2015-12-31, 02:23
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Jag förstår dem - fullständigt. Utredningen visar på ett exemplariskt, välgjort, systematiskt och noggrant polisarbete. Tycker man annat är det snarare för att man har sina sympatier hos gärningsmannen.

Men det beror ju bara på att du måste ha svårt att förstå. Dom flesta med ett litet uns av rättsmedvetande förstår att dessa vittnen är helt ointressanta att ta med i en dom från tingsrätten. Och det i vilket skit mål som helst. När det nu gäller en mordutredning är det nästan ofattbart att man gör det.

Du menar att alla som råkar vara det minsta kritiska till någonting i detta rättsfall, så även jag då, skulle ha sympatier för gärningsmannen. Får jag fråga hur du kom fram till att jag skulle ha det.
2015-12-31, 02:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Vem ska mäkta med att skriva den tegelstens-thrillern? Att få samstämmighet i olika händelseförlopp, detaljer, vittnesuppgifter och med samtlig personal i utredningen inblandade. För att få allt att stämma så krävs ganska mycket..energi och fantasi?
Upplägget låter avancerat som i Da Vinci koden, boken kanske kan heta "La Rönnbäcks koden".
Ja, för att inte tala om att ingen ska läcka hur de fick tag i IBs sekret och NBs blod i alla dessa steg.
IB topsades på häktet så då finns den separata storyn (vi pratar sekret så de kan inte komma med hennes blodprov). Hon har inte varit och städat ladan för då hade hon tagit bort NBs bajs och sperma.
Vem tog topsen från häktet i Skövde och kontaminerade trosorna som skickades från Martorp?
2015-12-31, 02:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
Att vissa kan blunda för fakta och bevis och även vittnen och en god utredning tycker jag verkar som dom inte orkat läsa FUP och alla handlingar samt lyssnat på vittnesmål tyder bara på en sak.
Dom orkar inte läsa igenom allt.
Logist tänkande måste man också ta med i bilden, som vissa saknar.
En dåre handlar inte på samma sätt som en något sånär normal person.
Därför finns endel frågetecken då det är en sjuk person sombegått mordet, och har inte har normalt IQ till att handla logiskt efter ett vannsinigt mord på en ung flicka.
Men det finns ju många dårar i samhället, och dom kanske skyddar folk som är som dom själva.
En Polis sade en gång till mig under älgjakt, om folk viste vilka dårar som går lösa ute i samhället så skulle dom inte våga sig ut, obeväpnad.

Ja, förmåga till logiskt tänkande, förnuft samt motivation till att söka och ta till sig fakta - det är en bra grund att starta på när det gäller ett fall som mordet på LH. Läsa FUP, gå igenom detaljer, förhör och bevisning, ha lite koll.

Du har rätt i att många gör felet i att försöka normalisera NB och hur han är som person.
Som t.ex alla hans spermabesudlingar i ladan - helt normalt tycker några (få).
Han handlande före, under och efter mordet ska inte heller jämföras med hur en "normal" person skulle ha gjort. Är bara att acceptera att NB inte är normal och inte heller betett sig normalt, förnuftigt och smart. Han har agerat utifrån sina sjuka sexualsadistiska drifter och då kan man sluta leta efter sådant som ska vara "normalt". Inget med honom är normalt.
2015-12-31, 02:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Men det beror ju bara på att du måste ha svårt att förstå. Dom flesta med ett litet uns av rättsmedvetande förstår att dessa vittnen är helt ointressanta att ta med i en dom från tingsrätten. Och det i vilket skit mål som helst. När det nu gäller en mordutredning är det nästan ofattbart att man gör det.
Du menar att alla som råkar vara det minsta kritiska till någonting i detta rättsfall, så även jag då, skulle ha sympatier för gärningsmannen. Får jag fråga hur du kom fram till att jag skulle ha det.
Är det centralt i bevisningen och avgörande för TR-domen det du anför tycker du? Jag undrar då du lägger så stor energi på just detta när det finns tyngre partier i kedjan?
2015-12-31, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Han kan ha haft handskar på sig under delar av händelseförloppet. Dock ej hela.

Irinas trädgårdshandskar? Hon brukade ju rensa ogräs enligt egen utsaga. Kanske det var de röd-vita av fabrikat DoIt. Han hade dem på sig under hela brottet utom då han "produktutvecklade" lampkupan. Då passade han på att justera trosorna. Sen kördes dessa i tvättmaskinen ihop med byxarna.
2015-12-31, 02:36
Bannlyst
Citat:

Det är en jävla skillnad på normalt kritiskt tänkande till att vara en alternativteoretiker som blundar för all fakta och bevis samt blundar för att en enig Tingsrätt redan dömt NB till livstid för mordet.

Fantasifulla alternativhypoteser där planterings och konspirationsteorierna ligger i topp - det är INTE detsamma som att ha ett rättsmedvetande.

Att förneka alla uppgifter från experter och rättsväsende - det är INTE detsamma som att ha ett rättsmedvetande.
2015-12-31, 02:37
Bannlyst
Citat:
Ja, förmåga till logiskt tänkande, förnuft samt motivation till att söka och ta till sig fakta - det är en bra grund att starta på när det gäller ett fall som mordet på LH. Läsa FUP, gå igenom detaljer, förhör och bevisning, ha lite koll.

Du har rätt i att många gör felet i att försöka normalisera NB och hur han är som person.
Som t.ex alla hans spermabesudlingar i ladan - helt normalt tycker några (få).
Han handlande före, under och efter mordet ska inte heller jämföras med hur en "normal" person skulle ha gjort. Är bara att acceptera att NB inte är normal och inte heller betett sig normalt, förnuftigt och smart. Han har agerat utifrån sina sjuka sexualsadistiska drifter och då kan man sluta leta efter sådant som ska vara "normalt". Inget med honom är normalt.

Inget med honom är normalt. om man bara läser alla handlingar i målet så får man en tydlig bild
av en sjuk person.
Hela hans handlande är sjukt, både mord och dåligt tänkande och dyngspridare av DNA är så sjukt det bara kan bli.
Att det sitter folk och blundar för alla fakta tycker jag också är sjukt.
Finns inga ord att säga om sådana individer.
2015-12-31, 02:53
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är det centralt i bevisningen och avgörande för TR-domen det du anför tycker du? Jag undrar då du lägger så stor energi på just detta när det finns tyngre partier i kedjan?

Nej det är självklart att det inte är det avgörande i domen. Men du kan väl ändå inte hävda att bara för att det är en liten del av helheten, så ska man bedöma det mindre rättsäkert än dom tunga bitarna . I sådant fall finns ju risken att man även i dom tyngre delarna ruckar lite på vad bevisen är värda.

Kan aldrig tänka mig att du inte vill ha domar och utredningar så bra det bara går.
2015-12-31, 03:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej det är självklart att det inte är det avgörande i domen. Men du kan väl ändå inte hävda att bara för att det är en liten del av helheten, så ska man bedöma det mindre rättsäkert än dom tunga bitarna . I sådant fall finns ju risken att man även i dom tyngre delarna ruckar lite på vad bevisen är värda.
Kan aldrig tänka mig att du inte vill ha domar och utredningar så bra det bara går.
Vad har ditt inlägg med rättsäkerhet att göra? Att en viss del i en gedigen FU inte duger åt dig?
Men det vore väl mer intressant om du kom med nåt mer konkret i all fall om du ska snacka rättsäkerhet.
2015-12-31, 08:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag förstår dem - fullständigt. Utredningen visar på ett exemplariskt, välgjort, systematiskt och noggrant polisarbete. Tycker man annat är det snarare för att man har sina sympatier hos gärningsmannen.
Skitsnack. Flera skribenter i tråden är kritiska till utredningen, men ingen har uttryckt sympatier för gärningsmannen.
2015-12-31, 09:04
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det är en jävla skillnad på normalt kritiskt tänkande till att vara en alternativteoretiker som blundar för all fakta och bevis samt blundar för att en enig Tingsrätt redan dömt NB till livstid för mordet.

Fantasifulla alternativhypoteser där planterings och konspirationsteorierna ligger i topp - det är INTE detsamma som att ha ett rättsmedvetande.

Att förneka alla uppgifter från experter och rättsväsende - det är INTE detsamma som att ha ett rättsmedvetande.
Mycket bra skrivet!

För mig personligen framstår det som närmast helt obegripligt att man kan ifrågasätta
för ett enda ögonblick Nerijus skuld till mordet på Lisa.
Det är faktiskt i nivå med att själv råka bevittna ett mord och dess utförare och ändå
tvivla på att det är just den personen som dödat.
Så enormt bunden är "våran" litauer vid sitt dåd. Så glasklar framträder skulden.
Förkrossande tung teknisk bevisning i form av alla dessa DNA-träffar (avsättningar av
FÄRSKT blod) och en stödbevisning som inte går av för hackor direkt.

Tvivlar man här, när är man då säker? Förmodligen aldrig.
Man är nog en väldigt tvivlande typ när det kommer an till mycket i livet och tillvaron,
tänker jag mig.

Det går alltså inte att snacka bort Neros skuld, den är där och avlägsnar sig icke hur
fruktansvärt mycket energi det än kommer att läggas ner på bortförklaringar nu och
allt framgent. Hur snyggt paketerade de än må vara.

Planteringar hör hemma i fiktionens och fablernas värld. Det duger inte att komma
dragandes med igen. Det blir bara en S T O R trött gäspning som dylikt bemöts med.
Det kommer baltens advokat att få erfara om hon kör den sagostunden på nytt i rättssalen.

Ifrågasättandet av mordets rätta karaktär är en förvånansvärd historia det också förvisso.
Man förmår inte tolka tecknen i enlighet med vad de så brutalt tydligt utsäger: att
ingenting annat än ett utstuderat sexualsadistiskt lustmord blivit begånget när Lisa Holm
berövades sitt unga liv.
Man skyggar eller blundar inför sanningen. Man vill helst se andra, mindre omskakande
förklaringar till varför all denna enorma mängd med tejp förekommer.
Det finns där för att hejda blodflöde, heter det hos somliga.
Likaså har man sett ansträngningar bedrivas i syfte att bortförklara omständigheten med
hur offret påträffades med sina kläder. Byxor med trosor och kofta med behå har hamnat
som de gjort i samband med placeringen i det trånga klädskåpet i byggboden ute vid Martorp.
Det har inte avsiktligt dragits upp respektive ner plagg utan det råkat bli så när kroppen
utsattes för en mindre varsam hantering därborta.
Själv avvisar jag den förklaringen lika bestämt som jag gör gällande när tejpförekomsten
ska ges någon annan förklaring än den uppenbara. Den uppenbara för oss som vågar möta
verkligheten som den är beskaffad i detta så upprörande och tragiska mordfall.

Slutligen så föreställer jag mig att det inte handlar så mycket om ett stiligt värnande
om rättssäkerheten när man anstränger sig för Nerijus räkning här och företräder
ståndpunkten att det nog är en oskyldig litauer trots den massiva bevisningen.
Det är nog mera fråga om psykologi och prestige. Att man tidigt låst sig vid uppfattningen
att den här mannen måste bara vara oskyldig och sedan har man oerhörda svårigheter
att bryta sig loss från detta etablerade tankemönster kring vederbörande och hans oskuld.
Man värjer sig med näbbar och klor inför allt befintligt faktamaterial som så småningom
anländer i och med förundersökningsprotokollet och där skulden hos NB byggs upp
med obönhörlig kraft. Man vill inte veta av detta helt enkelt. Man vill inte ha fel.
Man fortsätter som förut och tror något annat.

Då är det synnerligen uppfriskande att mitt i allt detta förnekande och skyggande upptäcka
en användare vid namn Poppsan som tidigare starkt betvivlat Neros skuld men vid läsningen
av FUP ändrar sig radikalt och nu är säker på att det var han som mördade Lisa.
Det är gott att se sånt faktiskt.
Senast redigerad av Grandioso 2015-12-31 kl. 09:59.
2015-12-31, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vem har haft den Närkontakten med hustrun och sedan med Lisas trosa ...?

Personligen tycker jag att det är ett ytterst graverande finger som pekar mot NB, igen..

Visst är det så

NB har uppenbarligen inga problem med vad frun och lillebror med familjer blev/blir utsatta för under deras häktestid och fram till nu

Och NB fortsätter i vanlig ordning skulle jag tro att hålla folk sysselsatta med huvudbry: jurister, minst fyra familjer med släkt, det svenska och litauiska folket, flashbackare...

Narcisism eller psykopati eller både och
Mördaren är en listig typ som trampar på andra människor för sin egen vinnings skull, hänsynslös och egoistisk.
Och manipulativ

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in