-02-28, 18:14
Medlem
Citat:
Jag valde ett av dina citat ur högen, eftersom det är just lidande vi talar om. Ett svårt lidande använder ingen av domarna för att beskriva Lisas död, utan används för att allmänt beskriva försvårande omständigheter.

Så här skrev TR:

och så här skrev HR:

Ingen nämner lidande. Sluta ljuga.

Ordet delmängd använde du för ett tag sen för att briljera lite om en Wikipedia-artikel(sic). Var det inte så att "sexuell attraktion" var en delmängd av "attraktion"?
Då kan på motsvarande sätt "sexualsadistiskt motiv" vara en delmängd av "sexuellt motiv". Så att när HR slår fast sexuellt motiv så utesluts inte sexualsadistiskt motiv i och med det. Ett annat tjusigt ord från den elementära mängdläran är "disjunkta". Sexualsadistiska motiv och sexuella motiv är inte disjunkta mängder. HR har således inte alls uteslutit sexualsadistiskt motiv.
2016-02-28, 18:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Inte mer lidande än vad Ida, Lovisa och Vatchareeya råkade ut för, såvitt vi vet.
Jag har gått igenom dina "citat" och fetat dem som inte beskriver Lisas död, utan bara är allmänt resonemang kring försvårande omständigheter.

gärningen varit särskilt hänsynslös
ett svårt lidande
skyddslös ställning
våldet har varit kraftigt
upplevt svår smärta
känt stark dödsångest

karaktären av avrättning

fysiskt underlägsen
haft svårt att värja sig
visat stor hänsynslöshet
Se där - du gnäller när jag svarar på ditt inlägg om andra domslut men lägger in dem igen.

Jag gör ingen jämförelse mellan offer - skulle inte fresta mig dels för offrets skull och för att det inte finns minsta anledning för övrigt.

Däremot finns en livstidsdom som i skrift uttryckligen uppger ett Lidande. Utöver detta kan vem som helst räkna ut med arslet att så skett.

Det är INTE allmänt resonemang - det är grunden till livstid och utifrån detta finns det tydligt specat om Lisas lidande.

Vad vinner du på att förringa och bortförklara ett offers lidande - mer än att det framstår som både korkat och vedervärdigt dåligt gjort?
2016-02-28, 18:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Ordet delmängd använde du för ett tag sen för att briljera lite om en Wikipedia-artikel(sic). Var det inte så att "sexuell attraktion" var en delmängd av "attraktion"?
Då kan på motsvarande sätt "sexualsadistiskt motiv" vara en delmängd av "sexuellt motiv". Så att när HR slår fast sexuellt motiv så utesluts inte sexualsadistiskt motiv i och med det. Ett annat tjusigt ord från den elementära mängdläran är "disjunkta". Sexualsadistiska motiv och sexuella motiv är inte disjunkta mängder. HR har således inte alls uteslutit sexualsadistiskt motiv.
Nej, det är en union, två mängder som delvis överlappar. Ena mängden är sadistiskt motiv, andra delmängden är sexuellt motiv. I unionen finns sexualsadistiskt motiv, men det är två olika mängder delvis överlappande, två olika motiv. Hovrätten utesluter sadistiskt motiv.
2016-02-28, 18:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Se där - du gnäller när jag svarar på ditt inlägg om andra domslut men lägger in dem igen.

Jag gör ingen jämförelse mellan offer - skulle inte fresta mig dels för offrets skull och för att det inte finns minsta anledning för övrigt.

Däremot finns en livstidsdom som i skrift uttryckligen uppger ett Lidande. Utöver detta kan vem som helst räkna ut med arslet att så skett.

Det är INTE allmänt resonemang - det är grunden till livstid och utifrån detta finns det tydligt specat om Lisas lidande.

Vad vinner du på att förringa och bortförklara ett offers lidande - mer än att det framstår som både korkat och vedervärdigt dåligt gjort?
Vad menar du med det fetstilta?

Jag jämför med andra brott, där ingen anser att det fanns ett sadistiskt motiv. Det finns inget som visar att Lisa led mer än de andra, ändå påstår du att hon led pga sadism.

Ingen livstidsdom mot NB anger att Lisa led. Vad vinner du på att förstärka ett offers lidande?
2016-02-28, 18:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad menar du med det fetstilta?

Jag jämför med andra brott, där ingen anser att det fanns ett sadistiskt motiv. Det finns inget som visar att Lisa led mer än de andra, ändå påstår du att hon led pga sadism.

Ingen livstidsdom mot NB anger att Lisa led. Vad vinner du på att förstärka ett offers lidande?

Jag utgår från påföljd och finner den helt rimlig - aka att Lisa utsatts för lidande.
Jag behöver inte ens ett domslut för att dra den slutsatsen.

Så där har du svar och kan svara på min fråga om varför du förringar Lisas lidande.
Tycker du det här talar för att det inte fanns ett lidande?
visat stor hänsynslöshet
måste Lisa Holm väl ha förstått vad som var på väg att hända henne.

Det finns ingenting så lågt som att försvara en långsökt teori på offrets bekostnad och förminska hennes lidande som du ägnar dig åt.
2016-02-28, 18:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag utgår från påföljd och finner den helt rimlig - aka att Lisa utsatts för lidande.
Jag behöver inte ens ett domslut för att dra den slutsatsen.

Så där har du svar och kan svara på min fråga om varför du förringar Lisas lidande.
Tycker du det här talar för att det inte fanns ett lidande?
visat stor hänsynslöshet

Det finns ingenting så lågt som att försvara en långsökt teori på offrets bekostnad och förminska hennes lidande som du ägnar dig åt.
Du får nog läsa på domarna. De resonerar allmänt om vad som är försvårande omständigheter, lidande är en, och sedan preciserar de vad som kan appliceras på vad de kallar mordet på Lisa. Där nämner ingen dom lidande, och jag ser ingen anledning att hitta på lidande utöver vad som står i domarna. Men det gör du.
2016-02-28, 18:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Du får nog läsa på domarna. De resonerar allmänt om vad som är försvårande omständigheter, lidande är en, och sedan preciserar de vad som kan appliceras på vad de kallar mordet på Lisa. Där nämner ingen dom lidande, och jag ser ingen anledning att hitta på lidande utöver vad som står i domarna. Men det gör du.
Detta är skrivet specifikt om Lisa. Svara på frågan.
Anser du att detta inte talar för lidande:

visat stor hänsynslöshet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in