2016-08-29, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenH
NB,s dolda förflutna bottnar i en okunnig person som gjorde personutredning.
Den var varken maskin eller dataskriven, enbart handskriven personutredning på några ark.
Det kallar inte jag seriöst.
Inga undersökningar är gjorda i hans hemland eller i England.
Att Domstolen överhuvudtaget godkänt dena slarviga personutredning är ofattbart.

Som tur är har vi en stark bevisning mot NB:
Men jag tror inte han gått ifrån 0-100 på engång mot Lisa.
Han försökte mot Adriana dagen innan, men han tycks ändå ha en viss erfarenhet.

Hade ett par personer åkt till hans hemland och samtalat med tidigare arbetsgivare och myndigheter samt anhöriga som tidigare hustru och dotter mfl.
Så har det troligt kommit fram en hel del intressanta saker.
Det är vad jag misstänker.
Nu är jag ju inte lagkunnig och de professionella experterna har lämnat tråden. Så detta är vad jag förstått av diskussionerna, när det begav sig.

Personutredningen ska hjälpa domstolen att välja rätt straff, om personen skulle bli dömd för brottet. Så den är inte ett led i utredandet av brottet. Den bygger mycket på vad personen själv uppger, koll i straffregistret mm. Rutinmässig förberedelse för slutförhandlingen helt enkelt.

En annan typ av utredning är rättspsykiatrisk undersökning (RPU, mer eller mindre omfattande) för att avgöra om rättspsykiatrisk vård eller fängelse är lämplig påföljd. Initiativ till sådan kan tas av åklagaren, försvaret eller domstolen. Ingen part uttryckte intresse för sådan. Bedömningen var alltså, att NB inte var i lagens mening sinnessjuk (att han var i mänsklig mening galen låg s a s i sakens natur, men den rådande principen är att hålla alla som har förstånd nog straffansvariga).

Motiv är inte grund för dom heller.

Polisen hade säkert kunnat företa en undersökning av NB:s förflutna som ett led i spaningen, men någon skyldighet finns inte. Metoden är målinriktad utredningsekonomi – man ansåg uppenbarligen inte en sådan undersökning nödvändig för ett åtal med sannolikhet att vinna rättens bifall.

Det går säkert att förbättra den här förklaringen.

Någon försummelse av åklagare eller domstol föreligger alltså inte.

Detta sagt, så delar jag din och flera andras uppfattning, att det säkert finns en massa "i bagaget". Men det behöver ju inte vara trivialt att hitta sådant. Jag har för mig att polisen tagit/avsett att ta initiativ till undersökning i andra länder. Jag uppfattar dock detta initiativ mera som spaningsuppslag för andra polismyndigheter. T ex skulle kalla fall i England kunna undersökas med avseende på liknande MO i den här personens omgivning i det förgångna.

EDIT:
Jag hittade detta inlägg, som låter vettigt:
https://www.flashback.org/sp54530246
Senast redigerad av LOE2 2016-08-29 kl. 22:42.
2016-08-29, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Nu är jag ju inte lagkunnig och de professionella experterna har lämnat tråden. Så detta är vad jag förstått av diskussionerna, när det begav sig.

Personutredningen ska hjälpa domstolen att välja rätt straff, om personen skulle bli dömd för brottet. Så den är inte ett led i utredandet av brottet. Den bygger mycket på vad personen själv uppger, koll i straffregistret mm. Rutinmässig förberedelse för slutförhandlingen helt enkelt.

En annan typ av utredning är rättspsykiatrisk undersökning (RPU, mer eller mindre omfattande) för att avgöra om rättspsykiatrisk vård eller fängelse är lämplig påföljd. Initiativ till sådan kan tas av åklagaren, försvaret eller domstolen. Ingen part uttryckte intresse för sådan. Bedömningen var alltså, att NB inte var i lagens mening sinnessjuk (att han var i mänsklig mening galen låg s a s i sakens natur, men den rådande principen är att hålla alla som har förstånd nog straffansvariga).

Motiv är inte grund för dom heller.

Polisen hade säkert kunnat företa en undersökning av NB:s förflutna som ett led i spaningen, men någon skyldighet finns inte. Metoden är målinriktad utredningsekonomi – man ansåg uppenbarligen inte en sådan undersökning nödvändig för ett åtal med sannolikhet att vinna rättens bifall.

Det går säkert att förbättra den här förklaringen.

Någon försummelse av åklagare eller domstol föreligger alltså inte.

Detta sagt, så delar jag din och flera andras uppfattning, att det säkert finns en massa "i bagaget". Men det behöver ju inte vara trivialt att hitta sådant. Jag har för mig att polisen tagit/avsett att ta initiativ till undersökning i andra länder. Jag uppfattar dock detta initiativ mera som spaningsuppslag för andra polismyndigheter. T ex skulle kalla fall i England kunna undersökas med avseende på liknande MO i den här personens omgivning i det förgångna.

EDIT:
Jag hittade detta inlägg, som låter vettigt:
https://www.flashback.org/sp54530246

Detta med en personutredning skall göras seriöst med tanke på att bestämma hur personen skall
behandlas under sin strafftid.
Med stöd av en personutredning skall domstolen bedömas hur denne skall dömas och behandlas.

Jag har tagit del av personutredningen som gjordes av NB, och jag måste fastslå att den var
mycket dåligt och slarvigt utförd, troligen av en person utan rätta kunskaperna.
Varken maskinskriven eller dataskriven, det var enbart massa kladd med handskrivna texter på
några ark.
Utredningen saknar helt de rätta undersökningarna som borde ha gjorts i NB,s fall.
Att Domstolen kan godkänna ett sådant slarvigt arbete av en personundersökning är mycket anmärkningsvärt.
En amatör är det som gjort denna utredning.
Första gången jag läste utredningen, så höll jag på att skratta i timmar.

Den som har erfarenhet av personutredningar bör omgående förstå att något är helt fel med
kunskaperna hos den personen som utfört utredningen:

PU:n blir därför huvudsakligen en hjälp för kriminalvården hur man ska jobba med personen i anstalt.
När det gäller allvarliga våldsbrott så tar man i princip alltid ett beslut om att göra en P7 oavsett
vad Frivården kommer fram till.

Men det har inte gjorts, med anledning av den mycket slarviga utredning som gjordes.
Och det är mycket allvarligt, med så okunniga personer i ett mycket uppmärksammat mord
på en ung flicka.

Undersökningar har inte gjorts i varken England eller NB,s hemland och ej heller har några samtal
gjort med de anhöriga till NB. ex: fd. Fru och dotter samt tidigare arbetsgivare och myndigheter.

Det är en stor skam hur en så dålig personundersökning genomförs och godtages av Domstol.

Men Vi får vara glada åt att GM har drällt sina DNA på MO och mordvapen/rep/snöre.
Samt omfattande teknisk bevisning och vittnesmål.

Om allt varit rätt borde GM ha fått gå igenom en P7 samt en stor RPU:
Därefter skulle då Domstolen fattat rätt beslut till straff med tanke på den starka bevisning.
Så har ej skett.
Ett stort slarv av Domstolen, men som tur är har dom ändå framkommit till sin Dom med tanke
på den starka Bevisning som finns och som är mycket svår att slå hål på.

Rätt GM sitter NU inom lås och bom.

Synd bara att personutredningen är så bristfällig.
Det hade varit av mycket stort värde med en djupdykning och granskning av GM tidigare liv.

Polisen skulle ju granska vad GM har gjort i England, men det har Vi inte fått höra något om.

Vad kan det bero på......???????
Senast redigerad av GrevenH 2016-08-29 kl. 23:57.
2016-08-30, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Pappa säger att de hade varit på cafeet tidigare på dagen och lämnat kläder till Lisa, för det var en kylig dag. Det finns ingenstans uppgifter vilka klädesplagg hon fick och hade hon dessa kläder på sig. Vet någon om detta.

Skulle ochså vilja veta när var förädrarna på cafeet. Den uppgiften har jag inte sett heller.

Lisas mor och far besökte cafeet på eftemiddagen c:a mellan 13-15.
Vilka kläder som Lisa då fick vet jag ej.

<<<<<<varför frågan om kläderna....???
2016-08-30, 00:32
Medlem
Citat:
Detta med en personutredning skall göras seriöst med tanke på att bestämma hur personen skall
Med stöd av en personutredning skall domstolen bedömas hur denne skall dömas och behandlas.

Jag har tagit del av personutredningen som gjordes av NB, och jag måste fastslå att den var
mycket dåligt och slarvigt utförd, troligen av en person utan rätta kunskaperna.
Varken maskinskriven eller dataskriven, det var enbart massa kladd med handskrivna texter på
några ark.

Utredningen saknar helt de rätta undersökningarna som borde ha gjorts i NB,s fall.
Att Domstolen kan godkänna ett sådant slarvigt arbete av en personundersökning är mycket anmärkningsvärt.

Den som har erfarenhet av personutredningar bör omgående förstå att något är helt fel med

PU:n blir därför huvudsakligen en hjälp för kriminalvården hur man ska jobba med personen i anstalt.
När det gäller allvarliga våldsbrott så tar man i princip alltid ett beslut om att göra en P7 oavsett

Men det har inte gjorts, med anledning av den mycket slarviga utredning som gjordes.
Och det är mycket allvarligt, med så okunniga personer i ett mycket uppmärksammat mord
på en ung flicka.

Undersökningar har inte gjorts i varken England eller NB,s hemland och ej heller har några samtal
gjort med de anhöriga till NB. ex: fd. Fru och dotter samt tidigare arbetsgivare och myndigheter.

Det är en stor skam hur en så dålig personundersökning genomförs och godtages av Domstol.

Men Vi får vara glada åt att GM har drällt sina DNA på MO och mordvapen/rep/snöre.

Därefter skulle då Domstolen fattat rätt beslut till straff med tanke på den starka bevisning.
Så har ej skett.
Ett stort slarv av Domstolen, men som tur är har dom ändå framkommit till sin Dom med tanke
på den starka Bevisning som finns och som är mycket svår att slå hål på.

Det hade varit av mycket stort värde med en djupdykning och granskning av GM tidigare liv.

Polisen skulle ju granska vad GM har gjort i England, men det har Vi inte fått höra något om.

Utredningen är gjord av en frivårdsinspektör och en kriminalvårdsinspektör. Det är väl det normala. Rapporten är maskinskriven på en för ändamålet avsedd blankett med standardrubriker. Aktbilaga 65.
2016-08-30, 01:51
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Pappa säger att de hade varit på cafeet tidigare på dagen och lämnat kläder till Lisa, för det var en kylig dag. Det finns ingenstans uppgifter vilka klädesplagg hon fick och hade hon dessa kläder på sig. Vet någon om detta.

Skulle ochså vilja veta när var förädrarna på cafeet. Den uppgiften har jag inte sett heller.

Vad spelar detta för roll har du tänkt ?
Är det något som påverkar utgången av fallet ?
Tyvärr så fick hon ju ingen nytta av dessa kläder tack vare det jävla svinet Nerijus .
2016-08-30, 12:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag svarar på denna replik till Ruggedo:
Vilka exempel på dömda sexualsadister, som inte visat sig ha haft något bagage, har du presenterat?
De har jag missat i så fall. Du är mer än välkommen att upprepa den informationen
Jippi. Nu har Ruggedo, Moretex och du snöat inne på samma fullständigt värdelösa tjat.
I all hast nämnde jag Yates och Ridgway bland annat - 10 resp 48 kända mord. Vi snackar män som under lång tid fantiserat och mördat, dolt och knappt har nåt annat än kontakt med prostituerade.

Jag antar att du inte tar detta som ett tecken på grava parafilier då du själv vill knulla en sådan.

Det råder ingen tvekan att han har ett bagage (översättning: ett förflutet med avvikande sexualitet och fantasier) med tanke på hur mordet ser ut. De här perversionerna dyker inte upp över en natt.

Att dölja detta (översättning: Inte levt ut eller berättat om fantasierna inför annan person) är vanligt förekommande om det så är pedofiler, serievåldtäktsmän eller sadister. Dr Jekyll and Mr Hyde lever dubbelliv, ofta med fru eller flickvän.

Att inget känt bagage finns (översättning: fetischer, bondage mot prostituerade, djurplågeri etc) kan likaväl bero på att HAN ÄR INTE KARTLAGD ÖVERHUVUDTAGET.
HAN SITTER OCH KNIPER KÄFT.

Han behöver behandling mot följande enligt kriminalvården:

Sexuellt våld.

Varav ROS-programmet har komponenten:
Sexuellt avvikande fantasier och tändningsmönster.
Senast redigerad av develi 2016-08-30 kl. 12:52.
2016-08-30, 13:22
Medlem
develis avatar
Citat:

några ark.

En personutredning är inte mer djuplodande än det som framkommit. Däremot kan den uppfattas patetisk då den är ytlig, baseras till stor del på GM själv och nån ryggdunkare.
Vad det beträffar P7 baseras bedömningen likaväl på vad som framkommer under rättegången och det finns ingenting som indikerar allvarlig psykisk störning i lagens mening hos NB.

Att man sen anser honom rubbad, sjuk, totalt vrickad, pervers, störd via hur mordet ser ut, via det han överhuvudtaget gjort, är en annan femma.
Då detta ofta återkommer, att man förfasar sig över att inte en RPU är gjord, bör man läsa på lagändring från 1991 gällande påföljd, inse skillnaden mellan beteendestörningar och psykossjukdomar:

NB har inte uppvisat tecken på psykoser, vanföreställningar eller hallucinationer, han har agerat målmedvetet, förslaget, medvetet, rått och strategiskt, berått mod och uppsåt och därför ska han dömas till mord med påföljd livstid i fängelse samt utvisning.

Han sitter bra där han sitter i sexbunkern och ska förhoppningsvis snart sluta belasta svenskarnas skattepengar.
Citat:
Ett stort slarv av Domstolen
Bullshit med andra ord.
Senast redigerad av develi 2016-08-30 kl. 13:42.
2016-08-30, 13:32
Medlem
Citat:

några ark.

på en ung flicka.
Det är en stor skam hur en så dålig personundersökning genomförs och godtages av Domsto.

Så har ej skett.
på den starka Bevisning som finns och som är mycket svår att slå hål på

Du
det finns inte hans DNA på mårdvapen/ snaran som satt runt halsen på L.
Ljug inte.
Det finns inte hans dna på tejpen som var runt L huvud.

Hans dna finns på snaran som hittades i ladan.
Man skulle hitta hans dna på alla snarbittar i ladan eftersom han jobbade med de.
2016-08-30, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Du
Ljug inte.

Man skulle hitta hans dna på alla snarbittar i ladan eftersom han jobbade med de.
När han begick handlingen var det ett helt snöre, som han sedan skar av vid nedskärningen och renskärningen för transport. Detta hela snöre var ett mordvapen och på detta finns hans och hennes DNA.
2016-08-30, 14:43
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Du

Fans det någon annans DNA på snaran förutom Lisas? Vem annans då i så fall?

Citat:

Fanns det någon annans DNA på tejpen som var runt Lisas huvud? Vems då i så fall förutom Lisas möjligen?

Citat:

Snaran hittades inte i ladan utan runt Lisas huvud som var intryckt i arbetsboden.

På repstumpen under röret som Nerijus hängde Lisa i fanns både Lisas och Nerijus DNA i en blandbild lika så på snöret på diskbänken.

Citat:

Å-fan jobbade han med alla snören i ladan? Jag trodde han var snickare.

Var han helt ensam om att jobba i ladan då och ingen annan som avsatte DNA förutom Nerijus?

Märkligt att ladan var bara till för Nerijus under de senaste 2 åren och dessförinnan har inte någon varit där och jobbat, eller har det möjligen varit där mer folk för inte har man väl en lada helt tom på folk i flera år.

Edit:
Vist jobbade han i ladan och avsatte DNA och det samma dag då han hängde Lisa, på bland annat Lisas jacka och två par byxor. På jeansen jobbade han precis vid knäppningen där han avsatte DNA både på insidan och utsidan.
Senast redigerad av PantherE 2016-08-30 kl. 14:57.
2016-08-30, 16:33
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Du
Ljug inte.

Du har redan fått riktigt pedagogiska och tydliga förklaringar om DNA:t vad det gäller snöret och tejpen.
Hoppas att du tar till dig det.
När jag läser vad du skriver kan jag inte annat än tänka på konspirationsprästinnan Rönnbäck och hennes otäckt föraktfulla fantasi-utsvävningar om hur Nerijus DNA minsann hade kunnat flyga hit och dit och om det inte flugit dit av sig självt så hade nog någon annan sett till att det hamnat där - med vilje eller pga slarv.
Hon myntade ju t.o.m uttrycket "DNA-släppare" vilket seriösa och sansade advokater nog sett till att radera ur minnet.

Minns hur pinsamt det blev i tingsrätten när Rönnbäcks "expertvittne" Jan Olsson skulle uttala sig om DNA-spåren. Dels verkade han dåligt insatt i fallet, hade nog bara fått egenkonstruerade infon om NB som "DNA-släppare" av Rönnbäck. Hans kunskaper om DNA var mycket föråldrade.

Tingsrätten, några citat från förhören med Olsson.
Åklagaren ställer frågor:

Du uttalar dig om DNA, men när du var aktiv var nästan innan DNA:s tid?
- Jo det var inte riktigt på det sättet
Du uttalar dig om 35-åringen som en dna-släppare, vad har du för grund till det?
- Det förefaller vara så eftersom det är så mycket dna som kommer från honom.
Det kan ju vara så att han är skyldig också?
- Visst , så kan det vara.

Målsägarbiträdets frågestund:

Målsägarbiträdet undrar om Jan Olsson har någon teori om hur 35-åringens dna hamnat innanför Lisa Holms byxor.
- Ja, nej jag har ingen direkt teori om det. Det är väl vad det är.

"Det är väl vad det är."

Bästa och mest avslöjande kommentaren, den säger allt.
2016-08-30, 17:02
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Du
Ljug inte.

Men det fanns DNA på andra saker så att det räcker och blir över till flera livstidsdomar .
Så du menar att mördaren Nerijus band ihop allt han konstruerade med snören ?
Snickare brukar använda hammare och spik för det mesta .
Sin sista spik slog mördaren Nerijus i vid maskdramat på Martorp .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in