• 1
  • 2
2015-12-19, 23:46
Medlem
Hej, jag ligger ute på jobb runt om i sverige och har en lägenhet i stockholm som jag har kontrakt på och när jag är i stockholmsområdet och jobbar så bor jag där, när jag är på jobb i tex malmö så fixar arbetsgivaren boende där, min lägenhet i stockholm står således tom i långa perioder, men jag betalar givetvis räkningarna.

Nu fick jag ett brev på posten som löd:

Anmodan vidta rättelse

Bristande behov av lägenhet

Det har kommit till vår kännedom att du inte bebor din lägenhet och därmed saknar skyddsvärt intresse av förlängt hyresförhållande på lägenhet (adress).

Du anmodas att vidta rättelse omgående. Om du inte har för avsikt att återflytta till lägenheten emotser vi din skriftliga uppsägning omgående.

Dom skickade med ett svarskuvert samt ett dokument för att fylla i uppsägningen, kan man verkligen bli vräkt för att man sällan bor i sin lägenhet?
Citera
2015-12-19, 23:48
Medlem
Xer0s avatar
Du måste vara folkbokförd på den adress som du hyr på.

Och rent ärligt, hyresrätterna är (eller var en gång) till för att täcka det allmänna behovet, allmännyttan.

Vill du ha två lägenheter så fine, men köp dem själv.
Citera
2015-12-19, 23:51
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0

Va?

Detta gör ju till exempel sommarstugor (äga/hyra) omöjligt... det var som fan...
Citera
2015-12-19, 23:54
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Va?

Detta gör ju till exempel sommarstugor (äga/hyra) omöjligt... det var som fan...

Nej. Du får äga vad du vill.
Men när du hyr av en kommunal hyresvärd så är det deras regler som gäller, t.ex. att du måste vara folkbokförd på lägenheten du hyr.
Citera
2015-12-19, 23:54
Medlem
Citat:

Och rent ärligt, hyresrätterna är (eller var en gång) till för att täcka det allmänna behovet, allmännyttan.

Vill du ha två lägenheter så fine, men köp dem själv.

Nja, har haft lägenheten i flera år utan att vara folkbokförd på den, så det stämmer ju knappast..
Citera
2015-12-19, 23:55
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luzze40
Nja, har haft lägenheten i flera år utan att vara folkbokförd på den, så det stämmer ju knappast..

Men varför tror du att dom vill säga upp den då?
Citera
2015-12-20, 00:06
Medlem
Citat:
Men varför tror du att dom vill säga upp den då?

För att den ofta står tom, framgick det inte i första posten?

Eller menar du att det tog ca 5 år för dom att lista ut att jag inte varit skriven där?
Citera
2015-12-20, 00:07
Medlem
lorttrynes avatar
Citat:
Men när du hyr av en kommunal hyresvärd så är det deras regler som gäller, t.ex. att du måste vara folkbokförd på lägenheten du hyr.

Men nu har han ju ett jobb som gör att han ibland är i Stockholm, ibland Malmö.
Citera
2015-12-20, 00:10
Medlem
Nu kan man tycka att så länge dem får hyra så ska dem skita i resten och se glada ut, men så är tyvärr inte fallet. Om du har en HR som du inte tillräckligt ofta vistas i så kan de anse att den bör gå till någon mer behövande.
Citera
2015-12-20, 00:16
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Ah då är jag med... dvs en kommunal hyresvärds regler... Inte typ svensk lag...

Dock måste även kommunala hyresvärdar följa svensk lag... men antar då det inte står något negerande ang att hyra något men faktiskt inte bo där 100%...

Låter sjukt knepigt i vilket fall som helst. Det hela låter som någon anpassning till ett "nytt" Sverige om man skall vara helt ärlig...
Citera
2015-12-20, 00:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ah då är jag med... dvs en kommunal hyresvärds regler... Inte typ svensk lag...

Dock måste även kommunala hyresvärdar följa svensk lag... men antar då det inte står något negerande ang att hyra något men faktiskt inte bo där 100%...

Låter sjukt knepigt i vilket fall som helst. Det hela låter som någon anpassning till ett "nytt" Sverige om man skall vara helt ärlig...

Förklara hur hyresvärldar bryter emot svensk lag. Kolla Jordabalken.
Citera
2015-12-20, 00:22
Hur vet dom att du inte är där
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in