2015-11-13, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
En STOR HEDER till Lisas Pappa, som var så klartänkt att han snabbt ordnade så ett SÖK kom igång
så snabbt som det gjorde.
All heder till Lisas pappa.

Javisst, en vanlig "svensson" pappa har inte de oanade resurser bakom sig som finns i det här fallet ,
likaså fanns det säkerligen all anledning ta försvinnandet mycket allvarligt redan från början
2015-11-13, 12:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
De påståenden du framför är lika sannolika som att utomjordingar invaderat din kropp utan att du vet om det. Men om det var möjligt så skulle det förklara hur du tänker, och varifrån du får allt!

I en domstol måste den som påstår något, ta ansvaret för bevisbördan. I läroböckerna diskuteras utomjordingar som exempel på påståenden om vem som har bevisbördan när en absurd sak framförs. Det du och Rönnbäckskan framför är i linje med de exempel man tar upp i processrätten som befängda resonemang i bevisfrågor.

Du är ursäktad för du lattjar på ett anonymt forum. Rönnbäckskan tycker en mordrättegång är Lattjo Laban och kommer med samma resonemang du har, men det sker i en domstol!
Ingen domstol kan frikänna NB. Vare sig han är skyldig (inte alls osannolikt) eller oskyldig.
2015-11-13, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Kontaminering - har du varken läst FUP eller lyssnat på vad forensikern sa på rättegången, eller vad professor Hamlikar sagt i detta ämne!?!?!
Jag har läst och dessutom tänkt något du inte verkar bry dig om.

Tyvärr, en "anonym professor" här som inte vet att man kan få fram blodplasma genom att bara låta det stå i provrör ett dygn får mig inte övertygad, han är kunnig men det duger inte för mig. Dessutom verkar han inte veta hur eller om saliv eller urin kan lösa blod men jag kanske missade hans svar på natten.

Forensikern pratade om att det var färskt blod som avsatt sig och han trodde inte att det kunde komma dit på något annat sätt. Jag håller inte riktigt med.

- En gammal blodfläck utan DNA med nytt DNA från golv och NB.
- Stänk från innehållet i slasken (vatten, lösningsmedel, blod) och slaktrummet som blandar sig med kontaminerat DNA från NB. Vätska ej undersökt.
- Lisa hande blod på sina händer där det inte kunde hittas använbart DNA (eller så är det från annan), blanda detta med kontaminerat DNA från NB och du har en fin blodfläck.

Nu måste jag väl tillägga eftersom du kanske inte vet att vems blodet är kan inte avgöras från det DNA som hittas i det. Blodförekomst indikeras i en speciell belysning (eller blodtest) och det kan vara gammalt blod, därefter plockas celler ut från området för DNA-analys.
2015-11-13, 12:16
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag föreställer mig inte att hon mördades av militärer, men att frågan om vedergällning olyckligt kom att bli en militär fråga.

Hur kan du vara så säker på att det inte tagits blodprov på NB? Eller att hans DNA inte har tillförts annat blod? Eller att fyndet inte är ett falsarium?

Naturligtvis har det tagits blodprov på NB. Jag är rätt säker på att man tog lite rutinprover på honom. MEN om militär ska få tag på det blodet så krävs det jag skrev ovan, en hel kedja korrupta personalkategorier vilket du inte svarade på.

Förklara hur man fått tag på NB:s blod. Alltså tillvägagångssättet, lite mer detaljerat.

Hans DNA tillförts annat blod? Då finns TVÅ DNA-profiler, NB:s och blodgivarens. Vem är då blodgivaren som riskerar att åka fast för korruption.

Hela fyndet är ett falsarium? Det betyder att hela kedjan av svenska myndigheter är korrumperade? Polis/tekniker, och framförallt NFC har ljugit i hela Förundersökningen. Utan att någon hederlig människa i kedjan skvallrar.

Det är lätt att svepande påstå ett otroligt scenario, men om det ska bli trovärdigt måste du kunna beskriva även de mycket viktiga detaljerna i tillvägagångssättet i ett brott , då du påstår att militären obstruerade en hel brottsutredning. Visste polis om detta eller är de blåögda hederliga människor som militären överlistat?

Jag har skrivit korruption i brist på ett bättre ord. Korruption innebär väl att man får betalt och det tror jag inte.
2015-11-13, 12:27
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tack för påpekandet. Det är en så bra skött utredning att det finns inte utrymme för spekulation om alternativa händelseförlopp och andra gärningsmän. Åklagaren har varit skicklig på att plocka fram och sammanställa bevisningen som ger utredningen och åtalet en röd tråd om hur detta gick till.

Det jag noterar är att där de är osäkra har de lämnat saker därhän, i stället för att spekulera. Det är särskilt skickligt gjort eftersom det är saker som ändå inte har med saken att göra.

Precis. Det är ju transporten till Martorp som inte har lämnat några spår men kan förklaras med den gula byggplatsen. Kunde man hitta den så har man hela kedjan.

Men den är nog " lost" tror jag.
2015-11-13, 12:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Naturligtvis har det tagits blodprov på NB. Jag är rätt säker på att man tog lite rutinprover på honom. MEN om militär ska få tag på det blodet så krävs det jag skrev ovan, en hel kedja korrupta personalkategorier vilket du inte svarade på.

Förklara hur man fått tag på NB:s blod. Alltså tillvägagångssättet, lite mer detaljerat.

Hans DNA tillförts annat blod? Då finns TVÅ DNA-profiler, NB:s och blodgivarens. Vem är då blodgivaren som riskerar att åka fast för korruption.

Hela fyndet är ett falsarium? Det betyder att hela kedjan av svenska myndigheter är korrumperade? Polis/tekniker, och framförallt NFC har ljugit i hela Förundersökningen. Utan att någon hederlig människa i kedjan skvallrar.

Det är lätt att svepande påstå ett otroligt scenario, men om det ska bli trovärdigt måste du kunna beskriva även de mycket viktiga detaljerna i tillvägagångssättet i ett brott , då du påstår att militären obstruerade en hel brottsutredning. Visste polis om detta eller är de blåögda hederliga människor som militären överlistat?

Jag har skrivit korruption i brist på ett bättre ord. Korruption innebär väl att man får betalt och det tror jag inte.
Jag föreställer mig inte att militärer i grönkläder klampade in, men att "militären" har samarbetsagenter överallt i samhället och i synnerhet på strategiskt viktiga positioner.

Jag lovar att lämna ett mer detaljerat scenario när någon har lämnat ett motsvarande detaljerat scenario beträffande ladan, hur hon kom in i ladan, hur hon hängdes utan att hon värjde sig med händerna eller lämnade märken på röret när hon försökte rädda sig genom att häva sig upp för att få luft och hur hon sedan transporterades till Martorp i ett rimligt tidsintervall. Varje förflyttnig av Lisa eller hennes kropp i närheten av den rätt så trafikerade vägen utanför ladan innebar en risk.

Att mörda henne vid mopeden kunde ha gått på sekunder och en ljusblå Toyota (absolut ej NBs bil) sågs parkerad nära platsen för mopeden vid en kritisk tidpunkt.
2015-11-13, 12:31
Medlem
Citat:
Slutpläderingen av Tore Brandtler om vilken makalös otur NB hade är värd att lyssna på, finns en ljudfil längre ner i texten. Familjen Holm kunde knappt hittat ett bättre målsägarbiträde!

https://brottsplatssverige.se/kall-t...-och-oskyldig/

Tack för den länken. Lyssnade. Han är bra Tore Brandtler. Han berör. Åh jäklar vad rätt han har. Det är väl klart att en flicka på 17 år i Sverige ska kunna ta sig hem från sitt sommarjobb, kl 18 en ljus sommarkväll utan att behöva drabbas av detta vansinne.

Lisa är inte bara en 17 årig flicka hon representerar en syster, en dotter, någons vänn, barnbarn, brorsdotter osv. Klart är att detta mord berör så många. Vem skulle inte ha kunnat bli N nästa offer ?

Man får vara tacksam över militär, mps, och polisens insats. Vilken arbetsinsats !
2015-11-13, 12:37
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex

Tyvärr, en "anonym professor" här som inte vet att man kan få fram blodplasma genom att bara låta det stå i provrör ett dygn får mig inte övertygad, han är kunnig men det duger inte för mig. Dessutom verkar han inte veta hur eller om saliv eller urin kan lösa blod men jag kanske missade hans svar på natten.

Forensikern pratade om att det var färskt blod som avsatt sig och han trodde inte att det kunde komma dit på något annat sätt. Jag håller inte riktigt med.

- Stänk från innehållet i slasken (vatten, lösningsmedel, blod) och slaktrummet som blandar sig med kontaminerat DNA från NB. Vätska ej undersökt.
- Lisa hande blod på sina händer där det inte kunde hittas använbart DNA (eller så är det från annan), blanda detta med kontaminerat DNA från NB och du har en fin blodfläck.

Nu måste jag väl tillägga eftersom du kanske inte vet att vems blodet är kan inte avgöras från det DNA som hittas i det. Blodförekomst indikeras i en speciell belysning (eller blodtest) och det kan vara gammalt blod, därefter plockas celler ut från området för DNA-analys.

Professor Hamilkar är knappast anonym, Googla Hamilkar så hittar du hans namn. Han är öppen med att han heter Hamilkar på Flashback och är professor i molekylärbiologi.

Detta att man skriver att man inte kan hitta användbart DNA betyder inte att att det kan vara från någon annan, då hade man angett okänt DNA och topsat vidare för att finna den personen.
2015-11-13, 12:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lysande slutplädering av Tore Brandtler.

Citat:
Slutpläderingen av Tore Brandtler om vilken makalös otur NB hade är värd att lyssna på, finns en ljudfil längre ner i texten. Familjen Holm kunde knappt hittat ett bättre målsägarbiträde!

https://brottsplatssverige.se/kall-t...-och-oskyldig/

Verkligen intressant att få lyssna på hela slutpläderingen av Tore Brandtler om denna makalösa otur som NB hade.

Den var helt enkelt lysande. Bland de bästa jag någonsin har hört.

Du har helt rätt i att familjen Holm kunde knappt ha hittat ett bättre målsägarbiträde.
2015-11-13, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex

Sluta tramsa, och det finns ingen anonym professor!

Det som framgått i denna sak är att blodet har hanterats efter sedvanliga rutiner och att de som hanterat blodet och analyserat blodet är den expertisen vi alla har att tillgå. Det går inte att ifrågasätta dessa prover, endast genom att påstå att man är misstänksam!

Du måste, för att få tyngd i dina misstankar, presentera dig själv som professor i ämnet, och på Nobelprisnivå för att en domstol ska ta dig på allvar.

Nu skulle du, om du i eget namn blandade dig i saken riskera att bli inlagd för vård med den tarvliga diagnosen; vanföreställningar.
2015-11-13, 12:45
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag föreställer mig inte att militärer i grönkläder klampade in, men att "militären" har samarbetsagenter överallt i samhället och i synnerhet på strategiskt viktiga positioner.

Jag lovar att lämna ett mer detaljerat scenario när någon har lämnat ett motsvarande detaljerat scenario beträffande ladan, hur hon kom in i ladan, hur hon hängdes utan att hon värjde sig med händerna eller lämnade märken på röret när hon försökte rädda sig genom att häva sig upp för att få luft och hur hon sedan transporterades till Martorp i ett rimligt tidsintervall. Varje förflyttnig av Lisa eller hennes kropp i närheten av den rätt så trafikerade vägen utanför ladan innebar en risk.

Att mörda henne vid mopeden kunde ha gått på sekunder och en ljusblå Toyota (absolut ej NBs bil) sågs parkerad nära platsen för mopeden vid en kritisk tidpunkt.

Det betyder att du inte kan lämna ett detaljerat scenario för det yviga scenario du beskrivit. Varför måste någon annan lämna sitt scenario innan du kan lämna ditt.? Jag misstänker att du inte vet hur militären skulle kunna få tag på NB:s blod i ett heparinrör ( för att inte koagulera).
2015-11-13, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Då är jag nyfiken på vilken sorts " militär operation" som ansågs kräva Lisa Holms död? Har du någon teori där?

Sen är jag också nyfiken på vilka resurser militären har att plantera DNA och blod. Dom har alltså ett fullskaligt Kem-lab där personalen är korrupt? Det kan ju knappast vara vanligt att militären planterar blod och DNA. Lab-personal skulle väl nu i efterskott undra varför dom har centrifugerat blod på NB.

Jag funderar också på hur dom har fått tag på NB:s blod, ingen verkar förstå att just den hanteringen är komplicerad. Det kräver en hel kedja av konspiratörer, från provtagare, lab, doktor som ordinerat prover och väntar svar på dessa, polis mm.

Som alla väl nu har förstått så räcker det inte att förklara NB:s DNA/blodlämningar med att han jobbat där, eller att dra en tröja tillhörande NB över Lisas kläder, rep mm. Hamilkar har beskrivit detta alldeles utmärkt.

Eller tänker du att man tagit blodprov på NB i smyg i ett hepariniserat rör? Militär kommer hem till NB och tar blodprover när han sover? Och han och Irina skulle då inte vakna?

Det kan nog vara så att iesho tror sig veta militärerna tillhör den här enheten ?

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4...rationsgruppen

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sveriges-hemliga-krig/

http://magasinetneo.se/artiklar/han-...e-for-sverige/

även om wiklipedia och journalister inte alltid får allt rätt så framgår det att de har närmast obegränsade resurser genom sina nära kontakter med liknande utländska
kollegor,det här är grabbarna som är så långt från "vanliga" knektar man kan komma !
Krypskyttar avliva motståndsmän-dussintals enl ,deras egen utsago , attackdykare ala Navy Seals ,
radiostyrda bilbomber,hoppa fallskärm om natten , you name it !

en av "MP" som var på Martorp vittnar om att han kände igen Liklukt sen tidigare ,men det var "under andra omständigheter "

iesho skrev i sitt tidigare inlägg " undrar vad de trodde sig kunna hitta på Martorp på natten "

ja deras motto är enlikt wikli :"frammåt i natten "
bevisade ju ochså nån av dom ? genom att efter att 5 forensiker med hundar sökt i ladan i flera dagar , Så kunde "vännen" gå in där och med mobilficklampa hitta ett örhänge !!! som sedan en Kriminalkommisarie! sticker ut hakan och med 100% övertygelse säger inte fanns där innan ...

nu delar jag inte iesho slutledning , har redan .... 15 juni "nånstans" hört en annat scenario
men det håller jag för mig själv , vill ju inte bli klassad som "foliehatt" , vad fan nu det är ...

det enda som för mig är säkert i den här historien är att ingenting är säkert .....
mer än möjligen att Lisa uppenbarligen blev avrättad genom hängning ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in