2015-11-17, 13:36
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Teoretiskt möjligt scenario:

Lisa åkte iväg på mopeden och hennes mobil uppdaterades en gång mot masten p.g.a. rörelsen. Innan en andra uppdatering blev hon stoppad på en öde plats på vägen mellan Blomberg och Martorp. Mopeden kördes omedelbart tillbaka och ställdes på samma plats. Sedan besöket i ladan där handsken tappades och tejprullen lades tillbaka.

Det skulle vara svårt att planera ett mord/bortrövande från cafeterian eftersom gm inte kunde veta om hon skulle bli ensam kvar. Men gm kan ha vetat vilken väg hon skulle åka och lurpassat på henne när hon garanterat var ensam.

Den första hunden fann inget utgående spår från cafeterian, vilket kan bero på att hon åkte moped, men den markerade på ett ställe där kraftledningen korsade vägen mellan cafeterian och säteriet. Säg att gm på något sätt stoppade henne där, snabbt ströp/hängde henne, gömde kroppen i diket och körde tillbaka mopeden. Hämtade sin bil och körde kroppen mot baksidan av ladan, där lastaren hade synts.

Din teori skulle kunna stödjas av detta vittnesmål:

FUP 106 + 197
Förhör med Svedung, Lena; 2015-06-09 16:30

Måndagen den 8/6 vid 17.00-tiden.

När Lena kom till arbetsplatsen, som då var avspärrad av polisen, så sammanträffade hon
med en vän till kamreren på Blomberg. Hon kallar vännen för Anders. Hon vet inte
efternamnet för närvarande. Anders hade uttryckt att han på söndagkvällen var övertygad om
att han hade sett Lisa på sin moped något söderut
och då skulle klockan vara vid 17.30-tiden.
Lena hade då direkt replikerat och sagt att det var en omöjlighet för att då hade tjejerna inte
lämnat caféet. Anders hade i vart fall sagt att han skulle kontrollera sin tidsuppfattning med
en vän. Han hade gjort det på något sätt och återkom till Lena och ändrade då och sade att
tiden han hade mött Lisa på väg söderut ifrån Blomberg kunde vara någon gång vid
18.30-tiden
. Då, säger Lena, "fick jag ihop pusselbitarna". Anders hade i vart fall beskrivit
hur Lisa då i hög fart kört söderut och samtidigt vridit på huvudet.
Övriga uppgifter överlåter
Lena till Anders att berätta.

kamreren = Claes Bennhage (stavas iblan Benhage i FUP)

Så vem är denna Anders ?

Var finns hans vittnesmål ?
2015-11-17, 13:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, men man har ju utgått från detta tidsfönster av en anledning. En anledningen som stavas att NB genom utredningsarbete och förhörsuppgifter kunnat ledas mot hållet att han är mer och mer suspekt för att till slut kunna ringas in som huvudmisstänkt.
Det leder i sin tur till att leta pusselbitar.
Pusselbitarna tid och plats är funna, bekräftade och redovisade.
Det börjar med att hans sk alibi slås sönder i förhör 14/6. Där börjar grunden för det egentliga resonemanget till varför slutdom ser ut som den gör i avsnitt tid & plats.

Jag ser ditt resonemang, men jag tycker inte man kan hoppa in mitt i läget, och ifrågasätta på det viset du gör, utan att spåra tillbaka till anledningen om varför dessa bitar ens sökts.
Nej, det är verkligen inte det som försvaret skall göra när de granskar domen (spåra tillbaka och godta) - försvaret skall peka på vad som talar emot resonemanget som förs - inte ansluta sig till det utan kritisk granskning och ifrågasättande eftersom annars fungerar inte försvararen som försvarare till den dömde...
2015-11-17, 13:39
Medlem
krackelerars avatar
Så kom då domen på livstid som alla med sunt förnuft tidigt kunde förutse mot litauern, gästarbetaren, den perverse lustmördaren.
LH och hennes familj har i dag fått viss upprättelse då¨hennes mördare inte gick fri detta bestialiska brott som ändade denna vackra svenska tonårsflickas liv.
Det hårdaste straffet som svenskt rättväsende kan ge har idag utfärdats.
Mördaren skulle i ett sunt samhälle avrättas genom hängning på allmän plats efter att ha fått tillbringa en månad i bur på platsen så att alla som vill kan spotta på honom, urinera på honom och kasta sten på honom.

LH blev bestulen på sitt liv och hennes familj får leva resten av sina liv med sorg och saknad.
En flicka värd så oändligt mycket mer än den äckliga klanen av litauer som förpestade den lilla orten pga en girig godsägare som inte vill betala svenska hantverkare och följa regelverket som följer med detta.
Den godsägaren är nog inte populär i bygden.
Det minsta godsägaren nu kan göra är att riva ladan där detta förfärliga inträffade med marken så att den inte står kvar som ett minnesmärke över ett av det mest tragiska och vidrigaste morden i modern svensk brottshistoria och att anlita svenska hantverkare vars vandel han kan kontrollera.

Noterar att mördarens mamma ännu vill ge sken av att hennes mördare till son är oskyldig och "ditsatt", vilken äcklig jävla kärring liksom den övriga familjen, ett mänskligt avfall hela bunten.

Ett brott man kommer att minnas så länge man lever.

Styrka till familjen //
2015-11-17, 13:41
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
AB tv morgon som har telefonintervju med Elisabeth Kwarnmark, psykolog/psykoterapeut med lång erfarenhet av behandling av sexualbrottslingar.
Hon är ju inte insatt i LH-fallet utan uttalar sig allmänt och av vad hon sett i fallet och med den egna erfarenheten av sexualbrottslingar så kan hon tänka sig att "Nerijus personligen upprätthåller nekandet, fasaden, inför sig själv och omgivningen, för släpper han det rasar hela hans värld samman och att en sån gärningsman som i det här fallet, sexualsadism, ofta har allvarliga tvångstankar och mycket ångest och kan känna sig styrd av tvångstankarna utan att han förstår det själv."

Länk till intervjun; http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/98857

Tack för länken. Personligen har jag i tråden gett en bild som svarar mot Elisabeth Kwarnmarks beskrivning av NBs personlighetskaraktär och beteende.
Några har även satt fingret på moderns betydelse för NB.
Hennes reaktion enligt Expressen:
"De fick vad de ville. De ville få honom dömd. Men de har ju inte kunnat bevisa hur den stackars flickan flyttats från plats till plats. Inga fingeravtryck finns" gör inte en bekännelse det enklare för NB.

Förnekelsen har jag beskrivit som inbyggd i denna gissningsvis mycket dysfunktionella familj. Det allra bästa vore om modern säger "han är min älskade son och jag kommer alltid att finnas för honom.

Det är inte osannolikt att hovrätten begär en rättspsykiatrisk undersökning men den kommer i så fall förklara honom skyldig vilket också Kwarnmark hintar.
2015-11-17, 13:41
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Vem säger att det kommer från hans penis?

Han kan t,ex haft på sig handskar som varit i direktkontakt med frugan innan han var på offrets trosor och meckade.
Hur har den direktkontakten med frugan sett ut då, med handskar på som du säger? Har han pullat frugan med handskar på innan han åkte till ladan och meckade med offrets trosor!?
2015-11-17, 13:42
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
"Både 35-åringens mamma och hustrun Irina Bileviciene har från Litauen följt den intensiva nyhetsrapporteringen via nätet. Modern blev bestört och bröt ihop i tårar när hon fick kännedom om morddomen. Hon gråter när hon berättar:
– De fick vad de ville. De ville få honom dömd. Men de har ju inte kunnat bevisa hur den stackars flickan flyttats från plats till plats. Inga fingeravtryck finns.

"Måste vara fel"
Rätten anser att bevisningen, däribland DNA-spår i form av blod på Lisa Holms kläder, är övertygande. Lika övertygad är inte modern om sonens skuld. Hon har tvärtom en konspirationsteori som bygger på att polisen, åklagaren och sonens arbetsgivare gaddat ihop sig för att få honom fälld.
– Det måste vara fel, säger hon. Det kan inte vara så här. Och det är orättvist. Han kunde inte ha gjort detta. Han har inte varit uppfostrad på det sättet.
Hon säger också:
– Hur ska jag nu kunna berätta om det här beslutet för min sjuke man och min mor? Vi är utlämnade till Guds nåde. Ingen hjälper oss.
Mamman säger avslutningsvis att hon är mycket orolig för sin son, som tills vidare sitter inlåst i en cell på häktet i Mariestad.
– Jag är rädd för att han ska begå självmord."

http://www.expressen.se/gt/nerijus-m...fter-beskedet/

Chock och förnekelse är ju de första reaktionerna när en sådan här traumatisk situation sker. Sedan beror det lite på personen hur snabbt man förflyttar sig till acceptans.
2015-11-17, 13:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Tack för länken. Personligen har jag i tråden gett en bild som svarar mot Elisabeth Kwarnmarks beskrivning av NBs personlighetskaraktär och beteende.
Några har även satt fingret på moderns betydelse för NB.
Hennes reaktion enligt Expressen:
"De fick vad de ville. De ville få honom dömd. Men de har ju inte kunnat bevisa hur den stackars flickan flyttats från plats till plats. Inga fingeravtryck finns" gör inte en bekännelse det enklare för NB.

Förnekelsen har jag beskrivit som inbyggd i denna gissningsvis mycket dysfunktionella familj. Det allra bästa vore om modern säger "han är min älskade son och jag kommer alltid att finnas för honom.

Det är inte osannolikt att hovrätten begär en rättspsykiatrisk undersökning men den kommer i så fall förklara honom skyldig vilket också Kwarnmark hintar.
Med hänsyn till vilken hatstorm och vilka trakasserier det skulle utlösa från Flashbackare så är det väl bäst för henne att hon avstår från sådana uttalanden ...
2015-11-17, 13:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Aftonbladet, Oisín Cantwell: Utgången hade möjligen kunnat bli annorlunda
Citat:
Men domen visar samtidigt att utgången möjligen hade kunnat bli annorlunda om mannen presenterat någon form av berättelse i stället för att i 14 förhör och under en rättegång neka till att över huvud taget ha träffat flickan.
Tingsrätten finner det nämligen inte styrkt att, som åklagaren hävdade, Holm mördades genom att hängas. Hon kan ha blivit strypt till döds och sedan upphängd.
Om Belivicius erkänt att han överfallit flickan, handgemäng uppstått och att det inte var meningen att hon skulle dö så hade det möjligen funnits visst utrymme för en mindre sträng dom.
Det finns en chans att NB har gjort sig skyldig till ett mildare brott än det han är dömd för. Men han är klart bunden till att ha med dödandet att göra, så om han har något att förklara är det verkligen hög tid att göra det. Domen borde få honom att inse att det finns inget hopp om mildare dom i HR om han fortsätter att blåneka.
2015-11-17, 13:48
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Med hänsyn till vilken hatstorm och vilka trakasserier det skulle utlösa från Flashbackare så är det väl bäst för henne att hon avstår från sådana uttalanden ...
Oavsett hatet på FB som har andra bottnar menar jag att moderns inställning kan underlätta en bekännelse.
2015-11-17, 13:50
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
"Både 35-åringens mamma och hustrun Irina Bileviciene har från Litauen följt den intensiva nyhetsrapporteringen via nätet. Modern blev bestört och bröt ihop i tårar när hon fick kännedom om morddomen. Hon gråter när hon berättar:
– De fick vad de ville. De ville få honom dömd. Men de har ju inte kunnat bevisa hur den stackars flickan flyttats från plats till plats. Inga fingeravtryck finns.

"Måste vara fel"
Rätten anser att bevisningen, däribland DNA-spår i form av blod på Lisa Holms kläder, är övertygande. Lika övertygad är inte modern om sonens skuld. Hon har tvärtom en konspirationsteori som bygger på att polisen, åklagaren och sonens arbetsgivare gaddat ihop sig för att få honom fälld.
– Det måste vara fel, säger hon. Det kan inte vara så här. Och det är orättvist. Han kunde inte ha gjort detta. Han har inte varit uppfostrad på det sättet.
Hon säger också:
– Hur ska jag nu kunna berätta om det här beslutet för min sjuke man och min mor? Vi är utlämnade till Guds nåde. Ingen hjälper oss.
Mamman säger avslutningsvis att hon är mycket orolig för sin son, som tills vidare sitter inlåst i en cell på häktet i Mariestad.
– Jag är rädd för att han ska begå självmord."

http://www.expressen.se/gt/nerijus-m...fter-beskedet/
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Chock och förnekelse är ju de första reaktionerna när en sådan här traumatisk situation sker. Sedan beror det lite på personen hur snabbt man förflyttar sig till acceptans.
Ja nog är det chock och förnekelse men den drabbar alla föräldrar som har barn som begår bestialiska brott. Ingen vill tro det och det är en skyddsmekanism.
Finns det någon som tror att Eklund och Hagamannen blev uppfostrade till dom bestar dom visade sig att vara?

Mamman lär nog så småningom få ta till sig att hennes gullepojke är en sexualsadist som har mördat en oskyldig 17 årig flicka. Den dagen det sjunker in vill jag inte vara i hennes kläder.
Om det någonsin sjunker in...
2015-11-17, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är Adam Berkowitc som i sina slutsatser öppnar för att hon kan ha dödats någon gång fram till och med den 9:e juni.

Adam Berkowitc ska inte yttra sig om annan bevisning, eller målet i övrigt. Det är inte hans uppgift. Han har inte öppnat för andra slutsatser, så du har fel beträffande dödsdatum.

Genom annan bevisning i målet är det inte möjligt att Lisa var kvar i ladan. Det är skillnad på att hitta en flicka och ett örhänge.
2015-11-17, 13:53
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Vem säger att det kommer från hans penis?

Han kan t,ex haft på sig handskar som varit i direktkontakt med frugan innan han var på offrets trosor och meckade.
Varför finns frugans DNA enbart på offrets trosor men ingen annanstans om han hade handskar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in