• 1
  • 2
2015-12-13, 21:33
Medlem
Carbuncles avatar
Om vi tar två sovsäckar, en med komforttemperatur -10 grader och en med komforttemperatur +-0 grader, och stoppar in en i den andra, hur blir då komforttemperaturen i kombinationen?

Om vi räknar en sovsäcks värmehållningsförmåga som differensen mellan kroppstemperatur och komforttemperatur så får vi ju ett värde i absoluta tal:

Komforttemperatur - 10 grader: 47 graders differens.
Komforttemperatur +-0 grader: 37 graders differens.

Kan man lägga ihop dessa värden för att erhålla en ungefärlig komforttemperatur hos en sovsäckskombination? Sovsäckarna i mitt exempel skulle i så fall ge följande resultat:

37 - (47 + 37) = -47 graders komforttemperatur.

-47 graders komforttemperatur låter lite mycket, men två sovsäckar med dessa värden är ju ändå ganska tjocka och om man kombinerar dem blir det riktigt tjockt. Jag är medveten om att man mäter en sovsäcks värmehållningsförmåga genom att testa dem i kylrum, men om man redan har värdena för två säckar, kan man inte då räkna som jag gjort? Eller måste man doktorera i termodynamik för att förstå sig på det?
Citera
2015-12-13, 22:02
Medlem
Jag skulle inte använda 37° som komfortvärde utan sovsäck.

Om man står naken i ett rum (utan vind), viken omgivningstemp är "komfort". Inte 37° eftersom kroppen behöver en viss kylning för komfort, men kanske 26°.

Alltså komfortvärdet för nakenhet är +26°.

Om man då ligger naken i din dubbla sovsäck så blir det 26 - (36+26) = -36° komforttemp för den dubbla sovsäcken. Det tycker jag är en rimligare uppskattningsberäkning.
Citera
2015-12-13, 22:08
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lvedin
Jag skulle inte använda 37° som komfortvärde utan sovsäck.

Om man står naken i ett rum (utan vind), viken omgivningstemp är "komfort". Inte 37° eftersom kroppen behöver en viss kylning för komfort, men kanske 26°.

Alltså komfortvärdet för nakenhet är +26°.

Om man då ligger naken i din dubbla sovsäck så blir det 26 - (36+26) = -36° komforttemp för den dubbla sovsäcken. Det tycker jag är en rimligare uppskattningsberäkning.
Ja, det låter rimligare.
Citera
2015-12-14, 09:04
Medlem
-taki-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Om vi tar två sovsäckar, en med komforttemperatur -10 grader och en med komforttemperatur +-0 grader, och stoppar in en i den andra, hur blir då komforttemperaturen i kombinationen?

Man behöver inte vara doktor i termodynamik, ingenjör räcker.

Med en enkel modell där värmeflödet genom säckarna beskrivs med värmeövergångstal, q = h*(T_insida - T_omgivning), där T_omgivning är komforttemperturen fås att

T_komfort_tot = T_komfort_1 + T_komfort_2 - T_insida

med T_komfort_1/2 = 0 °C resp. -10 °C och T_insida = 26 °C fås T_komfort_tot = -36 °C.
Citera
2015-12-15, 22:52
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -taki-
Man behöver inte vara doktor i termodynamik, ingenjör räcker.

Med en enkel modell där värmeflödet genom säckarna beskrivs med värmeövergångstal, q = h*(T_insida - T_omgivning), där T_omgivning är komforttemperturen fås att

T_komfort_tot = T_komfort_1 + T_komfort_2 - T_insida

med T_komfort_1/2 = 0 °C resp. -10 °C och T_insida = 26 °C fås T_komfort_tot = -36 °C.
Det är ju samma formel Ivedin och jag använt i våra beräkningar. Även om vi räknade med olika utgångsvärden för komforttemperatur. Kan jag kalla mig ingenjör nu? Komforttemperaturen ligger förresten mellan 25 och 30 grader enligt Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_neutral_zone

Nu är det tydligen så att man uppnår en synergieffekt genom att använda 2 säckar. Exempelvis värmer 2 säckar vardera fyllda med 500 gram dun som kombineras bättre än en säck fylld med 1.000 gram dun. Detta förklaras genom den extra luftspalt som bildas mellan säckarna. Nackdelen är förstås att den sammanlagda vikten ökar markant. Sovsäckens tyg väger ungefär 50 % mer än fyllningen, men bidrar väldigt lite till värmehållningen.

Försvaret har väl ett sovsäckssystem med en sommarsäck och en vintersäck som kan kombineras när det blir riktigt bistert? Om dessa säckar har någon form av temperaturgräns angiven, samt naturligtvis att sovsäckskombinationens temperaturgräns är angiven, är det ju lätt att kolla om våra teoretiska antaganden är rimliga.
Citera
2015-12-16, 10:41
Medlem
-taki-s avatar
Citat:
Det är ju samma formel Ivedin och jag använt i våra beräkningar. Även om vi räknade med olika utgångsvärden för komforttemperatur. Kan jag kalla mig ingenjör nu?

Nja, det är lite vågat tycker jag att bara addera dem. Jag har visat från fysikaliska fundamenta (enligt en enkel modell iofs) att det finns fog för att göra så.

Fast om man enkelt insåg detta redan frän början - utan beräkningar - så tyder detta på viss insikt.
Citera
2015-12-18, 21:51
Medlem
Carbuncles avatar
Det verkar som om vi ligger nära sanningen med vårt teoretiska resonemang om sovsäckars värmehållningsförmåga när de kombineras. Försvaret har Sovsäckssystem 2000, som består av en sommarsäck med temperaturgräns +5 grader och en 3-säsongssäck med temperaturgräns -17 grader. Om vi kör vår modell så får vi fram följande temperaturgräns när säckarna kombineras:

26 - (43 + 21) = -38 grader

Butiken Fältbutiken påstår att kombinationen "ska klara" ner till -40 grader, vilket ligger väldigt nära den teoretiska temperaturgränsen. Det framgår dock inte om den angivna temperaturgränsen avser komfort-, gräns- eller extremtemperatur, vilka är temperaturgränserna civila sovsäckar brukar anges i.

Länk: http://www.faltbutiken.se/all-ovrig-...ckssystem-2000

Någon som testat försvarets sovsäckssystem och kan bekräfta eller dementera att kombinationen klarar -40 grader utan att man längtar hem till logementet?
Citera
2015-12-22, 17:47
Medlem
Tveksam till att man bara kan addera så där. Vad skulle 10 st sovsäckar avsedda för ner mot -10 grader klara?
Citera
2015-12-22, 19:31
Medlem
Citat:
Någon som testat försvarets sovsäckssystem och kan bekräfta eller dementera att kombinationen klarar -40 grader utan att man längtar hem till logementet?
Det beror på en mängd olika faktorer så som:
-Slitagegrad på persedlarna
-Fuktnivå i säck och kläder
-Tält / annat skydd
-Isolation mot markkyla
-Stridsvärde (mat- och vätskenivå, sömnbrist, ev. sjukdomar och så vidare)

Det är svårt att sätta någon gräns, jag har frusit i -10 och sovit gott i -20, men är det -40 längtar du hem till logementet även om allt ovanstående är fullgott, garanterat.

Något att beakta när det gäller dubbla sovsäckar är att det är mycket svårare få till en fullgod tillpassning av krage och huva. Av bara den anledningen hade jag köpt en enkel säck om jag vore du. Om det är en säck man ska bära på är viktbesparingen en bonus.
Citera
2015-12-22, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brstd
Tveksam till att man bara kan addera så där. Vad skulle 10 st sovsäckar avsedda för ner mot -10 grader klara?
Med en tillräckligt isolerande säck så blir det överhettning även vid omgivningstemp -273° C.
Senast redigerad av lvedin 2015-12-22 kl. 19:33. Anledning: stavning
Citera
2015-12-22, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lvedin
Med en tillräckligt isolerande säck så blir det överhettning även vid omgivningstemp -273° C.

Jag tänker att på utsidan av den säcken så kommer det vara typ -273° C så om man sätter på en säck till där så gör den ingen skillnad, men jag kanske har fel.
Citera
2015-12-30, 16:08
Medlem
Citat:

Om vi räknar en sovsäcks värmehållningsförmåga som differensen mellan kroppstemperatur och komforttemperatur så får vi ju ett värde i absoluta tal:

Komforttemperatur - 10 grader: 47 graders differens.
Komforttemperatur +-0 grader: 37 graders differens.

Kan man lägga ihop dessa värden för att erhålla en ungefärlig komforttemperatur hos en sovsäckskombination? Sovsäckarna i mitt exempel skulle i så fall ge följande resultat:

37 - (47 + 37) = -47 graders komforttemperatur.

-47 graders komforttemperatur låter lite mycket, men två sovsäckar med dessa värden är ju ändå ganska tjocka och om man kombinerar dem blir det riktigt tjockt. Jag är medveten om att man mäter en sovsäcks värmehållningsförmåga genom att testa dem i kylrum, men om man redan har värdena för två säckar, kan man inte då räkna som jag gjort? Eller måste man doktorera i termodynamik för att förstå sig på det?

Det gäller att komforttemperaturen är ett resultat av jämvikten mellan kroppens och omgivningens värmestrålning. Om du drar över en extra sovsäck kommer således inte lika mycket värme att stråla ut i den yttre sovsäcken, varav komforttemperaturen minskar. Jag misstänker alltså att man blir tvungen att räkna ut jämviktstemperaturen som uppstår mellan den yttre sovsäcken och omgivningen med avseende på den värme som strömmar ut från den inre sovsäcken.

Edit; om man vill ha exakta beräkningar i tre rumsliga dimensioner så får man antagligen drämma till med finita elementmetoden, det bör nämligen uppkomma några differentialekvationer av elliptisk karaktär.
Senast redigerad av ASATNA 2015-12-30 kl. 16:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in