Mycket bra skrivet!
För mig personligen framstår det som närmast helt obegripligt att man kan ifrågasätta
för ett enda ögonblick Nerijus skuld till mordet på Lisa.
Det är faktiskt i nivå med att själv råka bevittna ett mord och dess utförare och ändå
tvivla på att det är just den personen som dödat.
Så enormt bunden är "våran" litauer vid sitt dåd. Så glasklar framträder skulden.
Förkrossande tung teknisk bevisning i form av alla dessa DNA-träffar (avsättningar av
FÄRSKT blod) och en stödbevisning som inte går av för hackor direkt.
Tvivlar man här, när är man då säker? Förmodligen aldrig.
Man är nog en väldigt tvivlande typ när det kommer an till mycket i livet och tillvaron,
tänker jag mig.
Det går alltså inte att snacka bort Neros skuld, den är där och avlägsnar sig icke hur
fruktansvärt mycket energi det än kommer att läggas ner på bortförklaringar nu och
allt framgent. Hur snyggt paketerade de än må vara.
Planteringar hör hemma i fiktionens och fablernas värld. Det duger inte att komma
dragandes med igen. Det blir bara en S T O R trött gäspning som dylikt bemöts med.
Det kommer baltens advokat att få erfara om hon kör den sagostunden på nytt i rättssalen.
Ifrågasättandet av mordets rätta karaktär är en förvånansvärd historia det också förvisso.
Man förmår inte tolka tecknen i enlighet med vad de så brutalt tydligt utsäger: att
ingenting annat än ett utstuderat sexualsadistiskt lustmord blivit begånget när Lisa Holm
berövades sitt unga liv.
Man skyggar eller blundar inför sanningen. Man vill helst se andra, mindre omskakande
förklaringar till varför all denna enorma mängd med tejp förekommer.
Det finns där för att hejda blodflöde, heter det hos somliga.
Likaså har man sett ansträngningar bedrivas i syfte att bortförklara omständigheten med
hur offret påträffades med sina kläder. Byxor med trosor och kofta med behå har hamnat
som de gjort i samband med placeringen i det trånga klädskåpet i byggboden ute vid Martorp.
Det har inte avsiktligt dragits upp respektive ner plagg utan det råkat bli så när kroppen
utsattes för en mindre varsam hantering därborta.
Själv avvisar jag den förklaringen lika bestämt som jag gör gällande när tejpförekomsten
ska ges någon annan förklaring än den uppenbara. Den uppenbara för oss som vågar möta
verkligheten som den är beskaffad i detta så upprörande och tragiska mordfall.
Slutligen så föreställer jag mig att det inte handlar så mycket om ett stiligt värnande
om rättssäkerheten när man anstränger sig för Nerijus räkning här och företräder
ståndpunkten att det nog är en oskyldig litauer trots den massiva bevisningen.
Det är nog mera fråga om psykologi och prestige. Att man tidigt låst sig vid uppfattningen
att den här mannen måste bara vara oskyldig och sedan har man oerhörda svårigheter
att bryta sig loss från detta etablerade tankemönster kring vederbörande och hans oskuld.
Man värjer sig med näbbar och klor inför allt befintligt faktamaterial som så småningom
anländer i och med förundersökningsprotokollet och där skulden hos NB byggs upp
med obönhörlig kraft. Man vill inte veta av detta helt enkelt. Man vill inte ha fel.
Man fortsätter som förut och tror något annat.
Då är det synnerligen uppfriskande att mitt i allt detta förnekande och skyggande upptäcka
en användare vid namn Poppsan som tidigare starkt betvivlat Neros skuld men vid läsningen
av FUP ändrar sig radikalt och nu är säker på att det var han som mördade Lisa.
Det är gott att se sånt faktiskt.