2015-12-14, 17:26
Medlem
Advokaten fick nej i tingsrätten att använda Pål Johansson som vittne nu försöker hon få igenom att använda honom som vittne i hovrätten:
Citat:
Nerijus Bilevicius advokat vill åberopa Palmeutredaren Pål Johansson när Lisa Holm-fallet tas upp i hovrätten.
Något som åklagaren vill stoppa.
– Det hör egentligen inte till målet. Om hon anser att polisen begått fel får hon anmäla det, säger vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm.

http://www.expressen.se/gt/palmeutre...i-lisa-fallet/
2015-12-14, 17:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Advokaten fick nej i tingsrätten att använda Pål Johansson som vittne nu försöker hon få igenom att använda honom som vittne i hovrätten:

http://www.expressen.se/gt/palmeutre...i-lisa-fallet/
Svårt att se riktigt vart iR vill komma med detta. Enilgt den tidigare omtalade omedelbarhets-principen är det ju det som lagts fram i TR och HR som skall ligga till grund för dom. De omskrivna förhören med NB och IB är inte bevisen som fällde NB i TR.
Finns det däremot outredda spår med alternativa GM så är det ju hennes uppgift att plocka fram dem nu; det skulle naturligtvis kunna leda till än ändrad dom. Om de fanns.

Hennes tanke är kanske helt enkelt att så ett tvivel hos HR genom att peka på förutfattade meningar hos utredarna och kanske sedan krydda det hela med nya antydningar om att det topsats för mycket på NB, för många blodprov, rörigt med spåren m.m. Inte snyggt, but that's how she operates.
2015-12-14, 17:39
Medlem
Dessutom blir det ny syn på Blomberg. Personligen tycker jag det är bra.

Undra om NB kommer att delta även denna gång.
2015-12-14, 18:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Tja, HR hinner väl upp och gå syn på Blomberg och Martorp och tillbaka till Göteborg på en 4-5 timmar. Det förefaller givet att de vill se platsen med egna ögon. Frågan är om detta är standard i mordfall, även när det rör sig om de vanliga fyll-skallarna som haft ihjäl varandra "i samband med en spritfest".
2015-12-14, 18:10
Medlem
Grandiosos avatar
Från idag:

Holm-biträde bestrider mordyrkande

Citat:
"Rubriceringen är korrekt, påföljden är korrekt och utdömda skadestånd är korrekta"

Det konstaterar Tore Brandtler, målsägarbiträde för mördade Lisa Holms familj, i ett yttrande över den livstidsdömde Nerijus Bilevicius överklagan av tingsrättens dom.

"De teorier försvararen framför och som ska förklara hur Bilevicius DNA påträffats på Lisa Holms kläder är av sådan art att de kan lämnas helt utan avseende", menar målsägarbiträdet.

http://vlt.se/nyheter/omvarlden/1.33...er-mordyrkande

Åklagare Wennerholm bestrider givetvis han också i sin tur tramset som mördaren och hans
minst sagt verklighetsfrånvända advokat har att komma med i sitt lilla yrkande.
2015-12-14, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Svårt att se riktigt vart iR vill komma med detta. Enilgt den tidigare omtalade omedelbarhets-principen är det ju det som lagts fram i TR och HR som skall ligga till grund för dom. De omskrivna förhören med NB och IB är inte bevisen som fällde NB i TR.
Finns det däremot outredda spår med alternativa GM så är det ju hennes uppgift att plocka fram dem nu; det skulle naturligtvis kunna leda till än ändrad dom. Om de fanns.

Hennes tanke är kanske helt enkelt att så ett tvivel hos HR genom att peka på förutfattade meningar hos utredarna och kanske sedan krydda det hela med nya antydningar om att det topsats för mycket på NB, för många blodprov, rörigt med spåren m.m. Inte snyggt, but that's how she operates.

Jag tror inte det spelar någon som helst roll om försvarsadvokaten håller på tramsar med detta
att polisen och åklagaren inte har arbetat förutsättningslöst under utredningen. Det är ju plockat direkt härifrån Fb och vissa personers inlägg som påstått detta minst ett par tusen gånger. Tänker hon bygga sitt försvar på vad alternativteoretikerna här på Fb har försett henne med ännu en gång så säger jag bara grattis. Då är ju den vidrige mördarlitauern redan dömd på förhand även i hovrätten. Några nyckelvittnen som kan påverka utgången finns inte att tillgå. Med allt det som talar för att mannen är skyldig så blir det "a walk in the park". Det vill säga de sista spikarna hamras in
i mannens egenbyggda kistlock.
2015-12-14, 19:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Jag tror inte det spelar någon som helst roll om försvarsadvokaten håller på tramsar med detta
att polisen och åklagaren inte har arbetat förutsättningslöst under utredningen. Det är ju plockat direkt härifrån Fb och vissa personers inlägg som påstått detta minst ett par tusen gånger. Tänker hon bygga sitt försvar på vad alternativteoretikerna här på Fb har försett henne med ännu en gång så säger jag bara grattis. Då är ju den vidrige mördarlitauern redan dömd på förhand även i hovrätten. Några nyckelvittnen som kan påverka utgången finns inte att tillgå. Med allt det som talar för att mannen är skyldig så blir det "a walk in the park". Det vill säga de sista spikarna hamras in
i mannens egenbyggda kistlock.
Försvarets chans är nog att gå "full OJ" och hävda att polisen planterat delar eller hela bevisningen. Men Västra Götaland är inte Los Angeles och få HR-ledamöter köper detta utan tillstymmelse till bevis. En våt dröm för IR vore ett saftigt fejsbok-inlägg av lämplig utredare med SD-sympatier som ondgör sig över utlänningar i allmänhet och balter i synnerhet.

Alternativt måste man så tvivel om DNA som bevisning i sig, men året är 2015, inte 1995.
2015-12-14, 19:05
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:

NB vill säkert uppleva platsen för överfallet , platsen för sitt vidriga mord och självklart sitt älskade spanings/onanirum en sista gång innan han kryper in på livstid .
2015-12-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
NB vill säkert uppleva platsen för överfallet , platsen för sitt vidriga mord och självklart sitt älskade spanings/onanirum en sista gång innan han kryper in på livstid .

Förra besöket med TR medförde inte att NB tillförde någon ny kunskap och att nu ett ytterligare besök med HR skulle leda till någon ny information från NB tycks utsiktslöst.

Bär mig lite emot att skattemedel skall gå till att öka NBs njutning av att återuppleva platsen av sitt vedervärdiga lustmord.

Hoppas polisen bevakar honom nogsamt. Han skall hållas vid liv för att ta sitt straff.
2015-12-14, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Försvarets chans är nog att gå "full OJ" och hävda att polisen planterat delar eller hela bevisningen. Men Västra Götaland är inte Los Angeles och få HR-ledamöter köper detta utan tillstymmelse till bevis. En våt dröm för IR vore ett saftigt fejsbok-inlägg av lämplig utredare med SD-sympatier som ondgör sig över utlänningar i allmänhet och balter i synnerhet.

Alternativt måste man så tvivel om DNA som bevisning i sig, men året är 2015, inte 1995.

Läget i målet

http://gotahovratt.se/Lisa-Holm-malet/

Målsägandena har begärt att det nya vittnesförhöret ska avvisas. Hovrätten kommer, när svar inkommit från åklagaren, att ta ställning till om det nya vittnesförhöret ska tillåtas samt även till frågan om syn.

För det fall det nya vittnesförhöret tillåts åberopar åklagaren ett nytt eget vittne [kan möjligen väcka nyfikenhet]. I övrigt åberopar åklagaren samma bevisning som vid tingsrätten och att tingsrättsförhören ska spelas upp med ljud och bild.

Jag tycker att man kan utläsa att advokaten, som väntat, inte hade något konkret i åtanke när hon yrkade på att få presentera ytterligare 2-3 vittnen. Hon har bara den f d poliskommissarien, som ska anmärka på förhörsmetoderna. Men detta är ju mera ett tjänstefelsärende och inte en fråga om bevis i målet.

I övrigt har även advokaten åberopat uppspelade vittnesmål från tingsrätten.

Det enda ”nya” blir advokatens plädering. Hur ska hon med ett nytt salvelsefullt anförande kunna rucka på domen ?

OJ-målet blev ju en kamp genom att försvaret satte in oerhörda resurser på att ifrågasätta de hårda bevisen, dessutom fanns det flera hyfsade, alternativa gärningsmän, bl a den erkännande seriemördaren Glen Rogers. NB har inget Dream Team, inga altisar, inget något.
2015-12-14, 20:20
Medlem
Citat:
Förra besöket med TR medförde inte att NB tillförde någon ny kunskap och att nu ett ytterligare besök med HR skulle leda till någon ny information från NB tycks utsiktslöst.

Bär mig lite emot att skattemedel skall gå till att öka NBs njutning av att återuppleva platsen av sitt vedervärdiga lustmord.

Hoppas polisen bevakar honom nogsamt. Han skall hållas vid liv för att ta sitt straff.
Synen är för rätten. Den räknas som en del av rättegången. Den tilltalade ska vara med under hela rättegången.
2015-12-14, 20:21
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:

Jag håller med till 100 % .
Nu sitter jag och läser om FUP , och gör det i lugnare tempo .
Tycker man får en lite annan bild av bröderna nu tex att båda verkar mera dumma i skallen helt enkelt , även att NB är rent förbannad över sin situation .
Känns som NB är irriterad över att mordet blivit en sån " stor grej " och Lisas öde bryr han sig inte det minsta om utan tårarna är enbart för han tycker synd om sig själv .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in