Citat:
En anmärkning i marginalen beträffande detta stycke ovan:
Man var onödigt försiktig i skrivningen här kan jag tycka; "Kan" röra sig om ett sexuellt
motiv. Man borde ha kunnat tillåta sig att skriva helt enkelt att det rörde sig om just det
bortom allt tvivel.
Vad i all världen skulle det annars handla om?
Jag hoppas att hovrätten uttrycker sig klart bestämdare gäller den saken och skippar
det där med "kan".
Man var onödigt försiktig i skrivningen här kan jag tycka; "Kan" röra sig om ett sexuellt
motiv. Man borde ha kunnat tillåta sig att skriva helt enkelt att det rörde sig om just det
bortom allt tvivel.
Vad i all världen skulle det annars handla om?
Jag hoppas att hovrätten uttrycker sig klart bestämdare gäller den saken och skippar
det där med "kan".
Det handlar om hur man definierar sexuellt motiv och vad som är sexuellt. Det är intressanta tankar du framför, om avarter i människans natur som jag också funderar över.
Sexualsadister av Neros dignitet är ovanliga i Sverige. Den sorts sexualitet är en sadism som går ut på att inte ha sex i vanlig bemärkelse, som när sexuellt motiv diskuteras rent allmänt. Jag tror att Neros sexualitet är privat, där onanin är central, och inget han har behov av att dela med kvinnor. Irina har ju stärkt denna spekulation genom det hon berättat. Det var Nero som hade sex, inte hon!
I vilket fall som helst så handlar den diskussionen om motivet, som ofta är oklar när det gäller lustmord. Det finns människor mitt i bland oss som är rovdjur, i en förklädnad som förleder oss att tro att de är normala, trevliga, arbetsamma, familjefäder som har "allt att förlora".
Rovdjuret kan vara en litauisk dräng eller en finansman från Jönköping. En polis eller advokat med fingrarna i andra människors sylburkar/fastigheter. Skenet bedrar. Det den tröttsamma diskussionen i denna tråd visar är att vissa personer åtnjuter "trovärdighet" eller "borde var oskyldiga" på basen av idiotiska fördomar, som framförs i tråden som att "en hårt arbetande gift man måste vara oskyldig". Dessa mördare eller bedragare döms mot sitt nekande eftersom bevisen binder dem till gärningen.
Nero har visat oss hur en lustmördare framstår som en helt normal person. Det är det som är det bedrägliga med dessa mördare. Jag anser att motivet är intressant, men inser att personer som Nero har motiv som ingen jurist kan formulera i ett åtal eller i en dom. De som begriper sig på denna sorts gärningsmän har än i dag inte analyserat klart Ted Bundy och liknande gärningsmän. Trots en massa böcker, filmer, och uppmärksamhet inom forskningen så är dessa kriminella personers motiv så meningslösa att de inte kan formuleras i en rättsprocess. Rättsprocessen är en fortsättning på denna meningslösa perversitet, där Nero drar i trådarna och får uppmärksamhet.
Efter hovrätten är det över, då kommer tystnaden och den glömska Nero förtjänar. Han kommer få en svår abstinens när han ska avvänjas från uppvaktningen och den uppmärksamhet han fått till det facila priset av en miljon kronor. Det blir ensamt framöver, då han själv inte har råd att pröjsa för "omtanken" och sällskapet. Långt senare, om 20-30 år kommer han fråga sig vad han fick i gengäld för dessa pengar spektaklet kostade.