2016-09-16, 00:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack. Hade glömt att lyssna på det jag också. Bra påminnelse.

Med tanke på innehållet förstår man tystnaden/bristen av engagemang från litauiska media.
Ja, Jag hade glömt hur starka ord det faktiskt var länder emellan, sanktionerat ända upp på regeringsnivå.
Citat:
– People are shocked by the crime. Lithuanians express their condoleances and concern. We want to say that you are not alone in our grief, säger Eitvydas Bajarunas.

Berörda litauiska medborgare ringer och mailar ambassaden, både från Sverige och Litauen, och nu skriver den litauiska ambassaden ett kondoleansbrev till Lisa Holms anhöriga, och till svenska folket.

Mordet har berört många på djupet även i Litauen sedan det blev känt att de misstänkta är litauiska medborgare, och medier där har gett mordet stor uppmärksamhet."

" – Sweden is one of the closest and most reliable partners to Lithuania."
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6191573
Det fanns ett direktcitat via AB:
Citat:
"Det litauiska folket är chockade av den meningslösa förlusten av ett oskyldigt liv. Vi vill skicka våra djupaste kondoleanser till familjen och vänner till den avlidna. Ambassaden och litauiska myndigheter erbjuder svenska myndigheter fullt samarbete i ärendet".
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle20970121.ab
2016-09-16, 00:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det är just straffskalorna länderna i mellan som är lite problematiskt vid en förflyttning av en dömd person.
Eftersom NB inte har något tidsbestämt straff måste kriminalvården förvissa sig om att Svenska bestämmelser kommer att gälla. Det betyder att han ska ha samma strafftid i Litauen som i Sverige.
Detta kan man ha olika åsikter om. Jag tycker dock det är skit samma om NB blir inlåst x antal år extra, men rätt ska ju vara rätt.
Va?! Tänker de inte skjuta honom?
Ja, jag vet. Sverige går givetvis inte under sitt minimum vid omvandling tidsbestämt.
Jag har redan kollat på reglerna via Skottland och en annan deporterad litau.
Livstid i Litauen handlar inte om villkorligt, förvandlas det till år kan det inte vara under 25 år.
Sen verkar de ha ett regelverk gällande fängelse upp till 20 år och då kan villkorlig frigivning komma ifråga.
Det är väl detta som bollas just nu. När då Sverige skickar iväg domslutshandlingar så kommer väl domstolen i Litauen (tror det kallas Seimas; parlamententet) säga sitt.
Senast redigerad av develi 2016-09-16 kl. 00:52.
2016-09-16, 05:34
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag har skrivit flera gånger att jag välkomnar att NB förflyttas till Litauen så att både finsk och litauisk press kan gräva i fallet. Väldigt bra.
Du och dina gelikars grävarfantasier kommer inte att leda till något som helst konkret resultat.

Sexualsadisten är slutgiltigt dömd. Hans livstidsstraff kommer att utverkas i Litauen, och han kommer aldrig mer att kunna sätta ned sina skitiga fötter i våra vackra landskap, eller att för den delen runka sina stinkande genitalier över detta underbara lands rättsliga principer och skymfa/mörda våra döttrar, systrar eller mödrar.

Citat:
För övrigt rör du ihop kvinnors självständigt men mäns sexism. Dumt av dig.
Den enda som ständigt har rört ihop saker är en förvirrad nopomil med en helt annan världsbild än alla vi andra hyfsat strukturerat tänkande individer.

Citat:
Sedan vet vi ju också att Lisa var kontrollerad ( av en man) dvs inte särskilt självständig.
Det är rent för jävligt att du inte skäms kvinna! Hade du haft egna barn och varit man, så hade du förstått skillnaden på en faderlig omsorg och kontrollbehov.
Ifall jag skulle ha varit religiös, så skulle jag tacka min gud att du inte vore min biologiska moder.

Citat:
Ursprungligen postat av katw
Den som är kontrollerad i den här historien var NB:s fru. Och det vet du, innerst inne. Att du ger egna agendatolkningar är det ingen som är intresserad av.
Så sant som det är sagt!

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så du orkar inte låta bli att förtala den person som Lisa älskade?

Den som kontrollerade Lisa var den sjuke NB - via att snärja in henne i vidriga snaror och tejp.
Tack develi! Det förtal som du så korrekt påpekar är ju verkligen skrämmande. Ofattbart att "människan" (?) inte ens skäms över att fortsätta insinuera något så förbannat orättfärdigt trams.

Citat:
Du verkar leva i en dröm. Varför skulle Litauisk press gräva i detta? Det blir på sin höjd en notis om att NB har förflyttats till sitt hemland.
Mitt i prick!
Senast redigerad av LeBronThurman 2016-09-16 kl. 05:43.
2016-09-16, 07:02
Medlem
Citat:
Försök nu inte att skapa en ny trådsanning.

Nej och åter nej, det blir ingen rättegång i Litauen för NB angående detta brott. Han är dömd enligt Svensk lag och ingenting annat.

Påpekar det igen att rättsväsendet har inget med detta att göra. Det är kriminalvården i Sverige som överlämnar NB till motsvarande myndighet i Litauen.

Jag citerade artikel i litauisk tidning från igår.
2016-09-16, 07:36
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma

Du kan citera hur mycket du vill. Han är dömd för lagens strängaste straff. Någon straffrabatt blir det inte för det hur mycket du än hoppas och bönar och ber.
2016-09-16, 10:22
Medlem
Citat:

Och som förväntat förstod du inte sakinnehållet utan gör en våldtolkning av detsamma för att det skall passa din agenda.
2016-09-16, 10:30
Medlem
Citat:
Jag har skrivit flera gånger att jag välkomnar att NB förflyttas till Litauen så att både finsk och litauisk press kan gräva i fallet. Väldigt bra. De har bättre journalister. I Finland har ett skandalfall nyligen avslöjats. Det kanske du känner till?

Har finsk och litauisk press på något sätt varit förhindrade att gräva hittills menar du?
Kan du länka till dessa bättre journalister. Med bild-byline vore ju toppen. Gör gärna en jämförelse med Sveriges vassaste journalister. På vilka punkter överträffar dina omhuldade finska och litauiska journalister sina svenska kolleger? Inga svepande formuleringar som vanligt utan så detaljerat som möjligt stöd för ditt påstående. Tack på förhand.
2016-09-16, 10:36
Medlem
Citat:
Från förhörsledarna. Niklas Lindström pratar ju öppet om att de har spridit info till litauisk media.
Jag är övertygad om att de har spridit desinformation också. Det blir intressant nu när de upptäcker att de utnyttjats cyniskt utav svensk polis. Storebrorssverige.

Belägg för det tack. Sidnummer i fupet räcker.
Det är jättebra att du är övertygad. Då kommer du inte att besvära dig med att söka belägg. Det gör man bara då man tvekar. Eller om man enligt regelverk är tvungen. Det var därför det hölls 380 kompletterande förhör trots att man hade Nerijus DNA på mängder av komprometterande ställen.
2016-09-16, 11:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Du och dina gelikars grävarfantasier kommer inte att leda till något som helst konkret resultat.

Sexualsadisten är slutgiltigt dömd. Hans livstidsstraff kommer att utverkas i Litauen, och han kommer aldrig mer att kunna sätta ned sina skitiga fötter i våra vackra landskap, eller att för den delen runka sina stinkande genitalier över detta underbara lands rättsliga principer och skymfa/mörda våra döttrar, systrar eller mödrar.
Ja - han är rökt och bortom all räddning. För övrigt fastnade jag för orden gällande vårt "underbara lands rättsliga principer".
Det är ett herrans hallå om mördaren, drypande haranger om hur orättvist denne behandlas.

Vi bor i ett land som är i topp gällande rättsäkerhet i världen, det har varit en kamp att nå dit vi befinner oss och vi är långt före många länders utveckling. Att det givetvis ska korrigeras kontinuerligt och ifrågasättas är inte tu tal om annat om det så är rättsäkerhet, politik, vård och omsorg eller annat.
Varken rättssäkerhet eller demokrati är ett statiskt begrepp; det är ingen självklarhet, det är ingenting man får till skänks.

Att ifrågasätta är en sund faktor, att skapa opinioner, att agera och reagera för förbättring och utveckling är det friskaste en människa kan göra - frågan är HUR det sker och på vilken bas.

Den som inbillar sig att oetiskt förtal, gnäll, lögner och konspirationer är ett tecken på kreativt tänkande, kritiskt tänkande, försvar för rättssamhället och mod (SIC!) borde stoppas in på nytt och födas om för nystart av tankeverksamhet.

När man sen angriper offer eller offrets anhöriga har man gått över alla gränser.
Skillnaden på befogad kritik och sunt ifrågasättande handlar givetvis om det finns fog och sakfakta eller om det är taget rätt ur luften - annars drar det osvikligen åt förtal.
Tyckande är en svensk rättighet men det finns grader i helvetet och förtal har ingen bejakansvärd plats. I sin yttersta utpost är det reglerat i lag.

Det har varit ett sju helvetes märkligt angreppssätt - delvis grundlagt via Rönnbäcks arbetssätt där till och med Lisas pappa insinuerades ha styrt upp eftersök på Martorp.
Media anklagas - men vem är det som framför dessa snedvridna synsätt, detta förtal om svenskt rättsamhälle?

Kritiken som Advokat Öst nu kommer med är mer än befogad och det borde lyftas fram en debatt kring etik gällande hur försvaret går fram mot enskilda individer - inte bara NBs bror - och även rent allmänt.
" De gör bara sitt jobb" är det mest flata och absurda uttalandet som kommer till uttryck och väldigt ofta ses en acceptans gällande detta skrå som snarare borde föregå med gott exempel.
Man gör ALDRIG "bara sitt jobb" - att arbeta professionellt inkluderar etik och moral.
Jag skulle vilja se den yrkesverksamhet som tilläts agera utifrån förtal, insinuationer och konspirationer.
" De gör bara sitt jobb"...
Jag beundrar som sagt advokater som är sakliga, pläderar utifrån sakfakta - som försvarar sin klient med hull och hår, är kreativa och engagerade men aldrig utför jobbet oetiskt på andras bekostnad.
Det är ett konststycke.
2016-09-16, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Och som förväntat förstod du inte sakinnehållet utan gör en våldtolkning av detsamma för att det skall passa din agenda.
Du säkert förstår litauiska bättre än jag.
Hur ska du översätta - "teismas privalėtų persvarstyti N.Bilevičiaus bylą pagal Lietuvos baudžiamojo kodekso reikalavimus ir paskirtų jam atitinkamą bausmę."
Prova en gång till med google translate
och titta även vad betyder ord "persvarstyti".
Läs även
Ur: Lagen (2015:96) om erkännande och verkställighet av frihetsberövande påföljder inom Europeiska unionen
(...)Fängelserambeslutet har genomförts i svensk rätt genom lagen (2015:96) om erkännande och verkställighet av frihetsberövande påföljder inom Europeiska unionen och tillhörande förordning. Lagen och förordningen trädde i kraft den 1 april 2015. Enligt lagen ska Kriminalvården pröva om en utländsk dom ska erkännas och verkställas i Sverige eller om en svensk dom ska skickas till en annan medlemsstat för att verkställas i den staten. (...)
Senast redigerad av Sudharma 2016-09-16 kl. 11:45.
2016-09-16, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Jag har faktiskt inte sett IB:s förvandling, tyvärr som i den bilden ni pratar om . Skulle varit intressant att se. Utstrålning säger du, kanske räcker att slippa NB-äcklet för att få det.
Jo, HOPPAS kan man ju alltid, sen är det väl om en ny NB dyker upp och lusten faller på och sonalyckan åker på avstånd igen. Inget förvånar mig med den där IB.

Är nog den här bilden du söker.
Är det samma människa.

Hon ser ut att va redo att ge sig ut på banan igen tycker jag

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...a5&oe=58755FAD
2016-09-16, 12:43
Medlem
verbitums avatar
Citat:
Du säkert förstår litauiska bättre än jag.
Hur ska du översätta - "teismas privalėtų persvarstyti N.Bilevičiaus bylą pagal Lietuvos baudžiamojo kodekso reikalavimus ir paskirtų jam atitinkamą bausmę."
Prova en gång till med google translate
och titta även vad betyder ord "persvarstyti".
Läs även
Ur: Lagen (2015:96) om erkännande och verkställighet av frihetsberövande påföljder inom Europeiska unionen
(...)Fängelserambeslutet har genomförts i svensk rätt genom lagen (2015:96) om erkännande och verkställighet av frihetsberövande påföljder inom Europeiska unionen och tillhörande förordning. Lagen och förordningen trädde i kraft den 1 april 2015. Enligt lagen ska Kriminalvården pröva om en utländsk dom ska erkännas och verkställas i Sverige eller om en svensk dom ska skickas till en annan medlemsstat för att verkställas i den staten. (...)

Det är inte utländsk dom som ska erkännas eftersom domen är avkunnat här i Sverige. Det är Litauen som ska erkänna den Svenska domen och gör dom inte det får väl Nerijus ruttna här i svenskt fängelse.

Du läser ju som en kråka och tolkar efter dit eget tycke men det hjälper inte Nerijus alls

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in