Citat:
Ursprungligen postat av
TheMiracle
Nu blev förhöret med IB i tingsrätten ganska farsartat och avbröts pga tolkproblem, men tanken är att hon ska styrka att hennes man var hemma vid tiden för mordet. Frågan är vilken av hennes versioner som är osann, om hon ljugit initialt när hon gav sin man alibi eller om den ändrade berättelsen är inkorrekt. Är man övertygad om att NB är skyldig utgår man naturligtvis från att den första versionen är felaktig och att hon ljög för att skydda sin man. Men hon kan lika gärna ha korrigerat sina uppgifter för att behaga polisen och därmed bli släppt från häktet och undkomma polisens och häktespersonalens psykiska misshandel. Det finns all anledning att kritiskt granska polisens förhörsmetoder då man på ett otillbörligt sätt kan ha pressat IB till att ändra sin historia.
IR skall naturligtvis greppa de halmstrån som finns, men i det här fallet är det frågan om hon inte riskerar dra ner ett jordskred över sin klient. Om hon drar in IB att vittna igen och ge alibi så är det ju inte bara frånvaron av sådant i förhören som kommer tillbaka som en bumerang: åklagaren kommer ju då att dra upp IBs uppgifter från förhören om att NB bad henne och AB ljuga om alibi för honom på söndagkvällen.
AB säger i förhören, till synes utan press (FUP s.1070):
Det första jag vill veta är när säger han till dig att du inte skall säga att han tvättat
kläderna?
Han sade det till sin hustru
När gjorde han det?
Det var på måndagen, vid frukost eller lunch. På någon av rasterna
När sade han att du skulle säga att han var hemma kl. 18?
Det var också på måndag
Det besvärliga för NB är ju att det inte fanns någon anledning för honom att tro att han skulle bli (felaktigt) misstänkt för något på måndagen.
EDIT: ett par dagar senare är AB ännu tydligare (21/6, FUP s.1113):
Mmm var det då han sa också att ni inte skulle säga eller att ni skulle säga att han var
hemma innan klockan arton?
Nej så sa han alltså rakt ut till mig då man kom på måndagen för att hämta oss på förhör, det
var på kvällen jag minns inte exakt vad klockan var, jag har nog berättat om att det var två
personer som hade kommit i en Saab bil, och jag kommer inte ihåg exakt vad dom sa men
dom frågade oss om dom kunde komma in i huset eller i köket och han satt där du sitter och
han satt där advokaten sitter nu och alltså och han sa så här att om jag får frågan var han var
nånstans då skulle jag säga att han var hemma klockan sex, och då alltså tänkte jag på så här
ja han kanske hade varit hemma klockan arton för att han säger till mig att så, att jag skulle
säga på det här sättet, och nu när jag, alltså i efterhand när jag tänker i efterhand så kommer
jag på att han inte var hemma klockan sex
För så som du berättar idag här nu, så är det helt uppenbart att han inte var hemmaklockan sex
Nej han var inte hemma