• 1
  • 2
2005-11-21, 14:09
Medlem
enverhoxha99s avatar
Jag uppmärksammade idag, vid ett besök i Stockholms innerstad (Södermalm), att organisationen AFA (Antifascistisk Aktion) köpt annonsplats på företaget Citytavlans (www.citytavlan.se) utrymmen på P-automater. Annonserna är riktade till något man kallar "Nazistsvin" och säger att "smarta nazister stannar hemma från Salem-manifestationen den 10 december, annars kan man råka illa ut". Dessa ord illustreras med bilder på sönderslagna bilar, knogjärn, påkar mm mm, samtliga avsedda att uttrycka hot om fysiskt våld mot sina meningsmotståndare.

Min fråga är om detta är förenligt med den demokrati som säger att alla har rätt att framföra sina åsikter? Organisationen AFA är av svenska myndigheter, bl a SÄPO, ansett som en våldsförhärligande, icke-demokratisk sammanslutning med utomparlamentariska våldsmetoder på sin agenda. Är det då korrekt att upplåta annonsplats för denna semi-fascistiska organisation som hyllar politiskt våld och ser fysisk konfrontation som ett medel att stoppa meningsmotståndarnas grundlagsskyddade rätt att uttrycka sina åsikter? Även om man ser det rent affärsmässigt, vilket jag misstänker att detta företag gör, är dessa metoder något som Citytavlan ställer sig bakom?

Jag har mailat företaget men förväntar mig som vanligt inget svar. Dock kan det vara intressant ur politisk synvinkel att höra med er var man skall dra gränserna.

Att AFA av bl SÄPO stämplas som ett säkerhetshot och som en organistaion som tillämpar politiskt våld är ju något som alla med något annat än fuktig wellpapp i skallen väl känner till, men skall dom trots det få annonsera offentligt med uttalade hot om våld mot meningsmotståndare? Jag tycker inte det. Försök att se parallellen om t ex någon nazistisk organisation skulle försöka sig på något liknande. Någon som tror det skulle funka? Knappast, va!

Eftersom AFA av någon outgrundlig anledning verkar vara någon sorts kelgris hos delar av etablissemanget kan man också fundera på hur dessa annonser är betalda? Det lär ju ha kostat en hel del att smeta ner Stockholm med denna förorening, men vem står för fiolerna? Kan man misstänka att det ligger skattebetalar-pengar och lurar nånstan i bakgrunden?
Citera
2005-11-21, 14:34
Medlem
Un Perros avatar
Först och främst; det är naturligtvis åt helvete att AFA tillåts få utannonsera detta budskap. Jag har inte sett annonsen, men jag tar dig på ditt ord att den innehåller det som den innehåller. AFA och nassarna är samma skit, om någon frågar mig.

Men, jag tror knappast att det rör sig om statliga pengar. Det känns en aning långsökt, och om du inte har några bevis för det, eller åtminstone indikationer på att det kan förhålla sig så, så måste tills motsatsen är bevisad gälla.
Citera
2005-11-21, 14:35
Medlem
mishimas avatar
Hur ser du att det är AFA som är avsändaren? Står det på annonsen?

Du är säker på att det är en annons och inte bara en olagligt uppsatt affisch?
Citera
2005-11-21, 18:25
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Först och främst; det är naturligtvis åt helvete att AFA tillåts få utannonsera detta budskap. Jag har inte sett annonsen, men jag tar dig på ditt ord att den innehåller det som den innehåller. AFA och nassarna är samma skit, om någon frågar mig.

Men, jag tror knappast att det rör sig om statliga pengar. Det känns en aning långsökt, och om du inte har några bevis för det, eller åtminstone indikationer på att det kan förhålla sig så, så måste tills motsatsen är bevisad gälla.

Instämmer med dig, odemokratiska organisationer med våld som huvudsysselsättning skall inte få köpa annonsplats där man varnar meningsmotståndare för fysiskt våld. Det är ju en uppenbar provokation och kan komma att innebära att våldsamheterna tar större proportioner än vad som hade varit fallet utan annonsering.

Vad det gäller finansieringen, vad vi vet idag är att AFA stöds av organisationer närstående socialdemokratin och dess medlöpare. Jag tycker inte att det ar en alltför vågad gissning att påstå att finansieringen av denna kampanj kan vara, direkt eller indirekt, betald av statliga medel, t ex kanaliserat genom något av dom politiska ungdomsförbunden på vänsterkanten. Detta går ju dock naturligtvis att ta reda på.
Citera
2005-11-21, 18:33
Bannlyst
Sossarna finansierar ju tex Expo och Quickresponse varav den sistnämnda har ett enda uppdrag och det är att tillrättavisa journalister som "tycker fel".
Man använder Röda Korsets Ungdomsförbund som täckmantel. Sossarna tvekar inte för något. - Så varför inte denna kampanj?

Någon som har möjlighet att ta foton på Kampanjen?
Citera
2005-11-21, 18:39
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Hur ser du att det är AFA som är avsändaren? Står det på annonsen?

Du är säker på att det är en annons och inte bara en olagligt uppsatt affisch?

Japps, annonserna är uppsatta på insidan av dessa P-automater vilket inte låter sig göras med mindre än att man har tillgång till nycklar för att låsa upp dom. Det är alltså inte fråga om en uppklistrad affisch utan en reklamannons som vilken blöjreklam som helst, skillnaden är att man framför hot om våld och med odemokratiska metoder varnar meningsmotståndare från att uttrycka sina åsikter.
Citera
2005-11-21, 18:41
Bannlyst
Har du möjlighet att plåta dem? Vill se dem!

Har nån möjligen snott en nyckel och bytt ut reklamen?
Citera
2005-11-21, 18:45
Medlem
Vädurs avatar
Var det SD som blev nekade att annonsera på Connex:s reklamtavlor? (tunnelbanevagnar och stationer). Och om den här kampanjen är förd efter konstens alla regler (dvs AFA har betalat för platserna), delar Citytavlan då det legala ansvaret för den?

Så oberoende om AFA har samlat in slantarna själva, eller om pengarna via omvägar är skattemedel, så kan vi kanske få vårt skattefinansierade rättsväsen att agera mot dem*?

*Dem som i AFA, AFA:s annonser och AFA:s kurir, i det här fallet Citytavlan.
Citera
2005-11-21, 18:46
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Har du möjlighet att plåta dem? Vill se dem!

Har nån möjligen snott en nyckel och bytt ut reklamen?

Vill också se dom. Det låter absurt att dom skulle få sätta upp bilder med hot och knogjärn och brinnande bilar and whatnot, på offentliga platser.
Citera
2005-11-21, 19:00
Medlem
Ralfons avatar
Hittade här: http://salem.antifa.se/material/affisch01.pdf
& här: http://salem.antifa.se/material/affisch02.pdf
för er som är nyfikna. Lite förvånande är det ändå allt att de får annonsera...
Bilder på klistermärken och annat kan man säkerligen hitta på http://salem.antifa.se/
Citera
2005-11-21, 19:17
Medlem
Föreslår ett inskick till någon av de större tidingarna i landet. Oftast effektivare att låta dem göra jobbet genom att skriva en artikel.
Citera
2005-11-21, 19:18
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralfon
Hittade här: http://salem.antifa.se/material/affisch01.pdf
& här: http://salem.antifa.se/material/affisch02.pdf
för er som är nyfikna. Lite förvånande är det ändå allt att de får annonsera...
Bilder på klistermärken och annat kan man säkerligen hitta på http://salem.antifa.se/

inte är det dessa som sitter uppe i hela stockholms innerstad?

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in