2016-02-24, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Finns det inget allvarligt med en rattfylla - vilket NB själv kommenterar? Vilket överensstämmer med det brodern sen säger dvs att han dricker och kör bil i Blomberg så att Irina säger till honom?

Hans fru berättar att han var på väg att slå till henne men att hon då hotat att lämna - vilket går hand i hand med vad exfrun gjorde slutligen vid misshandeln som brodern i sin tur berättar om?
Är det inte märkligt att han inte ens vet vart dottern bor?

Det får väl finnas måtta på det blinda försvaret gällande dårfinken i alla fall. Det finns redan i förhör flertal signaler på att nåt inte står rätt till.

Jag hör bara din andrahandsinformation om NB.

Tycker du jag ska bilda mig en uppfattning om NB på det?
Utan att höra på honom?

Ska jag bilda mig en uppfattning om dig också på andrahandsinformation?

Tror inte det.
2016-02-24, 22:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Jag hör bara din andrahandsinformation om NB.
Tycker du jag ska bilda mig en uppfattning om NB på det?
Utan att höra på honom?
Ska jag bilda mig en uppfattning om dig också på andrahandsinformation?
Tror inte det.
Du lär vänta förgäves skulle jag tro. Erbjud honom nåt som ger vinstvinning så kanske han öppnar käften? Han kan väl få tro att tejpade prostituerade kan besöka nåt rum på fängelset - men villkorat?
Rattfyllan är info från honom själv, den lilla raringen.
2016-02-24, 22:43
Bannlyst
Citat:
Nej, det hittades däremot separat från allt annat gällande just mobil och mobilfodral. Inte ens efter färdvägen..
Nån idé?

Mitt spontana svar blir då att tillhörigheter har spridits till fots.

Alternativt att gärningsman varit osäker om han vill skiljas från det eller ej så att det slängs något senare. Efter övervägande
2016-02-24, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gayatri
Jag menade alltså att jag tror att hon inte riktigt förklarade hur illa det såg ut och istället ingav falska förhoppningar till honom. Tror att hon själv är upphov till alla konstiga teorier, hon har presenterat sina idéer för honom i stora drag och han har bara hängt på, trott att det skulle funka och att han själv inte behövde komma med några förklaringar - det räckte att säga "har aldrig sett Lisa". En massa svajiga slängar hit och dit, konspiration osv men ingen förklaring alls från honom hur det kunde vara möjligt med alla dessa DNA-träffar av honom på kläder och mordplats.

Ytterst osannolikt. Hon är inte någon nyutbildad/oerfaren advokat så att hon inte skulle förstått hur starka bevisen är finner jag extremt osannolikt.
Att hon trots vetskap om hur illa läget var för NB ändå inte förklarade situationen känns inte direkt troligt.

Det troligaste är helt enkelt att NB vägrat lyssna och envist kört på sitt mantra med "vet inte" varpå IR inte haft något alls att jobba med.
2016-02-24, 22:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Mitt spontana svar blir då att tillhörigheter har spridits till fots.
Alternativt att gärningsman varit osäker om han vill skiljas från det eller ej så att det slängs något senare. Efter övervägande
När skulle han ha hunnit runt till fots med allt folk runt stugknuten menar du? Speciellt när körkortet ligger fjärran från det andra.
2016-02-24, 22:58
Bannlyst
Citat:
Du lär vänta förgäves skulle jag tro. Erbjud honom nåt som ger vinstvinning så kanske han öppnar käften? Han kan väl få tro att tejpade prostituerade kan besöka nåt rum på fängelset - men villkorat?
Rattfyllan är info från honom själv, den lilla raringen.

Ja jag har varit inne på det tidigare. Att han kanske (i detta läge med två livstidsdomar mot sig redan) att han kanske måste erkänna ett brott han inte begått för att köpa sig fri.

Jag vill dock ge Hurtig en möjlighet att sätta sig in i fallet först. Han är ju proffs på bedömningar av detta slag till skillnad från mig.

Detta har rätt mycket med att göra att vare sig polis eller domstol vågar erkänna om de gjort fel.

Man får alltså gå en omväg p g a av prestige och princip där alla parter ändå är inblandade i en lösning på något som ändå är moralisk och juridiskt fel.
2016-02-24, 23:12
Bannlyst
Citat:
Jflpratar för det första inte allmänt - jag anser likt många andra att bevisningen är stark. Inte ens Hurtig sticker under stol med detta.

Sen handlade inlägget om hur psykopater beter sig berättat av professorer - och att just psykopater har en förmåga att kunna tiga längre än andra. Även om bevisningen är överväldigande.
Ulf Olssons diagnos vet jag inte men han teg ända in i döden.

Jag vill inte diskutera Ulf Olsson eftersom jag precis fått info om att Ulf Olsson dömdes för två mord. I det ena fallet var han på jobbet - i det andra var hans arm bruten.

Mördar man då? Går det att röva med sig nån som stretar emot? Med bruten arm?

Han nekade in i det sista och dog strax efter att han börjat mailväxla med foik utanför fängelset. Självmord hette det.

Han lär varit svår, mer vet jag inte om honom.

Jag är inte insatt i fallet. Än.

Har alltid trott det var rätt man.
Jag vill veta vad Helenes föräldrar tror.

Det är mycket svårt med mord utan vittnen. Var ska man dra gränsen för bevisning? Vem avgör sådana frågor?
2016-02-24, 23:17
Medlem
Citat:
Ja, jag har tänkt tanken. Men samtidigt skulle det gjort de andra misstänksamma. Då har han haft en egen snuskmobil isf. Det han ville se på var nog inte lämpligt om IB såg.

De känner njutning av att se frugan bära offrets ring och minnas offrets lidande och död.

Jag skulle inte bli misstänksam om någon tog en annan laptop, jag skulle inte ens tänka på det. Hos oss är det iphones, ipads, lapstops, och stationära datorer. Nu för tiden är man jämt uppkopplad på nätet. Man får en del från jobb och en del har jag köpt. Jag tror inte Irina hade så mycket att bestämma över, om hennes man ville vara ifred med snusk på nätet.

Kan Lisas örhängen varit av i detta syfte? Det var många örhängen att tappa om hon hade flera hål i öronen. Kanske det var Nero som tog av dem. Sen kanske han tappade örhängena, efter att han tagit av dem, och lagt dem åt sidan eller i fickan. Är alla örhängena hittade? Det är mycket jag skulle vilja fråga Nero om!
2016-02-24, 23:18
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Du har fel. Det enklaste för NB och alla andra är att hålla sig till sanningen och inget annat. NB anser sig oskyldig då ska han hålla sig till att han inget vet.

Allt det här snacket om att NB ska börja snacka handlar bara om att göra saker och ting lättare för andra som själva ställt till det för sig.

Det är inte NBs jobb att städa efter andra.

Det förändrar heller inte saken att man påtalar det 1000 gånger.

Den som är oskyldig behöver inte förklara sig. Vi har inte omvänd bevisbörda i Sverige.

Du får det att låta som om oskyldiga aldrig åtalas. Så ligger det inte till. Det händer allt som oftas men oftast leder det inte till åtal då. Men ibland blir det åtal ändå. Då får åtalad tiga när han ingen förklaring har. Det är rent av vettig att han gör så eftersom allt han säger, får användas emot honom.

Gå och snyt dig, föreslår du en ändring av vårat rättssystem? Han är dömd i två instanser, tycker du förresten att Nerijus ska hålla sig till sanningen även ifall han är skyldig? "Making a murderer" trollar verkligen fram okunniga foliehattar till tråden. Vårt rättssystem skiljer sig från det anglosachsiska, och som i alla rättssystem så måste mördare bli inlåsta - vare sig du vill eller inte. Domstolen ska fälla den tilltalade om det finner det "ställt utom rimligt tvivel" att personen är skyldig, det har inte framkommit något som talar för en annan gärningsman än Nerijus.

Så vad är det som är så svårt att förstå, vi har exempelvis vittnesiakttagelserna, inget alibi, motiv, stark indiciekedja och teknisk bevisning - då slutar det som för Nerijus med att man döms för mord och ett långt fängelsestraff med utvisning. Finito.
2016-02-24, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ytterst osannolikt. Hon är inte någon nyutbildad/oerfaren advokat så att hon inte skulle förstått hur starka bevisen är finner jag extremt osannolikt.
Att hon trots vetskap om hur illa läget var för NB ändå inte förklarade situationen känns inte direkt troligt.

Det troligaste är helt enkelt att NB vägrat lyssna och envist kört på sitt mantra med "vet inte" varpå IR inte haft något alls att jobba med.
Har inte påstått att hon inte förstått hur stark bevisningen är. Är Nerijus som inte förstått. Han har kört sitt mantra "vet inte", vilket hon utgått ifrån, att "han inte vet något alls, han är helt oskyldig, alla andra kan vara skyldiga." Hon har inte jobbat med utgångspunkt att han måste komma med någon förklaring, hon har inte tvingat honom att se sanningen i vitögat, att HAN måste förklara sig. Det är min teori, vad jag tror men kan såklart inte veta. Men, att han reagerade som han gjorde efter hovrätten, då verkar det som att han inte insett läget helt enkelt.
2016-02-24, 23:35
Medlem
Citat:
Ja, jag har tänkt tanken. Men samtidigt skulle det gjort de andra misstänksamma - om den dumpats alltså i sökveckan. Då har han haft en egen snuskmobil isf. Det han ville se på var nog inte lämpligt om IB såg.

De känner njutning av att se frugan bära offrets ring och minnas offrets lidande och död.
Om han hade odlat sitt intresse mera frekvent, så hade han ju varit angelägen om att hålla frun ovetande. Det enklaste sättet att göra detta är att ha allt material på ett USB-minne, förvarat i ett privat gömsle. Om detta varit fallet, skulle materialet kanske vara honom så kärt att han inte ville göra sig av med det i första taget. När han gripits var det för sent att undanskaffa det. Om så vore hänt, skulle det kunna ligga ett USB-minne gömt någonstans. Om ett sådant fynd vore tillräckligt viktigt vore en sökinsats motiverad. Hur skulle han ha tänkt ? Väl gömt och samtidigt lättillgängligt - troligen i bostaden.
2016-02-24, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gayatri
Har inte påstått att hon inte förstått hur stark bevisningen är. Är Nerijus som inte förstått. Han har kört sitt mantra "vet inte", vilket hon utgått ifrån, att "han inte vet något alls, han är helt oskyldig, alla andra kan vara skyldiga." Hon har inte jobbat med utgångspunkt att han måste komma med någon förklaring, hon har inte tvingat honom att se sanningen i vitögat, att HAN måste förklara sig. Det är min teori, vad jag tror men kan såklart inte veta. Men, att han reagerade som han gjorde efter hovrätten, då verkar det som att han inte insett läget helt enkelt.

Hon har garanterat gjort sitt bästa för att han skall förstå situationen men vissa människor är helt enkelt omöjliga att nå fram till.
Man kan inte tvinga någon att se sanningen om de inte i grunden är öppna för det.

Ganska typiskt för sociopater och psykopater att de tror att de inte kan förlora/åka dit. De vet ju att de är smartare och bättre än alla andra.
Kan även handla om förnekelse, det är inte ovanligt att personer hamnar i ett tillstånd av förnekelse när de konfronteras med något så allvarligt. När sedan domen faller så rämnar förnekelsen och sanningen om hur jävla körda de är når fram och då bryter de ihop.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in