2015-12-26, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En anmärkning i marginalen beträffande detta stycke ovan:
Man var onödigt försiktig i skrivningen här kan jag tycka; "Kan" röra sig om ett sexuellt
motiv. Man borde ha kunnat tillåta sig att skriva helt enkelt att det rörde sig om just det
bortom allt tvivel.

Vad i all världen skulle det annars handla om?
Jag hoppas att hovrätten uttrycker sig klart bestämdare gäller den saken och skippar
det där med "kan".

Det handlar om hur man definierar sexuellt motiv och vad som är sexuellt. Det är intressanta tankar du framför, om avarter i människans natur som jag också funderar över.

Sexualsadister av Neros dignitet är ovanliga i Sverige. Den sorts sexualitet är en sadism som går ut på att inte ha sex i vanlig bemärkelse, som när sexuellt motiv diskuteras rent allmänt. Jag tror att Neros sexualitet är privat, där onanin är central, och inget han har behov av att dela med kvinnor. Irina har ju stärkt denna spekulation genom det hon berättat. Det var Nero som hade sex, inte hon!

I vilket fall som helst så handlar den diskussionen om motivet, som ofta är oklar när det gäller lustmord. Det finns människor mitt i bland oss som är rovdjur, i en förklädnad som förleder oss att tro att de är normala, trevliga, arbetsamma, familjefäder som har "allt att förlora".

Rovdjuret kan vara en litauisk dräng eller en finansman från Jönköping. En polis eller advokat med fingrarna i andra människors sylburkar/fastigheter. Skenet bedrar. Det den tröttsamma diskussionen i denna tråd visar är att vissa personer åtnjuter "trovärdighet" eller "borde var oskyldiga" på basen av idiotiska fördomar, som framförs i tråden som att "en hårt arbetande gift man måste vara oskyldig". Dessa mördare eller bedragare döms mot sitt nekande eftersom bevisen binder dem till gärningen.

Nero har visat oss hur en lustmördare framstår som en helt normal person. Det är det som är det bedrägliga med dessa mördare. Jag anser att motivet är intressant, men inser att personer som Nero har motiv som ingen jurist kan formulera i ett åtal eller i en dom. De som begriper sig på denna sorts gärningsmän har än i dag inte analyserat klart Ted Bundy och liknande gärningsmän. Trots en massa böcker, filmer, och uppmärksamhet inom forskningen så är dessa kriminella personers motiv så meningslösa att de inte kan formuleras i en rättsprocess. Rättsprocessen är en fortsättning på denna meningslösa perversitet, där Nero drar i trådarna och får uppmärksamhet.

Efter hovrätten är det över, då kommer tystnaden och den glömska Nero förtjänar. Han kommer få en svår abstinens när han ska avvänjas från uppvaktningen och den uppmärksamhet han fått till det facila priset av en miljon kronor. Det blir ensamt framöver, då han själv inte har råd att pröjsa för "omtanken" och sällskapet. Långt senare, om 20-30 år kommer han fråga sig vad han fick i gengäld för dessa pengar spektaklet kostade.
2015-12-26, 16:22
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag har ingen hypotes som behöver förklaras. Utredarna har hittat sperma i en lampkupa som låg i handfatet i det gulmarkerade området (kontorsdelen). Den logiska slutsatsen är att han har runkat där sperman hittades. Att han har använt en lampskärm att spruta i och sedan placerat lampkupan den på toan i kontorsdelen som inte har direktförbindelse med slaktavdelningen är en direkt ologisk hypotes som jag inte tror ett dugg på.

Hela NB som person är direkt ologisk. Varför plötsligt använda en lampkupa när han har använt väggar och annat tidigare? Men hans beteende är tydligen fortfarande fullständigt normalt enligt vissa.
2015-12-26, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grant1102
Om jag minns rätt är cafeägaren en av vittnena i hovrätt. Tror detta främst rör händelserna kring dagen för försvinnandet.

Dels hur larm fungerar och vem som brukar köra hjulastare och om den stod inne eller ej aktuell tidpunkt. Detta för utreda om någon annan än NB kan ha varit i ladan eftersom NB i så fall har alibi.
Hennes liksom alla andra vittnesmål utom den pensionerade GMP-polisen ska alltså närvara i inspelad form (från TR).
2015-12-26, 16:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har ingen hypotes som behöver förklaras. Utredarna har hittat sperma i en lampkupa som låg i handfatet i det gulmarkerade området (kontorsdelen). Den logiska slutsatsen är att han har runkat där sperman hittades. Att han har använt en lampskärm att spruta i och sedan placerat lampkupan den på toan i kontorsdelen som inte har direktförbindelse med slaktavdelningen är en direkt ologisk hypotes som jag inte tror ett dugg på.
Kan du dementera och gnälla på andras frågeställningar så kan du förklara.
Nej, det är inte logiskt:
Det är snarare otroligt långsökt att han plötsligt lagt satsen i en lampkupa, troligen hämtad från angränsande duschrum - när han sprutat full väggar och golv annars i angränsande lokal.
2015-12-26, 16:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
I vilket fall som helst så handlar den diskussionen om motivet, som ofta är oklar när det gäller lustmord. Det finns människor mitt i bland oss som är rovdjur, i en förklädnad som förleder oss att tro att de är normala, trevliga, arbetsamma, familjefäder som har "allt att förlora".

Rovdjuret kan vara en litauisk dräng eller en finansman från Jönköping. En polis eller advokat med fingrarna i andra människors sylburkar/fastigheter. Skenet bedrar. Det den tröttsamma diskussionen i denna tråd visar är att vissa personer åtnjuter "trovärdighet" eller "borde var oskyldiga" på basen av idiotiska fördomar, som framförs i tråden som att "en hårt arbetande gift man måste vara oskyldig". Dessa mördare eller bedragare döms mot sitt nekande eftersom bevisen binder dem till gärningen.

Mycket bra beskrivet. La spoiler då det blev så långt och jag vill betona ett visst parti.
Det är är ett passande namn som används både i lag och forskning:
Sexually violent predator..

Såg nyss siffror från en stor studie (2527 fall) från Radford University om SK dvs de som ofta ägnar sig åt sexualsadism att motivet i 48% var för nöjet (lust, spänning och makt).
2015-12-26, 16:51
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Absolut. Det är verkligen jättenormalt att använda sin arbetsplats till dylika ändamål.
Och att samtidigt stå vid ett fönster och flukta på servitriser m.fl.
Hur många procent av männen gör det?
2015-12-26, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Nej, jag hoppas och tror naturligtvis också att tingsrättens dom kvartstår även efter rundan i hovrätten. Försvaret har ju i alla fall inget matnyttigt att komma med som kan ändra på något till den dömdes fördel på något vis. Att kalla gamla pensionerade poliser visade ju sig redan i tingsrätten att det varken gjorde till eller ifrån. Undrar hur den här Inger Rönnbäck tänker egentligen? Hon har själv suttit med i många av förhören och så kommer hon nu först när det är dags för hovrättsförhandlingar med dessa anklagelser om de hemska förhören. Konstigt är bara förnamnet.

Ja, människan vill väl kalla in gamla, pensionerade poliser med gamla, fina meriter så det ser lite seriöst ut. Dock ska man tänka på att de vittnar mot betalning. Jan Olsson sist var ju nästan pinsam att lyssna på, blev bara mer fördel för åklagaren. Hur hon ska komma undan ifrågasättandet av förhörsmetoderna begriper jag inte, kanske hon ska köra med att hon själv var för rädd just då för att ta upp kritik, eller vad haha?! Men, hon angriper ju inte det viktigaste - DNA-bevisen, utan kör på i det på pinsamt lekmannamässigt vis, "planteringar" o.s.v, sådant som hon i förväg vet är dömt att misslyckas. Angriper bara för angripandets skull utan att ha något att komma med.
Ungefär som vissa här i tråden. Är väl här hon får inspiration.
Men å andra sidan finns ju inget att göra, NB är så skyldig han kan bli.
Fortsätter neka och har inga förklaringar men han har lämnat sin äckliga signatur, med sina blodbesudlingar.
2015-12-26, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ja, människan vill väl kalla in gamla, pensionerade poliser med gamla, fina meriter så det ser lite seriöst ut. Dock ska man tänka på att de vittnar mot betalning. Jan Olsson sist var ju nästan pinsam att lyssna på, blev bara mer fördel för åklagaren. Hur hon ska komma undan ifrågasättandet av förhörsmetoderna begriper jag inte, kanske hon ska köra med att hon själv var för rädd just då för att ta upp kritik, eller vad haha?! Men, hon angriper ju inte det viktigaste - DNA-bevisen, utan kör på i det på pinsamt lekmannamässigt vis, "planteringar" o.s.v, sådant som hon i förväg vet är dömt att misslyckas. Angriper bara för angripandets skull utan att ha något att komma med.
Ungefär som vissa här i tråden. Är väl här hon får inspiration.
Men å andra sidan finns ju inget att göra, NB är så skyldig han kan bli.
Fortsätter neka och har inga förklaringar men han har lämnat sin äckliga signatur, med sina blodbesudlingar.

Ja, dom vittnet som IR tog in inför TR talade snarast mot klienten. I Pål Johansson har hon gjort ett klart bättre val.

Som jag skrev igår

"Jag tror inte Pål Johansson (som advokaten inkallat) kommer förändra domen mot NB, men jag har fått uppfattningen att han är en skicklig utredare med en 40-årig erfarenhet i bagaget. Arbetat med Palme-mordet, Gärningsmannaprofilgruppen och våldsroteln i Stockholm.

Han kommer nog vara väl påläst och det skall bli intressant att höra honom.

Tror inte han kommer framkalla någon gäspning. Vilket bara det i sig blir ett lyft med tanke på alla ständiga upprapningar från TR.

Dock kommer HR fastställa TR dom."

Han var verksam fram till 2012 och som jag fattat det fortfarande aktiv via företaget Rättskonsulterna.
http://www.rattskonsulterna.se/.

EDIT. Fast å andra sidan kom ju Jan Olsson härifrån också.
Senast redigerad av Remark 2015-12-26 kl. 18:42.
2015-12-26, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Advokaten skall föra sin klients talan, oavsett anställningsform. Om det förekommit något oegentligt vid förhören skulle advokaten påpekat det. Det gjorde IR inte. Alltså ett godkännande.

Det är väl något märkligt att i efterhanden hävda att så förekommit då hon själv deltagit i desamma under tystnad/ingen protest alls.

Om så skulle ha hänt faller det tillbaka på att IR misslyckats i sitt utövande som försvarare för NB.

EDIT.

"Vem som utses till offentlig försvarare

Som regel kan endast en advokat utses till offentlig försvarare. I undantagsfall kan även en annan jurist komma ifråga. Om den misstänkte har föreslagit någon, som är behörig att vara offentlig försvarare, ska den personen förordnas om det inte finns särskilda skäl mot det.[4]

De advokater som anmäler till domstolen att de ställer upp som offentliga försvarare tilldelas i allmänhet uppdragen i turordning i de fall där den misstänkte inte har något särskilt förslag eller domstolen bedömer att hans eller hennes begäran inte kan beviljas. En åtalad som mister förtroendet för sin offentlige försvarare kan ansöka om att få en ny offentlig försvarare utsedd. Någon absolut rätt att få försvararen utbytt finns dock inte. Den offentlige försvararens förordnande kan återkallas även av andra skäl, till exempel därför att det inte längre finns något behov av offentlig försvarare eller att han eller hon allvarligt misskött sitt uppdrag.[5]"

Källa. Wikipedia

Du får läsa på vad jag skrev om. Jag skrev om tjänstefel.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-12-26, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jo, men diskussionen vid inlägget gällde advokatens trovärdighet i sitt anklagande av förhörsledarna för otillbörliga förhörsmetoder, när det var på det viset att det aldrig gjordes några invändningar när förhören ägde rum, speciellt inte av Rönnbäck. Hon kommer naturligtvis att få den frågan.

Tjänstefel hos polisen bör anmälas av polisen själva.
IR har inget med det att göra.
2015-12-26, 19:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Tjänstefel hos polisen bör anmälas av polisen själva.
IR har inget med det att göra.
IR tiger och samtycker så det lär falla tillbaka på henne själv. I ett av förhören är hon bara med via telefon - det var väl lite slappt av henne?
I nästa förhör runt midsommar har hon fått en vikarie.
2015-12-26, 19:34
Medlem
Citat:

Så att x antal gånger har han stått helt frimodigt och och "spelat solo på den skära oboen" och släppt resultatet på väggar och golv. Utom då en gång då han drabbades av så akut blygsel att detta föranledde honom att smyga in på WC och göra ifrån sig där. Vad var det som gjorde honom så blyg just den gången? Och händelsevis inte i toasolen utan i en portabel lampkupa.
Eller också bar han lampkupan med sig och var osäker på om han fått med allt i kupan. Härav hans egna utsagor i förhör om var man kunde förvänta sig att finna hans sperma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in