2016-01-19, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Sid 426:

"Den andra mannen har under tiden gått in i den gula utbyggnaden och när han kommer ut har
han en högaffel och en plastbytta i samma storlek som en matlåda ungefär, Björn vet inte om
han har något med sig när han går in i byggnaden."

Notera att den person som vittnar här tidigare i FUP i en skriftlig rapport har använt ord som klart ligger utanför gemene mans vokabulär om rutiner och företeelser på ett jordbruk. Självklart vet han skillnaden på en högaffel och en grep.

Varför är nu detta intressant? Det är en viss skillnad på en grep och en högaffel. En grep är det bättre valet om man skall gräva i gödsel. Typiskt har den fyra eller fem spröt mot högaffelns två. Ändå föll valet på en högaffel. Det var säker AB som hämtade redskapen och NB som skötte snacket. Men AB är så osjälvständig och tar order av NB så det var rimligen på NB:s uppmaning. En annan skillnad mellan grep och högaffel är att högaffeln typiskt är smalare i själva gaffeln och längre. Alltså mer lämpad än en grep att justera läget på en ut och in-vänd rosa jacka i en rishög. Planen var nog att kollra bort MP men också att göra något åt rishögen med dess avslöjande innehåll.

Så detta med kadavren som fick BS att tänka "nu räcker det". Om man läser hans rapport så blir det tydligt att han tänker att häromkring gräver man tydligen (emot alla regler) ner kadaver. "Måhända har man grävt ner Lisa och tänker blanda bort korten med hjälp av ko-kadaver." Ungefär så.

Ja, du har rätt! Bra tänkt.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Sid 426:

"Den andra mannen har under tiden gått in i den gula utbyggnaden och när han kommer ut har
han en högaffel och en plastbytta i samma storlek som en matlåda ungefär, Björn vet inte om
han har något med sig när han går in i byggnaden."

Notera att den person som vittnar här tidigare i FUP i en skriftlig rapport har använt ord som klart ligger utanför gemene mans vokabulär om rutiner och företeelser på ett jordbruk. Självklart vet han skillnaden på en högaffel och en grep.

Varför är nu detta intressant? Det är en viss skillnad på en grep och en högaffel. En grep är det bättre valet om man skall gräva i gödsel. Typiskt har den fyra eller fem spröt mot högaffelns två. Ändå föll valet på en högaffel. Det var säker AB som hämtade redskapen och NB som skötte snacket. Men AB är så osjälvständig och tar order av NB så det var rimligen på NB:s uppmaning. En annan skillnad mellan grep och högaffel är att högaffeln typiskt är smalare i själva gaffeln och längre. Alltså mer lämpad än en grep att justera läget på en ut och in-vänd rosa jacka i en rishög. Planen var nog att kollra bort MP men också att göra något åt rishögen med dess avslöjande innehåll.

Så detta med kadavren som fick BS att tänka "nu räcker det". Om man läser hans rapport så blir det tydligt att han tänker att häromkring gräver man tydligen (emot alla regler) ner kadaver. "Måhända har man grävt ner Lisa och tänker blanda bort korten med hjälp av ko-kadaver." Ungefär så.

Skarp iakttagelse må jag säga, bra. Som du säger, det kan ha varit syftet med att plocka fram en högaffel även om en sådan går att sprätta i gödsel med, dock tungt att vända pissig gödsel med då gaffeln är lång.

Vad kan det tyda på då? Kanske var NB väldigt stressad, han valde det snabbaste sättet att bli av med jacka, lurar och hjälm. Gick upp bakom rishögen, ser att det står vatten där, kastar grejerna mot rishögen, lurarna vägde minst och blåste kanske tillbaks mot honom, det blåste den kvällen. Han hade inte tid att plocka upp lurarna och kämpa med dem i den starka vinden, han tänkte att det var ganska insynsskyddat, sällan någon där och fullt med brännässlor.

När han sedan blir varse att MPS härjar på och kring gården brann det i knutarna.

Vad tros om den förklaringen?

Det finns även högafflar med tre spjut.
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är väl än märkligare att en fd åklagare och försvarsadvokat inte klargjort vilka regler som gäller för vittnet, kan jag tycka. Som dessutom basunerar ut hotet till all press. Skulle det minska hotbilden eller vad var syftet med det?

Jag begriper ju nu varför han fick gå i förtid och att han fick samla damm i några år vid ett skrivbord.
Att en fd polis inte begriper att hans vittnesuppgifter saknar relevans för mordfallet är ju så man blir mörkrädd. Nu har han förstått att han inte slipper att vittna och att hans familj känner obehag. Dags att ångra sig nu?
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
GJ kan nu inte minnas någon vinkning, men han utesluter – i likhet med klädbytet – inte att han kan ha vinkat eftersom han vanemässigt brukar göra det. Om AJ:s uppgifter inte bottnar i hörsägen eller missuppfattning kan saken ur vinkningssynpunkt vara klar. - Från sitt biblioteksfönster hade ju fru J också vid 18-tiden sett alla tre rökandes utanför sin bostad. Tiden kan dock sammanfalla med det andra tillfället som NB enligt IB kommit hem för att leta verktyg. Hon uppgav tiden 17.40 i TR.

Hur vet IB att NB från vinkningstillfället varit hemma, och i så fall: Varför har hon tidigare svävat på målet och kommit med olika uppgifter när det gäller den för NB kritiska tiden runt kl. 19 och fram till Skype-samtalet 19.35?

Arne vill inte tro att hans rediga arbetare har begått brottet, skam faller ju då även på honom, därför vittnar han nu för försvaret. Han kan dock inte berätta vad Gustav har sagt att han har gjort. ( vinkat). Det är just hörsägen.

Gustav minns inte att han har vinkat även om han vanemässigt gör det om han ser litauerna. Denna gång kanske han inte såg dom då endast frun stod på trappan och hans dotter övningskörde.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Att mord och bajsande sker i nära anslutning till varandra och att tarmen kan tömmas ofrivilligt av ett sådant brott verkar inte duga. Men det tycker jag att det kan göra. VAd hade han för fuffens för sig?

Han hade papper tillhands. Men det var för ett annat syfte. Han blev tvungen att rusa ut mitt i leken och göra ifrån sig. Snöpligt att papperet tog slut. Därav lampkupan. Är en möjlig tolkning.
2016-01-19, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Eller så var han inte med från början, utan det var någon annan som dödade Lisa. Det är inte ovanligt att döda människor påträffas, vad som är unikt i det här fallet är att den som hittar kroppen skändar den. Eller, hur unikt är det? Vem vet?

Tror inte på alternativa tillvägagångssätt, men jag vet att jag aldrig har grova arbetshandskar på mig när jag ska knäppa upp mina brallor, för det går inte Men han kanske hade tunna plasthandskar
2016-01-19, 00:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Tror inte på alternativa tillvägagångssätt, men jag vet att jag aldrig har grova arbetshandskar på mig när jag ska knäppa upp mina brallor, för det går inte Men han kanske hade tunna plasthandskar

Då kan det förklara varför han inte hade handskar på sig. Han var noga i vissa lägen men hade inte tänkt på den lilla detaljen, brottet var påbörjat och tiden knapp, han hade inget annat val än att ta av sig en handske eller två för att kunna fullfölja övergreppet. Jag tror att det är så det ligger till, verkar rimligt, alla mördare begår ju misstag sägs det.

Han visste väl inte att Lisa hade jeans under joggingbyxorna.
2016-01-19, 00:21
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Eller så var han inte med från början, utan det var någon annan som dödade Lisa. Det är inte ovanligt att döda människor påträffas, vad som är unikt i det här fallet är att den som hittar kroppen skändar den. Eller, hur unikt är det? Vem vet?

Jaså! Det är inte ovanligt att påträffa döda människor säger du. Hur många hängda 17-åriga flickor har du hittat? Tack och lov har det inte hänt mig och ingen jag känner.

Alla omständigheter runt omkring motsäger din "hypotes".
2016-01-19, 00:21
Medlem
Citat:
Jag tror han börjar inse att fame börjar visualisera sig i shame.

Tycker att det är jävligt sjukt att fler av er förlöjligar, kränker och klankar ner på ett vittne (BB) personligen. Han tar inte ställning i skuldfrågan har han sagt, utan vill berätta om sin iakttagelse. Och man kallar honom än det ena och än det andra här i tråden.
Vad är det som ger er rätten att personligen hoppa på en människa på det viset?! Ni som pratar om respekt. Och som anser att vi som inte är 100% säkra på att allt är utrett och att det finns tvivel, är baltälskare, mördar-försvarare och grovt kränker LH och hennes familj...
Ni kränker gång på gång även IR vars enda uppgift är att göra vad hon kan för att försvara sin klient.
2016-01-19, 00:26
Medlem
Citat:
Det är väl än märkligare att en fd åklagare och försvarsadvokat inte klargjort vilka regler som gäller för vittnet, kan jag tycka. Som dessutom basunerar ut hotet till all press. Skulle det minska hotbilden eller vad var syftet med det?
Instämmer, eftersom det är försvarets vittne borde IR vara lite aktsam och stötta honom.
Det är aldrig bra med för mycket uppmärksamhet av vittnen i media innan vittnesmålet har avgetts i rätten. Det kan skapa oro och ett ifrågasättande om deras trovärdighet.
2016-01-19, 00:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Sid 426:

/.../ Varför är nu detta intressant? Det är en viss skillnad på en grep och en högaffel. En grep är det bättre valet om man skall gräva i gödsel. Typiskt har den fyra eller fem spröt mot högaffelns två. Ändå föll valet på en högaffel. Det var säker AB som hämtade redskapen och NB som skötte snacket. Men AB är så osjälvständig och tar order av NB så det var rimligen på NB:s uppmaning. /.../

Högafflar förvaras inte i personalutrymme. Det va nycklar som han hade blivit ombedd av NB att hämta. Förmodligen för att NB ville prata ostört med Björn.
2016-01-19, 00:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jaså! Det är inte ovanligt att påträffa döda människor säger du. Hur många hängda 17-åriga flickor har du hittat? Tack och lov har det inte hänt mig och ingen jag känner.

Alla omständigheter runt omkring motsäger din "hypotes".
Det beror på hur man definierar "inte ovanligt". Det är inget man snubblar över dagligen, men det händer, (FB) 17-åring flicka hittad hängd i Skärholmen, Stockholm. Det är mer vanligt än att någon mördas genom hängning och skändas av samme GM.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in