2016-01-06, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Jag skriver LAGENS STRÄNGASTE STRAFF:

Klart att man kan döma på sannolika skäl.
Men då ska det bli tal om annat straff som är lindrigare.
Utan att vara oartig mot dig så diskuterar du frågor som du är i all avsaknad av kompetens att ge dig in på.
Tingsrättens samlade bedömning utifrån Fup är att NB på de sammantagna bevisen ska dömas till livstidsfängelse.
Vad har du problem med?
2016-01-06, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Åklagaren kräver att vid ett omför av IB måste hon inställa sig i rätten

http://www.expressen.se/gt/aklagaren...hors-pa-plats/
Tydligen pågår ett slags taktisk skuggboxning utanför vår insyn. Åklagaren hotar att "förgöra" advokatens vittnen och kan tänkas hoppas på att skrämma bort ett eller annat försvarsvittne av osäker kvalitet. Om jag skulle spekulera, så tror jag inte att IB kommer till rätten eller förhörs per telefon.
2016-01-06, 16:03
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Tingsrätten skriver i sin dom:Vittnesuppgifter gör att det kan fastställas att en ljus arbetsbil stod utanför ladan strax innan kl 19.00. Några minuter senare var bilen borta.

Jaså det har fastställts. En ljus bil vid ladan strax innan 19.00. Det torde vara GJ o VJ som åsyftas.

VJ säger i första förhöret att hon inte sett någonting alls när dom passerade cafét. I det andra"erindrar" hon sig ha sett en ljus bil. Absolut inget mer. Och i det tredje säger hon om sin ganska vaga minnesbild : "Victoria uppger att hon har svårt att minnas den aktuella kvällen p.g.a att hon blandar ihop lördag och söndag 6-7 juni"

GJ har sagt sig minnas en ljus bil vid ladan.
Han har även sagt att han vet vilken sorts bil litauerna kör och tillägger på fråga om det skulle kunna vara deras bil vid ladan, att han inte skulle reagerat på det eftersom han känner igen deras bil.

Under den tid som NBs bil skulle vart parkerad vid ladan, ska vi säga ca 7-10 min är det ingen annan som säger sig sett den parkerad där. Eftersom både GJ o VJ inte har någon minnesbild alls av vad som hänt resterande delen av kvällen, är det inte direkt dom starkaste vittnen man skådat.

Och även om man tror sig veta att en ljus bil varit parkerad vid ladan, kan man undra hur många ljusa bilar det finns i Blomberg med omnejd. Många ljusa bilar blev det att välja på.

Man fortsätter med att konstatera :." Runt kl 19.10 observerades en ljus kombi med en utländsk registreringsskylt med bokstaven L då den med hög hastighet sladdade ut från grusvägen från Blomberg och på väg mot Martorp. Det fanns en person i bilen".

Återigen har vi en ljus bil, en combi nu, som sladdar ut från en grusväg. Anspelningar på att det är litauernas bil blir lite starkare nu. Man konstaterar att det finns ett L i nummerplåten och att det även finns en person i bilen!

Att tingsrätten tycker det är "graverande " för NB att en ljus bil med en person i och ett L i nummerplåten, sladdar ut från en grusväg ,har jag svårt att förstå.

Det paret du talar om var ute med hundar och känner igen NB. Är man dessutom rädd att en nyopererad hund skall bli påkörd då vettvillingen är ute full och kör och lyfter upp hunden, OCH han passerade inte dom bara en gång utan två och mannen var osäker men kvinnan i sällskapet kände igen honom. Antagligen med LH död i bagaget för han skulle ju mot Martorp! Stämmer ju eller hur, rätt man är fast, kanske går en till fri, svårt att både ta på snara tejpa och hålla nån som gör motstånd, min teori.
2016-01-06, 16:06
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns lite mer aspekter i detta...
Adriana känner igen NB vid kopplingsstationen:

"Min första tanke då jag kom springande var att det här är en av Arnes anställda, han verkade vilja nånting, jag höll ju på och sprang, jag var inte jättesugen på att stanna men då tänkte jag att det är klart att jag ska hjälpa honom."

NB påstår att de introducerats ("Arne bekantade oss")tidigare samma dag - ses i FUP på flera ställen.
IB säger att NB berättat om "introduktionen" till henne:

Om nu NB presenterats så försöker givetvis IR vinkla in det på att Adriana borde känt igen NB direkt. Det är dock en markant skillnad att se någon än att presenteras, introduceras och kanske samtala. Detta har dock aldrig varit aktuellt vilket ses via tidigare förhör med Adriana och Henrik i FUP:

Adriana:

Över till TR och ljudfil.
IR frågar ut NB:

Henrik blir sen ingående utfrågad av IR om detta med presenterandet:

IR frågar ut Adriana om detta i TR:

Nästa märkliga del gällande NBs påståenden är följande:
NB säger att hans fru berättat för honom om händelsen på söndag ("det är från min hustru jag fick veta") - vilket IB själv inte säger i slutförhör i Litauen - hon har fått infon via polisen:

Borde inte Arne kunna klargöra för vad som hände och vilken som Adriana såg, NB alt. AB?
2016-01-06, 16:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
I och för sig kan han väl helt enkelt ha slängt emballaget någonstans i en sopbehållare. Om ett sådant spår skulle anses värdefullt, vore det ju enkelt att riva ner väggbeklädnaden på ett par innerväggar, söka av plasten, sedan vid behov ta ner även denna och kolla baksidan. För polisen skulle det gå fort, men det kostar ju en slant att återställa väggarna. Men jag undrar om åklagaren tycker att det är viktigt att klarlägga transporten ö h t.
Hur är det förresten - kan undersökningar tänkas ha fortsatt efter stämningsansökan ? Skulle det i så fall finnas en FUP Fortsättning, som vi kunde begära ut ?
Självklart vore det enkelt att riva väggen och ingen har givetvis sagt att det påverkar åtalet som det ser ut idag med allt DNA. Det är en reflektion om vart byggplasten skulle kunna befinna sig - jag ser ingen undersökning av väggar som han själv säger sig ha arbetat med hela veckan efter mordet dvs väggen som vetter mot åkern.
Skulle den hittas (med hennes och/eller hans DNA) stärker det givetvis åtal men finns ändock inget behov. Däremot skulle det ge mer besked vad han sysslat med.

Fram till TR tror jag knappast nåt mer skett - ÅK anser att han har tillräckligt med underlag att väcka åtal. Däremot sker undersökningar nu fram till HovR - på samma sätt som innan i FU men handlar väl mer om vad NB kan tänkas ha sysslat med tidigare i Litauen och England.
2016-01-06, 16:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Borde inte Arne kunna klargöra för vad som hände och vilken som Adriana såg, NB alt. AB?
Om Adriana ser denna flera meter ner i trappan på väg upp i silon så ger det väl inget mer besked via AJ.
2016-01-06, 16:15
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Är han så oskyldig AB?!! Stod ölburkar i hans fönster som jag uppfattade som hans rum där de bodde, bara en enkelsäng. Handskar om man är smart nog att använda det, lämnar inga DNA, de har endast återfunnit DNA på tejprullen från AB, kanske medhjälpare till NB, tar handskar på sig först när de tejpat LH.

ABs DNA fanns INTE på silver-tejprullen, enbart Lisa's DNA hittades på tejprullen nämligen på insidan, alltså på själva papprullen.

ABs DNA hittades på 2 silver-tejpbitar som hittades på marken inne i ladan.
2016-01-06, 16:19
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Jag skriver LAGENS STRÄNGASTE STRAFF:

Klart att man kan döma på sannolika skäl.
Men då ska det bli tal om annat straff som är lindrigare.

Då kan ingen dömas till livstid med andra ord. All DNA är planterat, vittnen ska man inte tro på, brist på alibi spelar heller ingen roll. Ögonvittne är det som gäller om man ska dömas till livstid?

Läs fler förundersökningar så kanske du ändrar dig.
2016-01-06, 16:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Tydligen pågår ett slags taktisk skuggboxning utanför vår insyn. Åklagaren hotar att "förgöra" advokatens vittnen och kan tänkas hoppas på att skrämma bort ett eller annat försvarsvittne av osäker kvalitet. Om jag skulle spekulera, så tror jag inte att IB kommer till rätten eller förhörs per telefon.
Skuggboxning? Han har väl helt rätt i att hon ska vara på plats likaväl som alla andra. Hon har väl ingen gräddfil heller? Att stå inför den hon anklagar dvs FL vore också väldigt bra - de får ett betydligt tydligare vittnesmål vid konfrontation och de kan se reaktionerna. Det är enklare att yra bakom en skärm eller telefon..
Att stå offentligt och konfronteras är inte lika lätt. Speciellt inte om ljudfiler om vissa uppgifter spelas upp ihop med frågorna.
Sen fanns som sagt komplikationerna med tolk som redan bevittnats. Att gå via telefon får väl ändå ses som sista utpost om det är helt omöjligt att vittnet kan infinna sig.
Nu har IR starkt åberopat denna ut två aspekter: alibifrågan och knäckt via förhör.
Att hon sen inte är ett starkt vittne som anhörig är en annan femma PLUS att hon förändrat mängder av åsikter i förhör.
Senast redigerad av develi 2016-01-06 kl. 16:24.
2016-01-06, 16:21
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Det paret du talar om var ute med hundar och känner igen NB. Är man dessutom rädd att en nyopererad hund skall bli påkörd då vettvillingen är ute full och kör och lyfter upp hunden, OCH han passerade inte dom bara en gång utan två och mannen var osäker men kvinnan i sällskapet kände igen honom. Antagligen med LH död i bagaget för han skulle ju mot Martorp! Stämmer ju eller hur, rätt man är fast, kanske går en till fri, svårt att både ta på snara tejpa och hålla nån som gör motstånd, min teori.

Det finns inget belägg för att NB var full den 7 Juni.

Och...NB passerar INTE paret med hunden 2 gånger utan bara 1 gång och den gången
var "på väg hem från Martorp" kl ca 19:30

Du läser FUP som fan läser Biblen.
2016-01-06, 16:27
Medlem
Citat:

IR har ju inkallat Pål Johansson i syfte att få fram att förhören inte skett på ett rättssäkert sätt. Ett exempel skulle säkert vara att IB ändrat sig vad avser alibit för NB.

Alla förhör finns väl inspelade och det skulle förvåna mig storligen om inte förhören skötts helt enligt boken.

IB tror jag inte kommer att närvara i rättssalen. Inte av rädsla för svensk polis vilket IR vill påskina. Jag tror inte IB vill träffa NB. Honom är hon rädd för. IB har ingen skyldighet att vittna och bevisvärdet är helt försumbart.

Det andra vittnet, DNA experten skall påvisa hur lätt DNA kan kontamineras och planteras. Inget lätt uppgift det heller. Men kan vara intressant att lyssna på vad hon har att säga.

Pål Johansson hörs redan första dagen, 5 dagar bort bara. Skall bli skönt när hela denna förhandling är överstånden.
2016-01-06, 16:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
IR har ju inkallat Pål Johansson i syfte att få fram att förhören inte skett på ett rättssäkert sätt. Ett exempel skulle säkert vara att IB ändrat sig vad avser alibit för NB.

Alla förhör finns väl inspelade och det skulle förvåna mig storligen om inte förhören skötts helt enligt boken.

IB tror jag inte kommer att närvara i rättssalen. Inte av rädsla för svensk polis vilket IR vill påskina. Jag tror inte IB vill träffa NB. Honom är hon rädd för. IB har ingen skyldighet att vittna och bevisvärdet är helt försumbart.

Det andra vittnet, DNA experten skall påvisa hur lätt DNA kan kontamineras och planteras. Inget lätt uppgift det heller. Men kan vara intressant att lyssna på vad hon har att säga.

Pål Johansson hörs redan första dagen, 5 dagar bort bara. Skall bli skönt när hela denna förhandling är överstånden.
Hon har väl redan tackat ja som kallad från IR? Eller är inte den delen redan klarlagd menar du?
Jag kanske fattat fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in