2016-02-24, 22:10
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Att säga att han inte vet är ingen bra lögn. Då är rövarhistorien bättre. Han hade gott om tid att tänka ut den före tingsrätten.

Har du aldrig sett fall där misstänka nekar till gärningen - utan att dra till med rövarhistorier? Det är lätt för dig att sitta här inne och radda upp rövarhistorier hela dagarna, men i verkligheten så är det såklart svårare. Han började dra till med en rövarhistoria, han pekade ut sin bror som tänkbar gärningsman. Men han utvecklade inte det så mycket mer än så, han visste att det var lönlöst. Det är svårt att komma med en trovärdig rövarhistoria när han har så pass mycket bevis mot sig. Med det sagt, så kanske han får för sig att dra till med en rövarhistoria snart. Han har ju haft lite extra tid att tänka nu.
Senast redigerad av henkess 2016-02-24 kl. 22:13.
2016-02-24, 22:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej det är rätt dumt - men det är psykopatens hjärna som fattar besluten.
Det är inte alls dumt eftersom det förklarar alla spår.
2016-02-24, 22:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gayatri
Ja, på det sätt som hon är och hur hon framför saker så är det kanske lätt hänt att en person som inte alls är insatt i hur allt funkar juridiskt, som Nerijus, går på allt hon säger. Därav också hans reaktion efter hovrättens dom, han blev ju helt bedrövad och förstörd efteråt minns jag hans advokat sa. Hon har nog inte riktigt rent mjöl i påsen tror jag.

Advokaten?!? Tyckte det var lite överdrivet med hennes konspirationsteorie, oförklarliga luckor finns men de kanske inte är åsyftade eller med berått mod utan kanske mer beror på fartblindhet. Det kan ju varit så att NB uppfattat det så och insisterat på denna argumentation (kanske för att det finns delar i hans, eller deras förehavanden som de har intressen av att dölja (men som kanske inte i sak har direkt med Lisa eller hennes familj att göra).
2016-02-24, 22:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Har du aldrig sett fall där misstänka nekar till gärningen - utan att dra till med rövarhistorier? Det är lätt för dig att sitta här inne och radda upp rövarhistorier hela dagarna, men i verkligheten så är det såklart svårare. Han började dra till med en rövarhistoria, han pekade ut sin bror som tänkbar gärningsman. Men han utvecklade inte sin rövarhistoria så mycket mer än så, han visste att det var lönlöst. Det är svårt att komma med en trovärdig rövarhistoria när han har så pass mycket bevis mot sig. Med det sagt, så kanske han får för sig att dra till med en rövar historia snart. Han har ju haft lite extra tid att tänka nu.
Med tanke på hur fort Brandtler plöjde ner honom på de få saker han sa - så var det nog bättre att han var tyst mest hela tiden. Kanske en rekommendation från IR om hon märkte av att han inte kunde hålla i de viktiga tyglarna?
2016-02-24, 22:14
Medlem
Citat:
Seriemördare brukar ge smyckena som present till sin fru. Mementos..
Körkort eller id-kort kollar mördaren själv på och minns mordet och offret.

Jag har funderat på om det fanns någon Iphone eller laptop, i det Bileviciuska hushållet, som kastats bort.

Vi har hur många äldre apparater som helst i hushållet, som fungerar om någon bara skulle vilja surfa, och ha en "hemlig" historik. Min fundering är att det har funnits en annan dator som de varit framsynta att slänga.

Den bilden jag har av Nero, får mig att tro att det saknas snusk, som han har tittat på. På någon dator som inte hittades. De hade flera dagar på sig att städa och göra sig av med saker.

Det att seriemördare behåller saker från brottsoffer och ger sin fru, är ett märkligt beteende. Är det snålhet eller för att de vill ha ett minne?
2016-02-24, 22:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har funderat på om det fanns någon Iphone eller laptop, i det Bileviciuska hushållet, som kastats bort.

Vi har hur många äldre apparater som helst i hushållet, som fungerar om någon bara skulle vilja surfa, och ha en "hemlig" historik. Min fundering är att det har funnits en annan dator som de varit framsynta att slänga.

Den bilden jag har av Nero, får mig att tro att det saknas snusk, som han har tittat på. På någon dator som inte hittades. De hade flera dagar på sig att städa och göra sig av med saker.

Det att seriemördare behåller saker från brottsoffer och ger sin fru, är ett märkligt beteende. Är det snålhet eller för att de vill ha ett minne?
Vad jag saknar i balternas bostad är mattor. Kan någon ha försvunnit samtidigt som Lisa?
2016-02-24, 22:18
Bannlyst
Citat:
Fattar du verkligen inte skillnaden? Om psykopaten håller käften och har mördat så lär han väl ljuga. Att undanhålla sanningen är också en lögn i det läget.
Självklart ljuger en psykopat - men han kan mycket väl tiga (till skillnad mot vad vanligt folk klarar av med så övertygande bevisning eller under så lång tid) om han inte har egenvinning av det. Det är skillnaden.

Här får du ett lysande exempel från samma professorer:
Clifford Olson, who raped and murdered eleven children in Vancouver, British Colombia, decided that the police “had the goods on him.” He decided, therefore, that he might as well turn his defeat into an advantage. Olson confessed to murder and led the police to the bodies of his victims in exchange for a $100,000 “ransom.” Olson was later asked to reveal information about other missing children, not for a fee but for the sake of the worried parents. In true sociopathic fashion, he responded, “If I gave a shit about the parents, I wouldn’t of killed the kid.”

Du har fel. Det enklaste för NB och alla andra är att hålla sig till sanningen och inget annat. NB anser sig oskyldig då ska han hålla sig till att han inget vet.

Allt det här snacket om att NB ska börja snacka handlar bara om att göra saker och ting lättare för andra som själva ställt till det för sig.

Det är inte NBs jobb att städa efter andra.

Det förändrar heller inte saken att man påtalar det 1000 gånger.

Den som är oskyldig behöver inte förklara sig. Vi har inte omvänd bevisbörda i Sverige.

Du får det att låta som om oskyldiga aldrig åtalas. Så ligger det inte till. Det händer allt som oftas men oftast leder det inte till åtal då. Men ibland blir det åtal ändå. Då får åtalad tiga när han ingen förklaring har. Det är rent av vettig att han gör så eftersom allt han säger, får användas emot honom.
Senast redigerad av honeybunnyone 2016-02-24 kl. 22:20.
2016-02-24, 22:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Ja, jag har tänkt tanken. Men samtidigt skulle det gjort de andra misstänksamma - om den dumpats alltså i sökveckan. Då har han haft en egen snuskmobil isf. Det han ville se på var nog inte lämpligt om IB såg.

De känner njutning av att se frugan bära offrets ring och minnas offrets lidande och död.
Senast redigerad av develi 2016-02-24 kl. 22:43.
2016-02-24, 22:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Du har fel. Det enklaste för NB och alla andra är att hålla sig till sanningen och inget annat. NB anser sig oskyldig då ska han hålla sig till att han inget vet.
Allt det här snacket om att NB ska börja snacka handlar bara om att göra saker och ting lättare för andra som själva ställt till det för sig.

Det är inte NBs jobb att städa efter andra.
Det förändrar heller inte saken att man påtalar det 1000 gånger.
Den som är oskyldig behöver inte förklara sig. Vi har inte omvänd bevisbörda i Sverige.
Du får det att låta som om oskyldiga aldrig åtalas. Så ligger det inte till. Det händer allt som oftas men oftast leder det inte till åtal då. Men ibland blir det åtal ändå. Då får åtalad tiga när han ingen förklaring har. Det är rent av vettig att han gör så eftersom allt han säger, får användas emot honom.
Jag pratar för det första inte allmänt - jag anser likt många andra att bevisningen är stark. Inte ens Hurtig sticker under stol med detta.

Sen handlade inlägget om hur psykopater beter sig berättat av professorer - och att just psykopater har en förmåga att kunna tiga längre än andra. Även om bevisningen är överväldigande.
Ulf Olssons diagnos vet jag inte men han teg ända in i döden.
2016-02-24, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det är såklart bild även på ett mopedkörkort.

Ok har bara sett mopedkörkort utan. Var några år sedan.

Saknas Lisas körkort menar du det?
2016-02-24, 22:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Ok har bara sett mopedkörkort utan. Var några år sedan.
Saknas Lisas körkort menar du det?
Nej, det hittades däremot separat från allt annat gällande just mobil och mobilfodral. Inte ens efter färdvägen..
Nån idé?
2016-02-24, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Advokaten?!? Tyckte det var lite överdrivet med hennes konspirationsteorie, oförklarliga luckor finns men de kanske inte är åsyftade eller med berått mod utan kanske mer beror på fartblindhet. Det kan ju varit så att NB uppfattat det så och insisterat på denna argumentation (kanske för att det finns delar i hans, eller deras förehavanden som de har intressen av att dölja (men som kanske inte i sak har direkt med Lisa eller hennes familj att göra).
Jag menade alltså att jag tror att hon inte riktigt förklarade hur illa det såg ut och istället ingav falska förhoppningar till honom. Tror att hon själv är upphov till alla konstiga teorier, hon har presenterat sina idéer för honom i stora drag och han har bara hängt på, trott att det skulle funka och att han själv inte behövde komma med några förklaringar - det räckte att säga "har aldrig sett Lisa". En massa svajiga slängar hit och dit, konspiration osv men ingen förklaring alls från honom hur det kunde vara möjligt med alla dessa DNA-träffar av honom på kläder och mordplats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in