2015-12-14, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Hur vet BN att de var där dagen innan? - Han vet från sin kollega. Kollega bekräftade det i rättegång.

Ok tack. Så var det klargjort och vi slipper undra över NBs ord och handling beträffande detta.
2015-12-14, 11:48
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Nää letat fullständigt verkar de mycket riktigt inte ha gjort någonstans men ditt resonemang är extremt långsökt och fördomsfullt.

En man yttrar sig. Därför är han förmodligen mördaren...

Illa att du ens tänker i dessa banor. Hur kan han någonsin bli oskyldig i dina ögon? Ser du inte själv att du får problem med att hålla dig objektiv och se till fakta?

Så lätt får man faktiskt inte börja misstänka människor för grova brott.

Misstänk alltid din misstanke sa någon klok.

Alla är misstänkta efter ett brott, som det stod i någon kalle anka. Sen gäller det att gallra.

En som vill ha bort dem från sökområdet är antingen inblandad i mordet eller har nåt annat fuffens för sig.
Skulle det ha visat sig ha andra förklaringar än någon koppling till lisa holm eller att inget annat framkommer som stärker misstanken så ser jag inga problem med att betrakta denne som oskyldig. Nu framkom det dock saker som gör att jag aldrig kan göradet.
2015-12-14, 12:15
Medlem
klurigklurings avatar
Ibland uttrycker man sig luddigt i FUP och man måste läsa texten flera gånger för att fatta vad som menas.
Min tolkning av texten i spoilern är att ett av fem hårstrån i slaktrummet konstaterades tillhöra Lisa och att snöret S208 på diskbänken hade DNA från både Lisa (+3) och Nerijus (+3). Rätt eller fel? Jag tror mig vara läskunnig men är tveksam ändå.
Senast redigerad av klurigkluring 2015-12-14 kl. 12:18.
2015-12-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Ibland uttrycker man sig luddigt i FUP och man måste läsa texten flera gånger för att fatta vad som menas.
Min tolkning av texten i spoilern är att ett av fem hårstrån i slaktrummet konstaterades tillhöra Lisa och att snöret S208 på diskbänken hade DNA från både Lisa (+3) och Nerijus (+3). Rätt eller fel? Jag tror mig vara läskunnig men är tveksam ändå.

Hm, tolkar det spontant som att alla spår/besudlingar/hårstrån har återfunnits på det blå repet. Men bör nog läsa igen..
2015-12-14, 13:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
De fem hårstråna satt alla på snöre S208, det är den enda rimliga tolkningen av utlåtandet. Jag tolkar det vidare som att bara ett hårstrå hade roten med så att DNA kunde bestämmas (själva håret är dött material och inehåller såvitt jag vet inga celler med DNA?).
Utöver hårstrået fanns även en besudling med DNA från LH och NB.
Hela texten rör alltså fynd S208.

EDIT:
Du refererar till Undersökningsprotokollet på s.676 (skriven av Heléne Almgren?) , men om du läser själva NFC-utlåtandet på s.521 av Helena Eriksson så är det kristallklart att alla fynd rör snöre S208.
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-12-14 kl. 13:47.
2015-12-14, 13:47
Medlem
Citat:
Man undrar varför ni sitter och motsäger FUP när ni ändå hänvisar till den stup i kvarten...

Gör åklagaren likadant?

Militär har avsökt precis det område där kropp, hjälm och jacka sedan hittas dagen efter.

Detta är inte bara tragisk läsning, det är rent av oroväckande och visar på varför detta fall drar just uppmärksamhet till sig.

Ändå framgår det inte vem som gett militär detta uppdrag eller inte.

Eller du vill kanske ha det så i alla mordfall att militär grannar-mot-brott, whoever påbörjar egna utredningar var och när helst när det passar dom?

Har man inget förtroende alls för polisen längre?

Det är militär och missing people som avgörs vad som ska göras och av vem samt i vilken ordning?

Och jo det är Pappa Holms kollega som misstänkliggör NB. Utan grund.

Missing people skulle inte ens varit inne och klampat runt på brottsplatsen vid denna kritiska tidpunkt. Jag finner detta ganska oförlåtligt. Spelar ingen roll att syftet var gott.

Jag som är så kritisk mot polis och dess utredning verkar ändå vara den som har störst förtroende för att polis skulle klarat av detta sök mycket bättre helt själv.

Det är hans blotta närvaro i sig som är utpekande. Jämför anlagda bränder. Om en och samma person finns bland åskådarna vid två anlagda bränder så är det utpekande. Men nu var han inte blott närvarande. I Blomberg fipplade han med Lisas handske. Vid Martorp försöker han så in idén att sökning där är väl inte särskilt nödvändigt. Kombinera ihop blotta närvaron på just dessa två platser med hans beteende så är han mer än utpekad. Han är snarare i någon grad misstänkt. Sant eller osant att militären redan sökt på Martorp så är det lite intressant att NB känner sig motiverad att hålla sig uppdaterad i den frågan.
2015-12-14, 14:40
Medlem
Citat:

Snöret hade DNA från Lisa och NB samt hårstrån från Lisa.
Sid. 668:

Citat:
Mellan tvätthoarna låg ett blått snöre, S208, med flera ändar. Dess ena ände låg ner i det
missfärgade vattnet i högra tvätthon. På snöret fanns både Nerijus Bilevicius och Lisas
Holms DNA i blandning samt ett hårstrå från Lisa Holm.

I den tekniska bevisningen som presenterades för IB på sid. 1316 går det att läsa följande:

Citat:
12.
- I slaktrummet på en bänk anträffas ett rep med en knut där flera hårstrån
fastnat. Ett av hårstråna går att DNA bestämma som Lisas. På repet finns DNA
från både Nerijus och från Lisa.
2015-12-14, 14:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Björn Sahl var med Missing People på Torsdagen den 11 Juni och søkte "martopskogen".

"martopskogen" ligger 5-10 meter norr om byssjan där Lisa's kropp låg!
På den andra sidan "martopskogen" ligger Husaby Bäckatorpet (som AJ äger) och Bäckatorpet ligger
då ca 50 meter norr om byssjan där Lisa's kropp låg!

Björn Sahl påstår att dom inte sökte inne på själva gården Martorp.
Men kan man kan kalla byssjan för gården Martorp ?

FUP 430
Förhör med Sahl, Björn; 2015-06-14 10:50

-Vad gjorde du under dagen fredagen 12/6-15?

Vi var i området under hela torsdagen och sökte i närområdet av blomberg samt
martopskogen.
Det var inte inne på själva gården martorp.
Vi gjorde inga intressanta fynd under torsdagen.
Martorpsskogen syftar rimligen på skogen på väg mot Martorpsfallen benämnd just så, se karta FUP s.377, inte på dungen mellan byssjan och "ödehuset"!

Att byssjan tillhör gården är i alla fall för mig uppenbart av bilderna i FUP, t.ex. Bild 1 s.823.

EDIT: namnet Martorpsskogen finns på Friluftskartan på hitta.se. Det är c:a 500 m från byssjan till kanten av skogen (som förefaller vara mest ett hygge av döma från flygfoton). Ingenting i texten du refererar till tyder alltså på att man sökte i närheten av byssjan, tvärtom.
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-12-14 kl. 15:04.
2015-12-14, 15:28
Medlem
Citat:
Man undrar varför ni sitter och motsäger FUP när ni ändå hänvisar till den stup i kvarten...

Gör åklagaren likadant?

Militär har avsökt precis det område där kropp, hjälm och jacka sedan hittas dagen efter.

Detta är inte bara tragisk läsning, det är rent av oroväckande och visar på varför detta fall drar just uppmärksamhet till sig.

Eller du vill kanske ha det så i alla mordfall att militär grannar-mot-brott, whoever påbörjar egna utredningar var och när helst när det passar dom?

Det är militär och missing people som avgörs vad som ska göras och av vem samt i vilken ordning?

Missing people skulle inte ens varit inne och klampat runt på brottsplatsen vid denna kritiska tidpunkt. Jag finner detta ganska oförlåtligt. Spelar ingen roll att syftet var gott.

Jag som är så kritisk mot polis och dess utredning verkar ändå vara den som har störst förtroende för att polis skulle klarat av detta sök mycket bättre helt själv.

Hur vet du vad militär personal gjort där? De har setts där, de kan lika gärna varit på väg från plats a till b eller vad som helst.

När det gäller eftersök så har man en spaningsledare(polis) som beslutar hur och var man skall söka. De som deltar i söket delas upp i grupper med olika sökområden att arbeta av.
Sen så kan det så klart dyka upp "hjälpsamma idioter" som kör sitt eget race också ibland men det är ganska ovanligt.

Du får också skilja på eftersök och utredning. Det missing people och andra frivilliga gör är alltså eftersök av försvunnen person och inte deltar i brottsutredning. Fram till dess att kroppen hittats är det fråga om en försvunnen person med misstanke om särskilda omständigheter.

Det polis gör med t.ex utfrågningar/förhör är en del av utredningen. De MP och frivilliga gör är eftersök.

Sen är det inte kollegan som misstänkliggör NB utan grund utan det är NBs agerande som är märkligt vilket påtalas för polis som då åker och pratar med NB och brodern. Deras beteende i samtalet med polisen är på ett sådant sätt att de poliserna fattar misstankar mot NB och brodern.

Missing people är inte och klampar runt på brottsplatsen, de är och söker efter efter en försvunnen person där de är anvisade att söka. Det är ganska vanligt att det vid större eftersök är andra än polis som hittar en kropp eller spår av den saknade.

Polisen skulle definitivt inte klarat av söket bättre själva. En av de viktigaste aspekterna vid eftersök är tidsaspekten. Oavsett om det rör sig om brott eller olycka eller någon som gått vilse är det viktigt att hitta personen så snabbt som möjligt.
Det betyder att man behöver personal, så många som letar som möjligt helt enkelt.
Det finns ett skäl till att polisen ber om hjälp av missing people/frivilliga och hemvärnet vid i princip varje omfattande eftersök och det är för att de helt enkelt inte har nog med poliser.

Med enbart poliser så hade eftersöket tagit dubbelt så lång tid, martorp hade man inte nått förrän veckan efter om man inte redan avblåst eftersöket innan dess.
2015-12-14, 16:08
Bannlyst
Citat:

Gör åklagaren likadant?

Fel som vanligt av dig i ditt fantiserande.
Det är inte vi som motsäger FUP, det är du som gör detta hela tiden.
De hade inte alls sökt av Martorp precifikt dagen innan. Om du orkade läsa FUP så står det
där vad de gjorde och var de sökte dagen innan. Du kan väl läsa?
Och sökandet var naturligtvis i samarbete med polisen och inget eget planlöst sök
som dom hade lagt upp själva utan att samordna det med polis och missing people.
Missing people hade naturligtvis blivit kommenderade till Martorp av polisen som ju
skötte hela planläggningen av var dom skulle söka. Och polisen hade inte
klarat av detta sök bättre själva, det skulle ju ha tagit flera veckor att kamma av samma område om dom inte hade haft hjälp. Jag har massor av förtroende för polisen vilket jag skrivit i massor
av inlägg. Däremot har jag inget förtroende för alla dessa som kommer med allsköns invändningar
hela tiden utan att kunna redovisa varför på ett vettigt sätt.
2015-12-14, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Fel som vanligt av dig i ditt fantiserande.
Det är inte vi som motsäger FUP, det är du som gör detta hela tiden.
De hade inte alls sökt av Martorp precifikt dagen innan. Om du orkade läsa FUP så står det
där vad de gjorde och var de sökte dagen innan. Du kan väl läsa?
Och sökandet var naturligtvis i samarbete med polisen och inget eget planlöst sök
som dom hade lagt upp själva utan att samordna det med polis och missing people.
Missing people hade naturligtvis blivit kommenderade till Martorp av polisen som ju
skötte hela planläggningen av var dom skulle söka. Och polisen hade inte
klarat av detta sök bättre själva, det skulle ju ha tagit flera veckor att kamma av samma område om dom inte hade haft hjälp. Jag har massor av förtroende för polisen vilket jag skrivit i massor
av inlägg. Däremot har jag inget förtroende för alla dessa som kommer med allsköns invändningar
hela tiden utan att kunna redovisa varför på ett vettigt sätt.

Tack! =)

Det är så klart bara ren och skär jävla slump och otur att Nerljus kommer till platsen samtidigt just när MP börjar leta där. Också slump att just han går fram till MP och förklarar att dom inte behöver leta precis där Lisa's saker samt kropp senare återfinns. Det är också slump att det är just hans blod och dna som hittas på Lisa's kropp samt just vid mordplats och på repet som använts.
Otur att han stått och runkat just vid det fönstret. Otur att han inte har en tillstymmelse till alibi trotts att han varit hemma med sin fru och bror... Otur att vittnen placerar honom på aktuella platser vid aktuella tidpunkter. Otur att han bad sin fru att tvätta hans kläder just den kvällen. Otur att en annan snubbe, som är väldigt lik Nerljus stoppat en joggande kvinna dagen innan och på knacklig engelska bett henne komma till hans bil, som står uppställd vid ett ödehus.
Otur att han inte ringer sin mamma förrän precis efter vittnen påstår sig sett honom köra förbi i hög fart även om han själv påstår sig varit hemma.
Nerljus är en jävla oturskorp...

Ni som tror att detta är en setup av militär eller polis... Lägg gärna fram ett troligt scenario för exakt hur detta gått till istället för att fastna på att Nerljus är offer för en setup. Förklara för mig hur Nerljus fallit offer för dessa hemska anklagelser.

Hur fan kunde militären veta att just han skulle komma fram och be MP leta någon annanstans ( vilket Nerljus erkänt)? Hur visste dom att just han stått där och runkat ( Vilket Nerljus erkänt)? Hur visste dom att han inte ringde sin mamma eller sågs av sin fru eller bror trotts att han var hemma hela tiden?
Om vi bortser från att hans dna finns kladdat överallt och att ingenting alls talar emot att han faktiskt gjort det här.
Exakt hur har polisen fått tag på en så fantastisk syndabock som på ett så formidabelt fint sätt spelar deras falska utredning i händerna?
Senast redigerad av Kallbrandt 2015-12-14 kl. 17:13.
2015-12-14, 17:00
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
De fem hårstråna satt alla på snöre S208, det är den enda rimliga tolkningen av utlåtandet. Jag tolkar det vidare som att bara ett hårstrå hade roten med så att DNA kunde bestämmas (själva håret är dött material och inehåller såvitt jag vet inga celler med DNA?).
Utöver hårstrået fanns även en besudling med DNA från LH och NB.
Hela texten rör alltså fynd S208.

EDIT:
Du refererar till Undersökningsprotokollet på s.676 (skriven av Heléne Almgren?) , men om du läser själva NFC-utlåtandet på s.521 av Helena Eriksson så är det kristallklart att alla fynd rör snöre S208.

Den samlade bilden av blod/dna/hår mm i det som rör mordet kan sammanfattas enligt följande.

1. Spår från Lisa i mjölkrummet har avsatts från henne där den enda gången hon har befunnit sig därinne. När hon dog.

2. De spår av annan person som finns på Lisa har helt säkert avsatts av denne när hon dör. Det är en persons spår som avsatts, Nerijus.

3. Spår från Nerijus på Lisa har avsatts på henne från honom den enda gången de var ensamma i samma rum. När hon dog.

4. De har aldrig träffats på nära håll tidigare. De spår från Nerijus som finns på Lisa kommer ofrånkomligen från tiden när brottet begås.

5. Det blod som finns på Lisa är färskt när det hamnar på henne. Det vill säga att GM blöder under tiden brottet pågår

6. Spår från de båda finns i rummet. Det vill säga spår som entydigt visar att deras DNA har blandats den enda gång när de vistats i rummet samtidigt. När hon dog.

7. Det är spår från Nerijus som hittas på Lisa. Trots att många personer har vistats i rummet över tid finns inget annat oidentifierbart på henne. Det är bara spår från Nerijus.

Den som inte ser slutsatsen av detta eller inser värdet av denna bevisning förstår inte vad det handlar om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in