2016-04-11, 19:33
Medlem
ZyClaves avatar
Fr ungefr en mnad sedan (8 Mars, 2016) hade riksdagen en interpellationsdebatt med justitie-/migrationsminister Morgan Johansson (s). Debatt och mne var begrt av Kent Ekeroth (sd), och kan finnas i sin helhet via valfri lnk hr:

http://www.riksdagen.se/sv/Debatter-...t/?did=H310412
https://www.youtube.com/watch?v=i9gWzwSFJBo

mnet r "utvisning av kriminella utlnningar".

Efter en kortare genomgng av ngra utvalda exempel av fall dr domstolen ej yrkat eller ej dmt ngon till utvisning samt en problembeskrivning av rdande lagstiftning redogrs av Ekeroth ngra mer praktiska frslag:
1. klagare skall alltid prva utvisning.
2. Utvisning till huvudregel, endast om synnerligen starka skl existerar skall utvisning ej ske.
3. Hnsyn till den dmdas anknytning till Sverige skall nedprioriteras.
4. Utvisning p livstid skall vara huvudregel.

Vad som skall diskuteras hr r emellertid inte Ekeroth eller frslagen, utan Morgan Johansson's respons till detta...

Efter en minuts talande visar ministern att denne tror sig ha vernaturliga frmgor och kan lsa meningsmotstndarens tankar d han sger att:

"Nu r jag ju fullt medveten om att det hr handlar egentligen inte om kriminalitet, det r inte det han bryr sig om i grunden. Det r inte brotten Ekeroth r emot, utan det r invandrarna! Det hr r, herr talman, en klassisk hgerextrem retorik som r mnad att peka ut en srskild grupp och utmla den som srskilt brottsbengen, som farlig och som ett hot mot samhllet. Det hr har gtt i historien vid mnga, mnga tillfllen. Exakt s gjorde nazisterna mot judarna. Exakt s gjorde dem vita hgerextrema mot de svarta i den Amerikanska sdern."

Morgan Johansson hinner ven nmna Breivik och lasermannen samt associera meningsmotstndaren till kriminalitet inom dennes politiska partitillhrighet. Han antyder att "Sverige mste vara en rttsstat", som om ngon av frslagen r ofrenliga med detta, samt att Ekeroth vill utvisa mnniskor till avrttning, trots att detta rimligen br innefattas av "synnerligen starka skl", och drmed ej leda till utvisning ven om frslagen vore rdande lagstiftning.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------

Efter hstens krissituation s har media faktiskt bttrat sig lite grann med all "brun-stmpling", och ppna kritiker mot detta beteende framhvts inom vissa av medierna sjlva, s som Alice Teodorescu p Gteborgsposten och Ann-Charlotte Marteus p Expressen.
( Rekommenderar starkt den senares text publicerad p Kvartal, Frn censor till avflling, http://kvartal.se/artiklar/fran-censor )

Morgan Johansson dock brunstmplar vidare...

r detta verkligen fortfarande ett acceptabelt beteende av en minister?

Finns det en tillstymmelse till mjlighet att ministern faktiskt uppfattar dessa frslagen eller retoriken som s hemskt att det r legitimt att sga "exakt s gjorde Hitler mot judarna" i riksdagen till en politisk motstndare?

r det s sjlvklart att Kent Ekeroth och/eller Sverigedemokraterna r s pass onda, att dem br utmlas som Hitlers reinkarnation, hr fr att 'dda invandrarna'...? Efter mer n 5 r i riksdagen, finns det verkligen ngot som tyder p detta verhuvudtaget...? Br sdana konspirationsteorier ligga till grund fr ministrars beteende...?

Nr jag ser denna debatten knner jag bara ett djupt obehag av allting Johansson sger... Det knns fr mig ganska sjlvklart att utlnningar som begr grova brott i Sverige ej ska ha rtt att vistas i Sverige och oberoende av vilka undantag som br existera s knns det som en grundlggande utgngspunkt. Under antagandet det Ekeroth presenterade r korrekta siffror och rttsfall, s lter det rimligen som att ngon frndring ocks br ske...

Notera ocks att detta r en interpellationsdebatt, vars syfte r att ge riksdagen mjlighet att utfrga regeringens fretrdare... Chansen fr riksdagen att stlla den styrande makten till svars allts, och Johansson spenderar denna tid att and ond-frklara och nazist-stmpla istllet fr att redogra eller frsvara regeringens hllning eller frslag...

Hur kan detta inte uppfattas som djupt totalitrt beteende...?

Hur knner socialdemokrater, de som fr ett gonblick kan skilja p sak och person, nr dem ser detta...?

Br inte media ifrgastta den nazistmassmrdarkult-konspirationsteorin Morgan Johansson utgr ifrn nr han gr sina uttalanden?

Anvnder Ekeroth en "hgerextrem retorik" i sitt anfrande?

r detta endast fr politisk pong, och Johansson tror knappt ett ord sjlv av vad han sger...?

r detta s pass lgt att ett media-drev med eller utan en fljande avgng vore lmpligt, ven om det s klart inte kommer att ske...?

Br Morgan Johansson's retorik betraktas som acceptabelt?

Sjlv knns det nrmare uppvigling och hets, ovrdigt en folkvald...
Citera
2016-04-11, 19:41
Medlem
LiberalDemokratis avatar
Som aktiv moderat brukar ju inte jag ge ut berm till socialdemokrater. Men hr tycker jag att Morgan Johansson gr helt rtt!

Det r verkligen precis vad det handlar om. Sd frsker som de alltid har gjort utmla alla invandrare som kriminella. "Invandrare som begr brott ska utvisas" krver man. Vn av ordning undrar vart vi i s fall ska utvisa alla svenskar som begr brott.

Vl rutet sledes Morgan Johansson! Ett litet rasistiskt och nyfascistiskt parti som sd ska aldrig oemotsagda f fra fram sina lgner!
Citera
2016-04-11, 19:47
Medlem
Lydans avatar
Sjlvklart inte. Typiskt halmgubbsargument.

Johansson klarar inte av att debattera Ekeroth i sak, och hittar drfr p en sikt Ekeroth har fr att sedan bemta den, vilket s klart r mycket enklare.

Ungefr som att Ekeroth skulle g upp och argumentera att Morgan Johansson var pedofil. Han hade ju ltt vunnit den debatten genom att sga att pedofili r fel, men whats the *** point?

Det hr r ju dock jttevanligt. Problemet r att media inte stller frgorna utan kper det hr. Huruvida det handlar om att de vill driva sin agenda, eller helt enkelt r otroligt lgintelligenta mnniskor, terstr att sia i.
Citera
2016-04-11, 19:55
Medlem
Enydrions avatar
Det var ju toppen av SD, tycker de varit lite tama, bra att sossarna visar hur vrdelsa de egentligen r.
Citera
2016-04-11, 19:57
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati
Som aktiv moderat brukar ju inte jag ge ut berm till socialdemokrater. Men hr tycker jag att Morgan Johansson gr helt rtt!

Det r verkligen precis vad det handlar om. Sd frsker som de alltid har gjort utmla alla invandrare som kriminella. "Invandrare som begr brott ska utvisas" krver man. Vn av ordning undrar vart vi i s fall ska utvisa alla svenskar som begr brott.

Vl rutet sledes Morgan Johansson! Ett litet rasistiskt och nyfascistiskt parti som sd ska aldrig oemotsagda f fra fram sina lgner!

Det r skillnad, i lag, mellan medborgare och utlnningar. SDs frslag vnder sig INTE mot invandrare utan mot utlnningar. Den som inte fattar skillnaden br hlla kft stngd och fingrar borta frn tangentbordet.
Citera
2016-04-11, 20:00
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:

Jag antar bde utifrn detta och vad jag sett dig skriva tidigare att du r ett gigantiskt troll, men jag ger nd ett ngorlunda serist svar.

Hur har du skaffat dig denna magiska frmga att knna till andras dolda intentioner...?
Dessutom, ven om det stmmer, och detta primrt r ngot PR-trick frr att utmla invandrare som kriminella, tror du inte att det ocks finns skl att ifrgastta rdande lagstiftning utifrn de siffror som uppgavs?

Ska kriminella utlnningar f stanna i Sverige fr att Morgan Johansson r fr omogen fr att ge en Sverigedemokrat rtt i sak...?

Anledningen till att svenskar inte utvisas har inte med ideologi att gra, men med praktik. I princip samma sak som gller statslsa allts, vi har ingenstans att utvisa dem, drmed kan vi ej gra det. Det r drfr vi inte diskuterar i riksdagen "utvisning om kriminella svenskar", fr det r inte mjligt att genomfra. Nr det gller utvisning av kriminella invandrare s har riksdagen frmodligen alltid (ven idag) accepterat principen att vi ska kunna utvisa kriminella invandrare. Det r redan rdande praxis.
Men om vi hade haft ett "Australien", dit de grvsta kriminella svenskarna kunde skickas till s fr all del, det hade varit okej fr mig.

Citat:
Ett litet rasistiskt och nyfascistiskt parti som sd ska aldrig oemotsagda f fra fram sina lgner!

Frklara grna.
Citera
2016-04-13, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
"Nu r jag ju fullt medveten om att det hr handlar egentligen inte om kriminalitet, det r inte det han bryr sig om i grunden. Det r inte brotten Ekeroth r emot, utan det r invandrarna! Det hr r, herr talman, en klassisk hgerextrem retorik som r mnad att peka ut en srskild grupp och utmla den som srskilt brottsbengen, som farlig och som ett hot mot samhllet. Det hr har gtt i historien vid mnga, mnga tillfllen. Exakt s gjorde nazisterna mot judarna. Exakt s gjorde dem vita hgerextrema mot de svarta i den Amerikanska sdern."

Morgan Johansson hinner ven nmna Breivik och lasermannen samt associera meningsmotstndaren till kriminalitet inom dennes politiska partitillhrighet. Han antyder att "Sverige mste vara en rttsstat", som om ngon av frslagen r ofrenliga med detta, samt att Ekeroth vill utvisa mnniskor till avrttning, trots att detta rimligen br innefattas av "synnerligen starka skl", och drmed ej leda till utvisning ven om frslagen vore rdande lagstiftning.

[b]r detta verkligen fortfarande ett acceptabelt beteende av en minister?

Hur kan detta inte uppfattas som djupt totalitrt beteende...?

Hur knner socialdemokrater, de som fr ett gonblick kan skilja p sak och person, nr dem ser detta...?

Br inte media ifrgastta den nazistmassmrdarkult-konspirationsteorin Morgan Johansson utgr ifrn nr han gr sina uttalanden?

Anvnder Ekeroth en "hgerextrem retorik" i sitt anfrande?

r detta endast fr politisk pong, och Johansson tror knappt ett ord sjlv av vad han sger...?

r detta s pass lgt att ett media-drev med eller utan en fljande avgng vore lmpligt, ven om det s klart inte kommer att ske...?

Br Morgan Johansson's retorik betraktas som acceptabelt?

Sjlv knns det nrmare uppvigling och hets, ovrdigt en folkvald...

I vanlig ordning gr Ekeroth rakt p sak och stller fullt rimliga frgor.

Morgan dremot r alltid en ofrskmd djvel. Han kan vl lika grna hlla kften om han envisas med att inte svara i sak.

Nej, det r inte acceptabelt att utmla Kent Ekeroth som rasist. Och ven rasister kan stlla vettiga frgor och ska ha svar p dessa. Kan man inte ge ngra svar ska man erknna det eller knipa igen.

Vet inte om Morgan Johansson fortfarande vinner politiska ponger frutom hos idioter. Jag tror tyvrr att hans retorik fortfarande gr hem i min egen PK-familj. Han torde sjlv vara s slug, och det krvs inte mycket, fr att han givetvis inte tror p det sjlv.

Det r sant, Morgan Johansson r en hetsare. Han r en odemokratisk djvel och han r en belastning fr det svenska folket.
Citera
2016-04-13, 18:29
Bannlyst
Citat:

Som passiv moderat gick jag ur fre Reinfeldt och den och Anna Kindberg-Batra r sdana vidriga djvlar att jag inte gr tillbaka. 1. De har skadat Sverige mycket svrt. 2. De r odemokratiska. 3. De skms inte ett dugg.
Citera
2016-04-13, 18:59
Medlem
Jag tycker det r konstigt att talmannen, som r s noga med formen i kammaren, t ex han ppekar om ngon inte inleder med ett Herr Talman, kan tolerera sdant trams och omotiverat phopp av en minister av hg rang.

Han kommer med helt ogrundade beskyllningar av Ekeroth och SD. Det hr inte hemma dr. En minister borde vara skyldig att svara rligt p en rlig frga.
Kan inte sdant hr anmlas till KU? Likavl som om Margot W sagt si eller s och hon fr st till svars.

Skandalst r vad det r. Synd att det bara r vi intresserade som fr se detta. Jag sg detta p Forum nr det begav sig.
Citera
2016-04-13, 21:06
Bannlyst
Vidare tnker jag p Morgan Johanssons lga niv. Att inte Kent Ekeroth sger ifrn av den enkla anledningen att Morgan Johansson inte r ngon historiker och inte kan utveckla - egentligen vet Morgan inte vad han pratar om.
Citera
2016-04-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Vidare tnker jag p Morgan Johanssons lga niv. Att inte Kent Ekeroth sger ifrn av den enkla anledningen att Morgan Johansson inte r ngon historiker och inte kan utveckla - egentligen vet Morgan inte vad han pratar om.

Han vet nog vad han pratar om. Men han r ju av dem som tycker Ekeroth r Nazist Facit. D nedltande han sig inte till hyfsad och allvarlig diskussion. Risken finns att Aftonbladet skulle skriva om att de ppnat sig fr SD.
Citera
2016-04-14, 07:00
Bannlyst
Intressant detta s jag har tnkt vidare p det.

Gick Ekeroth in i frsvarsstllning? Det man borde gra r 1, hlla sig till sak men 2, g till motattack. D kan man kalla Morgan Johansson fr att vara hycklande rasist (smygrasist givetvis, fasaden r den andra). Vidare br man kalla Morgan fr att vara en vrdels politiker. Han har i hela sin grning varit totalt vrdels p att utveckla Sverige i positiv riktning.

Han har aldrig vetat vad han ska ta sig till s han har varit med att stlla till med massinvandring utan slut istllet. Det sdana som han vunnit p det r att skapa ett Sverige med stndigt tjafs, som ibland briserar i kaos och i ett sdant Sverige kan apan Morgan framst som lugnet sjlvt och en sdan politiker torde vl vara bra att ha i kristider. Skitsamma att det r sdana som han som stllt till med all skit. Det kan man givetvis vifta bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in