Citat:
Sedan 2001 har BNP/Capita ökat 18%
Samma period har M1 ökat med 170%
Samma period har M3 ökat med 110%
Sedan finns en stor skuldökning bortanför M3
Dvs skuld har ökat enormt mycket mer än det varit tillväxt. Så mäter man ser det ut som din tanke är fel.
Tillväxt får man genom innovationer och processförbättringar. Det drivs av konkurrens och vinstintresse. Och har inget med skuldsättning att göra.
Det är lätt att visa att skuldökning kan ge stigande KPI. Det är betydligt svårare att visa att skuldökning skull ge tillväxt. (Skulle man däremot helt förbjuda utlåning blir det tillväxthämmande iom att en del innovationer då inte ser dagens ljus).
Men skuldökning behöver inte ge stigande KPI vilket vi nu ser.
Samma period har M1 ökat med 170%
Samma period har M3 ökat med 110%
Sedan finns en stor skuldökning bortanför M3
Dvs skuld har ökat enormt mycket mer än det varit tillväxt. Så mäter man ser det ut som din tanke är fel.
Tillväxt får man genom innovationer och processförbättringar. Det drivs av konkurrens och vinstintresse. Och har inget med skuldsättning att göra.
Det är lätt att visa att skuldökning kan ge stigande KPI. Det är betydligt svårare att visa att skuldökning skull ge tillväxt. (Skulle man däremot helt förbjuda utlåning blir det tillväxthämmande iom att en del innovationer då inte ser dagens ljus).
Men skuldökning behöver inte ge stigande KPI vilket vi nu ser.
Förstår inte riktigt ditt resonemang då utan denna ökning av pengamängd så hade vi kanske haft negativ tillväxt under denna period. Håller med om att tillväxt skapas av "teknisk utveckling" men tror även att "falsk" tillväxt kan ske under perioder genom skuldexpansion, framför allt i en allt mer tjänsteproducerande ekonomi likt våran.
Citat:
Man får bestämma sig för vad man anser är problemet.
A) Att enskilda hushåll har en skuld.
B) Att banksystemet bär för stor risk.
Det är helt olika frågor och åtgärderna ser olika ut.
Många ojar sig för bostadsskulder. Antag ett flerfamiljshus.
a) det är en hyresbostad och ägas av ett fastighetsbolag. Det är belånat.
b) det är en BRF. Föreningen har stora lån.
c) det är en BRF. Föreningen har inga lån. Det har däremot medlemmarna.
Här har vi samma fastighet, och som är ungefär lika hårt pantsatt. Är det samma problem, eller olika problem?
Har man problemet klart för sig kan man svara på detta klart och konsistent.
Handlar det bara om känslor vet man inte vilken fot man ska stå på.
Måste fastighetsbolaget amortera ned skulden till 0 på hyresfastigheten. Eller kan den ha den belånad, bara bolaget ser till att underhålla byggnaden?
Bankerna har väldigt små kreditförluster för bostadslån. Därav de låga boräntorna.
Det betyder också att det är få som har problem med för stora lån.
Missnöjet från allmänheten är inte att bankerna lånar ut för godvilligt, utan att dom är för restriktiva.
Köpkraften i samhället minskar inte för att man har lån.
Att ränta betalas minskar inte köpkraft. Ränta är bara om omflyttning av betalmedel från låntagare till långivare.
A) Att enskilda hushåll har en skuld.
B) Att banksystemet bär för stor risk.
Det är helt olika frågor och åtgärderna ser olika ut.
Många ojar sig för bostadsskulder. Antag ett flerfamiljshus.
a) det är en hyresbostad och ägas av ett fastighetsbolag. Det är belånat.
b) det är en BRF. Föreningen har stora lån.
c) det är en BRF. Föreningen har inga lån. Det har däremot medlemmarna.
Här har vi samma fastighet, och som är ungefär lika hårt pantsatt. Är det samma problem, eller olika problem?
Har man problemet klart för sig kan man svara på detta klart och konsistent.
Handlar det bara om känslor vet man inte vilken fot man ska stå på.
Måste fastighetsbolaget amortera ned skulden till 0 på hyresfastigheten. Eller kan den ha den belånad, bara bolaget ser till att underhålla byggnaden?
Bankerna har väldigt små kreditförluster för bostadslån. Därav de låga boräntorna.
Det betyder också att det är få som har problem med för stora lån.
Missnöjet från allmänheten är inte att bankerna lånar ut för godvilligt, utan att dom är för restriktiva.
Köpkraften i samhället minskar inte för att man har lån.
Att ränta betalas minskar inte köpkraft. Ränta är bara om omflyttning av betalmedel från låntagare till långivare.
Problemet som jag ser det är att stor del av skuldexpansionen har gått till konsumtion, inte via dem som lånar utan de som har gjort enorma "klipp" på värdeutvecklingen på deras fastigheter. T.ex mina föräldrar har fått se en värdeförändring på deras hus från 500 000 kr till 7 000 000 kr på 25 år. De funderar nu på att sälja huset, köpa något billigare och leva för dessa pengar. De som belånar sig nu för att köpa huset finansierar deras framtida konsumtion. Om dessa köpare inte amorterar på lånet samtidigt som mina föräldrar konsumerar upp dessa 7 miljoner på säg 10 år så kommer ju det påverka ekonomin negativt efter dessa 10 år. (Totala konsumtionskraften minskar med 700 tkr efter dessa 10 år)
Det jag vill säga är att det möjliggör överkonsumtion i förhållande till vad vi faktiskt producerar under en kortare tidsperiod. T.ex går mina "nyrika" föräldrar på spa varje dag under dessa 10 år men vad händer med spaet när pengarna tar slut om 10 år, kommer detta påverka tillväxten negativt eller positivt efter 10 år?
Säg även att bostadspriserna stagnerar/sjunker under denna period, vad händer då? Kommer konsumtionsviljan öka eller minska? Vad händer med ett allt mer tjänsteproducerande land då? Enda lösningen vore i så fall skuldexpanssion in i oändlighet.
Jag kanske tänker del och du kan detta betydligt bättre än mig Gromph så rätta mig gärna om jag tänker fel.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2015-07-27 kl. 22:49.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2015-07-27 kl. 22:49.