2016-08-28, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Kroppen ha lagst in i skåpet innan likstelheten intog eller efter det när likstelheten släppte, alltså efter tre dygn.

Själv var jag förvånad att man hittade hennes saker och även kroppen så pass tidigt. Hon skulle ha kunnat bli bortrövad, men tydligen "ledningen" tyckte att man sätter ett massivt pådrag just i Blomberg och så vips börajde man hitta saker lite här och lite där.

Redan på första dagen stog en grupp herrar vid ladan och stirrade på varandra. SH själv påstog att NB stirrade på honom där vid ladan och det besvärade honom så hemskt mycket. Den blicken glömmer jag aldrig, sa han. Och likadant på Martorp. Där tålde de inte heller NB
:s blick. Vad kännsliga de var för hans blick. Jag antar att NB:s blick först och främst räckte för poliser att hämta NB till polisförhör.

Ni som diskuterade att, vem som i väldigt tidig stadie pekade ut bröderna, var ju SH.

Har förstått att vissa i tråden inte gillade att det snokades runt i området kring fiket. Samt att vissa helst hade sett att det stannat vid ett ouppklarat försvinnande.

Tack och lov följde polisen gängse rutiner och utgick från den punk där LH senast sågs. Att sedan söket hade tur och träffade på en självmarkerande typ är väl inget negativt, det är bara att gratulera till ett lyckat resultat. Dock blev ju som bekant inte fyndet speciellt lyckat.
2016-08-28, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Handsken fanns inte i ladan söndag kväll. Misstror du t o m SH?

Någon/några spred ut mobildelarna. Vem det är, är inte utrett. Denna viktiga pusselbit har lämnats därhän.
Varför är lätt att förstå - den går ihop inte ihop med rättsväsendets förutsägbara dom.

Inte för jag fattar vad du menar med viktig pusselbit. Du tänker nog annars rätt det är inte tillåtet att sprida mobildelar i naturen.

Om jag fattar dig rätt så borde detta lagförts också. Då hade det kanske blivit ytterligare någon månad i påföljd för nedskräpning.
Nu är ju NB dömd till livstid så det hade inte påverkat det sammantagna domslutet.
2016-08-28, 02:59
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Varför känner du dig så manad att påpeka detta?
Mest för att förhöra mig om huruvida tråden rymmer plats för annat än bevisvärderingsfrågor, och du gör sken av att ha huvudet på skaft.
Citat:
Du vet att dina funderingar om mina funderingar har noll värde?
Om du säger det så, ok.
2016-08-28, 06:54
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Själv var jag förvånad att man hittade hennes saker och även kroppen så pass tidigt. Hon skulle ha kunnat bli bortrövad, men tydligen "ledningen" tyckte att man sätter ett massivt pådrag just i Blomberg och så vips börajde man hitta saker lite här och lite där.
Om du tycker att det är ett mysterium att att man sökte efter Lisa i området där hon försvann, så förstår jag att det för dig också är ett mysterium att Nerijus är skyldig. Du förstår alltså inte ens det mest elementära.

Citat:
Redan på första dagen stog en grupp herrar vid ladan och stirrade på varandra. SH själv påstog att NB stirrade på honom där vid ladan och det besvärade honom så hemskt mycket. Den blicken glömmer jag aldrig, sa han. Och likadant på Martorp. Där tålde de inte heller NB
:s blick. Vad kännsliga de var för hans blick. Jag antar att NB:s blick först och främst räckte för poliser att hämta NB till polisförhör.
Nej, det var inte Nerijus mörka blick som gjorde att han hämtades in till förhör. Han avslöjade sig själv när han i princip pekade ut var han gömt sitt offer vid "maskletandet" i Martorp. Att SH lade märke till NB:s stirrande blick var väl helt naturligt? Man brukar beskriva psykopatens blick som just stirrande och ligger nog nära till hands att tro att Nerijus besitter psykopatiska drag. Han for ju runt som en hök och spanade för att ha koll på hur sökandet efter Lisa fortskred, inte konstigt att folk då lägger märke till honom och att han glor på dem.

Du verkar besvärad över att offrets far lade märke till mördarens iskalla blick?
Riktigt arg?
Riktar du inte din ilska åt fel håll och även empatin?
Eller fungerar det mesta tvärtom i din värld?

Du verkar också besvärad över att man sökte efter Lisa i området där hon försvann?
Hade det varit bättre om de sökt på någon helt annan plats så de inte hade hittat henne?
Hade det varit bättre om Nerijus hade hunnit gömma kroppen på ett bättre ställe så att hon aldrig hade hittats?

Hade det varit bättre om mördaren Nerijus fortfarande varit i frihet?
Senast redigerad av magiciadehex 2016-08-28 kl. 07:00.
2016-08-28, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Om du tycker att det är ett mysterium att att man sökte efter Lisa i området där hon försvann, så förstår jag att det för dig också är ett mysterium att Nerijus är skyldig. Du förstår alltså inte ens det mest elementära.

Nej, det var inte Nerijus mörka blick som gjorde att han hämtades in till förhör. Han avslöjade sig själv när han i princip pekade ut var han gömt sitt offer vid "maskletandet" i Martorp. Att SH lade märke till NB:s stirrande blick var väl helt naturligt? Man brukar beskriva psykopatens blick som just stirrande och ligger nog nära till hands att tro att Nerijus besitter psykopatiska drag. Han for ju runt som en hök och spanade för att ha koll på hur sökandet efter Lisa fortskred, inte konstigt att folk då lägger märke till honom och att han glor på dem.

Du verkar besvärad över att offrets far lade märke till mördarens iskalla blick?
Riktigt arg?
Riktar du inte din ilska åt fel håll och även empatin?
Eller fungerar det mesta tvärtom i din värld?

Du verkar också besvärad över att man sökte efter Lisa i området där hon försvann?
Hade det varit bättre om de sökt på någon helt annan plats så de inte hade hittat henne?
Hade det varit bättre om Nerijus hade hunnit gömma kroppen på ett bättre ställe så att hon aldrig hade hittats?

Hade det varit bättre om mördaren Nerijus fortfarande varit i frihet?

Tänker inte svara på dina frågor av flera skäl. Bara ett kort svar på Martorp frågan. Tänk en gång till, vilka var där på Martorp och bedömde NB på hans beteende och på hans blick. Det var som du säger, dessa herrar där som tyckte att man såg i hans blick att han är mördaren. Deras bedömning blev grunden att NB hämtades av poliser. Dessa herrars bedömning av NB godkänndes av åklagaren och domstolarna. Skamligt av rättväsendet. Frågan är alltså, vem ledde utredningen från början till slut.

TOM Lars Johansson var misstänksam och man höll krismöte. Lars Johansson verkar vara en snäll och saktmodig farbror, som tar det lungt.

http://polistidningen.se/2016/04/sid...holm-utredare/

De främsta skälet till det att jag inte vill diskutera med dig är att du tror veta hur NB och hur andra är. Du tror tom att du vet hur allting gick till, som du var en flyga i taket. Du vältrar dig i eländet dag efter dag. Du har fastnat där. Du söker inte klarhet, inte sanning heller. Jag skulle kalla ditt sätt att diskutera för att manipulera och hjärntvätta. Verkar som det är det enda skälet till varför du deltar i dikusionen. Vad vet jag...

Påminner dig att jag är inte ämnet i denna diskusion, inte du heller för den delen, så varför reagerar så starkt på andras åsikter då. Hur jag försöker prata om ämnet så kommer några och ger sig på mig personligen. Nu har jag sagt det...hoppas för sista gången.
2016-08-28, 15:05
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Tänker inte svara på dina frågor av flera skäl. Bara ett kort svar på Martorp frågan. Tänk en gång till, vilka var där på Martorp och bedömde NB på hans beteende och på hans blick. Det var som du säger, dessa herrar där som tyckte att man såg i hans blick att han är mördaren. Deras bedömning blev grunden att NB hämtades av poliser. Dessa herrars bedömning av NB godkänndes av åklagaren och domstolarna. Skamligt av rättväsendet. Frågan är alltså, vem ledde utredningen från början till slut.

TOM Lars Johansson var misstänksam och man höll krismöte. Lars Johansson verkar vara en snäll och saktmodig farbror, som tar det lungt.

http://polistidningen.se/2016/04/sid...holm-utredare/

De främsta skälet till det att jag inte vill diskutera med dig är att du tror veta hur NB och hur andra är. Du tror tom att du vet hur allting gick till, som du var en flyga i taket. Du vältrar dig i eländet dag efter dag. Du har fastnat där. Du söker inte klarhet, inte sanning heller. Jag skulle kalla ditt sätt att diskutera för att manipulera och hjärntvätta. Verkar som det är det enda skälet till varför du deltar i dikusionen. Vad vet jag...

Påminner dig att jag är inte ämnet i denna diskusion, inte du heller för den delen, så varför reagerar så starkt på andras åsikter då. Hur jag försöker prata om ämnet så kommer några och ger sig på mig personligen. Nu har jag sagt det...hoppas för sista gången.

Den största anledningen till att NB blev misstänkt vid Martorp var att han inför vittnet där påstod en för honom uppenbar lögn. Inte att vittnet såg det i NBs ögon.
Var får ni alla konstiga slutsatser ifrån???

Det påståendet NB kom med där måste ha fått varenda varningsklocka att ringa rejält. Betänk sen känslan hos vittnet när liket efter LH sen hittades på just den platsen.

Slutledningsförmåga någon?
2016-08-28, 15:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Vilket enastående skitprat.
Ingen "herre" som var på plats på Martorp på fredagskvällen har väl någonsin sagt nåt
om att man såg i Nerijus blick att han var mördaren och att det var delvis därför man tipsade
polisen om honom. Det var för helvete enbart på grund av hur han betedde sig vid mötet
med representanterna från MP som man blev misstänksamma och det med all rätt.
Du tycker att det är skamligt att man tog fasta på det här från polisens och åklagarens sida och sedan lät hämta in NB och de andra två i balttrion.
Du hade med andra ord helst sett att man inte brytt sig om hur NB uppförde sig på Martorp
och struntat i att leta där NB tyckte att det var onödigt att söka; "waste of time".
Det var kanske inte bra att man hittade Lisas döda kropp den där kvällen?

Angående det sista ovan: Du har alltså inte ens så mycket koll så du vet vem som ledde utredningen. Ja, jisses.
Citat:
Den du sitter och skriver skit om är en av trådens kunnigaste och intressantaste skribenter.
Hon är inte förlorad i några galna konspirationsteorier till skillnad från såna som dig och den
där paranoida polis- och militärhataren nr 1 utan håller sig till fakta och bevis.
Sånt som vissa föraktar så in i helvete mycket.

Ni söker däremot inte efter någon klarhet och någon sanning.
Det är vad ni minst av allt söker i er bisarra strävan efter att framställa ett flickmördande
monster som oskyldigt.
Senast redigerad av Grandioso 2016-08-28 kl. 16:01.
2016-08-28, 16:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Du skrev att dessa attribut var för sig var ett bevis på sexualsadism. Att du inte fattar vad du själv skriver är ju extremt lustigt mellan varven och värda att påpekas ibland. Skulle man göra det varje gång så skulle man dock inte ha tid med annat.
För att förtydliga lite för dig som uppenbart inte förstår vad "var för sig betyder";

Jag tog för givet att du inte var så IQ-befriad att du inte på egen hand kunde räkna ut vad som menas. Att ens diskutera att partiellt naken är en definition på sexuell sadism säger mer om dig än mig.
Bokstavstroende ordbajseri tillför inte tråden ett skit. Du framstår snarare som en fjant.
Och nej - jag har inte gjort högskoleprov, du har så rätt. Jag kvalade in utan att behöva förbättra chanserna.
2016-08-28, 16:49
Medlem
develis avatar
Citat:
De är svarta hål för att utredarna antingen vill ha det så eller så är de inte kompetenta nog att ta reda på det.
Citat:
För framtida domslut kan det vara extremt viktigt, samt detta om det ska hålla.
För framtida domslut? Vilken planet från jorden räknat bor du på?
Om det ska hålla?
Den 8 februari dömdes NB till livstid och utvisning.
Den 2 maj meddelade Högsta Domstolen att Hovrättens livstidsdom står fast.

En resningsansökan mot lagakraftvunnen dom lär handla om ny bevisning och inte hans motiv och bakgrund.

Men jag skulle gärna ta del av din resningsansökan, den låter väl nåt sånt här:

Skäl till er ansökan:
Jag anser inte att NB är en sexualsadist. Därför kan han inte vara mördaren.

De bevis ni vill åberopa:
Jag har nu pratat med personer i Litauen, granskat hans bagage och inget sexualsadistiskt har framkommit vad de sett.
Referenser:
Šarūnas Ejsexualbrottlionis
Raimondas Ejsexualsadistvicius
2016-08-28, 16:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Någon/några spred ut mobildelarna. Vem det är, är inte utrett. Denna viktiga pusselbit har lämnats därhän.
Varför är lätt att förstå - den går ihop inte ihop med rättsväsendets förutsägbara dom.
Detta återkommande meningslösa rapande " Detta borde utretts, detta är mördaren eller ett tecken på mörkläggande" är en mental kullerbytta med dubbelknut som har framförts i tre varianter:

Kvinnan som satt och sov i baksätet. Mannen som kom ut ur ladan strax innan mordet. Irinas akut inträdande beskrivningar gällande en hel flock med alternativa gärningsmän i slutförhör:
# Hon vet inte vilken dag det gäller.
# Bilen är "ganska konstig" som beskrivning, mörk och det kan ha varit en VW eller Volvo.
# Den ena av männen är mörkhårig. Nåt mer kan hon inte berätta.
# Den andra mannen kan hon inte beskriva alls.

Det finns inte minsta sak att gå efter. Ingenting signifikant.
Hur hade du tänkt det skulle utredas? Annons i en lokaltidning? Affischer med wanted dead or alive?

De återfunna mobildelarna inkl innehåll mobilfodral är undersökta på det sätt som går; Analys via NFC.

Det finns med andra ord absolut inte mer att göra i denna fråga mer än hypotesen att det är en trolig resväg för mördaren Nerijus vars DNA sitter på hennes kläder - från cafét direkt efter mordet.
2016-08-28, 17:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Däremot framkommer "skarpa riskfaktorer" som du skriver, i förhören framkommer uppgifter om slagsmål, kvinnovåld, makt och kontrollbehov.
Det har gnällts otaliga gånger om de stackars litauern, syndabocken, den utsatte som drabbats av främlingsfientlighet - melodramatiska haranger om det partiarkala Kinnekulle.

Den som verkar leva kvar på medeltiden är snarare NB själv.

Irina står helt i beroendeställning. Hon har lämnat sonen kvar i Litauen för att "laga mat och hjälpa min man" som hon säger.
Hon har ingen kontakt med varken litauer eller svenskar, och hennes liv består av att "plockar ogräs, lagar mat och tar hand om min katt".
Hon har inget körkort och tar sig ingen vägen utan herr NBs nåd och är helt beroende av hans inkomst.
Hon är ett par hundra meter från hemmet på sin höjd. Tre dar i veckan hjälper hon till likt en piga eller hembiträde. Ingen lön men en liten peng ibland vilket hon säger i samma mening som att de inte betalar hyra.

Han säger nedsättande saker om att han är missnöjd med henne, hon frågar varför han gifte sig med henne överhuvudtaget och gråter. Han trakasserar och härjar.
Förr tolererades aga och ansågs som en legal form av tillrättavisning. Det sammanfaller med att han anser sig vara familjens överhuvud och att de till viss del finner sig i det hela. Möjligen påverkade av förlegat synsätt från uppväxt, inte en susning.

Att han utdelar slag/klipper till lika hårt som mot en karl mot knät tolkas mer som provokation snarare än fysiskt våld. Det ses en ganska grov gradering:
Rent slagsmål, en rak höger som mynnar ut i skilsmässa (exfrun, Irinas hot) verkar vara definitionen för kvinnovåld/våldsam. IB fick värja sig mot slag och brodern tog exfrun i beskydd då han var våldsam.

Personligen har jag inte mycket till övers för Irina efter hennes patetiska försök att rädda sin störda partner - men att stödja detta uppenbart förlegade synsätt inklusive partnervåld finner jag helt retarderat.
Antingen är man sjukt blind i sin iver att rädda NB eller så har man själv en förnedrande kvinnosyn. Snedvridet resonemang är det hur som haver.
2016-08-28, 17:47
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Bara ett kort svar på Martorp frågan. Tänk en gång till, vilka var där på Martorp och bedömde NB på hans beteende och på hans blick. Det var som du säger, dessa herrar där som tyckte att man såg i hans blick att han är mördaren.
Citaten ovan och nedan var riktade från #MegaTant till #magiciadehex.

Ett klassiskt och välkänt drag hos psykopater är den tydligt stirrande blicken vid speciella tillfällen.
Inte alls konstigt då om flera personer kommenterade detta i samband med att den numera livstidsdömde mördaren N.B. med största sannolikhet kände sig pressad när man letade i närheten av fyndplatsen samt utefter vägen dit.

Citat:
Flashback är ju ett diskussionsforum och ingen anslagstavla. För att upprätthålla intressanta diskussioner i trådarna behövs ett visst mått av retorik, och det är givetvis en fördel om åsikter i en mordtråd kan vederläggas med vetenskapliga fakta.
Att ens åsikter kan ifrågasättas är något man bör vara förberedd på i ett diskussionsforum.

Förnämligt att Flashback har startat en separat tråd som hanterar konspirationsteorier kring mordet på Lisa Holm. Ja, d.v.s. för de som anser sig vara i behov av en sådan tråd.
Senast redigerad av LeBronThurman 2016-08-28 kl. 18:35. Anledning: Rättade namn på skribent.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in