Citat:
Ursprungligen postat av
sigge26
Min slutsats är att tillväxten i Sverige drivs av konsumtion och konsumtionen drivs av skulder. Har jag rätt eller fel i mitt resonemang. Hjälp mig!
Sedan 2001 har BNP/Capita ökat 18%
Samma period har M1 ökat med 170%
Samma period har M3 ökat med 110%
Sedan finns en stor skuldökning bortanför M3
Dvs skuld har ökat enormt mycket mer än det varit tillväxt. Så mäter man ser det ut som din tanke är fel.
Tillväxt får man genom innovationer och processförbättringar. Det drivs av konkurrens och vinstintresse. Och har inget med skuldsättning att göra.
Det är lätt att visa att skuldökning kan ge stigande KPI. Det är betydligt svårare att visa att skuldökning skull ge tillväxt. (Skulle man däremot helt förbjuda utlåning blir det tillväxthämmande iom att en del innovationer då inte ser dagens ljus).
Men skuldökning behöver inte ge stigande KPI vilket vi nu ser.
Citat:
Ursprungligen postat av
sigge26
Svenska hushålls skuldberg
Hurdan illa är svensk skuldproblem och skuld promblemshantering? Jag kan inte läsa eller hör inte alls mycket om detta i svensk media överhuvudtaget.
...
Jag påstår härmed att hela våran finanssektor är allt mer skulddriven så att säga även om en större finanssektor är något bra som gynnar Sverige som helhet så är också risken för en stor eventuell kris riktigt samtidigt väldigt stor.
Man får bestämma sig för vad man anser är problemet.
A) Att enskilda hushåll har en skuld.
B) Att banksystemet bär för stor risk.
Det är helt olika frågor och åtgärderna ser olika ut.
Många ojar sig för bostadsskulder. Antag ett flerfamiljshus.
a) det är en hyresbostad och ägas av ett fastighetsbolag. Det är belånat.
b) det är en BRF. Föreningen har stora lån.
c) det är en BRF. Föreningen har inga lån. Det har däremot medlemmarna.
Här har vi samma fastighet, och som är ungefär lika hårt pantsatt. Är det samma problem, eller olika problem?
Har man problemet klart för sig kan man svara på detta klart och konsistent.
Handlar det bara om känslor vet man inte vilken fot man ska stå på.
Måste fastighetsbolaget amortera ned skulden till 0 på hyresfastigheten. Eller kan den ha den belånad, bara bolaget ser till att underhålla byggnaden?
Citat:
Ursprungligen postat av
sigge26
I det långa loppet minskas deras köpkraft på grund av i den värsta situationen många hushåll tvingas flytta för att de inte klarar sina lån eller att de betalar så mycket för sina lån.
Bankerna har väldigt små kreditförluster för bostadslån. Därav de låga boräntorna.
Det betyder också att det är få som har problem med för stora lån.
Missnöjet från allmänheten är inte att bankerna lånar ut för godvilligt, utan att dom är för restriktiva.
Köpkraften i samhället minskar inte för att man har lån.
Att ränta betalas minskar inte köpkraft. Ränta är bara om omflyttning av betalmedel från låntagare till långivare.