Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-14, 01:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du tror, på fulllaste allvar, att det är cykeltjuvar och fylleslagsmål en åklagare ägnar sig åt? Märklig uppfatttning.
Man valde den bäste åklagaren.
Hahahha, jag fick en antydan idag eller anklagan - att jag troligen var åklagarens dotter (förutom sociopat och dess innan sexualsadist vill säga..) så det känns som kramp men visst fan handlar det om ett relevant försvar från Åk och likaså motiv, för jag kan än inte se ett enda relevant förlopp som motsäger detta med mord med sexuellt motiv?

Varför kommer det inte nåt sånt från antagonisterna? Jag frågar, jag förväntar, jag ställer motfrågor versus Wennerholm - men nada, zip, zero som respons från nån av dem?

KAN NI VÄNLIGEN GE ETT KONKRET FÖRLOPP AV HÄNDELSEN MED LISA SOM MOTIVATION TILL ÅKLAGARE WENNERHOLMS GÄRNINGSBESKRIVNING SÅ ERA PÅSTÅENDEN KAN SÄTTAS I ETT LOGISKT, RELEVANT FÖRLOPP?
2015-12-14, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallbrandt
Rädd är jag inte. Bara trött på allt letande med ljus och lykta efter oklarheter i ett relativt solklart fall.
Det är inte det att man inte ska ifrågasätta... det känns bara som så många gör allt för att bortse från den bevisning som faktiskt ligger där och blåser upp små oklarheter för avslöja en gigantiskt korruptions-härva som det helt enkelt inte finns stöd för.

Det är en utredning som bedrivits noggrant och med få om ens några stora misstag alls. Vilket är sällsyntare än man vill tro.

Man letade systematiskt jobbade sig från Kafét och utåt. Man hittade ju fynd hela tiden så därför sökte man noggrant så att man inte missade något. 5 dagar senare så kom turen till hytten, 2.7 km från Kafét Lisa försvann ifrån, väl dold under en hög kläder där det om man tittar på bilderna knappt kan förstå att det ryms en människokropp.

Misstänkta för att dom letade mask? Har du alls läst fup? Utlänningarna misstänktes inte för att dom letade mask. Dom misstänktes eftersom Nerljus beter sig konstigt inför två personer i missing people samt påpekade att dom inte behövde leta där Lisa senare hittades ( vilket båda reagerar på och ringer polisen). Han hade dessförinnan förekommit i direkt anslutning till fynd av Lisa's handske på en plats där polisen redan letat.
I det läget vet man inte huruvida Litauerna är skyldiga, men eftersom dom bor ihop och kan komma att röja bevis samt fly landet, så håller man alla tre tills man fått utrett ärendet.

Jo. Repet med dna från både BO och GM, röret med märket och blod från GM, samt Lisa's hårstrå hängande precis där Lisa's huvud skulle hängt är väldigt starka indikationer på var mordet skett. Någon alternativ mordplats har inte hittats.

Jo. Man har en utförlig tes som är grundad på teknisk bevisning och vittnesmål som inte faller i något led.
Lisa's dna finns på repet, hennes hår finns på mordplatsen och hon har häng-skador samt en bit av samma rep kvar runt halsen.
GM har inget alibi för tidpunkten och hans bil har setts i området vid tidpunkten.
Även om obducenten rent vetenskapligt inte kan säga säkert om Lisa dött av hängning så finns det inget som pekar mot någon annan dödsorsak. Dvs... Bortom rimligt tvivel.

Hon har flyttats av GM i hans bil med någon typ av skydd runt kroppen. Åklagaren har lagt fram en mycket trolig tes för hela förloppet med stöd av vittnen som sett gm's bil på sträckan till och från Martorp vid aktuell tidpunkt. Detta är förstärkt i och med att Nerljus framfört sitt fordon på ett utmärkande och stressigt sätt... typ precis som om han hade dödat någon och körde så snabbt han kunde för att skaffa sig ett alibi.
Vad som hänt med skyddet är däremot inte klargjort, men det pekar inte emot att Nerljus skulle ha utfört dådet. Att Lisa's dna inte finns i gm's bil är inte ett tecken på att hon inte fraktats i den.

Här hade ett erkännande varit behjälpligt. Annars är det omöjligt för polisen att exakt säga hur hela förloppet gått till. Men Lisa bar högst troligen inte sin hjälm när hon hängdes... Blodet kommer sannolikt från överfalls-tillfället men hur Nerljus slitit hjälmen av Lisa är i sig inte centralt för åtalet. Blodet i hjälmen är inte något som friar Nerljus eller talar emot att Lisa hängts.

Lisas handske släpps troligen av GM precis före den hittas. Märkligt nog så är gm där när handsken hittas... Ytterligare ett olyckligt sammanträffande för stackars Nerljus.

Bevittnad av vem?

Nerljus bror vill i slutändan vittna eller ge Nerljus alibi... Frun ändrar sig hejvilt.
Yngre bror samt gm's fru har elektroniska alibi'n vilket gm saknar, trots att han säger att han satt vid datorn hela perioden.

Har man handskar lämnar man inga fingeravtryck. Återigen, bristen på fingeravtryck pekar inte i någon mån mot att Nerljus är GM.

Strypsadisttema? Citera gärna var i fupen som sperman och bajset kopplas ihop med just stryp-sadism.
Varför sperma hittas just under fönstret som vätter mot kafét behöver man inte vara Sherlock Holmes för att lista ut.
Jag tror personligen att Nerljus runkade i lampskärmen som återfinns i handfatet under hängningen, men inte heller detta är viktigt för åtalet.
Att GM sket ner sig i samband med mordet är en ren spekulation... Men det skulle dock förklara varför agerandet på just brottsplatsen är så panikartat. Han kan knappast ha räknat med att han skulle skita ner sig på mordplatsen.

Det är en droppe blod just där Lisa hängts, färskt, ovanpå dammet precis vid rep-märkena. Senn är det ju inte bara den droppen...
Snören med dna från samme arbetare och Lisa i direkt anslutning till brottsplats samt lite här och där på Lisa's kläder ( innanför jeansen!)...
Om det nu är så att Nerljus blöder ofta, varför återfinns inte hans blod någon annanstans än just på föremål och platser med direkt anknytning till Lisa's mord?

Nej. Varken du eller jag är av någon vikt för fallet.
Du tar upp indicier som om det skulle vara nått som trollade bort Nerljus närvaro i utredningen.
Faktum är att inga tunga bevis pekar i annan riktning än Nerljus, och sakerna du vill veta mer om, har ingen egentlig relevans för fallet.

Antingen är han skyldig... eller också så har han haft en sådan kolossal jävla otur, som anhörig-avokaten så fint sa i sin slutplädering. Och så många led av otur som Nerljus måste ha här... placerar honom bortom rimligt tvivel, oavsett vad du personligen tycker.

Men nu måste vi väl reda ut två saker här...

De två personer ur missing people du nämner var väl en i alla fall kollega till pappa Holm?

Varför kallar du då inte honom det?

Det är alltså kollega till pappa Holm som misstänklig gör NB utan någon som helt anledning för några bevis finns ännu inte mot NB. Det finns inte på månader. NB omhäktas och omhäktas utan att det talas om bevis.

Sen måste vi reda ut när detta sker och varför kollegan reagerar innan Lisa ens är funnen? Varför är området hett före man hittar något?

Och sen måste vi reda ut vad NB själv sagt om detta.

Nopomil har uppgett att militär var i området dagen innan och sökte.

Denna sökning finns inte reggad i FUP.

Allt sökning bör utgå från polis och på intiativ av polis om inte andra direktiv finns.

Varken polis eller militär har redogjort för denna sökning som vittnen sett och uppgett vid förhör.

Militär har alltså rört sig i området dagen före inte NB.
2015-12-14, 01:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä. Men det ät ju viktigt att de drabbade hörs, sedan kanske man ändå väljer ett civiliserat och hänsynsfullt tonläge så långt det går.

Ja de ska höras av polis som sedan sammställer till åklagare
Alltså inget direkt med åklagare eftersom han som sagt skall förhålla sig opartisk och inte få några band till någon.
2015-12-14, 01:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahahha, jag fick en antydan idag eller anklagan - att jag troligen var åklagarens dotter (förutom sociopat och dess innan sexualsadist vill säga..) så det känns som kramp men visst fan handlar det om ett relevant försvar från Åk och likaså motiv, för jag kan än inte se ett enda relevant förlopp som motsäger detta med mord med sexuellt motiv?

Varför kommer det inte nåt sånt från antagonisterna? Jag frågar, jag förväntar, jag ställer motfrågor versus Wennerholm - men nada, zip, zero som respons från nån av dem?

KAN NI VÄNLIGEN GE ETT KONKRET FÖRLOPP AV HÄNDELSEN MED LISA SOM MOTIVATION TILL ÅKLAGARE WENNERHOLMS GÄRNINGSBESKRIVNING SÅ ERA PÅSTÅENDEN KAN SÄTTAS I ETT LOGISKT, RELEVANT FÖRLOPP?

Såklart kan man inte det långt bort från plats och utan tillgång till allt material.

Det är löjligt att påstå att någon helt utomstående skulle befatta sig med det. Sen behöver man ju heller inte det.
Det räcker man sår in tvivel i åklagarens teori vilket dessutom är ganska roligt och lätt.
2015-12-14, 02:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag orkar inte i detalj kommentera ditt inlägg just nu men du verkar ju läst FUP eller endast tagit fasta på det som stöder det du säger och spunnit vidare på det. Nästan varje punkt du tar upp innehåller ju felaktigheter från din sida. Kanske kan jag bemöta den punktvis imorgon om jag får tid men just nu nöjer jag med att nämna faktumet att sgs ALLA av Lisas upphittade tillhörigheter fanns av familjemedlemmar eller bekanta till dem. Det är självfallet ett konstigt sammanträffande som inte behöver betyda något men konstigt är det. De hittades heller inte systematiskt som du påstår. Ett örhänge hittades av en bekant av en händelse när han kikar in i ladan just som avspärrningen efter att tekniker letat igenom ladan efter spår. Kaotiskt och inte systematiskt tycks ha varit sökmetoden som användes. Det verkar även ha gett resultat.

Du har nog fått en hel del om bakfoten när det gäller hur det har gått till.
Jag tror inte det lönar sig att du försöker bemöta inlägget punktvis imorgon, som väl är idag
antar jag? Du har ju inte kunnat förklara förut vad du har för konkreta bevis eller andra uppgifter
som kan verifiera det du skrivit om hittills. Hur sakerna har hittats saknar väl betydelse i det stora
hela. Det viktiga är ju att de har hittats och inte i vilken ordning. Kanske beror det på att
militärer är noggranna när de letar och en del av sakerna hittades ju innan missing people hade
fått börja leta. Inte så konstigt om de hittades av de som letade först eller hur? Visst är det ett
stort mysterium att ett örhänge hittades i ladan flera dagar efter försvinnandet? Men så kan
det vara ibland i verkliga livet. Allt är inte logiskt i dina ögon men det hjälper inte dig så mycket.
Kom med ett helt scenario som styrker alla dina invändningar eller så låt bli att skriva mer saker
som inte stämmer överens med verkligheten.
2015-12-14, 02:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
Kallbrandt
En saklig framställan du gör och den stämmer mycket väl med ( Disponent ) tidslinje han har gjort
som rättar sig efter vittnesmål och det som verkar vara det mest troliga.
Kolla ( Disponent ) Tidslinje så får du stöd för din sammanställning helt.
Jag hittade den här, men han har gjort några mindre ändringar. Här är den.
Ursprungligen postat av Disponent

Efter att ha lyssnat igenom Vittnes mål har lista justerats något.

Efter att ha lyssnat på vittnen om deras iakttagelser sammanställs listan som det mest troligaste händelseförloppet. Tiderna är c:a tider.

TIDERNA
18.22 Lisa Holm skickar sms till sin pappa
18.26 "Fickringning" från Lisa till hennes far som hör henne säga "Det är klart".
18.27 - 18.30 - Anfalls Lisa
18.39 Lisas telefon är fortfarande påslagen.
18.52 Gustav Jönsson åker förbi. Ser moped på parkering och ljus bil vid dörr.
18.54 Nerijus Åker bort från ladan Till Martorp
18.56 Henrik Jönsson passerar ladan. Den grå bilen är då borta
18.59 Lisas telefon är inte längre påslagen
19.00 Vittnena Lars och Malin ser en silvergrå Litauenmärkt bil (Nerijus VW Sharan) köra i hög hastighet på vägen från Blomberg till Martorp.
19.05 – 19.10 Malin Björkholm, ser en ljus bil i hög fart. Komma ut ifrån grusväg.
[19.10-19.25 (Under denna tid är det mest troligt att Nerijus gömmer Lisas kropp i byssjan och hennes hjälm och jacka i en rishög.]
19.30 (cirka) Vittnerna Thomas och Annika ser Nerijus köra på vägen från Martorp mot Blomberg.
[Irina ser att Nerijus kommit hem. Sitter och röker på trappan.]
[Irina ser att Nirijus byxor är vitdammiga nedanför knäna och lägger dem i tvättmaskinen.]
19.35-19.51 Nerijus talar med sin mamma på Skype.
20.00 Nerijus och Irina åker till Källby.
20.07-20.11 Neriijus och Irina köper pizza hos Handlar'n i Källby.

Varför uppges nästan exakt tidpunkt för när Lisa överfalls?

Hur förklaras denna tid om hennes mobil inte dör samtidigt?

Åklagare har väl inte ens kunnat visa på vare sig var, när eller av vem detta påstådda överfall sker?

Vilka bevis har du på att ett överfall har ägt rum?

Vad motsäger att hon hittats död sedan hängts?
2015-12-14, 02:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Men nu måste vi väl reda ut två saker här...

De två personer ur missing people du nämner var väl en i alla fall kollega till pappa Holm?

Varför kallar du då inte honom det?

Det är alltså kollega till pappa Holm som misstänklig gör NB utan någon som helt anledning för några bevis finns ännu inte mot NB. Det finns inte på månader. NB omhäktas och omhäktas utan att det talas om bevis.

Sen måste vi reda ut när detta sker och varför kollegan reagerar innan Lisa ens är funnen? Varför är området hett före man hittar något?

Och sen måste vi reda ut vad NB själv sagt om detta.

Nopomil har uppgett att militär var i området dagen innan och sökte.

Denna sökning finns inte reggad i FUP.

Allt sökning bör utgå från polis och på intiativ av polis om inte andra direktiv finns.

Varken polis eller militär har redogjort för denna sökning som vittnen sett och uppgett vid förhör.

Militär har alltså rört sig i området dagen före inte NB.

Så du har polis och militärhataren som referens? Det var inte pappans kollega som misstänkliggjorde den dömde mannen. Det klarade han så bra
själv med sina fiskande maskletningar på de mest illa valda platserna ur hans synvinkel. Om du hade letat efter en försvunnen människa skulle du då inte tycka att det är konstigt
om någon kommer fram och säger att det är redan klart med letandet här. Varje normalfuntad
person blir väl misstänksam mot ett sådant uttalande? Letar man efter någon som är försvunnen så är det väl A och O att vara noggrann och hellre leta en gång för mycket än att bara slarva vidare för att någon man inte känner påstår att det inte behövs. Hur kan du undgå att förstå detta? Menar du
att militären skulle ha ett finger med i spelet i dådet på något vis eller vad är det du menar egentligen?
Senast redigerad av citrusdoft 2015-12-14 kl. 02:52.
2015-12-14, 02:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Så du har polis och militärhataren som referens? Det var inte pappans kollega som misstänkliggjorde den dömde mannen. Det klarade han så bra
själv med sina fiskande maskletningar på de mest illa valda platserna ur hans synvinkel. Om du hade letat efter en försvunnen människa skulle du då inte tycka att det är konstigt
om någon kommer fram och säger att det är redan klart med letandet här. Varje normalfuntad
person blir väl misstänksam mot ett sådant uttalande? Letar man efter någon som är försvunnen så är det väl A och O att vara noggrann och hellre leta en gång för mycket än att bara slarva vidare för att någon man inte känner påstår att det inte behövs. Hur kan du undgå att förstå detta? Menar du
att militären skulle ha ett finger med i spelet i dådet på något vis eller vad är du menar egentligen?

Nej det är bara ett konstaterande att dom varit där dagen innan. Varför får du fråga dom.

Angående NBs svar så kan jag finna det rimligt. Jag hade nog sagt samma sak. Hellre man letar på områden som inte avsökts än. Och nog måste väl ändå NB förutsätta att militären är noga om de nu söker av ett område.

Fast nu undrar jag hur NB kunde veta att de varit där dagen innan om han inte själv varit det..

Nopomil vet säkert.

Är detta samma område som maskletande sker i?
2015-12-14, 02:57
Medlem
Grandiosos avatar
Factors Indicative of Fantasy Disclosure by Sexual Homicide Perpetrators: An Exploratory Study
https://www.gov.uk/government/upload...l-homicide.pdf

Psychopathic Sexual Sadists
The Psychology and Psychodynamics of Serial Killers

http://www.practicalhomicide.com/articles/psexsad.htm
2015-12-14, 03:36
Medlem
Grandiosos avatar
Brandtler om överklagandet i Lisa Holm-målet

Citat:
Målsägandebiträdet Tore Brandtler ser ingen som helst anledning att ändra tingsrättens dom i Lisa Holm-målet. Det skriver han i ett yttrande till hovrätten.
Citat:
Tore Brandtler skriver också att påståendet om att polisen inte letat spår efter andra möjliga gärningsmän är fel: "Polisen har helt förutsättningslöst letat efter spår".

Tore Brandtler anser också att övrig bevisning, utöver DNA, ger stöd för att Bilevicius är mördaren.

Brandtler skriver vidare att 35-åringen "fortsätter att antyda att det är brodern NN som kan vara gärningsman. Vad som emellertid synes ha glömts när denna teori framförs är att Nerijus hustru vid samtliga förhör som hållits med henne gett NN alibi."

Datumet för rättegången i hovrätten är ännu inte bestämt, men det kommer att bli någon gång i mitten av januari. Åklagaren Lars-Göran Wennerholm har fram till den 15 december på sig att yttra sig om överklagandet till hovrätten.

http://www.skovdenyheter.se/article/...lisens-arbete/
2015-12-14, 04:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Brandtler om överklagandet i Lisa Holm-målet

http://www.skovdenyheter.se/article/...lisens-arbete/

Man får ju hoppas att ett målsägarbiträde inte har full insyn i hur polisen arbetar...

Han ska bistå de drabbade i skadeståndsfrågan och borde hålla sig till att tala om den biten.
2015-12-14, 06:06
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Nej det är bara ett konstaterande att dom varit där dagen innan. Varför får du fråga dom.

Angående NBs svar så kan jag finna det rimligt. Jag hade nog sagt samma sak. Hellre man letar på områden som inte avsökts än. Och nog måste väl ändå NB förutsätta att militären är noga om de nu söker av ett område.

Fast nu undrar jag hur NB kunde veta att de varit där dagen innan om han inte själv varit det..

Nopomil vet säkert.

Är detta samma område som maskletande sker i?
Militärer var där dagen innan men inget tyder på att de gjort en fullständigt letande på och runt martorps gård.
Den mp som nb tilltalade var mycket väl medveten om att området inte genomsökts ordentligt så när nb kommer fram och upplyser dem om att letandet är onödigt vet de direkt att något är underligt med nb.

Naturligtvis betydde det inte att nb måste ha varit mördaren, men de måste ha tyckt att antingen var han mördaren eller så var han ett byorginal som la sina fingrar i det han inte borde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in