Citat:
Nu är jag ju inte lagkunnig och de professionella experterna har lämnat tråden. Så detta är vad jag förstått av diskussionerna, när det begav sig. NB,s dolda förflutna bottnar i en okunnig person som gjorde personutredning.
Den var varken maskin eller dataskriven, enbart handskriven personutredning på några ark.
Det kallar inte jag seriöst.
Inga undersökningar är gjorda i hans hemland eller i England.
Att Domstolen överhuvudtaget godkänt dena slarviga personutredning är ofattbart.
Som tur är har vi en stark bevisning mot NB:
Men jag tror inte han gått ifrån 0-100 på engång mot Lisa.
Han försökte mot Adriana dagen innan, men han tycks ändå ha en viss erfarenhet.
Hade ett par personer åkt till hans hemland och samtalat med tidigare arbetsgivare och myndigheter samt anhöriga som tidigare hustru och dotter mfl.
Så har det troligt kommit fram en hel del intressanta saker.
Det är vad jag misstänker.
![Grin](https://static.flashback.org/img/smilies2/grin.gif)
Den var varken maskin eller dataskriven, enbart handskriven personutredning på några ark.
Det kallar inte jag seriöst.
Inga undersökningar är gjorda i hans hemland eller i England.
Att Domstolen överhuvudtaget godkänt dena slarviga personutredning är ofattbart.
Som tur är har vi en stark bevisning mot NB:
Men jag tror inte han gått ifrån 0-100 på engång mot Lisa.
Han försökte mot Adriana dagen innan, men han tycks ändå ha en viss erfarenhet.
Hade ett par personer åkt till hans hemland och samtalat med tidigare arbetsgivare och myndigheter samt anhöriga som tidigare hustru och dotter mfl.
Så har det troligt kommit fram en hel del intressanta saker.
Det är vad jag misstänker.
![Grin](https://static.flashback.org/img/smilies2/grin.gif)
Personutredningen ska hjälpa domstolen att välja rätt straff, om personen skulle bli dömd för brottet. Så den är inte ett led i utredandet av brottet. Den bygger mycket på vad personen själv uppger, koll i straffregistret mm. Rutinmässig förberedelse för slutförhandlingen helt enkelt.
En annan typ av utredning är rättspsykiatrisk undersökning (RPU, mer eller mindre omfattande) för att avgöra om rättspsykiatrisk vård eller fängelse är lämplig påföljd. Initiativ till sådan kan tas av åklagaren, försvaret eller domstolen. Ingen part uttryckte intresse för sådan. Bedömningen var alltså, att NB inte var i lagens mening sinnessjuk (att han var i mänsklig mening galen låg s a s i sakens natur, men den rådande principen är att hålla alla som har förstånd nog straffansvariga).
Motiv är inte grund för dom heller.
Polisen hade säkert kunnat företa en undersökning av NB:s förflutna som ett led i spaningen, men någon skyldighet finns inte. Metoden är målinriktad utredningsekonomi – man ansåg uppenbarligen inte en sådan undersökning nödvändig för ett åtal med sannolikhet att vinna rättens bifall.
Det går säkert att förbättra den här förklaringen.
Någon försummelse av åklagare eller domstol föreligger alltså inte.
Detta sagt, så delar jag din och flera andras uppfattning, att det säkert finns en massa "i bagaget". Men det behöver ju inte vara trivialt att hitta sådant. Jag har för mig att polisen tagit/avsett att ta initiativ till undersökning i andra länder. Jag uppfattar dock detta initiativ mera som spaningsuppslag för andra polismyndigheter. T ex skulle kalla fall i England kunna undersökas med avseende på liknande MO i den här personens omgivning i det förgångna.
EDIT:
Jag hittade detta inlägg, som låter vettigt:
https://www.flashback.org/sp54530246
Senast redigerad av LOE2 2016-08-29 kl. 22:42.
Senast redigerad av LOE2 2016-08-29 kl. 22:42.