"Både 35-åringens mamma och hustrun Irina Bileviciene har från Litauen följt den intensiva nyhetsrapporteringen via nätet. Modern blev bestört och bröt ihop i tårar när hon fick kännedom om morddomen. Hon gråter när hon berättar:
– De fick vad de ville. De ville få honom dömd. Men de har ju inte kunnat bevisa hur den stackars flickan flyttats från plats till plats. Inga fingeravtryck finns.
"Måste vara fel"
Rätten anser att bevisningen, däribland DNA-spår i form av blod på Lisa Holms kläder, är övertygande. Lika övertygad är inte modern om sonens skuld. Hon har tvärtom en konspirationsteori som bygger på att polisen, åklagaren och sonens arbetsgivare gaddat ihop sig för att få honom fälld.
– Det måste vara fel, säger hon. Det kan inte vara så här. Och det är orättvist. Han kunde inte ha gjort detta. Han har inte varit uppfostrad på det sättet.
Hon säger också:
– Hur ska jag nu kunna berätta om det här beslutet för min sjuke man och min mor? Vi är utlämnade till Guds nåde. Ingen hjälper oss.
Mamman säger avslutningsvis att hon är mycket orolig för sin son, som tills vidare sitter inlåst i en cell på häktet i Mariestad.
– Jag är rädd för att han ska begå självmord."
http://www.expressen.se/gt/nerijus-m...fter-beskedet/