2016-09-13, 17:48
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Så det är mest en kostnadsbekymmer för dig, själv vill han ju hem igen och närmare familjen.

Varför inte riva hela ladan för du vet ju inte säkert var det otäcka skedde, kanske caffét också som lät en ensam 17-åring jobba och lämna stället sist?

Så du menar att du mer än gärna betalar hans uppehälle? En enhälligt dömd mördare utan naturlig koppling till Sverige? Han vill ju inte ens vara här själv.

Är du så dåligt påläst i fallet att du tror att Lisa jobbade ensam?
Senast redigerad av katw 2016-09-13 kl. 17:52.
2016-09-13, 17:52
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Så du menar du mer än gärna betalar hans uppehälle? En enhälligt dömd mördare utan naturlig koppling till Sverige? Han vill ju inte ens vara här själv.

Är du så dåligt påläst i fallet att du tror att Lisa jobbade ensam?

Lisa hade arbetskamrater. Men det jag fråga för min del, när det hände var hon väl ensam? Också ifrågasatte jag om det där med uppringningen på 15 sek. Synd att man inte kunde tyda ut vem eller vilka som hördes i bakgrunden tycker jag.
2016-09-13, 17:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Synd att det inte gick tyda ut vilka som hördes i bak det sistnämnda. För egentligen skall det väl bara varit LH kvar då när fickringningen kom?
Vad kom man fram till med den där bilen utanför ladan där det sades att Lisa skulle ha stått och pratat med någon genom vindrutan? Jag kommer inte ihåg bilmärket nu.
Det kan väl aldrig vara så att det var NB som stannade till likt försöket med Adriana? Han verkar ju kunna ta sig för vad som helst.
Ja, det känns lite väl sent för att vara kollegorna. Det kan som sagt vara NB - antingen blir hon så överraskad att hon svarar spontant på svenska eller så säger han nåt denna gång på svenska, några fraser kan han ju som sagt.
FL säger långa meningar - varav NB säger att tolken inte behöver översätta:
Citat:
… och du säger att du, du är där på onsdan och så gör du nånting i byggnad tre, på torsdan är du där i byggnad fyra och hämtar färg, på fredan är du där och letar efter Christoffer och sen letar du efter mask, ja, vilket tillfälle ser du militärerna?
Nerijus förstod vad du sa…
Ja …
så säger, han säger till tolken att, att inte översätta till litauiska
Citat:
(Den hörde pratar själv och säger byggställning på svenska.)
Citat:
– Han kan lite svenska och kan få kontakt på det sättet, säger Inger Rönnbäck.
http://www.expressen.se/gt/misstankt...-liv-i-haktet/
Senast redigerad av develi 2016-09-13 kl. 17:59.
2016-09-13, 18:01
Medlem
katws avatar
Citat:
Lisa hade arbetskamrater. Men det jag fråga för min del, när det hände var hon väl ensam? Också ifrågasatte jag om det där med uppringningen på 15 sek. Synd att man inte kunde tyda ut vem eller vilka som hördes i bakgrunden tycker jag.

Arbetskamraterna hade det kunnat varit om det inte vore för tiden 18:26; då hade de redan åkt. Någon annan än NB är därför utesluten. Såvida inte den ökända, svarta SUV:en kom på ett blixtbesök, Lisa gick mot den och då råkade komma åt telefonen.

Det tragiska är att SH troligtvis lade på efter att ha ropat "hallå" men ej fått svar. Även att JR åkte precis innan de andra med sin moped är en ödets tragik i sammanhanget. Eller att Lisa erbjöds skjuts hem bara timmar innan av föräldrarna. Hon hade verkligen all otur man kan ha den 7 juni 2015.
Senast redigerad av katw 2016-09-13 kl. 18:05.
2016-09-13, 18:06
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det känns lite väl sent för att vara kollegorna. Det kan som sagt vara NB - antingen blir hon så överraskad att hon svarar spontant på svenska eller så säger han nåt denna gång på svenska, några fraser kan han ju som sagt.
FL säger långa meningar - varav NB säger att tolken inte behöver översätta:

Men ÅH, det som varit sånt bråk om dessa tolkar och allt som inte skulle gått rätt till, du vet vad jag menar. Ojojoj säger bara det.
Joo vi har nog sett vad han kan och inte kan.

En sak är säker, NB kommer alltid få snegla över axeln resten av sitt liv.
2016-09-13, 18:19
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Arbetskamraterna hade det kunnat varit om det inte vore för tiden 18:26; då hade de redan åkt. Någon annan än NB är därför utesluten. Såvida inte den ökända, svarta SUV:en kom på ett blixtbesök, Lisa gick mot den och då råkade komma åt telefonen.

Det tragiska är att SH troligtvis lade på efter att ha ropat "hallå" men ej fått svar. Även att JR åkte precis innan de andra med sin moped är en ödets tragik i sammanhanget. Eller att Lisa erbjöds skjuts hem bara timmar innan av föräldrarna. Hon hade verkligen all otur man kan ha den 7 juni 2015.

Jaa du, precis så. Ja det var synd att SH då, men var det inte så att det bröts på nåt vis. Vissa har ju haft tankar att det var när NB övermannade henne som det blev så, men fickringning beror ju på hur känslig mobil man har, ska jag veta. Räcker man är i affären och råkar komma åt fast det har i o f sig aldrig ringt upp nån. Måste väl vara nån snabbknapp.
Kan inte vara så att Lisa ville tala om att hon var i knipa redan då? Ladan, ingång, NB.

Joo en kan lugnt säga att tösen hade otur den dagen. Suck. Och där man kanske minst tror det skulle kunna hända nåt sånt, ganska fint där uppe på kullen. Många som fikar och myser, njuter av det fina vädret när de kan sitta ute. Oj och fy, med NB:s öga som glor på dom då och håller på med slangen, äckel. Vi har inte varit där, tack och lov för det. Lisa hade med all min övertygelse valt ett annat jobb med facit i hand.

Känns så frustrerande att inte den där NB kan erkänna. Så man finge en rimlig förklaring på hur det gått till med säkerhet. Inte för att det förändrar någonting, tyvärr, men man har följt det sen det hände. Kanske är det inte alls så som en annan har föreställt sig och tycker är logiskt med själva tillvägagångssättet. Men det måste ju vara vid ladan, moped, hennes tillhörigheter som örhänge osv som hittas i ladan och slakthuset.
2016-09-13, 18:24
Medlem
katws avatar
Någon som har Aftonbladet Plus och tillgång till den här artikeln?

Så lever Lisa Holms mördare i fängelset
Sitter i sexbunkern i Norrtälje

På Norrtäljeanstalten avtjänar Lisa Holms mördare Nerijus Bilevicius sitt livstidsstraff.
Så bor han
Så mår han
Terapin för sexbrott
Hoten från de andra fångarna

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ar...ab?teaser=true
2016-09-13, 18:29
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Någon som har Aftonbladet Plus och tillgång till den här artikeln?

Så lever Lisa Holms mördare i fängelset
Sitter i sexbunkern i Norrtälje

På Norrtäljeanstalten avtjänar Lisa Holms mördare Nerijus Bilevicius sitt livstidsstraff.
Så bor han
Så mår han
Terapin för sexbrott
Hoten från de andra fångarna

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ar...ab?teaser=true

Nä tyvärr , skulle jag gärna velat sätta mig in i. Men men men, där står om hoten från de andra fångarna. Jahaja, då var det precis så som vi var inne på i tråden förut idag.
2016-09-13, 18:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Även att JR åkte precis innan de andra med sin moped är en ödets tragik i sammanhanget. Eller att Lisa erbjöds skjuts hem bara timmar innan av föräldrarna. Hon hade verkligen all otur man kan ha den 7 juni 2015.
Ja, det är predatorns gyllene tillfälle det handlar om - den som blir kvar sist. Med tanke på hans agerande dagen innan (om han inte enbart prövade ut) så var han på jakt.
Citat:
Ojojoj säger bara det.
Joo vi har nog sett vad han kan och inte kan.
Ja - en ulv i fårakläder.
2016-09-13, 18:57
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
Han har ansökt om att bli förflyttad till Litauen.

Jo det vet vi vid det här laget. Här är en intressant artikel med mer information:

Citat:
Nerijus vill flyttas till Litauen

Nerijus Bilevicius, dömd till livstids fängelse för mordet på 17-åriga Lisa Holm från Skövde, har ansökt om att få avtjäna sitt straff i hemlandet Litauen.
– Nu ska båda länderna göra en bedömning om var det är bäst att straffet verkställs, säger Lisa Gezelius på Kriminalvårdens rättsenhet.

Lisa Gezelius, sektionschef på Kriminalvårdens rättsenhet, säger att det sedan ett år tillbaka finns ett rambeslut inom EU om en förenklad process för att överföra dömda personer till andra medlemländer. En praxis som i fallet med Nerijus Bilevicius kan tillämpas då även Litauen är ett EU-land.

– Det vi tittar på när en ansökan kommer in är i vilket land personen har starkast anknytning, bland annat med familj och tidigare hemvist som utgör bäst möjlighet till återanpassning i samhället efter att straffet verkställts. Men det kan förstås i sådana lägen hända att de två länderna gör olika bedömningar, säger Lisa Gezelius.

Nerijus Bilevicius har dömts till livstids fängelse, lagens strängaste straff i Sverige. Kan det i detta fall finnas en oro från svensk sida att fängelsestraffet i Litauen kan omvandlas till ett betydligt kortare tidsbestämt straff?

– Jag kan inte uttala mig i det enskilda fallet, men rambeslutet inom EU är en princip om ett ömsesidigt erkännande och det bygger på att EU:s medlemsländer ska lita på varandras rättsordningar. Det kan dock finnas avgöranden från Europadomstolen som i vissa fall kritiserar medlemsländer för att exempelvis ha undermåliga fängelseförhållanden. Det är också något som måste tas med i bedömningen, säger Lisa Gezelius.

Sedan Nerijus Bilevicius skickade in sin ansökan har samråd och kommunikation pågått mellan svenska och litauiska myndigheter. Processen kring en dömd persons förflyttning till ett annat EU-land bör kunna utredas inom 60 till 90 dagar.

http://www.skovdenyheter.se/article/...-till-litauen/

Men de undermåliga förhållandena i Litauen kan väl knappast komma som en nyhet för NB? Hans egna önskan om en överförflyttning borde väl väga tungt i sammanhanget?
2016-09-13, 19:36
Medlem
Jag tror att det var någon av kollegorna som hördes i bakgrunden. Telefonen kanske låg i fickan när den råkade ringa och stängdes av då hon lade ner något i fickan, kanske nycklar eller liknande. Därför hördes ett metalliskt ljud innan samtalet bröts. Uttrycket det är klart syftade på att något var färdigt. Kollegorna minns inte detta.
Det verkar ha varit en trevlig situation och rösten lät ljus som om den tillhörde en kvinna. Möjligtvis tillhörde rösten en man med ljus röst.
Om rösten tillhörde någon annan måste LH ha träffat den personen strax efter att hon och kollegorna skiljdes.
Det verkar som att NB förstår svenska eftersom han inte alltid behöver tolk under förhören, och hans röst låter ibland ljus.
Det troligaste är dock att fickringningen inträffade innan LH och kollegorna skiljdes åt och att det var kollegorna som hördes i bakgrunden i samband med att de skulle låsa och lämna sin arbetsplats.
2016-09-13, 19:42
Medlem
Skälet till att han vill till Litauen är att han vill komma närmare sin familj och släkt som inte kan besöka honom i Sverige står det i artikeln i Aftonbladet.
Senast redigerad av llllllllllllllll 2016-09-13 kl. 19:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in