Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-09-10, 20:53
Medlem
Hej! Har mer och mer börjat märka att jag fått manboobs eller som vissa säger, chipstuttar. Har också fått rätt mycke fett runt magen, så tror allt handlar om "kroppsfett". Börjar få panik känner jag. Jag är runt 169-170cm och väger 60-61kg. Vet inte om det är så mycket men manboobs syns iallafall ganska grovt känner jag och försökt göra riktigt mycket armhävningar, och jag har mina armar bredda för ju bredare desto mer anstränger jag bröstmusklerna eller?

Ska verkligen ta tag i det och tänkt bara käka typ broccoli? Ska jag äta nått mer? Vill helst äta lättare saker då jag fortfarande går på skolan osv, så broccoli och vad mer kan ni rekommendera? Går det bra o skippa kyckling? Vore helst bäst för mig då jag verkligen inte kan laga mat..

Att jag börjar äta broccoli (vet inga mer grönsaker som är bra för o få bort FETT, fett runt magen och bröstet för det mesta..), jogga + köra armhävningar(för bröst)/situps(för magen) och kanske burpees eller vad det kallas, lyckas jag få bort mina manboobs och bilda snygga muskler istället?

Vill helst skippa gymmet, så undrar om ni har bästa tipsen för mig att få bort mina manboobs och fixa magrutor HEMMA? Måste få bort en hel del fett alltså. Att springa varje dag ser jag inte som ett problem. 20 Armhävningar kan jag börja med varje dag, situps och burpees också eller? Vad ska jag käka? Lätta saker som typ broccoli men helst inte kyckling osv då jag kommer bränna upp hela köket eller nånting....

Skämt åsido, vore sjukt tacksam om nån kunde hjälpa mig med detta. Tack på förhand!
Citera
2015-09-10, 21:02
Medlem
Verdess avatar
Alltså om du vill gå ner i vikt ska du ju inte svälta dig totalt? Det är bara kontraproduktivt i längden. Dra ner på kalorierna, ät en bra frukost, bra middag och skippa mellanmål. Ät en mindre lunch, beroende på vad den består av. Finns massor av recept på bra mat. Kyckling är bra kött så det är onödigt att hoppa. Perfekt proteinkälla! Ha koll på kalorintaget! Jag har ingen aning om hur aktiv du är om dagarna, men lägg dig på 1800 kcal om dagen ett par veckor och se vad som händer. Försök att få med tillräckligt med protein, fett och kolhydrater.

När det kommer till träning bör du fundera på ett träningsschema, beroende på hur ofta du har tid att träna. Att köra tre dagar i veckan är en bra början. Finns mängder med scheman här på fb.
Citera
2015-09-10, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verdes
Alltså om du vill gå ner i vikt ska du ju inte svälta dig totalt? Det är bara kontraproduktivt i längden. Dra ner på kalorierna, ät en bra frukost, bra middag och skippa mellanmål. Ät en mindre lunch, beroende på vad den består av. Finns massor av recept på bra mat. Kyckling är bra kött så det är onödigt att hoppa. Perfekt proteinkälla!

När det kommer till träning bör du fundera på ett träningsschema, beroende på hur ofta du har tid att träna. Att köra tre dagar i veckan är en bra början. Finns mängder med scheman här på fb.

Okej tack för svaret. Men alltså, går det verkligen inte att skippa kyckling och bara köra på grönsaker? Kommer aldrig kunna tillaga kyckling varje dag.. Inte ens en dag haha. Glömde påpeka att jag aldrig kan äta frukost på vardagarna då jag vaknar för tidigt, spyr upp maten direkt, tendens sen jag var 6 bast, tyvärr... Jag kan träna utan att gymma för o få bort tuttarna eller? Och tacksam för svar på mina frågor
Citera
2015-09-10, 21:34
Medlem
mirandakerrs avatar
Hej!
Jag har full förståelse för att du kanske inte vet hur man lagar mat, eller hur man lagar kyckling.
Jag respekterar också att du inte vill gå till gym,
men då måste jag påpeka att viktnedgången kommer gå långsammare utan gym. Men om du inte har någon stress eller en deadline så skall du inte behöva gymmet för att gå ned och tappa tuttarna.

Så vad skall du äta?

Frukost. Vakna, gå till skolan, vänta 2 timmar och ät ett äpple.

Protein. Ät bönor. Bönor på burk är billigt och smakar faktiskt inte dåligt. Gillar du inte bönor så får du äta nötter. Cashewnötter, paranötter, mandlar, you name it.

Grönsaker då?

Ät grönsaker som innehåller mycket fiber. Broccoli, zucchini, gurka, palsternacka, aubergine, blomkål, morötter, tomater...etc.

Sedan är saken den att du kan göra hur många situps som helst men du lär inte få platt mage för det. You just can't spot reduce! Så mitt tips till dig är att fokusera på cardio för att gå ned i vikt, minska fett. Därefter så kan du köra styrketräning, HIT och på så sätt se resultatet med mindre fettprocent.

Lycka till! Skicka ett meddelande om du har frågor!
Citera
2015-09-10, 21:44
Medlem
det finns bara ett vettigt sätt att minska fettansamlingar på kroppen och det är att äta mindre än 20 gram kolhydrater om dagen.

Dvs LCHF

har du Facebook så gå med i LCHF gruppen tips och pepp

ovanstående inlägg som säger du ska äta ett äpple till frukost är en idiot.

alla slags kolhydrater utlöser ett insulin påslag som gör att kroppen lagrar så mkt fett den bara kan.

men kort sagt läs på om LCHF och börja med det. vill du sen träna så går det ännu snabbare men det behövs inte om din kropp är i ketos
Citera
2015-09-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirandakerr
Hej!
Jag har full förståelse för att du kanske inte vet hur man lagar mat, eller hur man lagar kyckling.
Jag respekterar också att du inte vill gå till gym,
men då måste jag påpeka att viktnedgången kommer gå långsammare utan gym. Men om du inte har någon stress eller en deadline så skall du inte behöva gymmet för att gå ned och tappa tuttarna.

Så vad skall du äta?

Frukost. Vakna, gå till skolan, vänta 2 timmar och ät ett äpple.

Protein. Ät bönor. Bönor på burk är billigt och smakar faktiskt inte dåligt. Gillar du inte bönor så får du äta nötter. Cashewnötter, paranötter, mandlar, you name it.

Grönsaker då?

Ät grönsaker som innehåller mycket fiber. Broccoli, zucchini, gurka, palsternacka, aubergine, blomkål, morötter, tomater...etc.

Sedan är saken den att du kan göra hur många situps som helst men du lär inte få platt mage för det. You just can't spot reduce! Så mitt tips till dig är att fokusera på cardio för att gå ned i vikt, minska fett. Därefter så kan du köra styrketräning, HIT och på så sätt se resultatet med mindre fettprocent.

Lycka till! Skicka ett meddelande om du har frågor!

Tack som fan för ditt svar, uppskattas verkligen! Grymt. Men när du skriver cardio? Betyder det, gå ut och springa/jogga osv? Ska jag käka mycke grönsaker eller ska jag dela upp måltiden så jag käkar 3 gånger, lunch, middag o kväll? Frukost tidigt på morgonen kan jag ju glömma tyvärr, helt sjukt, får kräkningar av det.
Citera
2015-09-10, 21:47
Medlem
Att få en tight och hård kropp är riktigt svårt, även om man anstränger sig. Ännu svårare om man samtidigt inte vill se ut som en jude från den gamla goda tiden.
Citera
2015-09-10, 22:14
Medlem
Dub1Downs avatar
Du väger 60 kilo på 170 cm och har manboobs? Alltså, jag skulle säga att det är ganska så viktigt att du inte skippar proteinet och styrketräningen om du vill få en bra fysik när du väl har gått ner dina kilon. Och ha i åtanke att det tar tid, ge inte upp om du inte är nöjd redan efter några veckor. Ligg i! Lycka till
Citera
2015-09-10, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dub1Down
Du väger 60 kilo på 170 cm och har manboobs? Alltså, jag skulle säga att det är ganska så viktigt att du inte skippar proteinet och styrketräningen om du vill få en bra fysik när du väl har gått ner dina kilon. Och ha i åtanke att det tar tid, ge inte upp om du inte är nöjd redan efter några veckor. Ligg i! Lycka till

Okej tack för alla svar. Men vad menar du med att jag är 60kg o 170cm o har manboobs? Är det något skumt? Hoppas fan inte det är nått operation eller ngt du tänker på? Antar att det hänt väldigt många precis samma fall/senario eller vad man ska säga?
Citera
2015-09-10, 22:32
Medlem
Grabbar börjar bli skraj för gyno skiten jag läser om, inte fan kan det va de? https://i.gyazo.com/c488a39e5adb7514...6e3408ea9a.png

Sorry för kanske dålig bild/vinkel men är väl bäst o ta kort från den sidan...
Citera
2015-09-10, 22:39
Medlem
För det första så kan du inte så kallat "spot reduce". Alltså kan du inte välja var eller hur du ska tappa fett, det gör kroppen. Tänk inte muskler som några slags maskroser som ska tränga igenom fettet. Tänk snarare på fettet som ett lager med kläder.

Det enda sättet du kan gå ner i vikt på, och på så sätt bli av med dett, är att minska energiintaget - alltså antalet kalorier du stoppar i dig. Detta gör du enklast genom att ta bort onödig energi så som läsk (socker) och godis. Lär dig läsa etiketten på förpackningarna istället för att fråga oss vad som är bra.

Kör löpning (eller cardio över huvud taget alltså konditionsträning) och ät i övrigt en bra kost så kommer du snabbt gå ner i vikt. Att bygga muskler är mer avancerat och kräver en strikt kost, återhämtning, tålamod och hård träning.
Citera
2015-09-10, 22:53
Medlem
Dub1Downs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xebbish
Grabbar börjar bli skraj för gyno skiten jag läser om, inte fan kan det va de? https://i.gyazo.com/c488a39e5adb7514...6e3408ea9a.png

Sorry för kanske dålig bild/vinkel men är väl bäst o ta kort från den sidan...

Nej det ser inte ut som gyno, du ser heller inte ut att ha speciellt mycket fettmassa kring bröstet överhuvudtaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in