Citat:
Ursprungligen postat av
Arvid-Kriklund
Japp många av länderna i närområdet där nere har märkt av flyktingvågen i många år, och att SverigeDemokraterna har varit främlingsfientliga och rasistiska ända sedan de hette BSS vet vi också. Det spelar ingen roll om det kommer många eller bara några få flyktingar. Sverigedemokraterna kommer alltid vara negativa. Dom är helt enkelt rasister. Det ekonomiska snacket är bara ett utanpåverk.
Fast "det ekonomiska snacket" är bara ett sätt att i abstrakta termer beskriva det som väldigt många redan förstår rent intuitivt och upplever i sin vardag. En stapel i statistiken är bara en massa individuella fall samlade på hög så hur kan då "ekonomiskt snack" vara ett utanpåverk?
När SD, för att ta ett uttjatat exempel, visar statistik på att invandrare begår fler brott så gömmer det sig verkliga brottsoffer bakom statistiken. Likaledes kan den som vill se invandringens misslyckande lika gärna resa till Husby som att läsa på om siffrorna. Två sidor av samma mynt med andra ord uttryckt.
Flykting och anhörig-invandringen till Sverige har aldrig varit ekonomiskt gynnsam. Jämförelsen med länderna i närområdet haltar eftersom det där inte är fråga om att lyfta upp människor till en svensk miniminivå. Det fanns problematiska aspekter av invandringen redan på 90-talet. Om så inte vore fallet hade folk aldrig motsatt sig den (därmed inte sagt att skinnskallekulturen, VAM och liknande var en rimlig eller acceptabel motreaktion). Att SD är större idag är en effekt av att problemen har blivit större.
Jag tycker inte att det är rätt att behandla en individ illa pga. hans eller hennes hudfärg. Som jag ser det är "främlingsfientligheten" ett symptom på faktiska och ömsesidiga gruppmotsättningar, men där antar jag att vi har olika åsikter...
[...]
Till sist tror jag det är viktigt att invandringens effekter kan påpekas utan att folk instinktivt gör kopplingen mellan att förespråka minskad invandring --> SD --> Rasism. Det hade varit önskvärt med seriösa politiker utanför SD som förde fram "SD-liknande" resonemang med andra ord. Det är rent objektivt korrekt att man kan hjälpa fler med samma medel genom bistånd till närområdet (trots att Jimmie har sagt så).