2016-10-24, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Hmm , jag är inte så säker på att ******* spelar dum .
Så här står det .
En § 7-undersökning syftar till att utreda om en allvarlig psykisk störning (APS) möjligtvis kan föreligga hos gärningspersonen vid tiden för brottet och/eller om personen har behov av rättspsykiatrisk vård.
Resten saknas alltså .
Och för att komma till en § 7 räcker det med att personen misstänks må psykiskt dåligt.
Första delen om § 7-undersökningen är ju som vanligt saxat från Wikipedia .
Andra halvan har postaren nog tagit direkt ur fantasin istället för ifrån verkligheten .
Du har naturligtvis helt rätt i det du skriver och ******* har helt fel som vanligt .
Om de skulle ha blivit en paragraf 7 undersökning och det visar sig att Nerijus är kärnfrisk, vad händer då ?
2016-10-24, 04:18
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Om de skulle ha blivit en paragraf 7 undersökning och det visar sig att Nerijus är kärnfrisk, vad händer då ?
Detsamma som nu hände. Sexualsadisten Nerijus döms till livstid för sitt mord. Sexualsadist är en diagnos som inte räknas som allvarlig psykisk störning. Dessutom, tror du att samtal på ca 4 timmar med en psykiater skulle få Nerijus att öppna sig och berätta om sina sjuka, skamliga drifter? Det vore ju i princip detsamma som att erkänna mordet vilket det fega kräket inte vågar.
Men, nu verkar han i alla fall ha accepterat domen då han vill hem igen.
Ingen mening att stanna här och hitta på fler bortförklaringar för ingen gick på det.
Senast redigerad av magiciadehex 2016-10-24 kl. 04:21.
2016-10-24, 08:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Men hur svårt kan det vara att läsa innantill? Då spelar du dum för att få sista ordet alltså.
Att "må psykiskt dåligt" räcker inte för att komma till en § 7. För att en § 7-undersökning skall göras krävs att man misstänker att gärningspersonen lider av en allvarlig psykisk störning och utförde brottet under inverkan av denna.
Att "må psykiskt dåligt" är inte detsamma som att omgivningen misstänker en allvarlig psykisk störning.
Att "må psykiskt dåligt" betyder t.ex att man känner ångest, oro, håglöshet och nedstämdhet, endera av en svår händelse eller av ingen anledning alls. Normala mänskliga känslor och normalt att känna om man blivit dömd för ett allvarligt brott och absolut inga känslor som föranleder en § 7-undersökning.
Men, om du tror att "må psykiskt dåligt" är detsamma som att förmodligen lida av en allvarlig psykisk störning - så kan du själv fortsätta att älta detta.
Hur svårt kan det vara att läsa innantill? Man gör inte en utredning om den misstänkte kan antas lida av allvarlig psykisk störning för att få en §7-utredning om personen kan antas lida av allvarlig psykisk störning som motiverar RPU. Det räcker med att hen misstänks må psykiskt dåligt.

Nämn en sexualsadistisk mördare som inte har genomgått §7.
2016-10-24, 08:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Med tanke på dina fullkomligt idiotiska teorier tror jag knappast att du vet vad ett rimligt alternativ är. Vad är rimligt för dig liksom? Du kan inte påstå att det du tror överensstämmer med landets övriga befolkning.
Du vet inte vad jag tror.

Du svarade inte på min fråga. Har du ett rimligt alternativ? Eller anser du att något av de tre alternativen jag räknade upp är rimliga?
2016-10-24, 08:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahahahahaaha - har du suttit i TOLV timmar med samma tjat?!
Omg...

Sen kan man ju undra hur fan du resonerar. Det är givetvis alltid ett risktagande för en mördare om han går till attack vid en väg i dagsljus.

Han har ett specifikt rör han tänkt sig hänga en ung flicka i och det innebär självklara risker.
Predatorn och sexualsadisten njuter säkerligen av själva risktagandet i sig - hela händelsen ingår i hans fantasier.

Så enligt dig så är risktagande ett motsatsförhållande till planering alternativt lägre IQ?

Nu får du allt kamma rattmuffen och komma med bättre argument.
Hahahahahaaha - har du suttit i NIOTUSENFYRAHUNDRATRETTON timmar med samma tjat om sadism utan belägg?!

All planerad verksamhet innehåller riskminimering. Det är rena fantasier att Lisas mördare skulle utsätta sig för så stor planerad risk och njuta av det. I så fall kan inte NB vara mördaren för han är inte skogstokig, han fick inte ens §7.
2016-10-24, 08:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Förstår du inte vad jag säger? Eftersom det skiljer sig så markant vad du tycker är rimligt mot vad jag och många andra tycker är rimligt kan ingen ge dig något som du tycker är rimligt.
Säg något som du och många andra tycker är rimligt.
2016-10-24, 08:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det är onödigt med alla upprepningar. Vi vet vad du anser vara rimligt, och du har läst flera gånger vad jag och andra haft för förslag som vi tycker är rimliga i frågan hur Lisa kom in i ladan. Ingenting vi föreslår är rimligt enligt dig eftersom du tänker så annorlunda.
Det är det här du har svarat.
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Citat:
Vill du veta exakt hur det gick till bör du fråga NB. Det finns flera olika sätt hur han fick in Lisa i ladan. Jag låser mig inte vid något alternativ. Han kanske använde samma metod som med Adriana. Ber om hjälp med något som Lisa har svårt att säga nej till. Han kan också helt enkelt slängt henne över axeln och kutat in i ladan. Det är skit samma, ingen såg något så NB kunde lugnt utföra ett ovanligt rått och brutalt mord, men han fick ta ett livstidsstraff också, vilket var en risk han var beredd att ta.
Du ger tre alternativ:
  1. NB stod i ladan och ropade till Lisa att han behövde hjälp med en karta. Hon hade hörlurar i öronen när hon gick runt hörnet och vände ryggen till ladan. Det blåste så tjejerna som var kvar och låste knappt kunde höra varandra, än mindre kunde Lisa höra NB. Och tjejerna märkte inte honom.
  2. NB stod bakom kaféet och väntade på Lisa istället för att stå vid entrén till kaféet och väntade på tjejerna för att be om hjälp, eller ute vid landsvägen för att be någon förbipasserande. Hade inte Lisa anat ugglor i mossen hade hon åtminstone anat en gravad hund.
  3. NB tog megarisk att bli sedd under de tio sekunder han hade på sig att ta sig 40 meter med en tjej på axeln.
Du har möjligen inte ett rimligt alternativ?
Är alla tre alternativen rimliga enligt dig och många andra, eller vill du och många andra stryka något alternativ?
2016-10-24, 09:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag vill stryka hela diskussionen då det är så totalt meningslöst att lägga dagar på att tjafsa om HUR Lisa kom in i ladan. Vi är överens om att hon varit där, det är viktigast. Sen skiter det sig igen eftersom du inte tycker att åklagarens, domarnas, och de flesta övriga i världen förklaringar om vad som hände där är rimliga. Åtminstone ger du sken av att inte tycka det är rimligt.
Vad tycker åklagaren, domarna och de flesta övriga i världen är rimlig förklaringar?
Citat:
Han har lockat över Lisa Holm över vägen i samband med att hon ska
starta sin moped, säger åklagaren. Men på vilket sätt vet ingen.
När har jag invänt mot dessa förklaringar? Jag kan inte ens minnas att jag skulle ha hört dem.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-10-24 kl. 09:20. Anledning: Tillägg
2016-10-24, 09:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nu pratade jag om vad som hände i ladan, det missade du. Självklart kan du inte hålla med om att det är rimligt att NB lurade, lockade eller tvingade Lisa in i ladan eftersom du inte ens tror att han dödade henne. Uppenbarligen var inte frågan viktig för tings och hovrätt heller då de inte brydde sig om hur hon kom dit. Varför fortsätter du diskussionen? Du kan aldrig övertala mig eller någon annan att tro det du tror och tvärtom. Det finns inget svar på frågan hur hon kom dit, det är också ett bra argument för varför diskussionen är onödig.
Nej, det var inte det vi diskuterade. Vi diskuterade hur Lisa kom över vägen.
Citat:
Vill du veta exakt hur det gick till bör du fråga NB. Det finns flera olika sätt hur han fick in Lisa i ladan. Jag låser mig inte vid något alternativ. Han kanske använde samma metod som med Adriana. Ber om hjälp med något som Lisa har svårt att säga nej till. Han kan också helt enkelt slängt henne över axeln och kutat in i ladan. Det är skit samma, ingen såg något så NB kunde lugnt utföra ett ovanligt rått och brutalt mord, men han fick ta ett livstidsstraff också, vilket var en risk han var beredd att ta.
Skit i vad jag tror och tycker är rimligt, vad anser du och många andra är rimliga alternativ?
2016-10-24, 09:59
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Skit i vad jag tror och tycker är rimligt, vad anser du och många andra är rimliga alternativ?
Vad EXAKT är du ute efter i diskussionen här?
Är det att du vill upplysa alla om att du tror och vill att Lisa ska ha gått självmant och ensam över vägen till ladan och hängt sig, så det stämmer med din tidigare redovisade teori? I så fall kan jag berätta för dig att denna upplysning nog inte undgått någon så ofantligt mycket som du skrivit om det.
Om det är något annat scenario du är ute efter så får du allt precisera dig.
Senast redigerad av magiciadehex 2016-10-24 kl. 10:03.
2016-10-24, 16:31
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Som engagerad i fallet MLH sen dag 1, så anser jag idag att det finns 2 alternativ.

Grovt räknat:
1, frivilligt.
2, genom hot.

Så som jag har läst in fallet tyder det mesta starkt på alternativ 1.

På grund av NBs misslyckade mordförsök på A, vilket är att nämna den incidenten vid sitt rätta namn, dagen innan MLH ser man att GM som MO har tänkt sig att inleda med en vilseledande skenmanöver.
Då inga som helst tecken på bråk någonstans mellan fiket och ladan finns, är sannolikheten stor att skenmanövern fungerade på LH, till skillnad mot på A.

En skenmanöver som går ut på att manipulera offret så att offret själv går till den punkt där chansen att komma ur fällan blir näst intill obefintlig.

Ladan är tom. Dörren är öppen. Vägen ut är täckt av GMs bil. Genom list får NB med en naiv tonåring så att hon hamnar vid porten med NB bakom sig, dvs mot vägen.

Väl där går det snabbt. GM försäkrar sig fort om att vägen är fri. En knuff in i ladan.

Inga tecken på bråk utanför ladan, men väl omgående innanför porten till ladan finns de.
2016-10-24, 16:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Som engagerad i fallet MLH sen dag 1, så anser jag idag att det finns 2 alternativ.

Grovt räknat:
1, frivilligt.
2, genom hot.

Så som jag har läst in fallet tyder det mesta starkt på alternativ 1.

På grund av NBs misslyckade mordförsök på A, vilket är att nämna den incidenten vid sitt rätta namn, dagen innan MLH ser man att GM som MO har tänkt sig att inleda med en vilseledande skenmanöver.
Då inga som helst tecken på bråk någonstans mellan fiket och ladan finns, är sannolikheten stor att skenmanövern fungerade på LH, till skillnad mot på A.

En skenmanöver som går ut på att manipulera offret så att offret själv går till den punkt där chansen att komma ur fällan blir näst intill obefintlig.

Ladan är tom. Dörren är öppen. Vägen ut är täckt av GMs bil. Genom list får NB med en naiv tonåring så att hon hamnar vid porten med NB bakom sig, dvs mot vägen.

Väl där går det snabbt. GM försäkrar sig fort om att vägen är fri. En knuff in i ladan.

Inga tecken på bråk utanför ladan, men väl omgående innanför porten till ladan finns de.
Då återuppstår frågorna, vad använde han som förevändning för Lisa att gå över vägen, och hur gjorde han rent praktiskt? Läs gärna igenom gårdagens och morgonens diskussion först, så vi slipper upprepa den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in