Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-05-13, 09:52
Medlem
Tror du Nordiska ASA-Samfundet är viktigt för nationalismen? Asatron är nu en godkänd religion i Sverige och är ett bra alternativ för svenskar som vill värna om sitt arv.

http://asa-samfundet.se/
Citera
2016-05-13, 12:45
Medlem
Biggesonfis avatar
Låter som ett bra initiativ men är väl bara en tidsfråga innan även den organisationen blir infiltrerade av vänstern om det inte redan skett. Allt vänstern tar i blir till aska.

Frågan är vad man gör när vänstern försöker ta över.
Citera
2016-05-13, 13:00
Medlem
MrFishboys avatar
Som en renodlad religion i klass med kristendom så har den ingen funktion. Men som kulturhistorisk gemenskap och som traditionsbevare finns det en nödvändighet. Och som de själva skriver på hemsidan; "Vi ser det som en viktig del av våra liv att komma ihåg vilka vi är och var vi kom ifrån. Vad som format oss till dem vi är idag.
Detta minns vi mest på våra högtider och genom bevarandet av våra urnordiska traditioner."

Där har vi kärnan av vad som är av största vikt, vår identitet.

Hade inte kristendomen kommit till Norden hade antagligen Den forna seden utvecklats till det som idag kallas Shinto i Japan.
Citera
2016-05-13, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggesonfi
Låter som ett bra initiativ men är väl bara en tidsfråga innan även den organisationen blir infiltrerade av vänstern om det inte redan skett. Allt vänstern tar i blir till aska.

Frågan är vad man gör när vänstern försöker ta över.
Jag tror inte vänstern rår på nordiska asa-samfundet. Samfundet forn sed verkar däremot enklare att infiltrera eftersom dom har en flummigare attityd till vad asatron är och vilka som ska utöva den.
Citera
2016-05-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Som en renodlad religion i klass med kristendom så har den ingen funktion. Men som kulturhistorisk gemenskap och som traditionsbevare finns det en nödvändighet. Och som de själva skriver på hemsidan; "Vi ser det som en viktig del av våra liv att komma ihåg vilka vi är och var vi kom ifrån. Vad som format oss till dem vi är idag.
Detta minns vi mest på våra högtider och genom bevarandet av våra urnordiska traditioner."

Där har vi kärnan av vad som är av största vikt, vår identitet.

Hade inte kristendomen kommit till Norden hade antagligen Den forna seden utvecklats till det som idag kallas Shinto i Japan.
Jag håller med att traditionerna är det viktigaste inslaget och inte religionsutövandet i sig. Det ligger många fornnordiska traditioner bakom de kristna i sverige och det är viktigt att lyfta fram. Julen tex är fornnordisk och Oden var den ursprungliga tomten. Tänk om alla germanska barn fick lära sig det i skolan.
Citera
2016-05-13, 17:30
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag tror det kommer att spela lika mycket/lite roll som de andra asa-samfunden.
Citera
2016-05-13, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag tror det kommer att spela lika mycket/lite roll som de andra asa-samfunden.
Skillnaden är att Nordiska Asa-samfundet är ett godkänt och registrerat trossamfund.

"Ett stort steg framåt i strävan att åter få Asatron att bli en del av samhället har nu tagits. Den 26 Februari 2016 godkändes Asa-samfundet av Kammarkollegiet. Vilket innebär att vi nu är det enda renodlade Asasamfundet i Sverige."
Citera
2016-05-14, 10:06
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingablod2
Jag håller med att traditionerna är det viktigaste inslaget och inte religionsutövandet i sig. Det ligger många fornnordiska traditioner bakom de kristna i sverige och det är viktigt att lyfta fram. Julen tex är fornnordisk och Oden var den ursprungliga tomten. Tänk om alla germanska barn fick lära sig det i skolan.

Fast jag kan tycka att det är föräldrarnas ansvar att förmedla vår identitet till efterkommande. Och där kan ett samfund för Den forna seden ha en roll att spela.
Citera
2016-05-14, 23:04
Medlem
Ustyugov2s avatar
Jag är inte hyperintresserad men i en intervju med pro-svenska Nya Tider säger samfundets ledare (?) att de, till skillnad från andra asatrosamfund, INTE är flummiga eller vänsterliberala. Det bådar gott. Så det kanske finns en plats för nationella som är intresserade av det där, och de kanske kan vinna över folk i samfundet. Vem vet.
Citera
2016-05-17, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ustyugov2
Jag är inte hyperintresserad men i en intervju med pro-svenska Nya Tider säger samfundets ledare (?) att de, till skillnad från andra asatrosamfund, INTE är flummiga eller vänsterliberala. Det bådar gott. Så det kanske finns en plats för nationella som är intresserade av det där, och de kanske kan vinna över folk i samfundet. Vem vet.

Titta på MP, och hur det har utvecklat sig från det att de startade upp sin politiska ideologi!
Fullt av vänsterpolitiska medlemmar som kommit från olika bakgrunder. De har troligtvis behållit sin grunduppfattning där kommit ifrån.
Lika blir det också ifall dessa kommer in i asatrosamfund, då jag tror att grunden är en nationell uppfattning som gäller!
Citera
2016-05-17, 17:17
Medlem
dstructs avatar
Om de ska växa sig stora så tror inte jag det räcker med att bara lyfta fram traditioner (som är bra för nationalismen/sammanhållningen). De behöver förnya asatron med spiritualitet så att de blir en riktig konkurrent till kyrkan. En spiritualitet som är förenlig med dagens vetenskap. Sedan vackrare kyrkor, vackrare begravningar osv.

Jag vet inte hur mycket det har forskats om asatron (och hur insatta dessa forskare är i övriga religioner) men jag tror det har funnits krafter som länge velat smutskasta den. Själv ser jag många likheter med buddhism/hinduism där Odin representerar den upplysta och Yggdrasil människan/chakra/nio världarna. Hugin & Munin kanske representerar Ida & Pingala.

Har varken läst bibeln eller hela Snorres Edda. Men min uppfattning om det jag läst är att de mer är som metaforer/liknelser kopplade till astrologi och gammal vetenskap/visdom/occultism som de flesta inte är insatta i och missförstår. Hade varit kul om de gjorde ett seriöst försök att blåsa lite liv i asatron, så att den behåller det unika men även förenas med äldre religioner.

Är lite skeptisk till den här torshammar-byggnaden på deras sida. Skulle mer vilja se ett vackert alvisk-liknande fornnordiskt asatempel, som kombinerar gammalt med nytt. Tror det mer går hem hos allmänheten. Torshammaren kan man ha på sig när man vill kriga, gillar mer valknuten..
Senast redigerad av dstruct 2016-05-17 kl. 17:23.
Citera
2016-07-25, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ustyugov2
Ja Nordiska Asa-Samfundet tar tydligt avstånd från vänsterflummiga och multi-kulti Forn Sed.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in