• 1
  • 2
2016-02-13, 20:04
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Intressanta tankar, men p den hr punkten tror jag att du verskattar ordenssllskapens gradsystem/hierarki. Om vi tittar p frimurarna tar det ca 20 r att n X graden, och det r klart att det r en mycket intressant resa att gra. Men man kan bli frimurare frn 24 rs lder. Den resa som en person gr genom graderna frn ex. 24-44 r, r ju en helt annan resa n en person som kliver in i frimureriet vid 65 r. Man kan drfr inte dra ett likhetstecken mellan grad i frimurarna och "upplysning"/"raffinerade sinnen" m.m., drfr att andra faktorer ocks spelar roll - som lder/livserfarenhet. En 70-ring i grad III kan vara mer insiktsfull n en 50-ring i grad X. Och, menar jag, det r precis det som gr frimureriet s intressant och givande.
Jag r inte s insatt i frimurarna. Min text r bara ider, inte fakta. Jag menar dessutom inte frimurarna specifikt, egentligen inget sllskap specifikt, utan att hela mnskligheten r indelad i grader av upplysning och ockultation. Mnga tror att man kan finna allt p google, det tror inte jag.

Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Kanske ett hemligt sllskap i smyg blandar kvinnliga knshormoner i dricksvattnet? Allt r mjligt i denna grymma vrld. Men kanske vi mn i sjlva verket bara mr bra av denna diskreta tillsats i dricksvattnet. I s fall r den ju bra.
Bra r definitionsmssigt bttre n dligt. I s fall en bra konspiration. Ungefr, som nr man brjade blanda fluor i vattnet, vilket p sin tid vllade skarpa protester frn mindre upplysta personer. Upplysning kan vara en mycket allvarlig sak, nr fel slags mnniskor upplyses.
Det r mjligt. Men jag tror det gr djupare n s. Det var ngon som sa att historien om Adam och Eva dr Eva skapades frn Adam ska lsas baklnges, kanske var det i vra dagar bara. Inom judendomen snackar de om Adam Kadmon och Adam ha Rishon och allt vad det r. Jag r ingen expert, men frn vad jag frstr s r Adam inte en mnniska, utan ett kollektivt medvetande eller en "vrld", som mnskligheten tidigare befann sig i men som sedan krossades. Mlet r att komma tillbaka dit, "att bygga Adam". Du verkar synnerligen oseris men jag skriver fr alla som lser, inte bara dig. Att mn blir mer som kvinnor, eller snarare androgyna, skulle kunna vara ett tecken p att vi gr mot "Adam" eftersom Adam och Eva frenades om man lser historien baklnges, och blev man och kvinna i ett. Hr citat ur The Doctrine of Awakening av Julius Evola:

Citat:
There are some who, at certain moments, are able to become detached from themselves, get beneath the surface, down into the dark depths of the force that rules their body, and where this force loses name and identity. They have the sensation of this force expanding and including "I" and "not-I", pervading all nature, substantiating time, supporting myriad beings as if they were drunk or hallucinated, reestablishing itself in a thousand forms, irresistible, untamed, inexhaustible, ceaseless, limitless, burning with eternal insufficiency and hunger. He who reaches this fearful perception, like an abyss suddenly opening, grasps the mystery of samsara and of samsaric consciousness and understands and fully lives anatta, the doctrine of nonaseity, of "not-I." The passage from purely individual consciousness to this samsaric consciousness that includes indefinite possibilities of existence, both "infernal" and celestial---this, fundamentally, is the basis of the whole Doctrine of Awakening.

Citat:
In the ancient Eastern world there still existed, in great measure, this much vaster samsaric consciousness. And the initiatory-ascetic path considered as an essential first phase the passage from the particular consciousness that is bound to a single life and defined by the illusion of the individual "I" to truly samsaric consciousness: a concept to which the notion of santana, of the "I" as flux, current or indefinite series of insubstantial states determined by dukkha, also corresponds. Only after mastering this phase can a passage be found to what is really unconditioned and extra-samsaric.

https://www.youtube.com/v/JvKEwr0iNA...459&autoplay=1
Citera
2016-02-14, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Jag r inte s insatt i frimurarna. Min text r bara ider, inte fakta.
Jag tror svammel och OT ligger nrmre till hands som beskrivning av dina inlgg ovan, inte "ider". Fundera ver vad som str i trdstarten eller frga menelik.

Kunde inte hitta ngot att svara p i dina inlgg som berrde vad jag tror r mnet. Du verkar vara mer intresserad av att driva den filosofiska frgan om vad som r gott och ont.
Citera
2016-02-14, 05:52
Medlem
Citat:
Jamen, det stmmer ju inte i praktiken.
Det gr det visst, du verkar inte frst vad ett vrdeladdat ord r. Att en konspiration r illasinnad ligger i ordets definition. Du efterfrgar ngot motsvarande som "en som r knd fr en god sak", dvs ngon som r knd. Eller exemplena frn artikeln: Geners - Slsaktig, Ekonomisk - Snl. terigen: r man snl i positiv bemrkelse r man inte snl, man r ekonomisk.

Jag kan inte direkt komma p en helt positiv motsvarighet. Men t.ex. en hemlig sammanslutning med syfte/ambition att...
Citat:
Frimurarna t ex - som ideligen anklagas fr konspirationer - gnar sig t en hel del ytterst behjrtansvrd vlgrenhet. Sak samma med Rotary. De vnsterkonspiratrer, som jag rkar knna, pstr sig verka fr mnsklighetens fromma. Sak samma med de sossar, liberaler, moderater och sverigedemokrater, som ocks ingr i bekantskapskretsen.
Att ngon anklagas fr konspirationer, men i verkligheten gr gott, innebr inte att det r "goda konspirationer", de mste ju faktiskt konspirera till att brja med. Annars r det enda som skiljer en vlgrenhetsorganisation frn en "god konspiration" att det finns "onda" konspirationsteorier om det sistnmnda.

Vad du eventuellt r ute efter r konspirationer med ett gott slutml. Men dr ngon/en minoritet kommer i klm/skadas, hela tiden eller endast initialt. Dr man tycker att ndamlen helgar medlen, fr ett hgre syfte/the greater good. T.ex. mordkonspirationen mot Adolf Hitler. Sen kommer ju en etisk vrdering utifrn storleken p det som ska offras.

Detta r ju dock inte applicerbart p dina exempel ovan, dr man arbetar och argumenterar fr sin sak ppet. Varfr du inte verkar veta vad du pratar om. En konspiration krver hemlighetsmakeri och ngot offer.
Citat:
Drfr mste ven en hrdhudad analytiker som SnakePlisssken inse att man inte kan utg frn en i och fr sig intressant sprklig analys av konspirationsbegreppet. Att skilja mellan goda och onda konspirationer blir allt mer ndvndigt i dessa yttersta tider.
Fr att kunna veta vad som ska diskuteras mste vi ju frst vad du menar, och det blir svrt att kommunicera om du vgrar hlla dig till ords rtta betydelse.
Citera
2016-02-14, 05:58
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erak
Jag tror svammel och OT ligger nrmre till hands som beskrivning av dina inlgg ovan, inte "ider". Fundera ver vad som str i trdstarten eller frga menelik.

Kunde inte hitta ngot att svara p i dina inlgg som berrde vad jag tror r mnet. Du verkar vara mer intresserad av att driva den filosofiska frgan om vad som r gott och ont.
Jag anser att det r en ickefrga att dela in konspirationer i goda och onda, bl.a. fr att det vi ser som ont ofta r gott, det r bara vi som r ofrmgna att se det fr vad det r. Det r hela pongen med hemlighllandet i hemliga sllskap, att folk inte r mogna fr sanningen.

Citat:
Spiritual knowledge, states a highly regarded Islamic esoteric text, is like food and light:

Just as a small child needs to be fed gradually, stage by stage, until it reaches adolescence, so that it may not eat something detrimental to its constitution, and just as light is appropriate only to persons with open, healthy and strong eyes, so that a person whose eyes have been shut, or had just emerged from darkness, will be severely dazzled by daylight, in the same way, those who get hold of this Letter should communicate it only to those who are in need of it.

Citat:
Ge inte det heliga t hundarna och kasta inte era prlor fr svinen. De trampar ner dem och vnder sig om och sliter snder er.

Jag antydde ven att andra typer av konspirationer kan passa in i denna kontext, genom att folk har egoistiska drifter och r slavar under sina knslor, och att dessa r nyttiga idioter d de manipuleras av mer upplysta mnniskor.

Man kan ifrgastta om ondska enbart r i betraktarens gon. Det kanske t.ex. ven kan vara s att det finns objektiv ondska, men att den som r ond genomgr upplysning. Kanske r det bde och. "varfr ser du flisan i din broders ga men inte bjlken i ditt eget?" "ta frst bort bjlken ur ditt eget ga, d kommer du att se klart"
Citera
2016-02-14, 07:09
Medlem
Citat:
Jag anser att det r en ickefrga
Och jag anser fortf att den filosofiska frgan om vad som r gott/ont r lngt utanfr mnet.

Man mste inte brja med en diskussion om skriftsprkets uppkomst i en frga om ett verk r en tragedi eller komedi (och man verkar inte heller mer intelligent).
Citat:
att dela in konspirationer i goda och onda, bl.a. fr att det vi ser som ont ofta r gott, det r bara vi som r ofrmgna att se det fr vad det r. Det r hela pongen med hemlighllandet i hemliga sllskap, att folk inte r mogna fr sanningen.
Bara fr att t.ex. ngot man tror r sant egentligen r falskt gr inte en uppdelning i sant/falskt ondig.
Citat:
Man kan ifrgastta om ondska enbart r i betraktarens gon. Det kanske t.ex. ven kan vara s att det finns objektiv ondska, men att den som r ond genomgr upplysning. Kanske r det bde och. "varfr ser du flisan i din broders ga men inte bjlken i ditt eget?" "ta frst bort bjlken ur ditt eget ga, d kommer du att se klart"
Du har en frmga att slnga dig med ord/begrepp du inte frstr, vilket gr dina texter oerhrt rriga. Sist vi talade var det argumentum ad hominem du anvnde helt felaktigt. Ditt idiom hr handlar om att det r lttare att se fel hos andra n hos sig sjlv, inte en perception av gott/ont.

Du har nog en stark nskan att lta upplyst/intellektuell, vilket du kanske gr fr ngon som inte vet ngonting. Men frstr man orden du anvnder s r det mesta svammel.
Senast redigerad av erak 2016-02-14 kl. 07:49.
Citera
2016-02-14, 08:46
Medlem
plastgubbens avatar
@erak

Jag tycker du borde frska tillmpa principle of charity

Citat:
avoid attributing irrationality, logical fallacies or falsehoods to the others' statements, when a coherent, rational interpretation of the statements is available

Dvs att skala bort allt utom den sakliga logiska informationen, argumenten, och sedan adressera dessa.

Jag tycker ocks att du kastar sten i glashus. Du har sjlv gjort exakt samma sak som jag, dvs inte frt en direkt diskussion dr du delar in konspirationer i goda och onda, utan en mer indirekt eller avvikande diskussion dr du kritiserar TS tes, ven om din kritik r en annan. Att gra vissa avsteg frn mnet r i regel ndvndigt fr att kunna fra ngon diskussion verhuvudtaget. Vad som r grnsen fr vad som r inom mnet och vad som r en alltfr liberal utsvvning r inte huggen i sten, det r i regel inte svart eller vitt.

Dessutom tycker jag att du r inkonsekvent nr du ena sidan anklagar mig fr att inte hlla mig till mnet och att jag br lsa TS igen eller frga TS, medan du andra sidan skriver till TS:

Citat:
Ursprungligen postat av erak
Fr att kunna veta vad som ska diskuteras mste vi ju frst vad du menar, och det blir svrt att kommunicera om du vgrar hlla dig till ords rtta betydelse.

Citat:
Ditt idiom hr handlar om att det r lttare att se fel hos andra n hos sig sjlv, inte en perception av gott/ont.
Jag skulle sga att "fel" och "ont" r nrbeslktade begrepp.

Citat:
Och jag anser fortf att den filosofiska frgan om vad som r gott/ont r lngt utanfr mnet.
Det r du vlkommen att tycka, och det r en del av diskussionen. Jag anser inte att det r det, utan att det r centralt.

Citat:
Du har en frmga att slnga dig med ord/begrepp du inte frstr, vilket gr dina texter oerhrt rriga. Sist vi talade var det argumentum ad hominem du anvnde helt felaktigt. Ditt idiom hr handlar om att det r lttare att se fel hos andra n hos sig sjlv, inte en perception av gott/ont.
Jag vlkomnar kritik och upplysning, det r en central del av diskussion anser jag.

Citat:
Man mste inte brja med en diskussion om skriftsprkets uppkomst i en frga om ett verk r en tragedi eller komedi (och man verkar inte heller mer intelligent).
Citat:
Du har nog en stark nskan att lta upplyst/intellektuell, vilket du kanske gr fr ngon som inte vet ngonting. Men frstr man orden du anvnder s r det mesta svammel.
Jag vlkomnar kritik, men detta anser jag r OT. Ett exempel p var priniciple of charity kunde tillmpas.

Citat:
Bara fr att t.ex. ngot man tror r sant egentligen r falskt gr inte en uppdelning i sant/falskt ondig.
Det r en kritik man kan ha, och allts fr du en diskussion med mig. Det r s hr man diskuterar. Anvnder man principle of charity istllet fr att ntra scenen med smutskastning s sparar man tskilligt med energi bde fr skrivare och lsare.

edit:

Citat:
Ditt idiom hr handlar om att det r lttare att se fel hos andra n hos sig sjlv, inte en perception av gott/ont.

Jag menade inte bara att det r lttare att se fel hos andra n hos sig sjlv, utan ocks att det kanske kan vara s att man ser fel hos andra pga att man sjlv har fel, att man ser ondska hos andra fr att man r ond sjlv. Min hypotes r ocks att mycket av det som konspirationer/hemliga sllskap gr r avsiktligt till fr att framkalla en sdan respons dvs. hat, rdsla etc. just eftersom hat och rdsla r manifestationer av att man genomgr upplysning. Elfte september t.ex. framkallade rdsla och hat, vilket kunde kanaliseras till krig. Krig driver teknikens utveckling. Detta med teknikens utveckling och dess koppling till snt hr intresserar mig. vervakningsteknik t.ex. Och hur det relaterar till politik. Man kan skriva mycket om detta men jag har inte inspirationen. Jag menar ocks att detta r ett stort mne, men gillar man inte filosofiska utsvvande diskussioner s behver man inte ha det.

(ja, teknik har mycket med diskussionen om ont och gott att gra, och har mycket med konspirationer att gra)
Senast redigerad av plastgubben 2016-02-14 kl. 09:33.
Citera
2016-02-14, 10:16
Medlem
plastgubbens avatar
Jag kan dock ha en viss frstelse fr om mina texter ibland ser ut att vara irrelevanta. Det beror p att jag associerar lst och sedan inte alltid, i synnerhet nr jag r trtt, orkar frklara exakt hur jag gjorde associationen eller varfr jag anser att det r relevant. Ibland lmnar jag det s fr att se vad andra fr fr associationer eller om de kan komma fram till hur jag gjorde associationen. Det kanske kan vara frustrerande. Det kan vara frustrerande fr mig sjlv ocks. Till viss del r det kanske ocks pga att jag frsker begrnsa hur mycket jag skriver. Ta det med asperger och feminiserade mn t.ex. Det kanske inte r ltt att se relevansen eftersom jag inte uttryckligen skrev hur jag gjorde associationen. I det fallet uttryckte jag det dock som en frga, s det var medvetet, antar jag. Man fr dock inte lust att frklara sig nr folk kastar smuts, i synnerhet nr lsa associationer av det slaget utgr enbart en del av ens text.

Fr att frklara exakt vad jag gjorde fr association till asperger skulle jag behva skriva rtt mycket. Men jag menar kortfattat att aspergare r introverta och har diverse andra mentala attribut som jag tror gr att man r mindre mottaglig fr knslomssig manipulation med false flags och annat, vilket jag skrev att jag tror det anvnds fr att upplysa massorna. Det fr rcka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in