Citat:
Ursprungligen postat av
LOE2
Tydligen pågår ett slags taktisk skuggboxning utanför vår insyn. Åklagaren hotar att "förgöra" advokatens vittnen och kan tänkas hoppas på att skrämma bort ett eller annat försvarsvittne av osäker kvalitet. Om jag skulle spekulera, så tror jag inte att IB kommer till rätten eller förhörs per telefon.
IR har ju inkallat Pål Johansson i syfte att få fram att förhören inte skett på ett rättssäkert sätt. Ett exempel skulle säkert vara att IB ändrat sig vad avser alibit för NB.
Alla förhör finns väl inspelade och det skulle förvåna mig storligen om inte förhören skötts helt enligt boken.
IB tror jag inte kommer att närvara i rättssalen. Inte av rädsla för svensk polis vilket IR vill påskina. Jag tror inte IB vill träffa NB. Honom är hon rädd för. IB har ingen skyldighet att vittna och bevisvärdet är helt försumbart.
Det andra vittnet, DNA experten skall påvisa hur lätt DNA kan kontamineras och planteras. Inget lätt uppgift det heller. Men kan vara intressant att lyssna på vad hon har att säga.
Pål Johansson hörs redan första dagen, 5 dagar bort bara. Skall bli skönt när hela denna förhandling är överstånden.