2015-11-13, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Det finns ju en liten ytterligare detalj som gör att man inte med hull och hår ska svälja arbetsgivarens superlativer om monstret, b.la i personutredningen. Godsägaren beskrev ju där NB som om han vore nästintill helt perfekt, typ - plikttrogen, kunnig, arbetsam, trevlig - en helyllekille helt enkelt.
Godsägaren skyddar ju sig själv när han ger den beskrivningen för ingen skugga ska ju falla på honom som anställt balten, såklart är just NB då en superrekorderlig karl då, som absolut ingen kunnat misstänka något ont om.
Sanningen är ju att det är godsägarens girighet som öppnat för det som hänt - indirekt såklart.
Han tycker sig inte "ha råd" att anställa personal med arbetsvillkor och löner som gäller i Sverige, bättre då att ha några livegna gästarbetare på sina marker. Är perfekt ju - de finns tillgängliga när det passar honom, underbetalda - med svenska mått mätt - och tysta, ställer inga krav.
Godsägaren får det nästan att framstå som om han har en nära, nästan familjär relation till litauerna, men i själva verket är det så att han t.ex inte ens vet vad NB:s lillebror heter, trots att han anställt honom för länge sen. Detta framkommer i förhören, att varken godsägaren eller hans fru vet vad deras gästarbetare Aivaras heter. Det säger ganska mycket, tycker jag.
Det viktigaste för honom var att ha flitiga, tillgängliga och lågavlönade (svart betalda?) arbetare -
noll koll i övrigt, vill jag påstå.

Så, att ondskan kom till byn har godsägaren ett ansvar i, förstår om man tänker så i bygden.

Det ligger mycket i detta. Nån som har hittat godsägarns företag på "Alla bolag" Vad heter företaget?
2015-11-13, 13:40
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
Du missupfattade ! tror inte iesho (i varje fall gör inte jag det ) antyder att nämnda förband-eller Pappa Holm på något sätt skulle vara inblandad i hennes död

Jaså! Det tror jag inte han håller med om. han har inte nämnt pappa Holm men det är alltså han som ska ha dödat sin dotter??

JUMALAUTA!
2015-11-13, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsstig
Har för mig att det var missing people som fått låna militärfordon.
Militären lånar inte ut några fordon till civilister !!!!
det är till och med förbjudet att ta med civilpersoner i militära fordon om jag inte har helt fel ??
finns ingen gällande försäkring ,bla

det har väl framgått rätt klart att de personer som på fredagen kom till Martorp i civila bilar och i gula MP västar ,är samma personer som varit där på Torsdagen ,men då i sin lite speciella ökenversion av Mecedes Geländewagen (oklart om de då var i uniform ?)

detta säger de ju klart ut i förhör -läs FU ! . och i rätten ! bla,
"mig veterligen så var vi de enda som på torsdagen ryckte fram där i militära fordon "
2015-11-13, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Du får inte göra så där. Skrattar så jag gråter mitt i allt det groteska...

Det finns inget intellektuellt alls i förhören med Nerijus om man nu inte anser att det är väldigt smart att sitta och säga... jag vet inte... det var inte jag... jag har inte en aning... jag förstår inte.

Tänk jag håller med dig - det finns inget intellektuellt från förhörsledarna. Ska man förhöra ska man inte vara känslomässig, ointellektuell och antagonistisk. Det finns t o m snudd på sadism från förhörsledarnas håll.
2015-11-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
BRA beskrivning av hur VITTEN kan fungera under förhör.
Disponent

Det gäller naturligtvis alla förhör och vittnesiakttagelser. Även de som påstår sig ha bevittnat litauernas bil. Det gäller också MP-militärens förhör. Eller glömde du opartiskheten?
2015-11-13, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Fejk lada?

Professionellt mord att bajsa på golvet?
Hämdlysten kollega?
Öststatsmilitärer?
Tjuv som rekar?
Lisa leker detektiv?
Påståenden som kan få vem som helst att framstå som ett geni!

Det är just det som är poängen med alternativa teorier - vem som helst som tänker "normalt" framstår då som ett geni.
Man undrar hur dessa alternativteoretiker/rättshaverister fungerar i normala situationer, i vardagslivet, när man tvivlar på allt och tycker tvärtemot allt som verkar logiskt?
Men, de har dock en sprudlande fantasi - men det har 3-åringar också, dock är de oftast begåvade med lite förnuft och logiskt tänkande också.

Varför vill man till varje pris få Nerijus att framstå som oskyldig, med den tunga bevisning som finns?
Varför vill man att det skulle ha varit en annan gärningsman?
Varför "passar" ej Nerijus in i deras värld som mördaren?
2015-11-13, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Och det betyder att alla foliehattar och mördarkramarna i tråden kan lägga ner att Lisa placerades i skåpet senare. Hon blev placerad i skåpet samma kväll hon mördades enligt obduktionen!

Plus att den anordningen med kläderna och dunken framför skåpet såg han strax efter lunch på tisdagen, strax efter kl 13, och så såg det ut när Lisa hittades på fredagskvällen.

Naturligtvis inte. Du diskuterar ett vittnesmål - som också har fått ledande frågor där polisen redan ansåg sig ha facit.
Problem med opartiskheten.
Det finns inget bevis på att Lisa var i boden innan torsdag (fredag), åtminstone inte enligt den info som finns hittills.
2015-11-13, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torskrygg
Har du någonsin hört talas om uttrycket att tänka med fel huvud.
Här har vi ett praktexempel på att så har skett.
Det skitiga spermaduschande svinet Nerijus har berövat en ung kvinna livet på
grund av sitt vidriga sjuka sinne och sina sjuka sexuella fantasier.
Så gör ta mig faan ingen person som är begåvad på något vis.
Precis som andra mördare är han som Dr Jekyll och Mr Hyde.
Det godsägaren säger om honom är hur han presterar på sitt jobb.
Han har inte en aning om vad som rör sig inne i skallen på mannen.
Det går inte ens att hänvisa till detta överhuvudtaget.
Han är en sjuk jävel som hör hemma sex fot ner i jorden pronto.
Men i det här skitlandet får vi föda aset på skattsedeln istället.

Så känslosamma tror jag den utredande polisen var här också.
För att inte tala om de inblandade MP-militärerna.
2015-11-13, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej jag hatar inte militärer men som bekant har militärer en annan praxis när det gäller vedergällning än civila institutioner. I modern rättsskipning är man mån om att inte straffa oskyldiga, medan militära operationer regelmässigt skadar oskyldiga i syfte att uppnå militära mål.

Militären förfogar också över resurser som skulle ha kunnat skapa ett falskt scenario som detta. Med blod och DNA!

Det fetade: det är något som har försvunnit helt i det här fallet. Det är också viktigt att komma ihåg att militära organisationers heder är viktigare än sanningen och bidra till att rötägg gallras ut. Mörkläggning är strategi.

Oviljan att diskuterar militären här är också talande.
2015-11-13, 14:14
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Det är just det som är poängen med alternativa teorier - vem som helst som tänker "normalt" framstår då som ett geni.
Man undrar hur dessa alternativteoretiker/rättshaverister fungerar i normala situationer, i vardagslivet, när man tvivlar på allt och tycker tvärtemot allt som verkar logiskt?
Men, de har dock en sprudlande fantasi - men det har 3-åringar också, dock är de oftast begåvade med lite förnuft och logiskt tänkande också.

Varför vill man till varje pris få Nerijus att framstå som oskyldig, med den tunga bevisning som finns?
Varför vill man att det skulle ha varit en annan gärningsman?
Varför "passar" ej Nerijus in i deras värld som mördaren?

Det handlar nog inte om Nerijus. Det handlar om att hitta fel, eller hål som det kallas, i FUP. Ingen detalj, om än oviktig, är för liten och betydelselös för att granskas. Och misstänkliggöras.

Varför är trasmattorna borttagna? Varför har man inte ens.....är främsta uttrycket.

Fakta är oväsentliga för dom är planterade.
2015-11-13, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag är inte alls övertygad om NBs oskuld. Till att börja med borde han så detaljerat som möjligt redovisa vad han hade för sig 18:00 - 19:15. Men det är så mycket som är oklart och misstänkt med såväl mordet som utredningen. Mängder av vittnen har påverkats att tänja sina uppgifter så att de ska passa in på NB och militära enheter har agerat mot NB.

NBs snuskiga beteende i ladan plus att bröderna hittade en av Lisas handskar mitt i ladan redan på måndagen påverkade polisutredningens fokus på ladan.

Lisas pappa menade i förhör att han borde ha sett handsken när han letade där på söndagskvällen och på morgonen genomsöktes alla byggnader i närheten av cafeterian två gånger av polispatruller innan ägaren AJ 10:45 tog upp handsken och lämnade den till polisen (som lade tillbaka handsken på den plats där den hittats). Hade inte också hundpatrull varit i ladan utan att hitta handsken?

Natten när kroppen hittades i Martorp sågs forensiker undersöka slaktrummet på södra gaveln i ladan och jag undrar om platsen för den påstådda hängningen uppdagades vid detta tillfälle, tidigare eller senare?

Japp. Det var en hundpatrull som avsökte ladan fredag kväll/natt. Är det något hundar hittar så är det handskar. Det är för övrigt ett vanligt träningsobjekt.
Hundar hittar också besudlingar efter en hanterad kropp. Det hittades inte fem timmar efter det förmodade förloppet. Lisa har inte varit i ladan söndag kväll. Det tycks vara mycket ovilligt att erkänna för då faller hela det påstådda händelseförloppet och därmed åtalet mot mgm.

Ed: rättad veckodag
Senast redigerad av nopomil 2015-11-13 kl. 14:43.
2015-11-13, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Kontaminering - har du varken läst FUP eller lyssnat på vad forensikern sa på rättegången, eller vad professor Hamlikar sagt i detta ämne!?!?!

Vederbörande är inte expert på ämnet. Han är dessutom godtagande och inte ifrågasättande, som jag nämnt tidigare, dvs utgångspunkten för en akademisk gärning är inte god.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in