Citat:
Så det fanns ingen som helst hemlig spaning på bröderna?
– Nej, vi hade inte satt någon sådan här speciell spaning på dem. De rörde ju sig i området, de fanns ju vid bostaden eller på Blomberg 10, säger Lars Johansson.
Citat:
Men om ni hade hört dem och ställt deras uppgifter mot varandra, hade ni då haft möjlighet att hitta kroppen tidigare?
– De har ju från början sagt att de inte har något med det här att göra och att de inte haft någon vetskap om vad som hänt, så jag är inte säker på det, säger Lars Johansson.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Jag trodde att de tidigare hade en loppa på bröderna för mycket talade för en lokal förmåga, framförallt på de platser som fynden gjordes efterhand under veckan.
Men de hade säkerligen fullt upp med bara inströmningen av tips i olika riktningar.
Sen kan det vara så att han trodde sig ha en loppa eller vara bevakad vilket gjorde han förlamad att försöka åtgärda sin dyngspridning av hennes tillhörigheter, det gick bara inte att åtgärda och än mindre flytta offret, hjälm, jacka mm så det var bara en tidsfråga innan det knackar på dörren.
Det oplanerade mötet (med MPS) påskyndade sannolikt gripandet av trion för utan mötet hade det nog tagit några dygn till innan länsman gör gripandena. Man måste invänta diverse analyssvar så när de sen ramlar in så hade ett gripande kommit som ett brev på posten.
Offret hade man sannolikt hittat vid ungefär samma tidpunkt med tanke på närhet (hjälm/jacka) och bodan där offret var gömd. Man gick "all in" så träff hade man fått ändå.
Jag kan inte hitta några fel hur länsman agerat utifrån vad som är känt från sökveckan och som framkommit i FUP. Man kan ju inte bara plocka in folk hur som helst men den "intuition" som nedsablats av vissa visade var en direktträff av länsman och andra i situationen inblandade