2015-11-27, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du måste väl ändå hålla med om att det är en mycket märklig slump att NB åker 1.5 km från hemmet får att leta mask och bara råkar hamna 50 m från byssjan där man senare samma dag hittar LH med hans DNA på kläderna?

Det är också en märklig slump att MP-folket uppfattar att NB uppmanar dem att leta någon annanstans, och att han gör det på ett sätt som väcker sådana misstankar att han grips av polisen senare samma dag. Vad han sade mer exakt får vi aldrig veta, men det är ju inte poängen. Poängen är hur MP de facto uppfattade det. En märklig slump om de skulle missuppfatta NB just denna dag och på just denna plats, inte sant?

Det är bara slumpen och Nerijus omtalade OTUR.

2 daggmaskar bevisar hans oskuldsfullhet.

NOT.
2015-11-27, 11:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Frågan gällde vad han sagt till Bj*rn S*hl, vilket står att läsa i FUP s.425-434.

Att NB var på Martorp kan inte räknas som ett starkt indicium eftersom han var där var och varannan dag för att arbeta eller hämta verktyg.

Denna dag hade NB druckit öl på jobbet och sagt att de skulle sluta tidigare och åka och fiska. Vid ladan mittemot cafeterian fick de inte leta för polisen så de åkte till Martorp för att hämta dynggrepe och se om det fanns mask där.
Mmm. Men han hade ju inget vettigt ärende där utan slumpen gjorde att han letade mask 1.5 km hemifrån och 50 m från FP och dessutom betedde sig märkligt mot MP-gruppen.

Återigen, poängen är inte vad han exakt sade utan hur MP uppfattade det. Det är helt enkelt bortom osannolikt att MP skulle missuppfatta hans goda intentioner precis på samma dag och på samma plats där man senare hittar LH. Med hans DNA på kläderna. Kan du ta till dig detta?
2015-11-27, 11:23
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Mmm. Men han hade ju inget vettigt ärende där utan slumpen gjorde att han letade mask 1.5 km hemifrån och 50 m från FP och dessutom betedde sig märkligt mot MP-gruppen.

Återigen, poängen är inte vad han exakt sade utan hur MP uppfattade det. Det är helt enkelt bortom osannolikt att MP skulle missuppfatta hans goda intentioner precis på samma dag och på samma plats där man senare hittar LH. Med hans DNA på kläderna. Kan du ta till dig detta?
Vi har nog olika sannolikhetstänk du och jag. Det är sant att han var nyfiken men han hade nog inte syftet att hindra någon att leta. Inte heller var han så pass nyfiken att han stannade trots att de inte hittade mask.

Men jag orkar inte rota i era psykologiska låsningar. Och NB är definitivt misstänkt även enligt mig.
2015-11-27, 11:23
Medlem
Citat:

MP-grupperna hade träffat på andra personer under sina sök men inte hade de reagerat på dessa möten. Hur som helst var ju MP bara budbärare. NB hade åkt dit i alla fall, förr eller senare, eftersom han hade blivit topsad.
Senast redigerad av Vierstein 2015-11-27 kl. 11:27.
2015-11-27, 11:24
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Bra jobbat #Disponent med denna OTURS-lista innehållande fakta och bevis som på ett mycket överskådligt sätt presenterar allt som Nerijus har emot sig, det som måste vara den maximala oturen - att en enda människa kan vara drabbad av så mycket? Inget är ju hans fel? Han har inte gjort något dumt? Han har aldrig sett Lisa? Han gräver ju mask när de andra letar hans mordoffer?
Oturslistan är inte relevant. Upprepning av målsägarbiträdets slutplädering. Om han är oskyldig har han inget att berätta, det är logiskt och har inget med tur/otur att göra. Man letade efter en levande Lisa fram tills att man hittade ett lik.
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
EN UTMANING till alla alternativteoretiker, rättshaverister och andra som tvivlar på Nerijus skuld;
SKRIV EN EGEN LISTA med allt som talar EMOT att Nerijus är skyldig.

Men, kom ihåg att det måste finnas faktaunderlag och bevis för det som tas upp, inte fria fantasier och tyckande.
Eftersom alla teorier om den misstänktes oskuld och försvarets eventuella argument är hänvisade till en annan tråd ska din utmaning också ställas i den tråden. Här får du inget svar från dem som inte vill dra på sig varningar och ta risken att bli avstängd.
2015-11-27, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Nej inte nödvändigtvis
Om du är en sjuttonårig flicka och gärningsmannen talar om för dig att om du säger ett endaste ord kommer han att vrida om kniven i magen på dig så att tarmarna åker ut
Men om du är tyst får du leva och sedan åka hem

Detta att vara tyst och inte göra motstånd kan bli problematiskt i efterhand för de offer som klarar sig (sexuella övergrepp etc ..)
Det blir en skuld både från samhället och offret själv

Jag funderar på NB:s "knaggliga engelska"?
Är det verkligen sant?
Han har bott utomlands sedan han var 25 år och talar fortfarande knagglig engelska?
Tror inte ett offer blir knäpp tyst under knivhot. Först är det väll panik sen testar hon gm om hon kan fly. Men jag tror inte någon har använt kniv.

Han beskrivs som att han pratar bra engelska av vissa men andra säger knagglig.
2015-11-27, 11:58
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:

NB var också på Martorp fredag eftermiddag den 12 Juni for att fråga Christoffer Berggren (ladugårdsförman på Blombergs egendom) om vilka regler som gäller för att ta med en katt från Sverige till Litauen, NB m. fru och bror hade ju planerat att resa hem och hälsa på familjen Litauen i slutet av Juni

FUP 452
Förhör med Lod Johansson, Nicklas; 2015-06-13 08:37

-Har du träffat Nerius någon mer gång under veckan?

Ja, jag träffade honom igår eftermiddag också. Det var i personalutrymmet här på Martorps
gård. Då var han också som vanligt. Han frågade efter Kristoffer Berggren för han ville fråga
honom om vilka regler som gäller för att ta med en katt härifrån till Litauen
. Han och de
andra litauerna planerade att åka tillbaka till Litauen i slutet av juni.

Varför berättade Missing People's Björn Sahl inte om att NB också gick in i den gula personalutrymmet/bygnaden?
2015-11-27, 12:00
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vi har nog olika sannolikhetstänk du och jag. Det är sant att han var nyfiken men han hade nog inte syftet att hindra någon att leta. Inte heller var han så pass nyfiken att han stannade trots att de inte hittade mask.

Men jag orkar inte rota i era psykologiska låsningar. Och NB är definitivt misstänkt även enligt mig.

Jag tror att NB hela veckan hade iakttagit hur MP i sitt metodiska sök alltmer närmade sig Martorp. Han var orolig att han lämnat DNA ( om detta vittnar fru och bror) både på flickan och i ladan.

Denna dag besökte han först ladan, inte för att leta mask, tror jag, utan för att " kolla läget", " har dom hittat nåt nytt" , " kan jag ta mig in och undanröja". Han blev inte insläppt i ladan och drog till Martorp.

Väl där såg han att de var mycket nära byssjan och försökte med en sista aktion fördröja fyndet av Lisas kropp. " You are wasting time" sa han till MP.

Han märkte att hans uppförande väckte reaktioner och bestämde sig för lägga ner det låtsade maskletandet. Förmodligen kände han på sig att det var kört för honom.

Det är min tolkning av skeendet.
2015-11-27, 12:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag tror att NB hela veckan hade iakttagit hur MP i sitt metodiska sök alltmer närmade sig Martorp. Han var orolig att han lämnat DNA ( om detta vittnar fru och bror) både på flickan och i ladan.

Denna dag besökte han först ladan, inte för att leta mask, tror jag, utan för att " kolla läget", " har dom hittat nåt nytt" , " kan jag ta mig in och undanröja". Han blev inte insläppt i ladan och drog till Martorp.

Väl där såg han att de var mycket nära byssjan och försökte med en sista aktion fördröja fyndet av Lisas kropp. " You are wasting time" sa han till MP.

Han märkte att hans uppförande väckte reaktioner och bestämde sig för lägga ner det låtsade maskletandet. Förmodligen kände han på sig att det var kört för honom.

Nej, han försökte inte komma in i ladan. Deras ordinarie maskletarställe var bakom ladan i någon hög med rutten spannmål. Det var där som han blev missförstådd av en polis (fishing/fixing).
2015-11-27, 12:20
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz

Om NB hade burit och släpat in Lisa's kropp i byssjan och sedan, med våld, tryckt in hennes kropp i klädskåpet, sannolikt brutit/vikt hennes underben/knäskålar uppåt bakåt åt fel håll, och till sist tagit ett flertal klädesplagg och lagt över henne och tagit en 20 liters benzindunk och satt den bredvid klädbunken för att kläderna som gömde Lisa inte skulle ramla ner, HUR DÅ?:

Hur förklarar du att polisen inte hittade en enda DNA träff från NB i byssjan?
Hur förklarar du att polisen inte hittade en enda blodbesudling från NB i byssjan?
Hur förklarar du att polisen inte hittade ett enda fingeravtryck från NB i byssjan?
Hur förklarar du att polisen inte hittade ett enda skoavtryck från NB i byssjan?
Hur förklarar du att polisen inte hittade ett enda fiber från NBs kläder i byssjan?
2015-11-27, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Oturslistan är inte relevant. Upprepning av målsägarbiträdets slutplädering. Om han är oskyldig har han inget att berätta, det är logiskt och har inget med tur/otur att göra. Man letade efter en levande Lisa fram tills att man hittade ett lik.
Eftersom alla teorier om den misstänktes oskuld och försvarets eventuella argument är hänvisade till en annan tråd ska din utmaning också ställas i den tråden. Här får du inget svar från dem som inte vill dra på sig varningar och ta risken att bli avstängd.

1. Jo, jag tycker att oturslistan i högsta grad är relevant. Är inte en upprepning av Brandtlers slutplädering utan den är inspirerad av denna. Bra med lista, bra översikt av bevis, vittnesuppgifter och annat som talar för NB:s skuld. Är baserat på fakta och bevis, inte struntprat och fantasier.

Du skriver - "om han är oskyldig har han inget att berätta." ??
Att vara tyst är inte detsamma som att vara oskyldig. Framstår knappast som mindre skyldig av att varken ha förklaringar till DNA-bevis, vittnesuppgifter eller avsaknaden av alibi.

2. Är inte alls så att alla teorier om Nerijus oskuld är hänvisade till andra tråden, bara de som uppger en specifik alternativ GM förutom de tidigare anhållna, om jag uppfattat det rätt. Tycker du att det verkar som att det inte finns folk här i tråden som hävdar att NB är oskyldig och försvarar honom? Tycker du att det verkar vara en rådande samstämmighet här i tråden om att Nerijus är skyldig?
Då verkar det inte som att vi läser i samma tråd.
2015-11-27, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om NB hade burit och släpat in Lisa's kropp i byssjan och sedan, med våld, tryckt in hennes kropp i klädskåpet, sannolikt brutit/vikt hennes underben/knäskålar uppåt bakåt åt fel håll, och till sist tagit ett flertal klädesplagg och lagt över henne och tagit en 20 liters benzindunk och satt den bredvid klädbunken för att kläderna som gömde Lisa inte skulle ramla ner, HUR DÅ?:

Hur förklarar du att polisen inte hittade en enda DNA träff från NB i byssjan?
Hur förklarar du att polisen inte hittade en enda blodbesudling från NB i byssjan?
Hur förklarar du att polisen inte hittade ett enda fingeravtryck från NB i byssjan?
Hur förklarar du att polisen inte hittade ett enda skoavtryck från NB i byssjan?
Hur förklarar du att polisen inte hittade ett enda fiber från NBs kläder i byssjan?
Från vilken alternativ gärningsman har polisen hittat DNA, skoavtryck och fingeravtryck i byssjan? Jag har missat det i FUP. Kan du ge sidhänvisning, tack!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in