2015-12-04, 19:24
Medlem
ieshos avatar
Jag tycker att kampanjerna för att kritiklöst acceptera det exakta förlopp som åklagaren presenterat ganska mycket påminner om hur krigspropaganda fungerar. Och jag anar varför.

Jag skulle kunna slå vad om att ingen som är det minsta tveksam till åklagarens scenario har någon som helst frivillig uppgift inom totalförsvaret.
2015-12-04, 19:26
Medlem
LeeVans avatar
Jag har tittat närmare på den tekniska bevisningen, dessutom har jag tittat på hur ansvarig på NFC i Lisa Holm-fallet (i förhör) beskriver förutsättningarna för kontaminering/överföring av den DNA-bevisning som ligger för handen vid av NFC använd analysmetod.

Med reservation för att fel frågor ställts: Av vad som framkommer i förhör med ansvarig på NFC (i TR) så har utifrån använd analysmetod kunnat särskiljas torr och våt kontaminering från blod. När det gäller den våta kontamineringen så finns det inget i uttalandena som säger att blodet inte kommer från återfuktat blod, utan snarare tvärt om. Den våta kontamineringen från blod skulle alltså inte behöva bestå av färskt blod som ännu inte koagulerat. Men som inledningsvis konstaterats,, fel frågor kan ha ställts.

Om vi går ett steg vidare så ser det ut som att all överförd kontaminering i form av teknisk bevisning är att knyta till utrymme, snarare än till gärning. Det skulle då handla om våtutrymme X.

Ett stort antal ”tillhörigheter” från Lisa har anträffats i terrängen utanför våtutrymme X, men så vitt jag kan se så har varken DNA eller fingeravtryck från någon möjlig GM överförts.

Samma förhållande tycks gälla för byssjan som också ligger utanför våtutrymme X. Vi vet att boden säkrades och borttransporterades för teknisk analys.

Tittar vi sedan på BO,s kläder så är de ordentligt nedsmutsade och på ett sådant sätt som tyder på att utrymmet/golvet där hon temporärt legat varit vått.

En möjlig tolkning utifrån ovanstående skulle kunna vara att GM inte har lämnat någon form av teknisk bevisning efter sig.

PS: Jag kommer följa upp med att kopiera in förhöret med ansvarig på NFC i Lisa Holm-fallet.
2015-12-04, 19:27
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Att ingen som sitter här och spekulerar vet vad som hänt i detalj?

Jag kan omformulera mig om du vill. Ingen förutom GM vet hur förloppet verkligen gick till och vilka motiv som ligger bakom.

Är du av en annan åsikt?

Är du av uppfattningen att någon som skriver i tråden känner till förloppet? Vilket i så fall skulle betyda att denna är GM eller medhjälpare?

Bäste Ruggedo!

Ditt förtroendekapital står inte särskilt högt i kurs. Du ger dig på personer som ligger på en annan nivå än dig själv och du blandar vilt mellan äpplen och päron. Till råga på allt ifrågasätter du i ett tidigare inlägg psykologin som vetenskap. En vetenskap som är erkänd och som har utvecklat avancerade teorerier och metoder som är direkt tillämpbara kunskap på en rad områden. Den här tråden har kommit längre än vad du insinuerar. Här bygger vi kunskap undan för undan vartefter pusselbitar faller ner. Det är fullt okay att dra olika slutsatser men vi förringar inte personer som har ambitionen att bidra med pusselbitar. Några har utgångspunkten att Nerijus Bilevius är oskyldig och accepterar inte bevisen bakom domen i Tingsrätten, andra, bl a undertecknad, är övertygade att domen är korrekt.

Så har vi en tredje kategori som biter sig fast vid att begreppet "sexualsadism" används och jag räknar dig till den kategorin. Nu ska jag påstå någonting riktigt fräckt. De som argumenterar mot den uppenbara sexualsadistiska karaktären av detta brott har inte gjort upp med sina egna perversa anlag. Jag fördömer inte anlaget i sig då det inte alls behöver leda till övergrepp.
Studera gärna Anna Bäsén och Niklas Långströms utmärkta introduktion i ämnet med titeln "Pervertion Om sex utöver det vanliga". Den finns att ladda ner på nätet för en 50-lapp men notera att den inte avhandlar perversioner (den nämner dock företeelsen) i form av övergrepp; bara så ingen blir besviken.

Fattas bara att du var på platsen och vet bättre.
Ifrågasätta i sig gör bara den som inte orkat läsa kontexten.
För övrigt ger dig GoogleSEO ett utmärkt svar på tal.
Senast redigerad av arkmike 2015-12-04 kl. 19:37.
2015-12-04, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Håller med om det du skriver.
Ja, du menar AB förstår jag, att AB är den i familjen med mest ryggrad.

Han är väl också den som har mest kontakt med sitt känsloliv. Han verkar ju vara ärlig, omtänksam och ganska känslig. Han har sådana egenskaper som NB tycks sakna. AB har väl på något viss lyckats klara sig hyfsat från "konstiga familjen", han verkar vara den som tagit minst skada.
Han har reagerat emot lögnerna, han har varit ärlig och sagt sanningen om sin bror i förhören.
Sanningen är nog inte något man förknippar med den familjen annars.

AB har tagit avstånd - det tyder på ett sunt tänkande.

Håller med om att AB försökt hålla låg profil gentemot NB.
Av rädsla för NB:s nyckfulla beteende och korta stubin.

Avskärmat sig på fritiden, bäst så. När NB inte varit hemma så har AB och IB varit mer normalt fungerande människor, pratat med varandra, det har varit en lugnare och bättre stämning då.
När NB kommit hem, stängda dörrar till rummen. Bäst så.

Det krävs absolut ett starkt psyke och känsla för rätt & fel att våga gå emot sin bror som han gjort i förhören. Han hade ju kunnat hålla tyst men kände att det var något som inte stod rätt till och mådde dåligt av det.
2015-12-04, 19:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tycker att kampanjerna för att kritiklöst acceptera det exakta förlopp som åklagaren presenterat ganska mycket påminner om hur krigspropaganda fungerar. Och jag anar varför.Jag skulle kunna slå vad om att ingen som är det minsta tveksam till åklagarens scenario har någon som helst frivillig uppgift inom totalförsvaret.
... Men ge fan i att snyfta som om du då vore utrustad med nåt sorts överintelligens som löst världsgåtor via ett annat seende typ tredje brunögat - via en fantastisk förmåga att kritiskt granska versus de som inte håller med dig på din petimetergranskning!
Vad vill du ha in i bilden? Den gröna hjullastaren? Maskarnas längd?

Det som han presenteras överensstämmer med vittnen, med forensikers fynd, med hur Lisa mördats. Brist på alibi. Vad IB och AB säger, tidsperspektiv etc etc.
Är det ok att anse ATT gärningsbeskrivningen ÅK presenterade i sin helhet är ett relevant förlopp?
2015-12-04, 19:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag har tittat närmare på den tekniska bevisningen, dessutom har jag tittat på hur ansvarig på NFC i Lisa Holm-fallet (i förhör) beskriver förutsättningarna för kontaminering/överföring av den DNA-bevisning som ligger för handen vid av NFC använd analysmetod.
Vi har redan läst förhören från TR via live.
Detta har ältats fram och tillbaka i tråden och NFC skiljer på färskt blod=blött/vått samt kruster=torrt/torkat.
Hamilkar har beskrivit processen gång efter annan vad som sker vid en spädning:
upplöst blod från NB för att överföra detta vid kontaminering ger en annan blodbild med spädning som forensiker ser. Fortsättningsvis hemolys.

Ska det ha varit kontaminering krävs ett färskt blodprov från NB innan det koagulerar och då är vi inne på korrumperad poliskår, NFC och fan och hans moster.
Vad det beträffar avsaknad av DNA på hennes saker kan han mycket väl ha haft handskar i ett efterförlopp. Inte ett skit mystiskt eller konstigt med andra ord.
Senast redigerad av develi 2015-12-04 kl. 19:56.
2015-12-04, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det märks ju sannerligen att några stycken här fortfarande har väldiga problem med att
ta till sig vad det här mordet verkligen handlar om.

Förmodligen därför att det bryter så mot det gängse mönstret - man är van vid att sexualmord
inbegriper en "vanlig" våldtäktshistoria - och motståndet mot att se sanningen i vitögat
hänger väl också samman med att man kan inte riktigt föreställa sig en ondska så utstuderad
och grymt bestialisk i lilla Sverige som det här fallet uppvisar dessvärre.

Sexualsadistiska mord vill man helt enkelt inte veta existensen av och därför blockerar man
sig inför det hela. Försöker påtvinga det som hände något helt annat och mindre ruskigt.
Men det låter sig ju självfallet icke göras.

Det är inga fria spekulationer när man hävdar att ett sexualsadistiskt lustmord begåtts på
Lisa Holm. Det är grundat i det faktamaterial som föreligger.

Hon hittas med snöre om halsen. Hennes ansikte är till stora delar igentejpat.
I mjölk/slaktrummet ligger på golvet exakt den typen av snöre som hon hade åtdraget
runt sin hals. På röret ovanför kan man säkerställa att Lisa varit upphängd.
Och absolut ingenting talar för att hon inte där och då haft byxor och trosor nerdragna
till anklarna och tröjan uppdragen så att brösten var blottade. Och den oerhörda mängden
med tejp har applicerats i samma veva.

Här har nu skett en iscensättning och den visar ovetydigt på ett sexualsadistiskt innehåll.
Glöm allt annat. Förlika er med den brutala verkligheten den här kvällen i Blomberg.
Så såg det ut bortom allt tvivel. Och så här lär även hovrätten komma att se på saken.

Motivet är glasklart. För alla som inte har skygglappar på.

Att NB haft sina onanistunder vittnar väggar och golv om i det utrymme som gränsar
till platsen för mordet. Men vid ett tillfälle har han begagnat sig av en lampkupa.
Varför har han gjort det tro? Varför besvärade han sig med att ha en sån tillhands?

Jo, det blir inte det minsta långsökt att koppla just det tillfället när den togs i bruk
till en särskild händelse strax intill.
Naturligtvis har lampkupan kommit till användning i samband med mordet på Lisa.
Det inses hur lätt som helst. Av oss som förmår ta till oss verkligheten som den föreligger
och inte skyggar undan.

Det som hände här var sannerligen långt utöver det "vanliga" men det hände i alla fall
och inget blir bättre av att man skjuter det ifrån sig, blundar eller förnekar.

I England inträffade ett liknande fall 2013, ett mord jag tidigare gjort tråden uppmärksam på.
Precis som här en man, betydligt yngre dock än Nerijus, som lustmördar ett kvinnligt offer,
16 eller 17 år gammalt. Hänger henne och njuter av hennes dödskamp.
Det som skiljer ut sig från Lisafallet är att den brittiske gärningsmannen bedrev nekrofili
med sitt offer innan han dumpade flickan i ödemarken. Och att han kände henne sedan
tidigare.

Ett mycket bra inlägg, instämmer i vartenda ord. Folk vill inte veta att det finns, blockerar sig, "det måste vara något annat" för verkligheten är alldeles för ofattbart hemsk i det här fallet, är för mycket ovanliga, vidriga detaljer.
Citerar här från din text, den brutala verkligheten, sanningen om mordkvällen
Citat:
Här har nu skett en iscensättning och den visar otvetydigt på ett sexualsadistiskt innehåll.
Glöm allt annat. Förlika er med den brutala verkligheten den här kvällen i Blomberg.
Så såg det ut bortom allt tvivel. Och så här lär även hovrätten komma att se på saken.
Motivet är glasklart. För alla som inte har skygglappar på
.
Skrev själv en del om det här igår, b.la det här..
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Jag tror att de flesta har svårt att ta till sig alla vidriga detaljer i mordet och förstå vad det är för drivkrafter inom en människa som kan utföra en sådan obegripligt hemsk gärning för sin njutnings skull. Är ju också extremt ovanligt med den här typen av sexualsadistiska mord. Oftast är gärningsmannen också en ganska normalt fungerande person utåt, med familj, jobb o.s.v.
Citerar Långström
Då får man smaklösa, pinsamma svar där man själv beskrivs som att "vilja sitta och snaska i sjuka sexualsadistiska fantasier" och en "benägenhet att vilja gotta sig åt sånt."
Då undrar man om professor Långström, åklagaren och övrig inblandad expertis också gillar att "sitta och snaska i sjuka sexualsadistiska fantasier"? Är det det de har gjort när de kommit fram till vad NB gjort sig skyldig till? Skulle inte tro det, är erfarenhet, forskning, gediget kunnande och logik som gjort att de löst fallet med sexualsadisten och mördaren Nerijus.
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Vilka detaljer? Det är ju bara fria spekulationer från folk som har en benägenhet att själv vilja sitta och snaska i sjuka sexualsadistiska fantasier. Det är en hypotes som inte bevisats på något sätt.
Det finns inte mycket som talar för att det är något sexuellt motiv bakom mordet. Snarare som ett taffligt försök att beta sånna som har en benägenhet att vilja gotta sig åt sånt. Många tycks ha fastnat på den här.
2015-12-04, 19:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Tack för informationen! Jag antar att jag får redigera om bloggen. Erkänner att jag inte har den minsta aning om hur openPCR skulle kunna tänkas fungera.

Men jag föreställer mig ändå att utvecklingen går mot att intresserade amatörer inom en snar framtid kan amplifiera DNA. Någon gång i framtiden kommer DNA-bubblan att brista.

Det tror jag inte alls att den kommer att göra. Vad man tror här kan nog möjligen bero på hur man ser på världen i allmänhet. Har man en benägenhet att tänka i banor att allt inte är vad det ser ut att vara, att man inte kan lita på myndigheter, att det finns många konspirationer och sammansvärjningar - ja då ligger det förstås nära till hands att tänka att den dag det du skriver är möjligt så kommer DNA att förfalskas i parti och minut för att sätta dit andra för brott man själv begått.

Men bevisning kan redan förfalskas, det är inget nytt. Man kan stjäla någons saker och sprida ut på en brottsplats. Man kan applicera falska krutstänk på någons jacka som den hängt ifrån sig nånstans. Etcetera. Men bara för att det är möjligt så är det inte troligt eller ens något som kan skapa rimligt tvivel om man inte kan visa på vem och varför som kan antas ha gjort något sådant. Och helst också ha någon form av indicier till stöd. Så även om DU tänker att DNA blir värdelöst utifrån din syn på världen så kommer inte domstolarna - som garanterat inte ser på världen på det viset - att utgå från att allt DNA kan vara planterat/förfalskat så fort någon misstänkt brottsling hävdar detta. Lite svårare kan det förstås bli, men någon dramatisk effekt har jag svårt att se.

Dessutom ingår ju oftast DNA-bevisningen i ett pussel med andra omständigheter som pekar mot den misstänkte. Vittnesobservationer, pejling av mobiltrafik, bevis på kontakter med offret strax före mordet, kvitton etc. Domstolar kommer att göra helhetsbedömningar i framtiden också. Att det finns människor som inte klarar av det, utan bara kan se saker en i taget och skriver om det på Flashback förändrar inte den saken heller.
2015-12-04, 19:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Jag har tittat närmare på den tekniska bevisningen, dessutom har jag tittat på hur ansvarig på NFC i Lisa Holm-fallet (i förhör) beskriver förutsättningarna för kontaminering/överföring av den DNA-bevisning som ligger för handen vid av NFC använd analysmetod. /.../

Uppföljning:

Advokat Inger Rönnbäck utfrågar ansvarig på NFC i Lisa Holm-fallet.

16:17, 2 November 2015
Advokaten går in på blod.
Kan överföring ske i flera steg?

- Ja.

Är det då det behövs en fuktig besudling?

- Ja, det behövs.

16:18, 2 November 2015
Så om blod löses upp av regn kan det överföras?

- Det kanske inte förävntas att det ska se ut på det sättet men visst, löses det upp kan det föras över på det sättet.

Ni kan inte veta hur det har kommit på plats hur det är, säger advokaten.

- Nej, säger vittnet.

Vad kan man säga om torrt blod vid överföring?

- Har man två plagg med torrt blod som man lägger mot varandra kan det finnas kluster.

16:19, 2 November 2015
Har det förekommit fler personer som man har tagit prov på?

- Det vanliga i ärenden är att man topsar flera personer för att kunna utesluta profiler.

- Rent teoretiskt frågar personer om andra personer har inblandning i detta. Skulle man kunna missat de?

– Nej, på blandbilderna skulle man kunna få skriftligt protkoll på det.

Ni har kommit överens med polisen att inte utreda fler?

– Ja, att inte ta med andra personer.
16:20, 2 November 2015

Kluster av blod skulle kunna överföras. I det här ärendet har du blod på jackan och jeansbyxorna...

– … ja det är mer förväntat att det är en fuktig besudling som har överförts.

Ovanstående hämtat från liverapportering (TR) Nya Lidköpings-Tidningen.
Senast redigerad av LeeVan 2015-12-04 kl. 20:23.
2015-12-04, 19:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Uppföljning:
Intet nytt under solen. Tråden är full av förklaringar.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-12-04, 20:00
Medlem
Citat:

Med reservation för att fel frågor ställts: Av vad som framkommer i förhör med ansvarig på NFC (i TR) så har utifrån använd analysmetod kunnat särskiljas torr och våt kontaminering från blod. När det gäller den våta kontamineringen så finns det inget i uttalandena som säger att blodet inte kommer från återfuktat blod, utan snarare tvärt om. Den våta kontamineringen från blod skulle alltså inte behöva bestå av färskt blod som ännu inte koagulerat. Men som inledningsvis konstaterats,, fel frågor kan ha ställts.

Om vi går ett steg vidare så ser det ut som att all överförd kontaminering i form av teknisk bevisning är att knyta till utrymme, snarare än till gärning. Det skulle då handla om våtutrymme X.

Ett stort antal ”tillhörigheter” från Lisa har anträffats i terrängen utanför våtutrymme X, men så vitt jag kan se så har varken DNA eller fingeravtryck från någon möjlig GM överförts.

Samma förhållande tycks gälla för byssjan som också ligger utanför våtutrymme X. Vi vet att boden säkrades och borttransporterades för teknisk analys.

Tittar vi sedan på BO,s kläder så är de ordentligt nedsmutsade och på ett sådant sätt som tyder på att utrymmet/golvet där hon temporärt legat varit vått.

En möjlig tolkning utifrån ovanstående skulle kunna vara att GM inte har lämnat någon form av teknisk bevisning efter sig.

PS: Jag kommer följa upp med att kopiera in förhöret med ansvarig på NFC i Lisa Holm-fallet.

Det där har man ju redan räknat ut med Lill fingret men finns en 3-4 stycken här inne som snöat in sig på helt fel område istället för att se oklarheterna. Hoppas ib. kommer undersöka personen som är mycket misstänkt i mina ögon.
2015-12-04, 20:05
Medlem
Citat:
Uppföljning:

Advokaten går in på blod.
Kan överföring ske i flera steg?

- Ja.

Är det då det behövs en fuktig besudling?

- Ja, det behövs.

Så om blod löses upp av regn kan det överföras?

- Det kanske inte förävntas att det ska se ut på det sättet men visst, löses det upp kan det föras över på det sättet.

Ni kan inte veta hur det har kommit på plats hur det är, säger advokaten.

- Nej, säger vittnet.

Vad kan man säga om torrt blod vid överföring?

- Har man två plagg med torrt blod som man lägger mot varandra kan det finnas kluster.

Har det förekommit fler personer som man har tagit prov på?

- Det vanliga i ärenden är att man topsar flera personer för att kunna utesluta profiler.

- Rent teoretiskt frågar personer om andra personer har inblandning i detta. Skulle man kunna missat de?

– Nej, på blandbilderna skulle man kunna få skriftligt protkoll på det.

Ni har kommit överens med polisen att inte utreda fler?

– Ja, att inte ta med andra personer.

Kluster av blod skulle kunna överföras. I det här ärendet har du blod på jackan och jeansbyxorna...

– … ja det är mer förväntat att det är en fuktig besudling som har överförts.

Ovanstående hämtat från liverapportering (TR) Nya Lidköpings-Tidningen.

Svart på vitt, skulle inte förvåna mig om en av dem värsta förespråkarna för dessa dna som inte alls är så starka att någon av dessa personer faktist är inblandade och har nytta av att spy galla över en förmodligen oskyldigt dömd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in