• 1
  • 2
2016-06-06, 16:25
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Cykelklubben hade avverkat 16 av dagens planerade 20 mil klungan fick möte med en mindre lastbil
Som tappade sitt bakre däckpar.
– Plötsligt blev det ett dammmoln och så kom de här projektilerna mot oss, säger Anders Selin, ordförande i Ringmurens cykelklubb.
Fem cyklister har förts till sjukhus.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22952744.ab

Låter väldigt osannolikt att lastbilen ska tappa sin bakaxel just när han passerat cyklister. Och vad är det för skrothög till lastbil?
Citera
2016-06-06, 16:30
Medlem
virablatiras avatar
Tappad bakaxel står det ju inte. Inte ens i det du citerar
Citera
2016-06-06, 16:42
Medlem
I ett möte med en större grupp cyklister på cirka 15 personer, tappade en förbipasserande mindre lastbil två bakhjul, som rullade in i skaran med cyklister. Olyckan skedde norr om Vänge kyrka vid 14.30.

– Två av cyklisterna fick skador på nyckelbenen och en av dem drabbades eventuellt även av hjärnskakning, medan de övriga fick sårskador på kroppen, berättar Peder Yttergren, som var en av de 15 cyklisterna som tränade inför Vätternrundan.

Händelsen inträffade på väg 534 som stängdes av olyckan efter olyckan. Strax för 15 kunde polisen börja släppa igenom trafiken åt en riktning i taget.

– Det är oklart om det ligger brott bakom det här och vi kommer att starta en utredning, säger yttre polisbefäl Yvette Larsson som är på plats vid olycksplatsen.

Polis, ambulans och räddningstjänst är på plats och enligt Trafikverkets prognos kommer vägen att vara avstängd till 16-tiden.

Sammanlagt fyra män och en kvinna, i åldern 18-45 år, fördes till Visby lasarett för vård. Samtliga har lindriga skador enligt akutmottagningens bakjour.

Källa:
http://www.helagotland.se/blaljus/cy...-12689112.aspx
Citera
2016-06-06, 17:02
Medlem
Det är för att undervika sånthär som vi har besiktning varje år. I sverige.
Citera
2016-06-06, 20:50
Medlem
sätter mina 2 ören på at det var en utlandsreggad bil, Har sett ett flertal vrak från Rumänien och Bulgarien som rullar i Stockholmstrakten ... Helt otroligt att detta får fortsätta...
Citera
2016-06-08, 11:23
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flushbook
Det är för att undervika sånthär som vi har besiktning varje år. I sverige.
För två år sedan satte jag på nya fälgar på min bil nån vecka innan besiktningen var. Bilen gick genom utan några anmärkningar. Sedan när jag ska köra hem bilen så hör jag något klunkande ljud, vilket sedan visade sig vara båda framhjulen som var på väg av från bilen. Trots rätt åtdragningsmoment så hade bultarna hade släppt på någon konstig vänster. Antagligen för att det var nya fälgar tror jag.

Nåväl... Det jag ville säga var att besiktningen uppmärksammar inte alltid såna här uppenbara grejer.
Citera
2016-06-08, 17:07
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Tappad bakaxel står det ju inte. Inte ens i det du citerar

Och vad var det som lossnade då?
Citera
2016-06-08, 18:17
Medlem
Kan ju vara fyra hjul/däck per axel bak. Då räcker det att ett nav lossnar från axel, eller liknande, så kommer två hjul farande mot cyklisterna?

Eller: lastbilen hade några bakhjul liggande på flaket, dessa var dåligt fastsurrade och ramlade av flaket....
Senast redigerad av MrNoShow 2016-06-08 kl. 18:35.
Citera
2016-06-08, 22:47
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Och vad var det som lossnade då?
Det var väl ett däck? Visserligen illa nog
Citera
2016-06-09, 00:05
Medlem
Ser ut som en Iveco Daily från 90-talet. Här är fler bilder från olyckan: http://www.helagotland.se/blaljus/fl...-12689112.aspx
Citera
2016-06-09, 00:15
Medlem
Lian.Vendls avatar
Får inte riktigt ihop det.
Bild 1/5: Ser ut att sitta två hjul vä bak och hjul hö bak.
Bild 2/5: Ytterhjul vä bak ser ut att saknas.
Nån som listat ut hur det hänger ihop och kan förklara?
Citera
2016-06-09, 00:28
Medlem
virablatiras avatar
Jag vet inte hur det är konstruerat med dubbelhjul men det ser ut som du säger att ett hjul har lossnat och det står ju något sånt här http://www.expressen.se/nyheter/fem-...-fran-lastbil/
Kommer det en klunga med cyklister i bra fart och helt plötsligt kommer ett däck farande så lär det ju vara tillräckligt för att dom ska krocka med varandra och skada sig. Behöver ju inte vara själva däcket som skadade någon även om ett sånt i hög fart inte är att leka med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in