2016-01-06, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Så illa ställt är det i det svenska rättssystemet och man kan bara spekulera om varför
Lathet, inkompetens, brist på empati gentemot offret och dess anhöriga, maktfullkomlighet, konflikträdsla...?
Rättegången i TR och den kommande i HR har många blickar på sig vilket innebär att man inte kan hafsa ihop en dom Lisas anhöriga och advokater är starka och kommer att orka ta sig igenom denna som för anhöriga är en mycket tung process
Tyvärr har inte alla offer i dagens samhälle dessa förutsättningar
Lisas föräldrar har förlorat sitt barn och nu måste dom dessutom sitta i salen och se och lyssna på mördaren som gång på gång nekar till brott
NB fattar ingenting och det måste vara - enligt Rönnbäck någon som försöker sätta dit honom
Dessutom ska nu Rönnbäck ifrågasätta förhörsledarnas icke-neutrala ställningstagande i förhören gentemot hennes klient NB. Och till detta trams får hon en hel Hovrätt och omtagning från början igen - i 6 dgr
Och detta trots att NB fortfarande nekar till brott
Håller med om det du skriver.

Och, ska Rönnbäck ifrågasätta förhörsledarnas "icke-neutrala" ställningstagande gentemot hennes klient NB så är det på tiden att någon då ifrågasätter hennes eget NEUTRALA ställningstagande gentemot SIN klient i dessa förhör. Hon var ju med där och då och hade ingenting att tillägga eller att anmärka på. Är som att hon helt saknar självkritik rakt igenom detta fall. Dessutom är hon jävligt dåligt påläst om viktiga detaljer som DNA t.ex. Jag tycker att människan beter sig ganska skamligt, blir i alla fall så att man vissa tillfällen själv skäms för hennes skull.
Hon skäms nog inte eller så avtar skammen med varje krona hon tjänar i fallet.
2016-01-06, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det tror jag inte på, jag tror att Adriana ljuger i Tingsrätten, hon "pyntar" på det för att försöka få historien om att det var NB som bad om hjälp till att hitta vägen till Medelplana till att framstå mera sannolik.
På samma sätt tror jag att hon ljuger när hon säger att hon är säker på att det är NB när hon ser han i Tingsrätten.

ALLA ljuger förutom Nerijus som talar sanning? HAN har bara sett Lisa på bild

Right!
Senast redigerad av blackmolly123 2016-01-06 kl. 14:42.
2016-01-06, 14:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Det tror jag inte på, jag tror att Adriana ljuger i Tingsrätten, hon "pyntar" på det för att försöka få historien om att det var NB som bad om hjälp till att hitta vägen till Medelplana till att framstå mera sannolik.
På samma sätt tror jag att hon ljuger när hon säger att hon är säker på att det är NB när hon ser han i Tingsrätten.
Eftersom tidigare förhör med Henrik och Adriana överensstämmer med vad som framkommit i TR så är du ute och cyklar.
Däremot kan du fundera över vad NB ljuger om gällande att han påstår att hustrun berättat om denna händelse på söndag.
IB nämner ingenting men i slutförhör säger hon att hon fått informationen från polisen.
2016-01-06, 14:46
Medlem
Citat:

Och jag tror att Nerijus ljuger och "pyntar" när han säger att han aldrig sett Lisa.
Någon måste så klart ljuga i det här fallet. Den som är överbevisad med mängder av teknisk bevisning och stödjande vittnesmål är rimligen den starkaste kandidaten. Därav domen.
2016-01-06, 14:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför det? Är du orolig att NB går fri i hovrätten annars?
Eftersom jag ursprungligen är den som funderat kring byggplast och renovering vid Blomberg 10 under sökveckan samt att stället förbinder kopplinggstationen med en väg (på tal om Adriana nu..) så kan jag berätta mitt intresse om att den kanske kan finnas där bakom nåt väggplank:
NB nekar i sten. Skulle byggplast återfinnas med Lisas DNA så bekräftar det helt hur frånvaron av spår i bilen gick till och tillför ytterligare till händelseförloppet.
Att så skett tvivlar jag inte på en sekund (byggplast utlagd bak) men varje del man får veta är givetvis av intresse.
2016-01-06, 15:04
Medlem
Åklagaren kräver att vid ett omför av IB måste hon inställa sig i rätten

http://www.expressen.se/gt/aklagaren...hors-pa-plats/
2016-01-06, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Svensk lagstiftning säger inte att det ska styrkas till 100% för det är hart när omöjligt.

UTOM RIMLIGT TVIVEL

Engelsk lagstiftning säger inte heller att bevisningen ska vara 100 %

BEYOND REASONABLE DOUBT

Tänk efter lite, vill du att mördare ska gå fria, det är vad som händer om händer om det ska bevisas till 100%.

Om inte DNA och blod på offrets kläder, DNA på snören, vittnen - detta sammantaget räcker så ska det till ögonvittne eller en film för att fällas för brott.

Plantering syns i stort sett omöjlig med så många träffar. Det är väl bara i denna tråd som folk tror det är möjligt eller t.o.m vanligt!

Jag skriver LAGENS STRÄNGASTE STRAFF:

Klart att man kan döma på sannolika skäl.
Men då ska det bli tal om annat straff som är lindrigare.
2016-01-06, 15:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Åklagaren kräver att vid ett omför av IB måste hon inställa sig i rätten
http://www.expressen.se/gt/aklagaren...hors-pa-plats/
Ja, är hon kallad bör hon väl infinna sig likt alla andra - vore väl märkligt annars vad som skulle föranleda skillnad. Har hon gått med på detta så gäller väl samma sak.
Citat:
Tanken med det hela är väl att hon ska ge honom alibi. Eftersom det är ett så viktigt vittne för försvaret bör hon vara närvarande personligen, sa Tore Brandtler då.
Så det är för trovärdighetens skull?
– Ja, det är det. Så att man bättre kan bedöma hennes vittnesmål.
Citat:
"I beaktande av de problem som förelåg i tingsrätten gällande förhöret med Irina Bileviciene anser jag dock, att om omförhör skall äga rum, så skall detta ske på plats och inte via telefon", skriver Lars-Göran Wennerholm i yttrandet.
Senast redigerad av develi 2016-01-06 kl. 15:15.
2016-01-06, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
MERA FETA PENGAR.......
Om du har den minsta insikt och kunskap om hur rättsväsendet fungerar så hade du förstått och vetat att om man blir dömd i TR så är det den dömdes rättighet att få skuldfrågan prövad i högre instans om straffet överstiger en viss gens. Advokat Inger Rönnbäck gör enligt många sakkunniga ett bra jobb utifrån de förutsättningar som hon har att jobba med. Betänk att NB nekade i tingsrätten. Tycker du då att det är konstigt att han går vidare till HR? Om NB varit missnöjd med Inger Rönnbäck så må du inse att han hade bytt advokat inför hovrättsförhandlingarna.
Bättre om du fokuserar på relevanta saker i målet.
2016-01-06, 15:36
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Kan någon förklara för mig hur det här med med delat dna uppkommer. I dessa delade dna mellan LH OCH NB verkar Lisas dna vara det dominerande. Om vi tar snöret/snörstumparna. Ifall NB handskats med snöret,som verkar legat lite varstans i ladan, i flera omgångar för någon tid sen och sedan tar Lisa på exakt samma ställe på snöret. Är det då det delade dna uppträder? Och är det för att Lisa är "sist" i samma fläck som den större dna - mängden tillhör Lisa. Eller?
2016-01-06, 15:41
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Bra fråga!

Det är den här mössan:

5503/26565-
15/S218
Stickad svart mössa I "hall" vid dörr.
Kakelrum öster (närmast
väg).
Thomas
Carlsson

Jag hittar inget DNA test/toppsning på mössan (S218) vilket är otroligt märkligt !!!

Jag tror att det är ABs mössa, beskrivningen stämmer.
Jag undrar vad hans mössa i så fall gör i mjölkrummet och hur den hamnade där?:

FUP 1185
Förhör med Bilevicius, Aivaras; 2015-06-29

min vintermössa hänger kvar i det här lilla rummet där,
och sen sluta han med det här

-Mmm, du menar att din vintermössa var kvar i det lilla rummet?

Här det är väldigt små dörrarna där så ( ohörbart ) när man öppnar dom där någonstans då…

-Mmm

… och de, en sån eh, svart

-Mmm

vintermössa med någon text där framme

-Mhm

…ja det är arbetsmössa

-Mmm, i den södra delen av ladan mitt emot kafét?

Men den har glöm, så att säga den har ….

-Mmm

…lämnats för längesen, när det var kallt och blåsigt, när vi täckte taket då…

-Mmm

…jobbade med taket, då lämnade jag den

-Det blir många streck och siffror på den här bilden nu, men du kan väl göra ett kryss
där du tror att mössan är, och om jag förstår dig rätt, när jag tittar på krysset så är det
inte inne i någon av dom här, den här sidobyggnaden, utan i den södra delen av den
större ladugårdsbyggnaden?

Ja det står ju så att säga en sån röd korg…

-Mhm

…hink står där, och där stod allt material som man stoppade under taket

Är han så oskyldig AB?!! Stod ölburkar i hans fönster som jag uppfattade som hans rum där de bodde, bara en enkelsäng. Handskar om man är smart nog att använda det, lämnar inga DNA, de har endast återfunnit DNA på tejprullen från AB, kanske medhjälpare till NB, tar handskar på sig först när de tejpat LH.
2016-01-06, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Eftersom jag ursprungligen är den som funderat kring byggplast och renovering vid Blomberg 10 under sökveckan samt att stället förbinder kopplinggstationen med en väg (på tal om Adriana nu..) så kan jag berätta mitt intresse om att den kanske kan finnas där bakom nåt väggplank:
NB nekar i sten. Skulle byggplast återfinnas med Lisas DNA så bekräftar det helt hur frånvaron av spår i bilen gick till och tillför ytterligare till händelseförloppet.
Att så skett tvivlar jag inte på en sekund (byggplast utlagd bak) men varje del man får veta är givetvis av intresse.
I och för sig kan han väl helt enkelt ha slängt emballaget någonstans i en sopbehållare. Om ett sådant spår skulle anses värdefullt, vore det ju enkelt att riva ner väggbeklädnaden på ett par innerväggar, söka av plasten, sedan vid behov ta ner även denna och kolla baksidan. För polisen skulle det gå fort, men det kostar ju en slant att återställa väggarna. Men jag undrar om åklagaren tycker att det är viktigt att klarlägga transporten ö h t.

Hur är det förresten - kan undersökningar tänkas ha fortsatt efter stämningsansökan ? Skulle det i så fall finnas en FUP Fortsättning, som vi kunde begära ut ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in